Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Van de tipparades uit de periode 15 juli 1967 tot en met 4 april 1970 heb ik eind jaren 70 es vijf stencils ontvangen van iemand die dat waarschijnlijk van de radio heeft bijgehouden en ik ben altijd van die gegevens uitgegaan. Tot ik afgelopen maandagavond bij toeval op Top 40.nl de lijst van 15 juli 1967 tegenkwam. Ik heb toen die lijstjes gedownload en vergeleken met wat ik had en ik ben toch een aantal merkwaardige dingen tegengekomen. Ik zal ze maar niet allemaal opnoemen, maar het resulteerde in het feit dat ik daardoor een aantal nummers alsnog moest gaan zoeken. Van een aantal nummers werden ook de b-kantjes vermeld.

Ik zoek als gevolg daarvan nu nog volgende nummers als mp3:

Ander 'n' Poncia - So it goes (kwam op 2 maart 1968 de tipparade binnen, ik heb er alleen een 1:20 durende versie van kunnen vinden)

Leo den Hop - Susanne (heb ik altijd verward met Suzanne van Herman van Veen, dus mijn fout, Herman van Veen kwam een week nadat Leo in de tipparade verscheen, de top 40 binnen, dus die fout is te verklaren)

Digno Garcia - Paraguay guay guay. Die werd een week nadat Ronnie Tober met Mijn papegaai binnenkwam, in de tipparade. Ik vermoed dat die nummers covers van elkaar zijn, maar ik mis dat nummer nog, dus ik ben benieuwd.

Jan van Veen - Jan van Veen b/w Veronica. Dit is het grootste raadsel voor mij. Ik vermoed dat het plaatje destijds gewoon werd genegeerd door Rob Out in zijn tipparadeprogramma en daardoor is het nooit vermeld. Ik kon beide nummers niet vinden, dus ik ben benieuwd...

Ford Theatre - At the station. Het nummer staat op youtube, maar is voor mij niet te openen. Misschien kan iemand mij er toch aan helpen? Ook dit nummer dook nooit in de originele lijstjes op.

The Highspots - Weine nicht kleine Eva. Ik had wel de Nederlandstalige versie, maar die heeft dan weer niet in de officiele tipparade gestaan.

Verder zoek ik nog Bob Smit & Duke City Sextet met Dit is voor altijd uit 1966. Schijnt op Usernet te staan....

Voor de rest klopten de lijstjes wat de muziek betreft wel, maar waren er afwijkingen bij de noteringen. Veel dubbele noteringen in de periode december 1968 (toen ze Leo Unger een keer extra hadden toegevoegd) totdat de lijst op 20 september 1969 voor het eerst 30 noteringen telde. Opvallend waren ook een aantal afwijkingen in de tiplijsten van 7 en 28 maart en 4 april 1970. Vanaf 11 april 1970 heb ik de lijstjes in een boek staan en vanaf 19 september 1970 staan ze op het gedrukt exemplaar van de top 40.

Verder blijven Cloda Rogers, Pistolen Paultje en Leroy van Dyke onvindbaar. Maar wie weet... voor elk gevonden nummer ben ik heel dankbaar.

Geplaatst

Afgelopen woensdag is behalve het Hitdossier ook het Tipparade boekje gepresenteerd. Met alle hierboven genoemde lijsten.

Voor Jan van Veen, check Please login or register to see this link.  daar zie je het hoesje en de labels.

En dan wordt het rommelmarkten afstruinen....of wachten tot medio 2019, komt ie vast bij Bert voorbij :)

Geplaatst

Bedankt voor de info Rob. Ik heb de Jan van Veen-tune gevonden op YT en beluister hem . Ik kan me alleen niet voorstellen dat zoiets vijf weken in de tipparade heeft gestaan. Op de stencils die ik had, stond ie niet vermeld, dus vandaar dat mijn verbazing groot was toen ik hem tegenkwam. Over drie jaar in augustus komen we het dan op de radio tegen. Een tipparadeboekje? Is dat een aparte uitgave naast het Hitdossier? Eigenlijk zouden de lijsten vanaf 7 januari 1967 er in moeten staan, want Rob Out draaide toen voor het eerst een ongenummerde tipparade. Aangezien ik in Duitsland woon, kan ik mijn broer in Leeuwarden es vragen, want hij wil mij het Hitdossier toesturen. Het blijft een interessante geschiedenis met die lijstjes. En nu komen er dan ook nog inofficiele tiplijstjes van 1965 tot 1967 bij. Ik blijf zoeken....

