Geplaatst 23 augustus 20231 jr. Op 23-8-2023 om 17:34 zei DS23MAN: Hallo, ben nieuw hier. Zelf sinds de jaren tachtig geluidstechneut ( live/studio) en machinist op de Groninger kustvaarders. Via via op dit forum terecht gekomen. Jammer dat er diverse plaatjes in dit draadje missen omdat ze niet direct op dit forum zijn geplaatst. Hebben "wij" ook nog een gewone naam ? Dat maakt het communiceren wat aardiger en wellicht jou helpen.
Geplaatst 23 augustus 20231 jr. Ok Gerhard, zoek je foto's e.d. ? Juul 23 augustus 20231 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 23 augustus 20231 jr. Mooie foto's Juul. Alleen is er 1 probleem qua data als je de geschiedenis van Daf er overheen legt. Daf is pas in 1957 begonnen met een eigen motorenfabriek, d.w.z. de 575. dat was een Leyland motor in licentie gebouwd. De 1160 op de foto is ook een Leyland motor maar kwam pas in 1968 op de markt. Waren rampenbakken trouwens, roken, roken en nog eens roken. Net als de streek en stadsbussen in die tijd, zaten altijd Leyland of Daf blokken in. Een drama om aan te sleutelen omdat er diverse soorten (engels) draad in die motoren zat. Komen we bij de lichtmotor, als dit inderdaad een Daf was, zal het een 475 geweest zijn. Een 575 met kleinere slag zodat die wat minder hoog was. Jammer is dat er geen foto's zijn van het hoofdschakelbord.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Dag Gerhard, Ik ga in de loop van de dag kijken of ik nog meer gegevens heb. "effe wachten" zong van Duin eens. 24 augustus 20231 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Dank! De foto met Ko is niet op de Norderney maar op de Borkum Riff. Je ziet duidelijk dat het een echte machinekamer is.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Mooi onderwerp en zo te zien opnieuw leven ingeblazen. Ik steek als leek maar wel zeer belangstellend mbt het schip Norderney veel van op. Mooie foto's en dank aan de techneuten die veel van wat er te zien is verklaren. De Norderney was als zendschip zodanig omgebouwd dat het een"purpose built radioship" was geworden.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Op 24-8-2023 om 06:37 zei DS23MAN: Dank! De foto met Ko is niet op de Norderney maar op de Borkum Riff. Je ziet duidelijk dat het een echte machinekamer is. Ik heb wel foto's met Ko wel maar waar zie je die hier dan ?
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Ja ik zie het. Ik heb nog een foto van Ko van Ierperen. Gaat hierbij. En nog meer info. Allemaal ©Stichting Norderney. https://pixeldra.in/u/U5X76sHH
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. En als je de draaiuren even terug rekent over een jaar of 6-7 zit je op 15 draaiuren per dag.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Mooie foto's hoor. Zoals ik al eens eerder zei, waar zijn we zonder de hulp van onze Juul..... Zijn er nog foto's van de Norderney kombuis,waar het bier stond? 24 augustus 20231 jr. bewerkt door Moby
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Al met al begint het nu wel duidelijk te worden met het door Juul aangeleverde materiaal. De Borkum Riff: daar stond allerlei zwaar verouderd Duits dieselspul op. De laatste foto met Ko is een viercilinder met radiateurkoeling. Een noodset omdat je hem ook kon aanslingeren gezien de hendel aan de voorzijde. Om gedoe met onderdelen te voorkomen is daar een Daf 575 op geplaatst ( foto startpost). Veel vermogen was niet nodig met die zender van 2.5 kW. Dat werd een ander verhaal met de Norderney. Gezien de offerte uit 1966 waarin gesproken wordt van de levering van meerdere 50 kVA sets in het verleden kunnen dat in die tijd alleen Daf 575's geweest zijn. Je moet je wel bedenken dat DAF nooit een enkele motor van de grond af heeft ontwikkeld. Ze kochten van alles in oa bij Perkins en Leyland. De 575 was een in licentie gebouwde Leyland. Dit soort praktijken gingen zelfs door bij de Truttenschudder en de 343 ( Volvo) waar een Renault blokje in lag. De Norderney is met twee 575's in bedrijf gekomen maar een zender die max 30 kW trekt op een 50 kVA generator is nou niet bepaald een goed idee. Zeker niet met AM, je stroomverbruik moduleert leuk mee met je uitzendsignaal en vermoedelijk draaiden ze tegelijkertijd met 2 motoren, 1 voor het schip en studio en de ander voor de zender. Vandaar de offerte in 1966 voor een 90 kVA set. Dit was inderdaad een DP 680, een omgekatte O.680 van Leyland. Later ( 1968) is deze motor als de 1160 door Daf zelf in productie genomen. De 575 die plaats moest maken hebben ze in de bak geplaatst. De onderhoudslijst met de naam Daf 3 (DP680) heeft nog een leuk wetenswaardigheidje: het regelmatig bijvullen van de olie in regulateur op de brandstofpomp. Die was dus gewoon lek.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Op 24-8-2023 om 12:40 zei Moby: Mooie foto's hoor. Zoals ik al eens eerder zei, waar zijn we zonder de hulp van onze Juul..... Zijn er nog foto's van de Norderney kombuis,waar het bier stond? Dat was dan wel warm bier......
