Geplaatst 23 februari 20169 jr. Triest nieuws want op maandag 21 februari is andermaal een RNI deejay overleden. Het gaat om Axel, die zijn gevecht met kanker niet heeft doorstaan. Axel was een van de drie Duitstalige deejays die in 1970 voor Radio Nordsee Internationaal werkten. Axel behoorde ook tot het team dat een lange serie testuitzendingen verzorgde alvorens de officiële start van het station plaatsvond. Hij werkte samen met deejays als Roger Day, Hannibal, Johnny Scott en Andy Archer. Axel was afkomstig uit het toenmalige Oost Duitsland, waar hij in Dresden werd geboren. Na zijn deejayloopbaan koos hij ervoor een baan als reisleider te nemen bij de TUI Groep. Gedurende de laatste jaren van zijn leven woonde hij als ´Lung Seng´ grotendeels bij familie en vrienden in Thailand. Hans Knot foto Axel in 1970 copyright Bruno Brandenburg
Geplaatst 23 februari 20169 jr. Helaas is er niet zoveel naar boven te halen over hem. Ik heb een aantal mensen benaderd die later op de dag nog zullen reageren. Bollier en Pelli hebben al kort gereageerd. Meer over een paar dagen in het report. groet Hans
Geplaatst 23 februari 20169 jr. Am 11. Februar 2016 verstarb Axel Borsdorf in seiner Heimatstadt Lörrach-Haagen im Alter von nur 67 Jahren an langjährigen Krebsleiden. Als 'Axel' arbeitete er 1970 wenige Monate als Discjockey auf dem Sendeschiff Mebo II, das Radio Nordsee International von Februar 1970 bis August 1974 als Plattform diente. Nachdem die deutschsprachigen Sendungen zunächst mit dem österreichischen Moderator Horst Reiner, Hannibal (Ulf Posé aus Mönchengladbach) sowie vereinzelt mit der Schweizerin Elke begonnen hatten, ersetzte Axel zu Beginn des Frühjahrs den etwas altbacken präsentierenden Horst Reiner, nachdem die Mebo II im März zur englischen Küste gefahren war. Axel präsentierte live von Bord die "Morgen-" und "Abendshow" sowie die Top 40-Sendung am Sonntagabend. Mit ihm kamen frischer Wind und gute Laune in die Sendungen. Nach Beendigung der Testsendungen und der Rückkehr des Sendeschiffes zur holländischen Küste im Juli 1970 begann dann seine letzte kurze Periode an Bord. Axel arbeitete mit zahlreichen englischen DJ-Kollegen zusammen, darunter Andy Archer, Carl Mitchell, Alan West, Michael Lindsey, Mark Wesley und Roger 'Twiggy' Day. Nach jahrzehntelanger vergeblicher Suche nach seinem Verbleib gelang erst im Spätherbst 2015 über Facebook der Kontakt zu Axel, wo er unter seinem neuen Namen Lung Sen einen eigenen Auftritt hatte. Axel Bosdorf war am 14. September 1948 in Dresden geboren worden und wuchs in Lörrach an der deutsch-schweizerischen Grenze auf, wo er auch das Hans-Thoma-Gymnasium besuchte. Er ging dann in eine Hotelfachschule in Luzern und absolvierte eine Lehre als Koch. Nebenbei aber verdiente er sich sein Studium als Discjockey bei mehreren Discotheken und Rundfunksendern und gelang so schließlich auch an Bord der Mebo II. Danach arbeitete er beim Schweizer Reiseunternehmen Hotelplan als Animateur und wechselte erst später zur Touristikunternehmen TUI, für das er jahrzehntelang als Reiseleiter tätig war (sowohl in Thailand als auch in Spanien, Tunesien und Italien). Ab 1978 kam er regelmäßig nach Pattaya (Thailand), wo er seit 1989 fast ständig lebte und Reisegruppen betreute. Er nahm den neuen Namen 'Lung Sen' an und hatte besonders engen Kontakt zu einer thailändischen Familie, der er half eine Farm aufzubauen. Jahrelang schrieb er Beiträge für das thailändische Newsportal "Der Farang". Axel Bosdorf war in Pattaya hochgeschätzt und allseits bekannt als 'TUI-Axel'. Er behielt gleichzeitig seine Eigentumswohnung in Lörrach-Haagen, in die er sich nach Erreichen seines Ruhestands zuletzt zurückzog. In seiner Heimatstadt ist er nun auch verstorben. Andy Archer erinnert sich: I was so sorry to learn of the death of Axel who was one of the great characters from the early days of R.N.I. in 1970. Unlike the other German disc jockeys on board who could be quite reserved at times, Axel always joined in with the fun and games and practical joking which we Brits perpetrated. We all enjoyed his company and he was well liked by the disc jockeys and crew alike. I remember when he was trying the think of a suitable surname to use on air, someone was playing a Crosby, Stills & Nash record. We said “What about Crosby?”, he said “no”, we then suggested Stills and again he said “no”, finally, I think it might have been Michael Lindsay said “well it has to be Nash then” and Axel said, “thats fine by me!” The last time I saw Axel was when he left the ship for the final time forty six years ago and lost contact with him, but my memories of him will always be happy ones. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 23 februari 20169 jr. Dank je Hans. Toch was het een memorabele stem zo in het begin. Ik zat aan het toestel vol spanning; "wat zal het worden?",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Aha, onze Duitse correspondent Martin. Dank je je wel hoor !!!!
