Spring naar bijdragen

Radio in 1934, dat was overzichtelijk

Alex

Aanbevolen berichten

Nou, noem het maar overzichtelijk.

Natuurlijk waren er minder zenders, maar de programmeringen waren ingewikkeld, met kwartiertjes enz. Niks horizontaal, je moest in het progr blad of krant kijken om te weten wat er kwam. Niks horizontale programmering.

In 1934 werd er dus gesproken over Hilversum en Huizen.

Hilv op 160 kHz (1875 meter Lange golf) ,en Huizen op 995 kHz (301 meter Midden golf.)

Seculier en Confessioneel, Hilv had AVRO en VARA, Huizen NCRV en KRO en een beetje VPRO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radiodistributie hadden wij in de stad Groningen ook in huis, met zo'n kiesdraaiknop voor 1 tm 4.Overigens in die draaiknop had je een binnenste draaiknop die het volume regelde als je draaide, gaf harde tikken.Zie het nog voor me. 4 had ook zijn eigen verzoekprogramma, als ik me niet vergis op de donderdagavond. En BBc light had er uurtjes op. ijn ouders luisterden draadomroep, eigenlijk een beeje de voorloper van kabelradio. Mijn broers hadden de beschikking over een platenwisselaar en daar boven op een buizenradio, ik luisterde in 1959 al mee. "Mischien"ligt daar de oorzaak van mijn anorakerij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, noem het maar overzichtelijk.

Natuurlijk waren er minder zenders, maar de programmeringen waren ingewikkeld, met kwartiertjes enz. Niks horizontaal, je moest in het progr blad of krant kijken om te weten wat er kwam. Niks horizontale programmering.

In 1934 werd er dus gesproken over Hilversum en Huizen.

Hilv op 160 kHz (1875 meter Lange golf) ,en Huizen op 995 kHz (301 meter Midden golf.)

Seculier en Confessioneel, Hilv had AVRO en VARA, Huizen NCRV en KRO en een beetje VPRO.

Je draait Hilversum en Huizen om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad staat het zo in het programma overzicht hierboven. Vreemd, voor zover ik weet is er vanuit Huizen alleen maar via de langegolf uitgezonden door de NDO

Nou nee, HDO, voorloper van AVRO zond enkel vanuit Hilversum.

Op zeker moment kwam de 2e zender in Huizen in de lucht, ook op Lange Golf. Op 279 kHz (is nu een IOM frequentie)

Nederland had dus even 2 zenders op Lange golf, later is Hilversum naar 995 gegaan.

(De 160 is later verhuist van Huizen naar Radio Kootwijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.