Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Gisteren met Ad een filmpje gemaakt voor KRO's reunie.

Al vroeg verzamelen in Hillywood.

We wisten het wel maar wat is dat een gedoe zeg bij de TV. Alles tig keer over. En interviews maken met muziek d'r onder en dan moesten wij zeggen;"jongens niet zo slim want als je gaat monteren en de muziek zit er onder......"

En 7x een LP uit een rek halen......en maar weer over.......Daarom wilde ik nooit bij de TV. Gewoon lekker radio.

Voor waarschijnlijk 10 minuten bezig geweest van 11.30-16.00 uur....

Pfffffff,

Ik ben nog dood op.

Geplaatst

Ha ha die Juul, bij de radio zit het in 1 keer goed of ben je voor een uur nog een uur of anderhalf aan het monteren, maar ja, tv.... maar van geluid dan weer zo dom weinig besef, dat is ook niet echt handig, is toch vaak te zien dat beeld en geluid niet goed samen lopen, ongetwijfeld veroorzaakt door wat jij als voorbeeld noemde.

Geplaatst

Tv maken is ook veel ingewikkelder dan radiomaken. Ik heb ooit de opname bijgewoond van een item voor het NOS-journaal. Een ploegje mensen was daar urenlang mee bezig, en reken maar dat er hard gewerkt werd. Dat leverde 's avonds een correcte, interessante en sfeervolle reportage op, maar die duurde niet langer dan 2 of 3 minuten.

Altijd als gesproken wordt over de bezuinigingen op de PO, hoor je mensen klagen over het salaris van een paar kijkcijferkanonnen. Wat mensen niet beseffen, is dat die topsalarissen maar een heel klein deel uitmaken van de totale arbeidskosten. TV maken is nu eenmaal een arbeidsintensieve aangelegenheid.

Paul

Geplaatst

En toch... Als zich iemand in een live optreden of tijdens een radio opname iets verspreekt, dan blijft dat zitten.

Wanneer er tijdens een TV opname een keer een streepje zonlicht verkeerd valt moet het over..

Toch vreemd..

Voor een avondvullende film kan ik dat nog wel begrijpen, maar voor een interview?

Geplaatst

Tv maken is ook veel ingewikkelder dan radiomaken. Ik heb ooit de opname bijgewoond van een item voor het NOS-journaal. Een ploegje mensen was daar urenlang mee bezig, en reken maar dat er hard gewerkt werd. Dat leverde 's avonds een correcte, interessante en sfeervolle reportage op, maar die duurde niet langer dan 2 of 3 minuten.

Altijd als gesproken wordt over de bezuinigingen op de PO, hoor je mensen klagen over het salaris van een paar kijkcijferkanonnen. Wat mensen niet beseffen, is dat die topsalarissen maar een heel klein deel uitmaken van de totale arbeidskosten. TV maken is nu eenmaal een arbeidsintensieve aangelegenheid.

Paul

Vandaar dat de kwaliteit bij veel ' commerciëlen' om te janken is....

Geplaatst

Vandaar dat de kwaliteit bij veel ' commerciëlen' om te janken is....

Is het bij de publieken zoveel beter? Ik kan er niet echt over oordelen want ik zie erg weinig tv van eigen bodem.

Wat mij wel opvalt bij veel van de commerciële tv kanalen is het gedonderjaag met ondertiteling. Als je kijkt naar 13th Street, Discovery en dergelijke krijg je vrijwel altijd na een commercialbreak even een seconde een ondertiteling in beeld die nergens bijhoort. Bijzonder vreemd.

Nou is 13th sowieso bar en boos: daar zijn ze volgens mij de master van zo'n ID-clip kwijtgeraakt en toen hebben ze 'm maar uit een uitzending gekopieerd. Voor ze weer verder gaan met bijvoorbeeld Law & Order zie je aan het eind van die ID nog even een vliegtuig in beeld, wat nergens bij hoort.

Geplaatst

Gisteren met Ad een filmpje gemaakt voor KRO's reunie.

Al vroeg verzamelen in Hillywood.

We wisten het wel maar wat is dat een gedoe zeg bij de TV. Alles tig keer over. En interviews maken met muziek d'r onder en dan moesten wij zeggen;"jongens niet zo slim want als je gaat monteren en de muziek zit er onder......"

En 7x een LP uit een rek halen......en maar weer over.......Daarom wilde ik nooit bij de TV. Gewoon lekker radio.

Voor waarschijnlijk 10 minuten bezig geweest van 11.30-16.00 uur....

Pfffffff,

Ik ben nog dood op.

Ja ja !

Zo gaat dat tegenwoordig , je moet er wel wat voor over hebben .

Maar het komt goed .............nietan ?

