Spring naar bijdragen

50 jaar Top 40 jubileumboek

dave76

Aanbevolen berichten

50 jaar Top 40 is het ultieme jubileumboek over de enige echte hitparade. Het verhaal van de Top 40 begon in 1965 op het zendschip Veronica. Willem van Kooten alias Joost den Draaijer had het idee van een hitlijst uit Amerika meegenomen in de hoop dat het hier zou aanslaan. En dat deed het! Vijftig jaar later is de Lijst der Lijsten nog steeds springlevend en toonaangevend.

Martijn van Stuyvenberg geeft in 50 jaar Top 40 een prachtig tijdsbeeld van de Lijst der Lijsten. Maar dat niet alleen, ook de geschiedenis van de popmuziek in Nederland komt aan bod. Het boek bevat vele anekdotes, leuke wetenswaardigheden, opmerkelijke feiten en verhalen van BN'ers.

Artiesten van toen en nu vertellen over hun Top 40-momenten. O.a. Paul de Leeuw, Ilse de Lange, Anouk, Marco Borsato, Corry Konings, Anita Meyer en Golden Earring komen aan het woord. Maar ook de presentatoren van de Top 40 vertellen. Denk aan Lex Harding, Ferry Maat, Erik de Zwart en natuurlijk Willem van Kooten zelf.

50 jaar Top 40 is te koop vanaf 2 januari 2015.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben best benieuwd naar dat boek.

Maar de artiesten op de cover zijn wel wat eenzijdig gekozen. Wel Michael Jackson en Madonna, geen U2 of Metallica (om maar twee dwarsstraten te noemen). Wel Total Touch en 2 Unlimited (beide 'eurodance'), geen -ik noem maar wat-  Goede Doel of Frank Boeijen.

En buiten de Cats geen 60's en 70's. Dus geen Beatles, Stones of Elvis. Of binnen Nederland: Boudewijn de Groot, Q65 of Shocking Blue.

Niet goed voor de verkoop of zo?

Hopelijk is dit niet exemplarisch voor wat er binnenin is te vinden.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De uitgever heeft ons een maand of twee terug een heleboel foto's gevraagd uit de beginperiode van de top 40 bij Veronica t/m 1974. Ik heb daar aan voldaan. De uitgever;"Het moet vooral een boek met erg veel plaatjes worden".

Het bleek dat de uitgever geen enkel idee had hoe de zaken in het begin in elkaar zaten.

Ook onze website ging de uitgever pas nadat ik hem er op attent maakte bekijken..........

En al pratende dacht ik ;"Oh jee, als dit allemaal maar goed gaat..........".

Ook wilden wij als Stichting een vergoeding voor de foto's en daar wrong 'em waarschijnlijk de schoen.

Maar na wat heen en weer gemail nooit meer iets gehoord........

Ik ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Met respect voor alle goede bedoelingen van de (meeste) betrokkenen:

wat wordt er in Nederland - al sinds de eerste editie van Hitdossier (1978) - enorm gesold met hitparadeboeken.

In Amerika (Billboard/Guinness/Joel Whitburn) en Groot-Brittannië (Guinness) zijn het steevast juweeltjes: professionele vormgeving, goeie eindredactie (dus bijna geen spelfouten), zorgvuldig geselecteerde illustraties.

Maar hier... Het moet snel, het moet goedkoop, de uitgever wil "vooral een boek met erg veel plaatjes" (zie bovenstaand bericht van Juul) etc. etc. etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar de boeken van Joel Whitburn kosten dan ook wat.

Ik had ze ook voor m'n werk. Ik heb ze allemaal weggegeven geloof ik toen ik ze niet meer nodig had.

Maar het zijn prachtige boeken.

Het kontakt met de uitgever, (zie m'n bovenstaande posting ), is inmiddels hersteld, het was een "foutje-vergeten-vakantie."

Ach ja.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, maar de boeken van Joel Whitburn kosten dan ook wat.

In de jaren 80/90 was de prijs van b.v. die Billboard Hot 100 Charts boeken (Sixties/Seventies) bij Donner Boeken in Rotterdam

een kleine 200 gulden!

Een ander heel mooi boek van Joel Whitburn ( Top R&B Singles) was toen te koop voor rond de 150 gulden.

Het eerste Hit Dossier kocht je toen voor een paar tientjes.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het AT40-boek van Whitburn uit 1984 ooit voor 25 gulden in de ramsj gekocht. Leuk bladerboek, en omdat ik wat singles betreft de jaren 50 tot en met 70 verreweg het interessants vind, heb ik nooit de behoefte gehad om het te vervangen door een latere editie.Zo'n HOT 100-boek zal vast nog wel mooier zijn.

Die Hitdossiers heb ik nooit gehad. Wel heb ik al een paar keer in mijn handen gestaan met dat boek van 'het gedrukte exemplaar 1965-1974', maar ook dat is best aan de prijzige kant, en ik vind de vormgeving (de buitenkant, maar ook de lay-out van het binnenwerk) eigenlijk vrij lelijk

Dan koester ik liever het bescheiden stapeltje gedrukte exemplaren dat ik hier op zolder heb liggen

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.