Spring naar bijdragen

Rob van Someren wint rechtszaak van Radio Veronica

matenhoor

Aanbevolen berichten

Op de website van het AD is te lezen dat Radio Veronica de rechtszaak tegen Rob van Someren heeft verloren. Zij moet hem zijn radioprogramma (Somertijd) teruggeven of anders een fikse afkoopsom betalen. Hij zou niet meer passen binnen de nieuw aan te boren vrouwelijke doelgroep. Daarvoor is o.a. Jeroen van Inkel per 1 september 2014 aangetrokken  die nu de vrijgevallen uren van  Rob van Someren tussen1600 en1900 uur elke werdag vult.

Terugkeer lijkt, mede gezien de troebele verhouding tussen Rob en de Veronica-directie (die wordt door de rechter 'onbehoorlijk werkgeverschap verweten), geen optie dus zal de Sky-Groep flink in de buidel moeten tasten...........

Het volledige artikel is te lezen via deze link:

Please login or register to see this link.

Gr, Melle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien hadden ze wel de zelfde rechter als wij in Februari.........of had Veronica dezelfde advocaat......

En ja, zo wordt het een woordenspel. Eigenlijk hetzelfde als dat wat er in het AD staat maar dan door andere bril.

Ik ga Rob straks gelijk effe bellen !

Juul

Bron: Broadcast Magazine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's een flinke draai om de oren van de rechter waarbij je je kunt afvragen of de posities van CEO Philip Alberdingk Thijm en programmadirecteur Niels Hoogland nog wel houdbaar zijn.

Dat wordt flink in de buidel tasten voor de toch al geplaagde zender door zijn slechte luistercijfers...

Alberdink Thijm is al weg, overgeplaatst binnen TMG.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Ergens toch wel zonde dat de aanpassingen van Veronica deze richting opgaan, terwijl volgens mij het probleem niet zozeer in de programma's zit, maar meer in de muziekkeuze. Voor de muziek zet ik Veronica niet op. In alle eerlijkheid luisterde ik eigenlijk alleen naar Veronica vanwege Somertijd en Dingmans. Ik begrijp het oprecht niet dat er niet meer uit het Dance/R&B-genre uit die tijd gedraaid wordt. Als ik zie hoe populair de 90's week op 3FM is dan is er zeker een goede markt voor een 90's / 00's station, maar dan moet je wel een beetje af durven wisselen qua muziek. Ook niet té overdreven, maar proberen een échte afspiegeling te geven van die tijd. Het moet een beetje leven. Ik denk niet dat het Jeroen wel zal gaan lukken om met de huidige muziekkeuze de vrouwen aan te trekken, laat staan als personality. Jeroen is toch een beetje oud (no pun intended). Het station geeft geen energie en komt inspiratieloos over. Als je dan ook nog eens saaie DJ's hebt en de eigenzinnige DJ's ontslaat, tsja... dan blijft er niet zoveel meer over. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ergens toch wel zonde dat de aanpassingen van Veronica deze richting opgaan, terwijl volgens mij het probleem niet zozeer in de programma's zit, maar meer in de muziekkeuze. Voor de muziek zet ik Veronica niet op. In alle eerlijkheid luisterde ik eigenlijk alleen naar Veronica vanwege Somertijd en Dingmans. Ik begrijp het oprecht niet dat er niet meer uit het Dance/R&B-genre uit die tijd gedraaid wordt. Als ik zie hoe populair de 90's week op 3FM is dan is er zeker een goede markt voor een 90's / 00's station, maar dan moet je wel een beetje af durven wisselen qua muziek. Ook niet té overdreven, maar proberen een échte afspiegeling te geven van die tijd. Het moet een beetje leven. Ik denk niet dat het Jeroen wel zal gaan lukken om met de huidige muziekkeuze de vrouwen aan te trekken, laat staan als personality. Jeroen is toch een beetje oud (no pun intended). Het station geeft geen energie en komt inspiratieloos over. Als je dan ook nog eens saaie DJ's hebt en de eigenzinnige DJ's ontslaat, tsja... dan blijft er niet zoveel meer over. 

Twee opmerkingen. Ik vind het ten eerste altijd bijzonder dat in dit soort discussies de persoonlijke muzieksmaak wordt betrokken bij het bekritiseren van het beleid van een radiostation. Een tweede opmerking die ik wil maken is enerzijds de aversie tegen eenheidsworsten op de radio, terwijl aan de andere kant een station dat zich daar niet aan conformeert het in datzelfde paar ogen ook niet goed doet.

In dit geval leeft het idee dat Veronica oude muziek moet draaien en als men dat doet, dat dan ook alles uit die periode gedraaid moet worden. Ik vraag me af of zo'n aanname wel terecht is. Volgens mij is dat - het draaien van oudere muziek - geenszins het uitgangspunt van Veronica, maar slechts één van de randvoorwaarden (waar overigens ook creatief omheen gewerkt kan worden, maar dat terzijde). In de eerste plaats wil men een bepaalde doelgroep bereiken en het liefst zodanig dat men niet of nauwelijks bij Sky in de ruif gaat zitten. In dit geval doet men dat met pop- en rockmuziek. Ik zou niet weten waarom je daarvan zou moeten afstappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee opmerkingen. Ik vind het ten eerste altijd bijzonder dat in dit soort discussies de persoonlijke muzieksmaak wordt betrokken bij het bekritiseren van het beleid van een radiostation. Een tweede opmerking die ik wil maken is enerzijds de aversie tegen eenheidsworsten op de radio, terwijl aan de andere kant een station dat zich daar niet aan conformeert het in datzelfde paar ogen ook niet goed doet.