Geplaatst

Dit is ook de reden waarom ik niet van zulke programma's houd. Het is allemaal in scene gezet. Echte documentaires waarin mensen gevolgd worden in hun dagelijkse leven met soms alleen een filmcamera die zijn pas interessant. Reden ook waarom ik vaak naar Arte kijk.

Rien

Geplaatst

Wat dacht je van films. Ik heb eens 4 dagen gefigureerd voor een speelfilm. 3 scenes. (4 locaties) Spanning bij de première...

Alle drie scenes eruit geknipt.

Ben een keer voor KRO tv geinterviewd. Tig keer over en tenslotte is het niet uitgezonden... Voor Omrop Fryslân ook eens een interview gedaan aan het eind van de middag en het was in een keer helemaal goed en leuk gemonteerd 's avonds op de buis. Het kan dus wel snel.

Theo

Geplaatst

Ik herinner me de popkwis tijdens de Muziekdag van de VOO in 1987. Als quizdeelnemer moest je geschminkt zijn, dus voor mijn gevoeld de hele dag als een soort dichtgeplamuurde Ziggy Stardust rondgelopen.

Edwin

Geplaatst

"This is TV men......."

"Leg ik aan de regisseur uit dat dit Chigago is , de tune van Out. Spoel ik de band door, laat nog een stukkie Out horen, vraagt de regisseur , "wanneer komt nou de tune van Rob Out????".........................

En ze denken alleen maar in geluid.

Ik wist het natuurlijk maar was het al weer vergeten dat ze bij de TV zo werken.

Juul

Geplaatst

"Leg ik aan de regisseur uit dat dit Chigago is , de tune van Out. Spoel ik de band door, laat nog een stukkie Out horen, vraagt de regisseur , "wanneer komt nou de tune van Rob Out????".........................

En ze denken alleen maar in geluid.

Ik wist het natuurlijk maar was het al weer vergeten dat ze bij de TV zo werken.

Juul

Toch is dat raar. Ik bedoel: prima dat je focust op je vak en dat je dat zo goed mogelijk probeert te beheersen, maar als je totaal de ballen weet van zelfs het onderwerp waarover je wat gaat doen... hoe kun je dat dan goed doen?

Het is net zo'n giller als destijds de presentatrice van een Journaal (was het Elleke van Doorn?), die het bij een frequentieveiling had over Radio Vijfhonderdachtendertig.

Kwalijk.

Geplaatst

Toen Joop van Zijl het bericht las over de raid op de Ross zat het vol fouten.

Meteen de Journaal redactie gebeld (ik had het laatste geluid van de zender aangeleverd) en alle fouten doorgenomen.

En hoe vaak Caracas niet verkeerd wordt uitgesproken...

Werken bij TV is geen pretje, ik heb het een tijdje gedaan en hard gillend ermee gestopt.

Het is alleen maar wachten, en bij een buiten opname in de vrieskou kreeg het zo te kwaad dat ik in de wat warmere bus moest gaan zitten.

Ik was onderemeer geluidsmannetje en dan loop je voor lul met zo'n boom, geluid dat bijna nooit nodig is maar je wel pijn in de nek bezorgd.

Nog maar te zwijgen van irritante arrogante regisseurs en de huppelkutjes.

Een vriend van mij werkte tot voor kort als cameraman en uit zijn verhalebnn blijkt dat et nog erger is gworden. regisseurd die niet weten wat ze willen, geen research hebben gedaan.

12 uur werken en 8 uur betaald krijgen....

Ook wel leuke dingen fedaan, zoals AP verslaggevers die geen woord NL spraken uitgebreid uitgelegd wie Pim Fortuin was, repo op de dag van de moord, persconf in Hvs politie buro waarbij de hoofdcommssaris voorsteld naar een zaaltje boven te gaan terwijl NOS Journaal en RTL nieuws alles al hadden uitgerold voor live vanuit de hal...

Voor AP ook alle intervieuws vertaald.

Betaald natuurlijk alleen als geluidsman...

Geplaatst

[quote='Rene van den Abeelen' pid='25321' dateline='1389703300

hoe kun je dat dan goed doen?

Alleen door je heel goed te verdiepen het onderwerp, oftewel het plegen van grondige research.

Elke keer weer opnieuw bij een nieuw onderwerp, anders kun je het niet (echt) goed doen.

Robin

Geplaatst

Alleen heb je vaak maar beperkte tijd om je in een onderwerp te verdiepen, en dus moet je het vermogen hebben om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Het gaat om de grote lijnen, zeker als je een amusementsprogramma maakt voor een relatief groot publiek. De details (zoals wat nu precies de tune was van Rob Out), dat lijkt me meer iets voor de echte liefhebbers.

Klopt ook.

( Hoe is het mogelijk :-) )

Robin

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6673
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Wim Roelfsema
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.