Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben geinteresseerd in hitlijsten, maar ik mis eigenlijk nog de lijstjes van Fonogram (vanaf 27 mei 1960) en Platennieuws (vanaf 17 juni 1961). Deze schijnen regelmatig te zijn afgedrukt in de Amerikaanse Billboard. Ik kan echter niet aan deze lijstjes komen. Heeft iemand deze lijstjes? Ze zijn wel gebruikt voor het Hitdossier. Ik wil wel graag wat meer over hitlijsten van voor 1965 weten. De overige lijsten heb ik wel kunnen vinden, maar de lijstjes die speciaal voor Billboard werden samengesteld niet.

Geplaatst

Ik ben geinteresseerd in hitlijsten, maar ik mis eigenlijk nog de lijstjes van Fonogram (vanaf 27 mei 1960) en Platennieuws (vanaf 17 juni 1961). Deze schijnen regelmatig te zijn afgedrukt in de Amerikaanse Billboard. Ik kan echter niet aan deze lijstjes komen. Heeft iemand deze lijstjes?

Ik denk dat niemand ze hier op dit forum heeft, maar als je genoeg tijd hebt, kun je zelf op zoek gaan, in de div jaren 60 Billboard magazines .

Gebruik de juiste zoekopdracht(en), combinaties met Phonogram en Platennieuws, vink ALTIJD -Alle uitgaven doorzoeken-  aan (per zoekopdracht) en je kan heel veel info vinden betreffende Phonogram en Platennieuws.

Please login or register to see this link.

Robin

Geplaatst

Rob en Robin, bedankt voor de links. Het is een heel gezoek soms, maar tot en met 1962 heb ik de meeste lijstjes kunnen vinden. Wel miste ik soms es hier en daar een lijstje en dan is het wel moeilijk om van een paar nummers de juiste notering te vinden. Ik heb net in 1963 gekeken, maar in januari heb ik nog geen lijstjes zien staan. Tijd om er maar even mee te stoppen. Twee jaargangen moet ik dus nog uitzoeken. Wel raar dat die lijstjes alleen maar in Amerika werden gepubliceerd. Ik kwam zowaar de Hongaarse top tien en de Hong Kong top tien nog tegen. Hongarije was toen al een vooruitstrevend land, want normaal gesproken had je in de Oostbloklanden geen hitparade, althans niet met de muziek uit het Westen. Van de week ga ik weer verder met de klus. Het werkt wel lekker met van die leuke 192-muziek erbij. En vandaag geen fouten tegengekomen bij de tipparade.

Geplaatst

Hendrik,

Als je alle lijstjes compleet hebt is het een mooie optie om ze hier ter lezing aan te bieden.

Doe je iets terug voor de 192 muziek……………...

Juul

Geplaatst

Hendrik,

Als je alle lijstjes compleet hebt is het een mooie optie om ze hier ter lezing aan te bieden.

Doe je iets terug voor de 192 muziek……………...

Juul

Of aan te bieden aan Please login or register to see this link. .

Geplaatst

Ik zie hier allemaal goeie suggesties. Er zijn echter twee problemen: je moet natuurlijk aangeven waar je die wijsheid vandaan hebt. Die heb ik dus uit die Billboard blaadjes en ik weet niet of dat zonder meer mag. Het zijn hele oude lijstjes, dus dat zal niet het grootste probleem zijn. Een ander probleem is: ik heb niet alle lijstjes kunnen achterhalen oftewel er misten een paar. Daardoor kunnen in bepaalde gevallen de noteringen niet helemaal kloppen. Bepaalde dingen kan ik verifieren met behulp van het Hitdossier. Het is natuurlijk mooi, dat andere mensen die geinteresseerd zijn in prehistorische lijstjes, deze niet allemaal hoeven op te zoeken en uit te werken. Ik zal es op die website kijken.

Een idee is misschien nog es om die verschillende lijsten samen te vatten tot één lijst.....