Geplaatst

Rob, bedankt voor de hulp. Ik heb de link even naar mijn broer gestuurd. En nou maar hopen dat een of andere Leeuwarder boekhandel dit kan bestellen, want het is echt iets voor de liefhebber. En nu maar weer afwachten wat er straks in de tiplijst van deze week in 1966 staat. Door de warmte zal het wel wat later worden. Vanmiddag is het in ieder geval aangenaam genoeg om te kunnen luisteren :)

Geplaatst

Oeps...ik heb het mijn broer al even doorgegeven, komt ie straks voor niets in de boekwinkel. Zodra het te bestellen is, laat het mij even weten. Dan sein ik het mijn broer even door. Hier in het Duitse Delmenhorst bestellen wordt hem niet. Die Tipparade, was ist das, nie von gehört :)

Geplaatst

Mijn broer is daar geweest, maar nog niets bekend verder. Maar even afwachten. Het is wel jammer dat Jan Fransooijs niet ook even de tips voor de top van 7 januari t/m 8 juli 1967 heeft meegenomen. Ook die lijstjes bestaan. Ik heb op een website (ik meen iets met Los Goud) de tipparade van 8 juli 1967 zien staan. En ook die van 1 juli 1967 heb ik es gezien, maar dat is al een tijdje geleden. Wat mij bij de tiplijst van 1965 en 1966 opvalt is de enorm grote omloopsnelheid. Deze week waren maar liefst zes van de nieuwkomers van vorige week alweer uit de lijst verdwenen. In 1967 stonden plaatjes langer genoteerd en kwam ook het in-uit-in-uit-effect sterker naar voren.

Geplaatst

Hendrik,

De Tipparade lijsten van voor 15 juli 1967 zijn nooit zo door Rob Out gedraaid en hebben geen historische waarde. Ze zijn achteraf samengesteld door Carl Hooymans. Carl zegt dat de lijst van 8 juli 1967 wel zo is gedraaid, Rob Out kondigde toen aan dat de platen vanaf volgende week genummerd zullen worden. De Tipparades die nu op de Norderney site staan zijn dus ook achteraf samengesteld.

Rob

Geplaatst

Rob,

in het programma Out en Nieuw presenteerde Rob Out een aantal nieuwe plaatjes en die hadden inderdaad geen nummers. Een supertip was er in feite niet en ik denk dat ze op grond van "logica" zijn samengesteld. Waarom dan Whistling Jack Smith en Petula Clark die lijst hebben geskipt weet ik niet. Waar het mij in eerste instantie om gaat, is welke muziek zat toen tegen een hitnotering aan en haalde de top 40 uiteindelijk niet. Het gaat dus om een het muzikale tijdsplaatje wat te kunnen uitvergroten. Ik hoor dan vaak bekende nummers en denk dan: waarom werd dat geen hit of wanneer was dat dan precies? De lijstjes van vóór 7 januari 1967 zijn allemaal in het heden samengesteld en de reden waarom er zoveel plaatjes binnenkomen, ligt in het feit dat men zoveel mogelijk nummers onder de aandacht wil brengen. Van de entries van vorige week in de tiplijst van 1966, zijn er zeker vijf na één week alweer verdwenen. In feite kunnen de lijstjes van 18 juni t/m 31 december 1966 (en eventueel 7 januari t/m 24 juni 1967) ook wel vrijgegeven worden. We kunnen er dan nu meteen kennis van nemen en we horen het dan per week wel voorbij komen. Ik vermoed dat de eerste helft 1967 ook nog wel wordt aangepast, omdat deze lijstjes dus niet officieel zijn. Dat is vanaf 15 juli 1967 wel het geval, al zijn daar ook nog een paar onduidelijkheden wanneer ik de stencils die ik eind jaren zeventig eens heb ontvangen vergelijk met wat er nu op de site van de top 40 staat. Maar waar het om gaat is de muziek. En dan maakt het niet zo gek veel uit, waar het plaatje precies genoteerd staat in zo'n tiplijst.

Hendrik

Geplaatst

Het 88-pagina’s tellende tipparadeboek bevat alle Tipparade-lijsten die in de periode 15 juli 1967- 4 april 1970 niet in gedrukte vorm zijn verschenen. Het boek kost €18 inclusief BTW en verzendkosten en is voorlopig alleen rechtstreeks bij de Stichting Nederlandse Top 40 te bestellen. Dit doe je door een bericht achter te laten via Please login or register to see this link. onder vermelding van Tipparade-boek. Hierna wordt contact met je opgenomen voor de details. De levertijd van het boek is ongeveer twee weken

Geplaatst

Vandaag werd ik verblijd met het Tip parade boekwerkje.

Ziet er leuk uit en een mooie aanvulling voor de historie.

Maar kan iemand mij nu vertellen-opschrijven of dit HET nu is of zitten er veel aanname's in?

