Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik maakte met Ernst Jansz een Poster en het ging even over Doe Maar.

Daartoe zocht ik in de NOS "fonotheek" naar live opnamen die er waren. 

En ja hoor, ik vond wat.

Op 13 december 1980 maakte de Louis Verschuur als producer voor de VARA in de Stadsdoelen van Delft  opnamen.

Samen met technici Ferry Sluyter en Gert de Bruijn.

Ik mocht de band gebruiken van de VARA en tot m'n verassing kwamen de aantekeningen van Louis uit de banden doos.

De aantekeningen met het commentaar van Louis heb ik bewaard en kun je hier downloaden.

Erg aardig om te zien dat de jongens op enig moment de band gestopt hebben  en ze de muziek vrij eentonig vonden. ( Dat vind ik trouwens nu nog steeds ).

Hier een stukje van de eerste pagina.

De opnamen heb ik niet meer.

De rest kun je downloaden......

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Wat een geldverspilling, een VARA-producer en twee NOS-technici een hele avond op pad met een opnameset en dan de band stoppen 'omdat het te saai is'.
Een jaar later braken ze door, twee jaar later waren ze de populairste NL band ooit. Maar van 'historical significance' was kennelijk geen sprake. De VARA heeft in deze periode honderden belangwekkende opnamen gemaakt, vaak van bands ver voordat die doorbraken. Louis was de 'live-man' van de VARA in die dagen. Dit beschouwen we dan maar als een foutje van Louis.

Later in de jaren tachtig was hij een tijdje de chef van de VARA-dinsdag. De periode 1987-1990 was helaas niet de meest inspirerende VARA H3-periode ooit.

Edwin

Geplaatst

Edwin,

Als je "de bon"  die bij het geheel als download was toegevoegd had gelezen had je kunnen zien dat de opname duurde van 13-17 uur. En jij moet toch ook weten dat het met 2 podia en veel meer bandjes niet te doen is voor 1 technicus!

Ik vind dan ook dat je met die opmerking veel te kort door de bocht gaat!

Maar ja, het is tegenwoordig in de mode om de P.O   "af te zeiken". ( sorry ik kan geen ander woord vinden. )

Juul

• 2 weeks later...
Geplaatst

Edwin,

Maar ja, het is tegenwoordig in de mode om de P.O   "af te zeiken". ( sorry ik kan geen ander woord vinden. )

Juul

Paul, je hebt gelijk dat dat vaak wijsheid achteraf was. Maar de VARA liet zich er destijds (terecht) op voorstaan dat ze voor de troepen uit liepen, door platen te draaien en concerten op te nemen van bands die nog pril waren. O.a. de wekelijkse twee dagen studiotijd met technicus in het VARA-gebouw voor 'de Popkrantgroep van de week'. Daar zat ook Doe Maar rond die tijd bij, in ieder geval voor hun eerste plaat. En ze waren in '79 al verschenen op de LP 'Uitholling Overdwars' van de Stichting Popmuziek Nederland. Met dat in het achterhoofd was Doe Maar niet 'zomaar een bandje' dat niet vastgelegd hoefde te worden.

Juul, je hebt gelijk met je logistieke opmerking dat 1 technicus voor 2 podia  lastig is om ter plekke alles te zien/horen. Maar je laat de band toch gewoon lopen en mixed achteraf?  

Ik zal overigens wel de laatste zijn om de PO af te zeiken. Als er iemand is die het belang (toen en nu) van een tegenwicht tegen de commercie ziet en verdedigt, ben ik het wel.

Edwin

Geplaatst

Dag Ediwin,

Je schrijft:

"Juul, je hebt gelijk met je logistieke opmerking dat 1 technicus voor 2 podia  lastig is om ter plekke alles te zien/horen. Maar je laat de band toch gewoon lopen en mixed achteraf?  "

Als je nogmaals goed naar de bon had gekeken kon je zien dat het allemaal NA banden waren ( stereo twee sporen dus). In 1 - keer op de band. Dus live mix. Niks achteraf.

Dus je redenering had kunnen kloppen als het een meer sporen klus was geweest. Maar nu dus niet.

Geplaatst

Daar heb je een punt. Maar op het gevaar af dat we in welles-niets verzanden, maar ik zag ook dat er niet 1, maar 2 technici waren: 1 per podium dus. Was dus wel degelijk mogelijk om van alles een live-mix te maken. Technicus (en/of Louis) wilde waarschijnlijk gewoon even wat extra pauze.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6694
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Yoni
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.