Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Nou, dit dus. Van elk station een kleine 2 uur audio. Dit is een rip van de DAB+ uitzendingen van de afgelopen dagen.

Please login or register to see this link.

De opnames zijn gemaakt met deze portable DAB+ ontvanger:

Geplaatst

Hallo Vincent,

Dat is een mooi overzicht aan radiostations die inmiddels via DAB+ zijn te ontvangen. Wat ik mij nog over DAB+ radio zijn 2 dingen, ook nadat ik alle voorlichting daarover heb kunnen lezen. Hier kun jij ongetwijfeld antwoord op geven:

1. Is een DAB+ frequentie in Nederland ook mogelijk voor radiostations zonder een Nederlandse FM-frequentie zoals 192radio of radio extragold?

2. Is het in Nederland mogelijk om buitenlandse radiostations (zoals de Belgische:Joe FM of Q Music BE) via DAB+ te ontvangen of gaat het net zo als met FM dat deze alleen in de grensstreek te ontvangen zijn?

Nog één vraag: Hoe neem je radioprogramma's met een DAB+ radio ?

Alvast bedankt!

Gr, Melle

Geplaatst

BG Radio krijg ik dus ook, Bulgaren. Hoe komen die hier op DAB+?

Is het DAB+ gebeuren grensoverschrijdend?

Paulde Haan

Geplaatst

Hier enige toelichting: http://radio.nl/778898/bulgaarse-zender-in-nederland-op-dab . Een citaat:

'De 9 landelijke commerciele FM-vergunninghouders hebben de verplichting om per 1 september aanstaande via de ruimte die ze hebben op digitale etherradio, DAB+, twee verschillende programma's aan te bieden. Een programma moet dat programma zijn dat ze ook op FM uitzenden (bvb Skyradio), voor het 2e programma mogen ze geheel zelf weten wat ze doen.' Ze kunnen die zendtijd dus ook doorverhuren aan wie dan ook.

Geplaatst

Paulde Haan

Dat is één van de rijke "Ooms" van Radio 10.........En als je Bulgaars spul uitzend is het goedkoper dan Westers spul. (Buma etc )

En aangezien DAB geloof ik een voorwaarde is om een FM freq. te "krijgen...". Ik heb geen idee of je ook verplicht bent om Ned uit te zenden op DAB.

Zo iets is het geloof ik.

Geplaatst

Je mag alles uitzenden als tweede kanaal in het VCR kavel 11C, behalve vogel en branding geluiden......

Dat betekent dat dus ook iedereen, incl R192, Extra Gold, etc op DAB kunnen, maar regelen dus met een landelijke commerciele omroep.

En even de kosten betalen.

Op het landelijke 12C van de NPO kan je niet komen, alleen NPO kanalen.

Het bovenregional kavel, met bvb 8A in groot Randstad en 6B in NO Nederland moeten de Publieke en Commerciele Niet Landelijke Omroepen en die op de MG hun analoge programma kopieren. Wat er met de restkanalen gebeurt is volstrekt onduidelijk, maar 8A zit helemaal vol, overvol eigenlijk.

Voor de publ Lokale Omroepen (OLON) is nog niets geregeld.

De vraag is of er genoeg ruimte is om al deze zenders, minstens 50 en hoogstens een paar honderd, in de digitale ether te helpen.

Geplaatst

Paulde Haan

DAB+ moet de analoge zenders op AM en FM gaan vervangen. Het is puur een Nederlandse aangelegenheid. De reden dat er een Bulgaar op zit? Omdat 100% NL die op zijn tweede kanaal heeft gezet.

Geplaatst

1. Is een DAB+ frequentie in Nederland ook mogelijk voor radiostations zonder een Nederlandse FM-frequentie zoals 192radio of radio extragold?

2. Is het in Nederland mogelijk om buitenlandse radiostations (zoals de Belgische:Joe FM of Q Music BE) via DAB+ te ontvangen of gaat het net zo als met FM dat deze alleen in de grensstreek te ontvangen zijn?

Nog één vraag: Hoe neem je radioprogramma's met een DAB+ radio ?

Alvast bedankt!

Gr, Melle

1. Dat is al door Ruud uitgelegd. BNR heeft bijvoorbeeld zijn tweede kanaal verhuurt aan Arrow Classic Rock.

2. De zenders gewoon in Nederland en ja, zelfde als bij FM. Maar... als je een beetje hoog, een goede buitenantenne ervoor hebt, dan kan je bij goede condities ook uit andere landen ontvangen. De Engelse stations heb ik hier in het westen al een keer kunnen ontvangen.

Waar neem ik mee op? Met de Sangean DPR 36:

Geplaatst

Ik vraag me werkelijk toch af of DAB+ nou wel de toekomst is voor radioontvangst....