Geplaatst

Ik heb er een mailtje aan gewaagd. Maar es kijken wat voor antwoord ik terugkrijg. Het kan inderdaad te maken hebben met of je al of niet content uit de Billboard mag overnemen en te publiceren want dat is het in feite. Alleen de Billboard heeft die gegevens destijds uit Amersfoort gekregen. Het is echt een heel werk om al die lijstjes eerst te vinden en dan zijn ze slecht te lezen, kortom een heel werk. Maar ik ben niet de enige die die lijstjes graag wil hebben en ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om dat allemaal uit te zoeken.

Geplaatst

dag Hendrik,

1. aan wie heb je een mail gestuurd?

2. Je kunt het toch gewoon aan Vincent mailen?

3. Zelf heb je ze ook "geleend" van Internet dus……….

4. Of wil je ze gewoon niet prijsgeven? ( raar want je vraagt hier wel om hulp en die krijg je van diverse mensen.)

5. pfffffffffffffffff

Geplaatst

Hoi Juul, die lijstjes kan ik wel aan Vincent mailen, dat is geen probleem. Ik ben alleen nog niet helemaal klaar, dat komt deze week wel. Ik heb een mailtje aan Hitnoteringen gestuurd om te vragen waarom die lijstjes daar nooit zijn gepubliceerd. Copyright misschien? En er zijn nog wat onvolkomenheden, maar die moeten we maar voor lief nemen. Ik zal nog es goed kijken of ik op de een of andere manier die onvolkomenheden nog kan achterhalen. Vaak worden de lijstjes niet tijdig of compleet geplaatst (bv in januari 1963 was het echt minimaal). Ik vind eigenlijk dat die lijstjes rustig bekend kunnen worden gemaakt. Het is lang geleden, dus waarom daar moeilijk over doen?

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb de mail ontvangen. Dat was snel. Ik heb begrepen dat ik via een omweg aan Vincent heb gemaild. De site van Schriel ofwel Hitnoteringen, waar ook overzichten van alamrschijven en troetelschijven e.d. te vinden zijn. Voor mij dus een onmisbare site. Dan is het probleem opgelost en stuur ik het excelbestandje aan Vincent. Misschien kan het qua opmaak bij Hitnoteringen wat mooier gemaakt worden, ik heb het eenvoudig opgezet zonder informatie over platenlabels en zo. In weken dat er geen lijstjes werden samengesteld heb ik voor die week het lijstje van de voorganger gekopieerd en het aantal weken doorgeteld.

bewerkt door HendrikDelmenhorst
Geplaatst

De lijstjes zijn per mail in een excelbestandje verzonden. Voor de compleetheid en juistheid kan ik niet 100% garanderen, want het plaatsen van de lijstjes in Billboard is nogal eens fout gegaan, niet actueel geweest en niet alle lijstjes zijn altijd consequent geplaatst, hetgeen soms gedwongen tot geschatte noteringen heeft geleid.

Geplaatst

Er schijnt vanaf november 1960 ook nog een wekelijkse hitlijst te zijn gepubliceerd in het blad Wereldkroniek. Daarover kan ik verder geen gegevens op internet vinden. Misschien was dit wel de voorloper van Tijd voor Teenagers, dat op 30 november 1963 van start ging. Is Elsevier op 1 januari 1960 nog doorgegaan met hun onregelmatig verschenen hitlijst? In 1959 zat er tussen twee lijsten een gat van veertien (!!) weken. 13 juni en 19 september. Op laatstgenoemde datum was dan ook alles zo'n beetje nieuw.

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben geinteresseerd in hitlijsten, maar ik mis eigenlijk nog de lijstjes van Fonogram (vanaf 27 mei 1960) en Platennieuws (vanaf 17 juni 1961). Deze schijnen regelmatig te zijn afgedrukt in de Amerikaanse Billboard. Ik kan echter niet aan deze lijstjes komen. Heeft iemand deze lijstjes? Ze zijn wel gebruikt voor het Hitdossier. Ik wil wel graag wat meer over hitlijsten van voor 1965 weten. De overige lijsten heb ik wel kunnen vinden, maar de lijstjes die speciaal voor Billboard werden samengesteld niet.