In dit geval leeft het idee dat Veronica oude muziek moet draaien en als men dat doet, dat dan ook alles uit die periode gedraaid moet worden. Ik vraag me af of zo'n aanname wel terecht is. Volgens mij is dat - het draaien van oudere muziek - geenszins het uitgangspunt van Veronica, maar slechts één van de randvoorwaarden (waar overigens ook creatief omheen gewerkt kan worden, maar dat terzijde). In de eerste plaats wil men een bepaalde doelgroep bereiken en het liefst zodanig dat men niet of nauwelijks bij Sky in de ruif gaat zitten. In dit geval doet men dat met pop- en rockmuziek. Ik zou niet weten waarom je daarvan zou moeten afstappen.

Het betrekken van eigen muzieksmaak vind ik eigenlijk vrij logisch; je redeneert vaak vanuit je eigen referentiekader. Radio is een emotioneel iets, dat is lastig te rationaliseren. Daarom valt geregeld uit de memoires van DJ's te lezen (laatst nog Stenders Leesvermaak gelezen) dat de zogenaamde 'marketing-mensen-uit-Amerika' het geregeld mis hebben (gehad) met hun ideeën. Een beetje zoals de econoom die de crisis voorspelde... oh wacht. Het insluipen van een eigen mening is uiteraard een confounder, maar daarom misschien niet minder relevant; waar één spreekt zijn waarschijnlijk vele die hetzelfde denken. Dat lijkt het geval gezien mijn reactie redelijk universeel door u wordt ingeschat. Dat mensen wisselen van voorwaarden/verwachtingen bij verschillende radiozenders lijkt mij daarnaast ook vrij logisch. Iedere radiozender opereert vanuit een zekere niche, de ene strategie past beter bij de ene zender dan de andere. Wat de zogenaamde hits betreft is m.i. de vijver voor een 90's - 00's station een tikje groter dan een hitzender die alleen de nieuwste hits den aether in mag slingeren. Dan beperkt de muziek zich over het algemeen toch een beetje tot de top 40 van dat moment waardoor je onherroepelijk vaker dezelfde hits hoort, maar omdat die hits nieuws zijn is dat wat meer geoorloofd.

Veronica profileert zich als 90's en 00's zender, dus in die zin kan je op zijn minst spreken van de intentie om hits te draaien uit een recent tot een wat minder recent verleden. Hits is nogal een breed begrip, sla de top 40 lijsten tussen 1990-2009 er maar eens op na, van Hakkûhbar en Gordon tot Phil Collins en zélfs de Macarena; zij stonden er allen in. Het is natuurlijk prima als de doelgroep die Veronica aan wil spreken die van de pop- en rockmuziek is, maar dan zal Veronica zich ook meer als zodanig moeten profileren. Iets dat Arrow bijvoorbeeld heel sterk doet. De vraag is of Veronica dat echt wil. Ik vraag me namelijk af of je met deze genre inderdaad vrouwen zal gaan binden; iets waar Veronica duidelijk prioriteiten legt gezien het Vertrek van van Someren. Met het begrip hits laat je het een beetje in het midden, wat bij mij de indruk geeft van een soort van identiteitscrisis. Wil je een groter publiek aanspreken, dan zal je m.i. uit een breder palet aan hits moeten putten. Ik val misschien ook niet echt in de doelgroep (ben nog relatief jong >25), maar waar volgens mij een probleem ligt is dat Veronica totaal geen energie geeft. Het geven van energie gaat bij mij persoonlijk niet met 5x Phil Collins op een dag. Om eerlijk te zijn word ik daar zelfs een beetje depri van. Ook in rock/pop valt meer dan genoeg te variëren. Veronica mist die spontaniteit in hits in mijn ogen totaal. Ik wil niet de indruk geven dat ik Veronica helemaal niets vind. Ik vind bijvoorbeeld het top 40 dossier in de middag erg leuk. Dat programma lukt het om op de één of andere manier een soort nostalgie op te roepen door een setting te scheppen alsof we ergens in 1999 zitten met de hits en het nieuws van die dag. Zelf denk ik dat daar best veel winst te behalen valt, maar wie ben ik :-). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Veronica heeeeeel veel last heeft van Radio 10. Die een iets bredere muziekkeuze heeft in ieder geval. Nou luisteren er ook veel (huis) vrouwen naar 10 en zou Veronica zich daar ook op te willen richten.. Ik heb het interview met Rob van Someren geluisterd en  het is natuurlijk dramatisch hoe er allereerst met mensen om wordt gegaan mar ook hoe het station zo veel luisteraars kwijt raakt, Rob meldde denk ik terecht dat bij het voetbal de trainer wordt ontslagen en niet het elftal..

Hans Marijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.