Vandaag kreeg ik een brief van KPN dat ze bezig zijn (in samenwerking met FON) om een wereldwijd wifinetwerk op te gaan zetten door het gebruik van hotspots. Hetzelfde wat Ziggo al doet, maar dan internationaal. Met je smartphone of wifiradio kun je op die manier duizenden radiostations ontvangen, terwijl je via een DAB+ radio maar een beperkt aantal kan ontvangen........

Gr, Melle

Geplaatst

Ik vraag me werkelijk toch af of DAB+ nou wel de toekomst is voor radioontvangst....

Nee.

Toch weer te weinig keuze.

De mogelijkheid om echt tienduizenden radiostations te kunnen ontvangen (op wat voor manier dan ook) is de echte toekomst.

Robin

Geplaatst

Nee.

De mogelijkheid om echt tienduizenden radiostations te kunnen ontvangen (op wat voor manier dan ook) is de echte toekomst.

Robin

Maar die toekomst is er toch al? Dat heet internetradio. En met de verdere uitrol van openbare wifi-netwerken worden de ontvangstmogelijkheden steeds groter. Al moeten er wel oplossingen worden bedacht voor het gebrek aan security en privacy dat daarbij komt kijken.

Voor het 'grote publiek' lijkt DAB mij een goede optie. De meeste mensen zitten namelijk helemaal niet te wachten op tienduizenden radiostations. Ik heb al heel wat mensen enthousiast proberen te maken voor internetradio, maar slechts een enkeling voelt zich aangesproken. Terwijl ze hun wifi wel gebruiken om te whatsappen, te twitteren en via hun 'tweede scherm' naar van alles en nog wat te kijken.

Paul

Geplaatst

Vandaag kreeg ik een brief van KPN dat ze bezig zijn (in samenwerking met FON) om een wereldwijd wifinetwerk op te gaan zetten door het gebruik van hotspots. Hetzelfde wat Ziggo al doet, maar dan internationaal. Met je smartphone of wifiradio kun je op die manier duizenden radiostations ontvangen, terwijl je via een DAB+ radio maar een beperkt aantal kan ontvangen........

Gr, Melle

Ik denk dat de marketing en verwachtings waarden van DAB+ verkeerd zijn. Het wordt nu neer gezet als een kuur voor alle problemen.

In mijn ogen is de toepassing voor DAB hoofdzakelijk mobiel met als doel FM te vervangen. Dit word gedaan onder het mom van betere geluidskwaliteit enzo, maar volgens mij is de werkelijke reden lagere kosten. Kijk maar eens naar de zenders in de toren van Hilversum, Sky 200kW, Radio 538 100kW en ga maar door, waarbij de DAB zenders (nu 2) op (dacht ik) 8kW staan, maar wel met 28 zenders. Scheelt in stookkosten.

Kijk je naar stationaire radiobeleving is kabel en internet stukken beter.

Het onderdeel FON en Ziggo Wifispots (UPC gaat ook met iets komen) is leuk, maar meer voor dataoverdracht en dan ook nog stationair. Werkt perfect als ik bij mijn moeder ben die geen wifi heeft, maar haar buren wel.

Maar ga maar eens lopen met een van beide abonnementen en probeer maar eens naar een station te luisteren, je apparaat is langer aan het overschakelen naar de volgende modem, bufferen dan dat jij kan luisteren.

Maar DAB heeft ook minpunten, maar goed, wat vinden we het mooiste aan Radio Luxembourg, juist de fading :-)

Geplaatst

Maar die toekomst is er toch al? Dat heet internetradio. En met de verdere uitrol van openbare wifi-netwerken worden de ontvangstmogelijkheden steeds groter. Al moeten er wel oplossingen worden bedacht voor het gebrek aan security en privacy dat daarbij komt kijken.

Voor het 'grote publiek' lijkt DAB mij een goede optie. De meeste mensen zitten namelijk helemaal niet te wachten op tienduizenden radiostations. Ik heb al heel wat mensen enthousiast proberen te maken voor internetradio, maar slechts een enkeling voelt zich aangesproken. Terwijl ze hun wifi wel gebruiken om te whatsappen, te twitteren en via hun 'tweede scherm' naar van alles en nog wat te kijken.

Paul

Wifi is totaal ongeschikt als medium voor internetradio buitenshuis, en helemaal als de ontvanger ook nog eens verplaatst. Door het geringe bereik van de wifi hotspots zul je telkens moeten aan- en afmelden, waardoor er geen sprake kan zijn van een ongestoorde ontvangst.

Geplaatst

Nee.

Robin

Inderdaad, bvb geen zenders uit het buitenland, die ik met MG wel kan horen (behalve dan BG radio....)

Met Internet kan je met bestaande apparaten zoals smartphones al radio ontvangen, met DAB moet je weer een apparaat kopen waar je verder niets mee kan. Onhandig dus. Dat is FM en AM ook, maarrrrre, dat staat er dus al.