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Op 23-11-2013 om 17:30 zei pvanklei: Deze foto uit 1973 kwam ik nog tegen op de site jingleweb.nl http://www.jingleweb.nl/wp-content/uploads/2011/06/Veronica-1973-Generator-0012.jpg Ja, is gemaakt door collega techn. Arze Veenstra. Heeft Jingle web "geleend'.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Als je nog wat verder gaat rekenen. Daf 3 (DP 680) had op het eind 40.000 draaiuren op de klok. Omgerekend naar gemiddeld 60 km/h zou dat 2,5 miljoen kilometers zijn geweest in een vrachtwagen. De 575's waren nog ouder. De handel was gewoon op en versleten en was het de vraag of de investeerders er nog geld in wilden pompen gezien de politieke situatie.
Geplaatst 24 augustus 20231 jr. Op 23-8-2023 om 23:27 zei DS23MAN: Mooie foto's Juul. Alleen is er 1 probleem qua data als je de geschiedenis van Daf er overheen legt. Daf is pas in 1957 begonnen met een eigen motorenfabriek, d.w.z. de 575. dat was een Leyland motor in licentie gebouwd. De 1160 op de foto is ook een Leyland motor maar kwam pas in 1968 op de markt. Waren rampenbakken trouwens, roken, roken en nog eens roken. Net als de streek en stadsbussen in die tijd, zaten altijd Leyland of Daf blokken in. Een drama om aan te sleutelen omdat er diverse soorten (engels) draad in die motoren zat. Komen we bij de lichtmotor, als dit inderdaad een Daf was, zal het een 475 geweest zijn. Een 575 met kleinere slag zodat die wat minder hoog was. Jammer is dat er geen foto's zijn van het hoofdschakelbord. Hallo, Toen de Norderney nog in Antwerpen lag afgemeerd, kon ik daar nog enkele foto's nemen van de generator en het schakelbord, maar ik ga ervan uit dat dit een veel latere versie is dan het originele bord, misschien nog wel enkele originele parts? De diverse foto's kan je hier vinden: https://pixeldrain.com/u/9P6wwwKr https://pixeldrain.com/u/aJ2brjNF https://pixeldrain.com/u/QBdhz7KX https://pixeldrain.com/u/xHCKrUCG https://pixeldrain.com/u/mGb1wXCY https://pixeldrain.com/u/AHsqgidf https://pixeldrain.com/u/fiC6aGAB https://pixeldrain.com/u/1M4nQbpq Mvg, Frank
Geplaatst 25 augustus 20231 jr. Dat is inderdaad de Dynaf 575 set, is wel behoorlijk aan geknutseld. Zit een niet origineel watergekoeld uitlaat spruitstuk op. Verder hebben ze bij de ombouw na de Veronicatijd een andere bedieningskast met stroommeters gemonteerd omdat het hoofdschakelbord verwijderd is. Ze konden dan blijkbaar op walstroom of noodstroom draaien.
Geplaatst 25 augustus 20231 jr. Op 24-8-2023 om 12:40 zei Moby: Zijn er nog foto's van de Norderney kombuis,waar het bier stond? Bier op de Norderney?
Geplaatst 25 augustus 20231 jr. Op 25-8-2023 om 11:23 zei Ben: Bier op de Norderney? Dat is fotobehang.😄
Geplaatst 25 augustus 20231 jr. Een vraag voor Juul: Er zat een frequentie meter voor de spanning op zender in de eindregie gebouwd. Dat zou er op duiden dat men er snel achter is gekomen dat de Daf 575 te licht was en men de modulatie beperkte om de set niet door de hoeven te laten gaan. Vandaar ook de snelle upgrade naar de 90 kVa set. Klopt dat? 25 augustus 20231 jr. bewerkt door DS23MAN
Geplaatst 25 augustus 20231 jr. Het vierkante blokje is de frequentie meter, dat ronde ding weten we niet waar het voor is geweest. Theo
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.