Geplaatst 25 februari 201510 jr. Onlangs heeft Dirk Pitt in de nieuwsgroep Pirate Radio een interessante versie gegeven over de plotselinge verdwijning van de Hosanna( Zeebrugge 592). De Belgische trawler die de Mi Amigo eind zeventiger jaren geregeld bevoorraadde. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Dirk was naar zijn zeggen op 15 februari 1980 getuige van een aanvaring in het Kanaal tussen de Hosanna en het vrachtschip Derbyshire. Doordat de Hosanna in tegengestelde richting koerste kwam het in aanvaring en zonk rond 13.25 uur Engelse tijd. Binnen 25 minuten was er een reddingshelikopter van Manston ter plaatse en heeft de lichamen geborgen. De positie van het gezonken schip was al jaren bekend en ook terug te vinden op de schreepswrakkenkaart Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Diezelfde middag werd het nieuwe Kustwacht station geopend in aanwezigheid van hoogwaardigheidsbekleders uit Engeland en Frankrijk en met prins Charles. De tragische afloop van de aanvaring viel op een ongelukkig moment en zou de aanwezigen in verlegenheid brengen. Het is daarom 'onder de pet' gehouden. De Hosanna was op het moment van de aanvaring al niet meer zeewaardig. Het schip was op 20 juli 1979 voor de kust van Scheveningen gestrand en niet meer gerepareerd. Op 30 januari 1980 werd de trawler verkocht aan het Britse 'Minerva Fisheries LTD' De eigenaar Anthony O'Connor had een reputatie van oude visserij schepen opkopen en weer doorverkopen. Opvallend veel van die doorverkochte schepen werden gebruikt voor malafide praktijken zoals de smokkel van drugs of wapens. Doordat de Hosanna onder de Britse vlag voer(Jersey), kon de weduwe en moeder van Germain en Piet Ackx geen aanspraak op (Belgische) sociale vergoedingen maken. Dirk Pitt zweert de waarheid te spreken, maar desondanks blijven er nog vragen over: 1)Een aanvaring overdag ligt minder voor de hand dan 's nachts. Er werd over het algemeen van uit gegaan dat het ongeluk zich 's nachts heeft voorgedaan, maar dat is niet bevestigd. 2)Normaliter gaan er SOS signalen uit via de marifoon, maar die zijn niet gehoord door iemand die diezelfde dag voor de kust van Duinkerken aan het vissen was. Bij een aanvaring gaan er noodberichten uit voor andere schepen om te assisteren. 3)Waarom zou er een 'cover-up' nodig zijn. Ik zie niet in waarom de opening van een nieuw kustwacht station een aanvaring zou moeten verdoezelen ter meerdere eer en glorie van de aanwezigen? 4) Als de lichamen zouden zijn geborgen, waarom waren de families dan daarvan niet op de hoogte en moest Tros Vermist daar in 2004 nog een uitzending aan wijden? Kortom, hoe hoog is het waarheidsgehalte van Dirk Pitt's verhaal? Interessant blijft het zeker, ook na 35 jaar... Salut Leendert Vingerling
Geplaatst 25 februari 201510 jr. Dirk Pitt is een fictief figuur uit de boeken van Clive Cussler..... Toevallig werkt hij veel onder water. Gr.thijs
Geplaatst 25 februari 201510 jr. Auteur Populair bericht Thijs, je bent literair goed op de hoogte. Chapeau. Dat Dick Pitt een 'alias' is, verbaast mij niet. Velen hebben op het internet een werknaam die dicht bij het onderwerp ligt. Maar,...het hebben van een synoniem wil nog niet zeggen dat het allemaal fantasie is. Ik heb natuurlijk geprobeerd de genoemde feiten te onderzoeken en loop alleen stuk op de opening van het kustwacht station op 15 februari 1980. Ik kan niets vinden over Dover, maar wel over een station in Tynemouth, dat inderdaad