Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Hij is hier al meerdere malen ter sprake gekomen: het varende model van de Mebo 2, uit de periode dat RNI actief was. Ik weet niet wie 'm destijds heeft gemaakt, maar hij staat al afgebeeld op foto's in het boek Groetjes van Radio Noordzee.

Toen we in 1992 met Radio Noordzee Nationaal van start gingen, was één van de errug leuke dingen dat dat model op de zolder van Strengholt stond.

Ik kan me werkelijk niet herinneren of ik deze foto al eens heb geplaatst, maar zo zag het er toen uit:

post-71-1406841687,1247_thumb.jpg

Geplaatst

Zal 'ie er nog zijn?

Geplaatst

Er stond ook een model (1 vd 2?) in de studio aan de s Gravelandse weg van Radio Noordzee na 2003.

Geplaatst

Bij mijn weten is dit model dat ooit op zolder stond bij Strengholt, destijds uitgeleend aan het omroepmuseum voor een tentoonstelling over zeezenders. Daarna is 'ie nooit meer terug gekomen en in het museum in de kelder verdwenen (dat was destijds het verhaal).

Er bestaan ook foto's van dit model, varend door de vijver voor het Strengholt pand (de fontein was even uit).

Helaas kan ik die nergens meer vinden.

Geplaatst
  • Auteur

Dit is de foto uit 'Groetjes van Radio Noordzee'. Uit dezelfde sessie, da's duidelijk. Hard kans dat er dus nog meer foto's zijn gemaakt, misschien zelfs wel in kleur.

post-71-1406841687,2573_thumb.jpg

Even voor de volledigheid: het plaatje is geschoten bij de fontein in de tuin van Strengholt, het bedrijf achter de Nederlandstalige service van de zender, in Naarden.

Helemaal rechts in beeld staat Leo van der Goot, die blijkbaar een verslag opneemt, dat ongetwijfeld later in een uitzending zal zijn gebruikt. (Is dat bewaard?)

Vierde van links is de recentelijk overleden directeur John de Mol te zien. En het bijna geheel zwarte silhouet, vierde van rechts, is Ferry 'Meneer' de Groot.

Links naast Leo dacht ik Rob Eden te herkennen, maar het zou zo maar Tony Berk kunnen zijn; de foto is een tikkie donker en ik ben nu eenmaal niet thuis in de Noordzee-medewerkers. Ongetwijfeld zal iemand op dit forum de hele ploeg feilloos kunnen identificeren.

Meer kan ìk niet bijdragen.

Geplaatst
  Citaat

Links naast Leo dacht ik Rob Eden te herkennen, maar het zou zo maar Tony Berk kunnen zijn;

Dat is niet Rob Eden maar Peter Holland, Tony Berk staat (op de andere foto) rechts van Leo met de afstandsbediening in zijn handen.

Robin

Geplaatst

Het model van de zolder (2e afbeelding) was dus niet hetzelfde als dat op de tentoonstelling in het Omroepmuseum (bovenste afbeelding).

Het 'zolder'-schip heeft "International" terwijl het andere "Internationaal" als opschrift heeft.

Bovendien is de verdeling van de letters anders: bij het zolder- schip staat "RDSEE I" op de gele achtergrond. Dat klopt met de zwart-wit foto's in de vijver.

Het model bij het Omroepmuseum was dus kennelijk een ander. Ik dacht nog even aan een groot model van Paul Ciesielski, dat hij gemaakt heeft in 1995.

Zie http://www.norderney.nl/aandemuur2.html

De tentoonstelling in het Omroepmuseum was echter al in 1994, dus het kan ook niet om dit schip gaan.

pwpw.jpg

• 6 years later...
Geplaatst
  • Populair bericht

Ik heb het varende MEBO 2 model 50 jaar geleden gebouwd aan de hand van foto's. Na de vijver demonstratie heb ik het model verkocht aan John de Mol sr. Zou als cadeau aan Meister en Bolier gegeven worden. Kennelijk is het niet zo ver gekomen en is het model in Nederland gebleven. Waar is het nu is de  vraag.