Geplaatst 23 februari 20169 jr. Axel kwam pas eind maart/begin april 1970 aan boord en bleef voor RNI werken t/m juli 1970. In de testperiode hoorden jullie Horst Reiner, Hannibal en Elke.
Geplaatst 23 februari 20169 jr. Populair bericht en voor diegene die de Duitse taal niet machtig zijn Triest nieuws voor de fans van RNI. Op 11 februari overleed Axel Borsdorf op 67 jarige leeftijd in zijn woonplaats Lörrach-Haagen aan de gevolgen van een jarenlang gevecht tegen kanker. Als ‘Axel’ werkte hij in 1970 gedurende enkele maanden aan boord van de MEBO II. Nadat de Duitstalige programma’s begin 1970 van start waren gegaan, met als deejays de Oostenrijker Horst Reiner, Hannibal uit Duitsland en enkele malen de presentatrice Elke uit Zwitserland, was het Axel die Horst Reiner in de lente van 1970 ging vervangen omdat Horst totaal niet binnen het swingende presentatieteam van RNI paste. Dit gebeurde precies nadat de MEBO II een ankerplaats voor de Britse kust had verkozen. Axel presenteerde zowel een ochtend als avondshow en was ook verantwoordelijk voor de presentatie van de Top 40 op de zondagavonden. Nadat de MEBO II terugkeerde voor de kust van Nederland begon Axel aan zijn laatste periode aan boord van het zendschip. Hij werkte samen met tal van Engelse deejays zoals: Andy Archer, Carl Mitchell, Alan West, Michael Lindsey, Mark Wesley en Roger 'Twiggy' Day. Na vele jaren op zoek te zijn geweest naar Axel, gelukte het mij vorig jaar, midden herfst, contact met hem te krijgen. Dit gebeurde via zijn pagina op Facebook. Daar was hij actief onder zijn nieuwe naam Lung Sen. Axel Bosdorf werd geboren op 14 september 1948 in Dresden en groeide op in Lörrach, een plaats vlakbij de grens tussen Duitsland en Zwitserland. Daar studeerde hij aan de Hans-Thoma-Gymnasium. Vervolgens studeerde hij aan de Hotel Vakschool in Luzern en werd daardoor gediplomeerde kok. Gedurende zijn studie werkte hij ook freelance als deejay in verschillende discotheken en voor een aantal radiostations, waarna hij de stap richting RNI maakte. Nadat hij het station had verlaten ging hij werken voor het Zwitserse reisbureau ´Hotelplan´ als animator. Veel later vertrok hij naar de Toeristenorganisatie ´TUI´ waar hij reisleider werd naar landen als Thailand, Spanje, Tunesië en Italië. Sinds 1978 bezocht hij zeer regelmatig Pattaya in Thailand waar hij ook vanaf 1989 merendeels woonde. Het was ook daar dat hij zijn nieuwe naam aannam: Lung Sen. Hij kreeg er een zeer nauw contact met een Thaise familie die hij hielp met het bouwen van een boerderij. Gedurende vele jaren schreef hij voor het Thaise Nieuwsportaal ‘Farang’. De inwoners van Pattaya waren zeer op Axel Bosdorf gesteld. Gedurende al die jaren hield hij zijn huis in Lörrach-Haagen aan, waarheen hij terugging na zijn pensionering en dus op 11 februari kwam te overlijden. Martin van der Ven
Geplaatst 24 februari 20169 jr. Heel raar, als er weer een Engelse dj overlijd heb ik dat helemaal niet maar nu sta ik er toch steeds mij stil. Ik weet niet wat dat is……………………. Misschien omdat ie Duits bloed heeft net als ik ? Nu ben ik benieuwd of er iemand is die hier een mooie opname heeft van hem. Juul
