Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Als archivaris: type Ad B., dan weet je het wel, was ik voor een vriend op zoek naar een bepaalde foto. Dozen over de kop… Ik heb de foto gevonden, maar ik kwam nog iets tegen. Een bevestiging van Marieke Kolk van de V.O.O. Als jongen van 16, mochten enkele vrienden en ik op vrijdag 13 juli 1979 de studio van Hilversum 3 bezoeken. Vaak denk ik er aan terug. Als 16-jarige Oost-Groninger plattelander met mijn vrienden een dagje Hilversum. Spannend dus!. Het werd een onvergetelijke dag. Hartje zomer, Radio Tour de France, V.O.O. uitzendingen. Rond een uur of twee kwamen we bij het station aan. Daarna lopend naar de studio’s. We meldden ons bij de portier en vervolgens stonden we in de Hilversum 3 studio. Bart van Leeuwen deed de tipparade en om half vier startte de Nederlandse Top 40 met Lex Harding. Een vriendelijke Jaap Stalenburg nam ons die middag aan het handje en hij leidde ons rond. Zo belandden we in de studio van Radio Tour de France. Een rokerig hok, gevuld met allerlei radiomakers en kabels. Achter het presentatieraam zat Koos Postema. Vervolgens liepen we naar de studio van Hilversum 2??. In mijn beleving deed Annette van Trigt een programma en zo kwamen we meer ‘radiogezichten’ tegen. Terug naar de Hilversum 3 vleugel. Nog even in de techniekruimte bij de technicus van dienst gekeken. Na 18.00 uur volgde een uitzending van Frits Spits en zijn Avondspits. Dat maakte indruk op mij. Terwijl Ritmeester zijn programma deed, mochten we met ons zessen naast hem staan. In mijn beleving, zoog Spits ons in zijn programma. Voor een kind van zestien was het een heel avontuur. Ook het half uurtje na de Avondspits staat me nog helder voor de geest. Felix Meurders deed de Rock ‘n’ Roll Methode. De trein wachtte niet. De reis naar Noord-Nederland moest ingezet worden. Nu, bijna 35 jaar later, zit dit jeugdig avontuurtje nog steeds in mijn gedachte. Wat leuk om na zoveel jaar de exacte datum weer terug te vinden.

Om mijn digitaal plakboek op te vullen, ben ik op zoek naar radiomateriaal van 13 juli 1979. Ik zit zo even hardop te denken. Hilversum 3 opnamen van de Tipparade, De Nederlandse Top 40 (lijst 14/7/1979), De Avondspits van vrijdag 13 juli 1979, opnamen van Radio Tour de France van 13/7/1979 en evt. opnamen van de V.O.O. op Hilversum 2?? Daarnaast is het ook leuk om bijvoorbeeld een programmaoverzicht uit de krant of uit het Veronicablad te verkrijgen, wellicht studiofoto’s uit die periode. Ach het is gewoon voor de heb, maar wel geschikt voor het plakboek van het leven. Ik ga denk ik ook nog even op zoek naar programmafragmenten van Caroline van 13 juli 1979. Om zo het plaatje van 13 juli compleet te maken. Wellicht lopen er in dit café mensen rond of hangen er vaste klanten aan de bar die me kunnen helpen aan materiaal van die dag.

Bedankt alvast.

Geplaatst

13 juli 1979.....

Het is de tijd dat we allemaal naar boven zaten te kijken of er geen stukjes Skylab naar beneden zouden vallen.

Op tv keken we nog naar Simonskoop met Simon van Collum en naar Brandpunt. Het weer werd nog gedaan door Jan Pelleboer en iedere vrijdagochtend op de radio De Muzikale Fruitmand en Los Vast op zaterdag met (dacht ik) Jan Rietman.

De tijd dat ik mijn Lois spijkerbroeken met van die enorm wijde pijpen in de ban deed.

Het was ook de dag voordat Delmare's zender het zou begeven onder toeziend oog van een filmploeg van Veronica.

Mi Amigo keerde die dag terug in de ether na twee dagen afwezigheid.

Van Hilversum 2 of Hilversum 3 heb ik niks van die dag.

Volgens mij zijn de Caroline opnamen in juli al aangeboden.

Resteert een stukje Ome John Anderson op Delmare van 13 juli 1979.Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Jan-Fré

• 2 weeks later...
Geplaatst

Jan-Fre, allereerst mijn excuses voor de late reactie. Ik was even niet op het forum geweest. Maar ik ben er weer. Bedankt voor de downloads en de moeite die je hebt genomen om wat actuele berichten over die datum te vinden. En die Nieuwsblad van toen. Ik ga er even voor zitten en ik ga kijken of ik nog iets 'herkenbaars' tegenkom. Per slot van rekening, waren 'wij' in huis ook geabonneerd op het Nijsblad en natuurlijk 'De Winschoter' [Winschoter Courant] voor het linkse en rechtse evenwicht. Althans dat werd 'hier' in Oostwold (Oldambt) gezegd.

Ik zet de zoektocht door. Met de Hilversum 3 uitzendingen van vrijdag 13 juli 1979 en met de Radio Tour de France uitzending van dezelfde dag wil het nog niet vlotten. Maar wellicht komt het zo maar eens boven water. Wie weet.

Bedankt voor je inzet.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6693
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    RADIOPIRAAT002
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.