Spring naar bijdragen

De teloorgang van het huidge Radio Veronica

Gast

Aanbevolen berichten

Van de Radio 19< websitePlease login or register to see this link. > het volgende:

de Zwart ziet inmiddels Wit van ellende want..............

Top Format in Haarlem werkt aan een nieuw jinglepakket voor Radio Veronica. In het custompakket – wordt gefluisterd – zal sterk worden teruggegrepen op de oude waarden van de zender. Want Veronica zakt steeds verder weg in luistercijfers.

De 4,1 procent in het derde kwartaal van 2014 betekende een absoluut dieptepunt in het bestaan van de zender. Ze waren letterlijk terug op het niveau van 2004.

Volgens de jinglefluisteraars komt ook het WIND-logo prominent terug in de nieuwe jingles. Dat logo zat heel sterk in het TM-pakket waarmee de zender in 1976 als aspirant-omroep aan land kroop. Dat terugkijken naar de gloriejaren mag nauwelijks verbazing wekken. Erik de Zwart zwaait sinds november de scepter bij de zender en hij bracht ook de bejaarde roepie-roepie vogel al terug op Veronica.

De oude nestwarmte is van harte welkom, want Veronica was de afgelopen jaren een zender die je nog het beste kon vergelijken met de maan: geen atmosfeer. Veronica was een merkje geworden, een dopje op een Colafles, dat je door willekeurig welk merk dan ook zou kunnen vervangen – want veel gevoel zat er niet achter. Business! Net als op TV: het Veronica logo komt je tegemoet, elke avond, maar het is veel geschreeuw en weinig wol.

Programmaleider Niels Hoogland had op de radio ook de deejays Rob van Someren, Erwin Peters en Luc van Rooij buiten gegooid, alsmede oudgediende Bart van Leeuwen, de enige dj die het zendschip nog had meegemaakt. De nieuwe lichting nam nou niet bepaald een jonger luisterpubliek mee, zoals de bedoeling was.

Erik de Zwart – zelf ook gerijpt tot gouwe ouwe – heeft trouwens veel kritiek op de huidige radiomakers die het Nederlandse volk moeten vermaken.  In Adformatie zei hij vorig jaar dat veel van de deejays van nu tien jaar geleden niet eens door de stemtest zouden zijn gekomen. Een devaluatie van het vak dus.

Hoe ver Top Format met het maken van de jingles is? Dat is nog even gissen, want Facebook en Twitter van het jinglebedrijf zijn respectievelijk sinds oktober en december niet ververst. Vast en zeker om alle zeilen bij te kunnen zetten voor deze prestigieuze klus. Maar inmiddels blijkt dat er momenteel hard aan de jingles gewerkt, blijkens een tweet van Erik de Zwart RIK, en die toont zich tevreden als opdrachtgever: Klinkt lekker, zegt hij, naast een halve selfie in de Top Format studio.

Het zal Veronica niet op de weg terug krijgen, immers de weg terug is altijd een zwakte bod! Heb durf en gooi het roer drastich om.......hoe?

Tja, ooit gaf ik na de sluiting van het oude Waddenzee een blauwdruk van hoe had wel had gekund. Waddenzee editie 2 lijkt hierop, maar ik kreeg zelfs geen Fries gerookte droge worst als dank voor de tip.

Paul de Haan.

Grunn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herinner me nog de volle Veronica vrijdag vanaf december '85. Man, dat waren nog eens tijden. Een superstrak jinglepakket en een geweldige programmering. Curry en van Inkel en de Top 40 met Lex waren toch de programma's waar ik het liefste naar luisterde. Die tijd dat je met een nieuwe cassettedeck gereed zat om al dat moois op te nemen is voorbij maar de sfeer creeëren van toen ben ik wel voor naar mijn persoonlijk smaak en mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk moet De Zwart de tijd krijgen om weer op te bouwen wat voorgangers hebben afgebroken. Maar het zou hem sieren als hij zich daartoe zou beperken. En dus niet komen met kul-uitspraken als dat de publieke omroep wel met de helft van het aantal zenders toe kan 'omdat 3FM en 'Hilversum 4'( sic) niets toevoegen aan wat de commercielen doen'.