Dolf van Delft

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst

Bedankt voor het delen van de foto's, Dolf. Je schreef eerder dat je de MEBOII had nagebouwd aan de hand van foto's. Kan ik hieruit afleiden dat de twee foto's hierboven van de MEBOII gemaakt zijn voordat je het model bouwde?

Geplaatst

Op 16-12-2020 om 08:06 zei Ben:

Kan ik hieruit afleiden dat de twee foto's hierboven van de MEBOII gemaakt zijn voordat je het model bouwde?

Ik vermoed van niet, Ben. Bij het schaalmodel ontbreekt immers de 'dek generator'...

Geplaatst
  Op 16-12-2020 om 09:30 zei Robin Westhof:

Ik zie de (oranje)  'dek generator' op de latere (schaalmodel) foto's staan, of is dat geen generator?

O ja, ik zie het nu ook. Maar toch. Klopt het dan nog wel dat het model twee laadbomen heeft? Volgens mij is er bij het plaatsen van de dek aggregaat (om plaats te maken?) destijds een laadboom verwijderd...

Maar waar praat ik eigenlijk over. Het model is een waar Kunstwerk. Inderdaad met grote K; alle complimenten!

Geplaatst
  • Populair bericht

Bedankt voor de reacties. Ik ben in 1970 begonnen met de bouw van het model. Dat was aan de hand van toen beschikbare foto's. De verhoudingen klopte niet en ik heb het model later doorgezaagd en er 30 cm tussen gezet.

Daarna moest de hele beschildering natuurlijk weer aangepast worden. De generator stond er oorspronkelijk niet op. Na de bomaanslag is die dacht ik pas geplaatst. Later heb ik veel meer foto's kunnen gebruiken om meer details aan te kunnen brengen. In 1972 won ik een prijsvraag van Muziekparade voor een bezoek aam de MEBO 2 echter was ik toen op vakantie. Er ontstonden toen wat contacten met Strengholt en Ferry de Groot samen met Nico Steenbergen bestuurden het model in de sloot naast mijn huis in Rotterdam. Daarna kwam het verzoek met het model naar de studio in Hofstede Oud-Bussum te komen voor een demonstratie in de vijver. Het was februari 1973 20201208_181308.thumb.jpg.53277d64db7e8a4aa3ed2210f05ad356.jpgen in de winter stond de vijver droog maar werd speciaal voor dit geval gevuld. En zo ging er weer een MEBO 2 te water.

Later kwam het verzoek van John de Mol sr. of het model te koop was. Het leverde een leuk bedrag op en ook 5 retour ticket naar de echte MEBO 2 op zee. Het bezoek op zee was een aparte ervaring met windkracht 4 a 5. 

20201211_105608.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik vind het bijzonder leuk dat je dit allemaal met ons deelt, Dolf! Ik heb de MP er even bijgepakt en inderdaad, je staat op nummer 2 in de lijst!

RNI Prijsvraag.jpg

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Populair bericht

"In dezelfde uitzending was ook Peter Koelewijn live aan boord, terwijl Tony Berk samen met Leo van der Goot de presentatie deed.

En om deze korte terugblik geheel rond te krijgen kan ik ook melden dat één van de winnaars afkomstig was uit Den Haag en als verlegen jongetje nog op één van de foto’s van die dag stond. Zijn naam Casper van Iersel, dan wel Kas van Iersel. Misschien dat hij daarom wel bij de Voice of Peace op het zendschip is gaan werken."

image.png.608d3da82f3531e8046a50ff5343a3f0.png

Foto op pagina 5: Studio 2 aan boord van de MEBO II, met Kas van Iersel en Leo van der Goot.

Deze inhoud is verborgen

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.