Spring naar bijdragen

Antennemast geplaatst.

Featured Replies

Geplaatst

Vorig weekend hebben we de mast met de antennes in de achtertuin geplaatst. Ik heb nu 3 actieve antennes in gebruik voor 0 tot 30 MHz, waarbij voor mij het deel tot 531 kHz het meest interessante is. Hier vind je tussen de lange- en middengolf omroepzenders de bakens (NDB) en telexberichten voor de scheepvaart (NAVTEX). En ook onder de 153 kHz zit nog meer leuk spul.

Ik heb twee soorten Mini-whip antennes. Eentje uit Nederland, de andere uit Rusland. De ronde hoepel is de ALA 1530 van Welbrook. Alle drie de antennes staan nu 12 meter van de bebouwing, 5,5 meter hoogte. Alle drie de antennes zijn onder aan de mast geaard. 

Waarom drie antennes? Ik heb meerdere SDR ontvangers in gebruikt (Perseus/Afedri/AirSpy/HackRF). Eentje gebruik ik voor omroepuitzendingen. Op de middengolf is in de avonduren weinig meer te beleven, maar op de 75 en 49 meterband wel. Op 3985 en 6005 kHz vind je elke avond tussen 19:00 en 20:00 uur CET Radio Mi Amigo. Ze zenden uit via de kortegolfzenders van Radio 700 in Duitsland. En als je na 20:00 uur verhuist naar de 4029 kHz kan je luisteren naar Laser Hot Hits. Af en toe een beetje fading, net of je terug gaat in de tijd, naar de 208 in de jaren 80.

Vandaag heb ik de tijd genomen om alles opnieuw in te stellen. Opnemen van het audiosignaal in de computer werkt ook weer. Zo klinkt Smooth Radio nu op de 603 kHz:

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

En zo ziet de mast in de achtertuin eruit:

8wb0g8.jpg

Geplaatst

Leuk!

Hier in Amsterdam hoor ik met enige regelmaat een oldies station op 1503 kHz.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.