Kortom, je moet de oplossing niet zoeken bij de luisteraar/consument, maar bij de zneder. Die moet zodanig zenden dat we het op AL AANWEZIGE dingetjes kunnen horen. Dus FM/AM voor de mainstream programmas, het extra doen we digitaal via Internet. Iedereen, de markt kan dan rustig omschakelen, je hoeft niets te doen, het kan wel.

Bovendien gaat de analoge FM radio via de kabel gewoon door. Gek genoeg is er ook digitale radio via de kabel met ongelooflijk veel zenders, in goede kwaliteit, maar wordt niet gebruikt, want dan heb je alweer een speciaal apparaatje nodig omdat op je huiskamer stereo te krijgen. Alleen een handige jongen weet het van zn TV tuner naar de hifi te geleiden, gemiste kans dat de digitale TV tuners niet meer radiovriendelijk zijn.

Ik zie nog steeds geen advertenties voor DAB radioos in de folders van de electronicaboeren, wel heel veel voor TV's, smartphones, tablets etc.

Geen promotie via de zgn TV tafels gezien, behalve NRC, geen grote artikelen in de krant.

Kortom, het leeft niet.

...met als doel FM te vervangen. Dit word gedaan onder het mom van betere geluidskwaliteit enzo, maar volgens mij is de werkelijke reden lagere kosten. Kijk maar eens naar de zenders in de toren van Hilversum, Sky 200kW, Radio 538 100kW en ga maar door, waarbij de DAB zenders (nu 2) op (dacht ik) 8kW staan, maar wel met 28 zenders. Scheelt in stookkosten.

Dat stookkosten en kostenverhaal voor de zenders is zo'n onzinverhaal, het is maar een klein deel van de kosten.

En een voorbeeld van verkeerd rekenen, wat je bespaart aan zendkosten ben je dubbel en dwars en kwijt aan promotie-kosten, voor DAB en voor je eigen zender. Immers de concurrentie is/zal zijn/ toegenomen.

Ik heb overigens niet de indruk dat er een giga budget voor DAB promotie is: de reclame is op de eigen zender, kost niets, voor de NPO is er ook de eigen TV, kost ze ook niets.

Geplaatst

DAB+ moet de analoge zenders op AM en FM gaan vervangen. Het is puur een Nederlandse aangelegenheid. De reden dat er een Bulgaar op zit? Omdat 100% NL die op zijn tweede kanaal heeft gezet.

Dus, als ik het goed begrijp heeft die Bulgaar te maken met 100procentNL, is die Bulgaar eigendom van 100procentNL?

Of at random maar op dat tweede kanaal gezet.

Er is dus altijd een tweede kanaal? Waarom?

Geplaatst

Persoonlijk vind ik luisteren via een telefoontje of via internet niet echt lekker. Door de lucht is handiger en voor de consument goedkoper. De bedoeling is dat ook alle regionale en plaatselijke zenders op DAB komen en dan ook landelijk zijn te ontvangen. Dat is een verbetering.

Wie buitenlandse zenders wil ontvangen kan ook de satelliet gebruiken (France Classique en Swiss Classique zijn b.v. erg goed) of internet of gewoon de ouderwetse radio.

Er zijn wel DAB radio's te koop, zelfs met opnamemogelijkheid, zoals vroeger een radio-cassetterecorder, maar nu op SD card of USB stick. Heel handig.

Geplaatst

Persoonlijk vind ik luisteren via een telefoontje of via internet niet echt lekker. Door de lucht is handiger en voor de consument goedkoper. De bedoeling is dat ook alle regionale en plaatselijke zenders op DAB komen en dan ook landelijk zijn te ontvangen. Dat is een verbetering.

Wie buitenlandse zenders wil ontvangen kan ook de satelliet gebruiken (France Classique en Swiss Classique zijn b.v. erg goed) of internet of gewoon de ouderwetse radio.

Er zijn wel DAB radio's te koop, zelfs met opnamemogelijkheid, zoals vroeger een radio-cassetterecorder, maar nu op SD card of USB stick. Heel handig.

DAB heb ik niets mee, toevallig zit het op de ontvanger die ik heb gekocht, mischien Sublime FM als uitzondering. Voor de rest vind je daar alleen wat hier op fm zit, en daar heb ik nooit naar geluisterd.

Internet opent de wereld zoals ik dat vroeger heb ervaren met het via de kg luisteren naar stations uit alle hoeken vd wereld, daarbij een keur aan speciale stations waar alleen radioanoraks naar luisteren, prima dus.

Op mijn laptop heb ik een player die ook ontvangt, kan dus alles opnemen, komt echter niet veel van.

Paul de Haan.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6673
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Wim Roelfsema
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.