door Prince Charles werd geopend. Dat station ligt echter in Noord Engeland. In zijn bijdrage heeft Pitt het over de Dover Coast guard en dus niet over Tynemouth. Gevalletje van Alzheimer of 'dikke duim' ? Dat er van Manston airport rescue helicopters opstijgen klopt ook. En de wraklocatie van de Hosanna laat ook niets aan twijfel over. Dus geef ik hem voorlopig het voordeel van de twijfel. Het is ook het meeste waarschijnlijke scenario dat de Hosanna (door eigen schuld) een aanvaring heeft gehad. Uit eigen ervaring weet ik dat schipper Germain Ackx van een zeer stevige borrel hield en me ooit heeft verteld dat ze een touw aan het stuurwiel bonden om de koers vast te houden, zodat ze in de messroom konden 'pimpelen'. De oorzaak van de stranding voor de kust van Scheveningen kwam ook door het' pimpelen' en het 'touw aan het stuurwiel' liet Ackx zich destijds ontvallen. Aangezien ik door de jaren heb ervaren heb dat karakters niet veranderen, denk ik dat 'het touw aan het stuurwiel' de definitieve ondergang is geweest. De' vermissing' van de Hosanna heeft in de zeezenderwereld het predikaat 'unsolved mystery' gekregen en zal daardoor tot in lengte van dagen het onderwerp van speculatie en complottheorie blijven houden. Dat is niet zo vreemd omdat de doden nu eenmaal niet meer spreken... Salut Leendert
Geplaatst 4 januari 20214 jr. Populair bericht Luc en Ben , wij waren aanwezig op de kade in scheveningen toen de hossana uitvoer.Wij hebben de trossen losgegooid. Germain zou naar Guernessy varen om een andere vlag te krijgen.Gevolg van meerdere financiele problemen. Wij hebben de5 mannen ,zij die rechtop konden staan ,uitgewuifd.De avond voordien waren meerdere pilsjes geledigd. Met de oudere piet erbij.Het schip moet op terugweg uit Guernessey overvaren zijn.Misschien lag iedereen gewoon te slapen. Dat Germain ladingen aan boord van zendschip Caroline bracht kunnen wij bevestigen. Ook dat ze regelmatig flink beschonken op zee waren. Ik(luc) heb daarom destijds zo snel ik kon, boeken bestudeerd om enigszins zelf de boot te sturen als ik aan boord was. Dat Germain wapens of drugs zou smokkelen houd ik voor onmogelijk. Germain was allesbehalve een zware crimineel.Wat radiopiraterij was toch meer een hobby. Groeten Luc
Geplaatst 19 januari 20214 jr. Auteur Populair bericht Op 4-1-2021 om 20:34 zei Caroline-tender: Met de oudere piet erbij.Het schip moet op terugweg uit Guernessey overvaren zijn.Misschien lag iedereen gewoon te slapen. Interessant. Luc, na al die jaren denk ik dat dit het meest waarschijnlijke is. De reputatie van Germain was niet van iemand die de veiligheid van het schip boven de 'pint' zette. Hij was gezellig en zeer amicaal. Hield meer van de fles dan van een opwindende dame. We (Gerard van Dam en ik) hebben hem ooit geprobeerd over te halen om te bevoorraden in opdracht van Delmare ( december 1978) door te zeggen dat we 'dames van plezier' konden regelen aan boord van de Hosanna in Scheveningen. Dat zag hij niet zitten: "Geef me liever nog maar een pint..." Als jong ventje van 22 jaar was ik onder de indruk van hem. Ik kwam uit een keurig 'milieu' en dit was een compleet andere wereld voor me. Het bezoek aan de Hosanna in de binnenhaven is ook nooit meer uit mijn geheugen verdwenen. Al bijna 40 jaar zijn er allerlei (complot) theorieën over het verdwijnen van de Hosanna, maar de menselijke fout is de meest aannemelijke. Salut Leendert
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.