Geplaatst 24 februari 20169 jr. Populair bericht Axel was also known in 1970 on RNI as speaking already several languages Here's as attachment a piece of an interview on board the Mebo 2 with the late Larry Tramaine on the 24th of July 1970 Eric C. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 24 februari 20169 jr. Populair bericht >>> Nu ben ik benieuwd of er iemand is die hier een mooie opname heeft van hem. Uiteraard! Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 9 mei 20204 jr. Op 24-2-2016 om 17:40 zei Jan-Fre: >>> Nu ben ik benieuwd of er iemand is die hier een mooie opname heeft van hem. Uiteraard! Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Nog nooit gehoort! Ik ken alleen maar de Axel Abend Show. Mag je deze nog een keer posten, beste Jan? 😘
Geplaatst 9 mei 20204 jr. Populair bericht Here you go: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik heb er een Axel avondshow bijgedaan. Succes, Jan 9 mei 20204 jr. bewerkt door jan227 aanvulling
Geplaatst 10 mei 20204 jr. Op 9-5-2020 om 21:22 zei jan227: Here you go: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik heb er een Axel avondshow bijgedaan. Succes, Jan You´re the best!! :-) Dank je wel!!!
Geplaatst 10 mei 20204 jr. Op 9-5-2020 om 21:22 zei jan227: Here you go: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik heb er een Axel avondshow bijgedaan. Succes, Jan Hoi Jan, helaas is dat dezelfde, die ik al heb, maar in mijn archief is deze gedateert met 4.7.1970. Lijkt, dat er niet meer Axel Abend-Shows in de archiefen zijn...
Geplaatst 10 mei 20204 jr. Ik heb deze nog in mijn archief: 50. RNI 8‑6‑1970 244m Axel show 13' 884. RNI Axel evening show June 1970 60'
Geplaatst 11 mei 20204 jr. Op 10-5-2020 om 21:49 zei Albatrosstudio: Ik heb deze nog in mijn archief: 884. RNI Axel evening show June 1970 60' Dat klinkt toch interessant! Is de kwaliteit ok? 11 mei 20204 jr. bewerkt door Stefan Kramer
Geplaatst 11 mei 20204 jr. Op 11-5-2020 om 20:16 zei Stefan Kramer: Dat klinkt toch interessant! Is de kwaliteit ok? Ik ga even zoeken maar vrees dat het op een uitgeleende band staat....u hoort van mij
Geplaatst 13 mei 20204 jr. Messchien is er hier ja ook nog een andere Expert, die deze in zijn archief heeft. 13 mei 20204 jr. bewerkt door Stefan Kramer
Geplaatst 14 mei 20204 jr. Op 11-5-2020 om 21:16 zei Albatrosstudio: Ik ga even zoeken maar vrees dat het op een uitgeleende band staat....u hoort van mij Sorry Stefan, ik heb hem niet meer. Heb vorig jaar een groot aantal Shamrock banden in de container gegooid waar ook deze opname op stond zie ik.
Geplaatst 16 mei 20204 jr. Dat is toch jammer. Moogelijk, dat jij de enige mens op de wereld was die deze opname nog heed ^^
Geplaatst 16 mei 20204 jr. Populair bericht Kwam deze nog tegen ...: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 1970-07-04 2200-2300 Axel-Abend SW.mp3
Geplaatst 17 mei 20204 jr. Op 16-5-2020 om 14:28 zei Jaap De Vries: Kwam deze nog tegen ...: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 1970-07-04 2200-2300 Axel-Abend SW.mp3 Dat is dezelfde die Jan227 boven met een andere Datum gepostet heeft. Ik hem ook met deze Datum, denk dat het kloppt
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.