Hier kom ik even op terug voor wat betreft "Fonogram".

Fono was in de begin jaren 60 een platenpromotieblad die hun (wekelijkse) hitparade opstuurden naar Billboard waar ze gepubliceerd werden in de rubriek "hits of the world". De naam Fono werd echter in de loop van 1960 gewijzigd in Fonorama. Overigens was Fono(rama) niet consequent in het verzenden van hun hitlijst die overigens niet eens in hun eigen blad gepubliceerd werd. Of die inconsequentie reden was dat de Bilboard in zee ging met een ander promotieblad ("Platen nieuws") is onbekend.

Zie ook de wiki: Please login or register to see this link.

Bijv.: Please login or register to see this link.  pagina 9.

Rob Veld

bewerkt door Rob Veld
Geplaatst

Aha, Rob.

Dat wist ik niet. Ik ging er gemakshalve, fout dus, van uit dat het ging om Phongram.

Vandaar m'n eerder gedane opmerking.

"haastige spoed is zelden goed".

Groet,

Geplaatst

Maakt niet uit Juul, ik dacht het eerst ook en niet zo verwonderlijk want Fonogram linken aan Phonogram ligt voor de hand. maar na wat zoeken in de Billboards kwam ik opeens Fonorama tegen en het verhaal in de wikipidea. 

Ik hoop dat Hendrik er nu wat mee kan.

Rob Veld

Geplaatst

Al met al geeft dit wel te denken, want wat hield een platen promotie blad precies in?? En was zoiets destijds bij Veronica bekend?? Misschien is er nog iemand van het eerste uur die iets weet. Overigens zowel Fono, Fonorama als Het Platennieuws hadden als thuisbasis Amersfoort. Is Fonorama niet gewoon Het Platennieuws geworden?? Was het een verzoek aan betreffende bladen vanuit de Billboard om een Top 10 aan te leveren?? Waarschijnlijk meer vragen dan antwoorden. 

Rob Veld

Geplaatst

Ik zal het binnenkort even aan Willem van Kooten vragen. Hij weet dat wel als "platenboer".

Ik weet wel dat Billboard latere jaren wel een z.g. correspondent had hier. Dat was Willem Hoos. Hij werkte als redacteur bij het NOS journaal. Maar dat was dus later, halverwege jaren 60 tot jaren 70.

Dit is Willem Hoos:      Please login or register to see this link.

Geplaatst

Fonogram of Fonorama (eerst ook Foon).... inderdaad...het was Fonorama, maar het is ook wel wat verwarrend. Tot mei 1961 leverde Fonorama vanuit Amersfoort een top 20 aan, maar waarschijnlijk nam dat te veel plaats in en moest het vanaf juni 1961 een top 10 worden en dat op naam van Platennieuws. Met excuses voor de verkeerde tenaamstelling, maar we weten waar het om gaat. De lijstjes werden niet consequent aangeleverd, soms misten er wel eens lijstjes omdat er dan zonodig van andere landen ook lijstjes moesten worden geplaatst. Het was af en toe wel zoeken naar de juiste aansluiting. En alsof het nog niet genoeg is...er blijkt vanaf 5 november 1960 ook nog een wekelijkse top 10 van het blad Wereldkroniek te zijn geweest. Ik heb die lijstjes wel van Vincent gekregen, maar ze zijn wat onleesbaar. Daar wordt als ik het goed begrepen heb aan gewerkt. Intussen ben ik es wat met die lijstjes aan het stoeien gegaan en ik merk dat er nogal eens verschillen tussen de lijstjes zitten. Alleen al in 1959 had je vijf verschillende lijstjes die in lengte varieren van 10 tot 20 platen. Of Elsevier na 1 januari 1960 nog doorgegaan is met het plaatsen van een top 10 is mij niet geheel duidelijk. De laatste die ik heb is van 26 december 1959. Het is en blijft toch allemaal een indicatie, want een manier van samenstelling als bij de top 40 vanaf 2 januari 1965 had je niet. Maar hitparades blijven toch altijd interessant.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6675
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Hasmik
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.