Want hier boven lees ik wel wat meningen maar de één schrijft dit en weer iemand anders schrijft weer wat anders.

Maar verder mooi boekie ! Wel wat kleine letters maar dat ligt aan mij......

Geplaatst

Hoi Juul,

Het boekje wat je vandaag ontvangen heb, is HET.

D.w.z. aangezien er (vrijwel) geen informatie over de tipparades uit de periode juli 1967- april 1970 bewaard gebleven is, ben ik uit gegaan van aantekeningen die verschillende mensen bijgehouden hadden. Ik ben zo secuur mogelijk te werk gegaan. De eikpunten waren de tipparadeuitzendingen uit die periode. Na de analyse, het maken van de lijsten en laten 'controleren' heeft het bestuur van de Stichting Nederlandse Top 40 vastgesteld dat dit dan "officieel" de tipparadelijsten uit die periode zijn. Deze zijn dan ook toegevoegd aan de top40 site en verwerkt in de onlangs uitgegeven Jubileum editie van het Hitdossier.

groet,

Jan Fransooijs

Geplaatst

Ik heb het boekje ook in bestelling genomen en ben benieuwd hoe het eruit ziet. Ik heb toevallig begin deze maand de tipparades van 15 juli 1967 tot en met 4 april 1970 nagekeken, zonder dat ik toen wist dat er een boekje over zou komen. Daar constateerde ik wat afwijkingen t.o.v. ooit es in een ver verleden had binnengekregen. Een vijftal stencils, het was soms niet te lezen en erg klein geschreven. Ben blij dat het nu in een boekje gedrukt staat en zo mooi bij mijn top 40-boek de eerste tien jaar bewaard kan worden. Deze gegevens zijn voor mij ook de definitieve gegevens. Ben benieuwd of er ook nog iets met de eerste 27 weken van 1967 gebeurt. Toen presenteerde Rob Out de tips voor de top in Out & Nieuw (ik meende dat dat programma zo heette). Het zijn altijd de plaatjes die het nét niet gehaald hebben, die vaak het interessantst zijn.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Dus in feite had Rob Out al in april 1966 een soort tipparade. Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat hij een programma met de titel Out en Nieuw had, maar ik weet niet meer waar. Maakt verder ook niet zoveel uit. Rob is min of meer de uitvinder van de tipparade geweest en het blijft voor mij altijd het interessantste onderdeel van het hitgebeuren. Het boekje heb ik gisteren ontvangen. Misschien volgend jaar dan de niet-officiele lijstjes van vóór 15 juli 1967 in een soortgelijk boekje. Ik blijf de lijstjes van 192 wekelijks met plezier volgen en verzamel ze, voor het geval het boekje er niet komt.

Geplaatst

Ik kan me de namen van de programma's niet herinneren. Rob Out draaide na de uitzending van de Top 40 rond 1966 platen die deze lijst zouden kunnen behalen. In mijn geheugen draaide hij er 11 in een willekeurige volgorde. Er was toen geen lijst of een volgorde. De naam van het programma staat me echt niet meer bij. Rob Out deed dit al in 1966, ook daarna. Op een bepaald moment werd het de 'tipparade' bestaande uit 20 platen. Was dat na 15 juli 1967? In mijn gedachte was het al minstens in april 1967. Moet ik toch eens mijn aantekeningen opzoeken en controleren. Het geheugen is een uiterst slechte bron. 

Geplaatst

Rob Out begon op 7 januari 1967 al met een soort tipparade, maar toen werd er nog niet genummerd. Dat gebeurde uiteindelijk voor proef op 1 juli 1967, maar officieel begon hij er op 15 juli 1967 mee. Wat mij opvalt is, dat in de tipparade van 192 plaatjes veel korter genoteerd staan, dan in de lijstjes van Rob Out na 15 juli 1967. Niet zelden haalden plaatjes net als tegenwoordig de tien weken. Zo gek als met The Morning Parade in 2011 en 2012 (zestien weken) ging het nog wel niet, maar plaatjes kwamen soms wel 2 of 3 keer binnen volgens het stoplichtprincipe. Anno 1966 wekelijks tien of meer binnenkomers mag je wel luxe noemen. Maar op die manier komt er veel vergeten muziek onder de aandacht. In 1967 zullen we aan duidelijk minder moeten wennen. Ook in de eerste lijstjes van 1967 kwamen er zelden tien of meer plaatjes in de tip 20 binnen. Soms was de lijst ook wel 21 of 22 platen lang. Het tipparadeboekje is mooi en overzichtelijk, hopelijk komt er nog eentje van 1965-half 1967. En wat de namen van het programma betreft: ik heb wel eens Goud van Out of Out en Nieuw als programmanaam voorbij horen komen.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6674
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Laapersveld
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.