Spring naar bijdragen

Radio Delmare - 15-09-1979 - Onbekend, Gerard van der Zee

Featured Replies

Geplaatst

Sterker nog, klinkt niet als Johan Rood maar IS Johan Rood.

De verzoeking tape is niet gemaakt voor 14 september 1979, maar voor zaterdag 14 juli 1979.

Is toen niet uitgezonden, omdat rond half één die middag Kees Kaas Mulder zo hard "Hallo Nederland, wij zijn nu heel sterk" in de microfoon brult dat de zender ervan kapot gaat. En dat terwijl de VOO aan boord is om te filmen....

Geplaatst

Voor alles was een reden en ik wil dat 36 jaar later graag toelichten:

Johan Rood (technicus) kondigt het programma van Gerard van de Zee(=Gerard van Dam) aan en praat er zelfs door heen door een snerende opmerking te maken. Dat was natuurlijk 'not done' maar gezien de omstandigheden wel te verklaren.  

Gerard had door relatieproblemen zich een paar weken niet meer met het reilen en zeilen van Delmare bemoeid. Hij was ondergedoken en telefonisch onbereikbaar. De regie was afwezig en de mensen op  het schip voelden zich hulpeloos, want er was ook  al weken geen bevoorrading meer.

Op 12 augustus 1979 ben ik met Kees Kaas Mulder vanuit Ouddorp met een speedbootje naar het schip gevaren. Aan boord van de Martina  zaten Johan Rood en Hans Keers, de kapitein/eigenaar. Na aankomst hebben we een paar uur programma's gemaakt . Door de aanwakkerende wind en deining moesten we helaas voortijdig terugvaren naar de kust.

Afgesproken werd dat Johan Rood  aan boord zou blijven en dat wij band programma's zouden gaan aanleveren. Bovendien zouden we proberen adverteerders te werven.  Tot de eerste levering van tapes ,zou Johan doorgaan en desnoods banden herhalen die nog aan boord lagen. Eén van die banden was  die van Gerard van Dam. Voor Johan was Gerard  op dat moment de' boe 'man. Hij vond het gerechtvaardigd om hem 'zwart' te maken tijdens de uitzending. Ongehoord en nooit eerder voorgekomen, maar hij deed het gewoon.

Kees' Kaas 'Mulder , Johan Rood en ik waren ervan overtuigd dat doorgaan beter was dan stoppen. De achterliggende gedachte was dat er misschien wel een adverteerder zou komen om ons te steunen. We verscholen ons achter het bekende gezegde:' Je weet nooit hoe een koe een haas vangt'.

Het liep helaas op een grote mislukking uit. Diverse bevoorradingen mislukten en de definitieve klap viel op 7 oktober 1979. We zouden die dag vanuit Stellendam naar de Martina varen om Radio Capri op te starten. Dat was  destijds een succesvolle en rijke landpiraat . Door hevige mist keerden we na  een uur varen weer terug in de haven en werden toen opgewacht door de douane en daarna  de RCD. Het verhoor vond plaats in het politiebureau van Ouddorp door onder meer John Roth. De man die dinsdagavond 17 maart in de 'Andere Tijden' op NPO 2  wordt geïnterviewd over zijn opsporingsactiviteiten bij de Haagse landpiraten.

Salut

Leendert

• 2 weeks later...
Geplaatst

in augustus en september 79 erg veel geluisterd naar Johan Rood. Niet alleen op 192 maar 's avonds en 's nachts op 186 waar Johan contact had met heel wat Nederlandse landpiraten. Johan kwam dan 's morgens wat later in de ether en vertelde toen dat hij nog eerst de diesel moest filteren vooraleer de zender kon opgestart worden. Daarnaast zat hij ook op te nemen van Hilversum 3 om aan nieuwe platen te geraken. Johan zat helemaal alleen te presenteren en zeer sporadisch stak hij dan een oud programma op voor de afwisseling, meestal die door omstandigheden niet waren uitgezonden geraakt. Dr Molly Magic show was enkele keren te horen met een nieuw tapeprogramma. Johan moest naar het leger en dus naar Duitsland zodat hij noodgedwongen moest afhaken. de kapitein die achterbleef zag geen bevoorrading meer komen en besloot uiteindelijk binnen te varen. Dit Delmare verhaal duurde langer dan het Magdalena verhaal,

Geplaatst
  Op 26-3-2015 om 01:12 zei bert ree:

in augustus en september 79 erg veel geluisterd naar Johan Rood. Niet alleen op 192 maar 's avonds en 's nachts op 186 waar Johan contact had met heel wat Nederlandse landpiraten. Johan kwam dan 's morgens wat later in de ether en vertelde toen dat hij nog eerst de diesel moest filteren vooraleer de zender kon opgestart worden. Daarnaast zat hij ook op te nemen van Hilversum 3 om aan nieuwe platen te geraken. Johan zat helemaal alleen te presenteren en zeer sporadisch stak hij dan een oud programma op voor de afwisseling, meestal die door omstandigheden niet waren uitgezonden geraakt. Dr Molly Magic show was enkele keren te horen met een nieuw tapeprogramma. Johan moest naar het leger en dus naar Duitsland zodat hij noodgedwongen moest afhaken. de kapitein die achterbleef zag geen bevoorrading meer komen en besloot uiteindelijk binnen te varen. Dit Delmare verhaal duurde langer dan het Magdalena verhaal,

Bert Ree,

Ook ik luisterde toen vaak naar Radio Delmare waneer ze op 186 meter zaten.

En ik vond het geweldig dat Johan cq vroeg aan de landpiraten!

Zo uit mijn hoofd een paar namen van landpiraten die met Radio Delmare aan het rapporten waren:

Koraalvisser, Pelikaan, Cassandra en Hawaii, maar er waren vast en zeker mee.

Heb jij (of iemand anders) daar nog recordings van Bert Ree? :s

Groet,

HA

Geplaatst

ik heb heel wat opnames gemaakt op Shamrock en Tandy banden toendertijd. Die banden piepen echter verschrikkelijk en hebben blijkbaar ook enorm last van statische elektriciteit waardoor ik al diverse bandopnemers kapot gekregen heb om die opnames te beluisteren. Ik zal binnenkort contact opnemen met de zeerover om een aantal van die dingen digitaal omgezet te krijgen.

Geplaatst
  Op 31-3-2015 om 14:56 zei bert ree:

ik heb heel wat opnames gemaakt op Shamrock en Tandy banden toendertijd. Die banden piepen echter verschrikkelijk en hebben blijkbaar ook enorm last van statische elektriciteit waardoor ik al diverse bandopnemers kapot gekregen heb om die opnames te beluisteren. Ik zal binnenkort contact opnemen met de zeerover om een aantal van die dingen digitaal omgezet te krijgen.

bert ree,

Ik kijk er nu al naar uit!! :shy:

Toen Radio Delmare in de lucht was...

Was ik op veel bouwwerken aan het werk (als: electricien/hulp-loodgieter).

Altijd had ik een ITT Transistorradio bij me aan te staan.

Op veel verschillende lokaties kon ik Radio Delmare vrij goed ontvangen.

Ik zette die ITT radio vlakbij de kabelhaspel....

En draaide de radio zó dat de ontvangst het beste was.

Op die manier heb ik vaak naar Radio Delmare geluisterd!

In afwachting,

HA

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.