Vergelijk 3FM eens een keer écht met 538, man! Een wereld van verschil.

En hij zou zich ook niet moeten bemoeien met wat zijn medewerkers in hun vrije tijd doen: De Zwart verbood van de week één van zijn medewerkers om nog mee te werken aan KX Radio, het op vrijwilligers draaiende hobbystationnetje op internet van Rob Stenders dat onder de vlag van 3FM radioliefhebbers en muziekfreaks volledig formatvrije radio laat maken. Ik geloof niet dat Erik zijn medewerkers de volledige vrije hand gaat geven in muziekkeuze en presentatie.

M.a.w. Ik ben ook reuze benieuwd naar het 'nieuwe Radio Veronica' maar vind het jammer dat De Zwart spuugt in de bron die hem (tussen 1980 en 1992) groot heeft gemaakt (de publieke omroep): laat ieder zijn ding doen en bemoei je met je eigen zaken. Dat hij dat niet doet, geeft het geheel toch een wat nare bijsmaak.

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat Erik zijn medewerkers de volledige vrije hand gaat geven in muziekkeuze en presentatie.

Edwin

Op de commerciele radio is zoiets tegenwoordig ondenkbaar, vrees ik.

Er is een wereld van verschil tussen de vrijgevochten zeezenders van vroeger en het 'marktdenken' van de tegenwoordige grote mediabedrijven.

3FM is prima, inderdaad stukken beter dan 538, maar ik vind het wel jammer dat de publieke omroep geen muziekzender heeft die helemaal 'free format' is, voor muziekliefhebbers van alle leeftijd die de radio niet als behangetje gebruiken en zich niet in een muzikaal (of leeftijdsgebonden) hokje willen laten duwen. Radio 6 had dat een beetje in de begintijd (Vincent van Engelen die overdag complete albumtracks draaide uit heden en verleden), maar na de restyling tot 'soul en jazz'-zender is dat idee weer verdwenen.

NIet dat er in het buitenland veel van die zenders bestaan. In Frankrijk gaat de goed beluisterde publieke zender FIP een beetje die kant op (pop, jazz, klassiek, chanson, wereldmuziek, van alles door elkaar) en in Amerika heb je een paar college radio stations die hun kont tegen de krib gooien, maar daar heb je het wel mee gehad, als je het mij vraagt.

Ik vermoed dat de opmerkingen van De Zwart puur zijn ingegeven door commerciele motieven: als radio 2, 3 en 5 verdwenen, zouden de luisteraars van die zenders zich deels verspreiden over de bestaande commerciele zenders, met een aanzienlijk groter marktaandeel tot gevolg. (En een ander deel van de luisteraars zou definitief afhaken, maar daar kan hij zich kennelijk niet druk om maken.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In die laatste zin van Paul zit volgens mij de kern: De Zwart is geen radio- of muziekliefhebber (meer), of heeft die liefde opzij geschoven tbv het zakelijk belang.

PS Ik was ook een enthousiast luisteraar van de middaguitzendingen van  Vincent van Engelen in de begintijd van Radio 6. Hij had het muziekhart dus nog wel op de goede plaats!

De NPO doet dus al aan 'format free',  namelijk via KX. Dat ze het niet in de ether doen, lijkt me anno 2015 iets té ambitieus. Maar misschien dwingt Dekker het nog eens af?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou aardig zijn als ze KX doorgaven via DAB+, zoals ze bijvoorbeeld ook doen met 3FM Alternative, de top 2000-stream en radio 1 extra. Dat is een mooi landelijk medium voor een grotere keuzevrijheid. Maar misschien is dat niet meer dan wishful thinking van mijn kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.