Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Bemanning Norderney-Mebo 2, verschillende bloedgroepen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

In de H v H video kwam Harteveld, gezagvoerder Mebo 2, langs met een paar opmerkelijke opmerkingen.

Ten eerste het driften in 1971 en de hoofdmotor die niet gestart kon worden, geen perslucht volgens H. Onbegrijpelijk als je via weersvoorspellingen op de hoogte had kunnen zijn van komend zwaar weer, een machinist start in de vetput een hulpmotor en dan maar lekker perslucht draaien om de hoofdmotor een paar flinke klappen op de kop te geven zodat het geheel aan de loop komt. Een beetje lucht draaien is toch een fluitje van een cent. Voor een schip dat niet vaart is dat naast een goede verankering een must om feitelijk om de dag even te doen, je weet maar nooit.

Volgende verhaal van H was zeer onderhoudend, door geldgebrek stopte RNI MK1 in sept 70, Veronica kreeg het gezag tijdelijk over het schip en er werd een Grunninger als gezagvoerder opgezet, dhr Onnes. Zoals elke rechtgeaarde Grunninger keek hij op de centen en nam het budget voor de kombuis voor zijn rekening , schraalhans is koning, eenvoudige doch voedzame maaltijden, dat principe huldigen wij hier nog steeds. Feitelijk zijn Grunningers de Schotten van Nederland maar dan nog 'zuniger".

Schotten lopen altijd met de ogen naar beneden gericht, je weet maar nooit, er zou zomaar een dubbeltje op de stoep kunnen liggen. Grunningers gaan verder, wij kijken zelfs onder de stoeptegel of daar zo'n felbegeerd muntstuk ligt.

Wat dat betreft hadden de Verweij's ook Grunningers kunnen zijn, bij de inrichting van de studio's Lapershoek liepen ze vast en zeker tegen een leuk aanbiedinkje cartmachines aan van Italiaanse herkomst, rommel zo horen we van de Veronicanen in deze video, constant gingen ze kapot. Het merk Spotmaster zal te duur zijn geweest denk ik?

Overigens gingen die Italiaanse Cartfabrikanten vele jaren later Hoge Snelheidstreinen  bouwen.

Paul de Haan.

Geplaatst

Ja, en ook dat was tot nog toe geen succes, die Hoge Snelheidstreinen dan.

Rob V.

Precies Rob.

Geplaatst

Dag Paul.

Onze "tweede" kapitein Henk Korthuis kwam uit Groningen.

Klopt het dat de Norderney bemanning uit Scheveningers bestond<vissers> en de Mebo bemanning kustvaartmensen uit Monster, Beverwijk etc?

De Groninger kustvaart was in de 50s60s en 70s een aangelegenheid voor de kapitein/eigenaar<dezelfde persoon dus> , dat bepaalde ook vaak die zuinigheid. De bekende 300 tot 600 tons coasters werden omschreven als Groninger coasters. ook de Mebo was van dat type, hoewel niet in Groningen gebouwd.

Maar klopt het dat die Italiaanse cartmachines  "goedkoop"  waren en daardoor werden aangeschaft ipv de Spotmaster series?

Paul de Haan.

Geplaatst

Klopt het dat de Norderney bemanning uit Scheveningers bestond<vissers> en de Mebo bemanning kustvaartmensen uit Monster, Beverwijk etc?

De Groninger kustvaart was in de 50s60s en 70s een aangelegenheid voor de kapitein/eigenaar<dezelfde persoon dus> , dat bepaalde ook vaak die zuinigheid. De bekende 300 tot 600 tons coasters werden omschreven als Groninger coasters. ook de Mebo was van dat type, hoewel niet in Groningen gebouwd.

Maar klopt het dat die Italiaanse cartmachines  "goedkoop"  waren en daardoor werden aangeschaft ipv de Spotmaster series?

Paul de Haan.

De Appél jinglemachines werden door Telefunken geleverd en daar had Veronica goed contact mee.

Geplaatst

De Appél jinglemachines werden door Telefunken geleverd en daar had Veronica goed contact mee.

Een link met Telefunken, dat verklaart het. bedankt.

Paul de Haan.

Geplaatst

Paul de Haan.

Dag Paul,

Onxe bemanning bestond voor het merendeel uit "Scheviningers". Dat kwam omdat onze cargadoor uit Scheveningen kwam.

De Appel cartmachines.

Ik heb gisteravond Karel van de Woerd gemaild en vond net dit antwoord in m'n mailbox.

Ik dacht dat ik al eens eerder uitgelegd heb dat oom Dirk er niet zo gecharmeerd van was om zaken te doen met de USA.

Zijn zakenwereld was oa Italië en niet te vergeten oost Europa, oost Duitsland.

Het was ten tijde van de Koude Oorlog!

Natuurlijk ging mijn voorkeur uit naar Spotmaster maar om de bovengenoemde reden en de prijs in US dollars was dat geen optie.

Hoe ik terecht ben gekomen bij Mario Borio, de directeur van Appel in Milaan weet ik echt niet meer.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de tip van Henk Wasmuth, een Nederlands /Duitse zakenrelatie van Dirk, die voor mij een stage geregeld had bij Telefunken in Keulen om de M-24 wat beter te leren kennen, van hem afkomstig is geweest.

Tussen haakjes, ik heb daar niet veel opgestoken, bij de service-afdeling.

Het klinkt Poe-ha, maar het was wel net zoals de TD van  Telefunken in Amsterdam.

Ze kregen bijna geen klachten dus ook geen ervaring, en die had ik nou net wel.

Want wie , welke technicus slaat nou bij een herhaalde storing met een hamer op zijn recorder ? Dat moest ik meemaken.

Je begrijpt het al oude probleem.

Terugkomend op je vraag...............ik zou het echt niet meer weten.

Tot zover het antwoord van Karel.

Juul

Geplaatst

Dag Paul,

Onxe bemanning bestond voor het merendeel uit "Scheviningers". Dat kwam omdat onze cargadoor uit Scheveningen kwam.

De Appel cartmachines.

Ik heb gisteravond Karel van de Woerd gemaild en vond net dit antwoord in m'n mailbox.

Ik dacht dat ik al eens eerder uitgelegd heb dat oom Dirk er niet zo gecharmeerd van was om zaken te doen met de USA.

Zijn zakenwereld was oa Italië en niet te vergeten oost Europa, oost Duitsland.

Het was ten tijde van de Koude Oorlog!

Natuurlijk ging mijn voorkeur uit naar Spotmaster maar om de bovengenoemde reden en de prijs in US dollars was dat geen optie.

Hoe ik terecht ben gekomen bij Mario Borio, de directeur van Appel in Milaan weet ik echt niet meer.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de tip van Henk Wasmuth, een Nederlands /Duitse zakenrelatie van Dirk, die voor mij een stage geregeld had bij Telefunken in Keulen om de M-24 wat beter te leren kennen, van hem afkomstig is geweest.

Tussen haakjes, ik heb daar niet veel opgestoken, bij de service-afdeling.

Het klinkt Poe-ha, maar het was wel net zoals de TD van  Telefunken in Amsterdam.

Ze kregen bijna geen klachten dus ook geen ervaring, en die had ik nou net wel.

Want wie , welke technicus slaat nou bij een herhaalde storing met een hamer op zijn recorder ? Dat moest ik meemaken.

Je begrijpt het al oude probleem.

Terugkomend op je vraag...............ik zou het echt niet meer weten.

Tot zover het antwoord van Karel.

Juul

Met dank aan Juul en Karel voor de verdere uitleg.

Paul de Haan.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6673
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Wim Roelfsema
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.