Spring naar bijdragen

Koningsdag

Paul

Aanbevolen berichten

Mooi!

Dat kerkschip 2 keer gezien op de Noordzee toen ik visser - schipper was aan boord van het Nieuwpoortse vissersvaartuig de N.723 Pallieter. Misschien ook meer maar te ver van ons vandaan.

Waarschijnlijk waren wij het enigste vissersschip die via een FM antenne wel eens gedurende wat uren vrije radio studiocassettes uitzond of wat opgenomen zeezender programmmas

De meeste luisteraars zijn de zeevissen geweest

Maar het was spannend in de jaren 80 tot de 90s

Gelukkig nooit iets nodig gehad van het kerkhospitaalschip

Wel de hellicopter vanuit de basis van Koksijde In Belgie toen mijn schoonbroer die toe nog de schipper was heel dringend van boord moest naar het ziekenhuis. Wegens zijn hand die doorboord werd tijdens een ongeluk aan boord.

Voor de rest trokken we ons plan op zee bij ziektes..

Ook nooit hulp nodig gehad van de Belgische of Engelse Marina bij o.a controles aan boord

Die hadden ook een dokter o.a aan boord

Wel eens een kwade dreigende opmerking-en gekregen van de BrItten in de brug van ons schip waar de radio op Radio Caroline stond

Het was illegaal enzz merkte men op  het was een piratenschip

men vroeg of ik daar nog al eens naar luisterde en er volgende niet zo mooie opmerkingen , ik voelde bedreiging

ik zei mijn gevat antwoord. dat het onze enige vermaak was op zee, en dat de boot in internationale wateren was

Ook dat ik gelukkig was ermee , anders was het al troosteloos genoeg bij een grauwe zee  en merkte op...dat we geen ontspanning hadden zoals de Belgische Marine die tijdens hun reizen en hun controles havens binnenliepen in het buitenland en naast hun plicht te doen zich ook gingen vermaken in die havens!

Ik zei Belgische Marine niet de Engelse

Ie snapte het wel waar ik naartoe wilde en keek me kwaad en verontwaardigd aan

ie zei nog iets en dan zweeg ie

ik dacht ..en nu  gaan ze extra controle doen en uren extra de zeevissen gaan meten op de minimummaat en de netten

Ik wist dat ik nog niet lang aan het vissen was, de visvangst barslecht was, dus .

weing vis aan boord, maar goed ik dacht '' kus mijn kloten '' met uw ongepaste opmerkingen want dat heeft niks te maken met de controle op visbestanden, ik geef ook anders geen commentaar , vriendelijker kan ook dus ja...

Als grote fanatieke zeezender radioman had ie de verkeerde man zijn ongewenste opmerkingen gespuit

En dan nog op kwade dreigende  toon ook, nee dat kon ik niet laten passeren

Vissers zijn ook mensen. geen ...XXXX.......laat ik beleefd blijven

We hebben ze nooit nodig gehad ( bedoel nu de Belgische marine)

Zij wel ons

Voor gratis zeevis en ook bv Boter te schooien o.a..vooral over dat laatste had ik mijn gedachten. verbrastende schooiende overheid

Van de Belgen geen last over de radio die op zeezenders stond.

De engelsen waren nooit happy

Ik had wel straffe dingen meegemaakt met de Belgische marine en de EEG controleur met leerling volgens mij

de heren gingen de netten in beslag  nemen en de vangst, schip mee naar Belgie

Het vervolg kon zich raden, de krant in als een misdadiger en in dit geval grote herrie ,

Het vervolg ..onschulgig bevonden ..... grote .schande voor de marina maar hopen tijdverlies, problemen en veel geld kwijt, zowel bemanning als de reder

ze waren ontevreden toen (ik binnenmonds ook en moest mezelf kalm houden)

Schipper ge moet nu niet doen alsof ge van niks weet, de onschuldige gaan uithangen, of dat het een fout of misverstand is, de kabeljauw is te klein, we gaan u moeten......blabla en niet van kromme haas gebaren...

ik dacht toen effe na..de bemanning keek me vragend aan..en ik besloot dan maar op te merken ..

Dat hij niet laten moest als ie dat wilde om me aan te houden en alles in beslag te nemen ..maar dat volgens mij een kabeljauw groen is en niet wit  en dat het een gewone zeer bekende volkse wijting betrof met aan lagere     minimummaat. iedere  viseter in belgie weet toch het verschil tussen die overbekende vissen?? of ben ik soms kleurenblind geworden?...had je hun gezichten moeten zien, ze waren snel weg

ik was wat kwaad, ons belastinggeld zo verkwisten dacht ik schandaliger kan het niet wat er gebeurde, onze tijd verprutsen terwijl we al 30 ur niet geslapen hadden door o.a gescheurde netten enzz

al die mannen in hun mooie pakkies. ftttt

Wie een simpele wijting niet kan onderscheiden van een kabeljauw die mag voor mij als controleurs een andere job zoeken ftttttttt.

Ik kan nog zoveel verhalen SCHANDALIGE ...maar het heeft niks meer met radio te maken, dus einde.

Moest het in de krant komen en wat ik nog meemaakte dan zochten ze je misschien met hun controles.

Bv dat ze tijdens een controle vanaf het marineschip voor onze ogen een tiental vuilniszakken de zee ingooiden

de overheid fttt  het voorbeeld tonen ftt

Dat gebeurde na die controle op de wijting, wat reizen later

ik zag bij de nieuwe controle mijn  kans om wraak te nemen

terwijl op ons schip de controle bezig was begon ik te schreeuwen ..kijk enzz schandalig enz ik wees met mijn armen naar hen, het marineschip, de bemanning.

Mijn eigen  bemanning zei   '' JP jij durft let op..'' .maar ik deed door

de officier deed of zijn neus bloede bij de zijn bemanning

toen gebaarde ik na 2 3 keer te wijzen nog eens met 2 armen en bewegingen alsof ik foto's maakte

toen rende ie naar brug, naar commandant en luitenanten moeten dat ook gezien hebben mijn bewegingen

ik had ze te pakken

toen weer geren en flinke ambras aldaar

ik natuurlijk stond te juigen van overwinning in mijn lichaam

achter mijn rug hoorde ik dan ook direct een walkie talkie met boze stem van de commandant en bevelen

de controle was direct afgelopen, de rubberboot in en weg was men

er werd zelfs niet gewacht op mij om papieren af te tekenen

er zijn dingen die je nooit vergeet

Ik, heb geen hoge dunk van de marine

De Britten zeker niet , want na een controle op de vis die afgelopen was in het visruim, praatte men met elkaar, plotseling ging het deksel weer open en gingen de heren weer naar beneden

ze vonden 1 wijting van 23,90 cm en da moet 24 zijn

ze weten best dat na vele dagen in de koude en ijs vis kan krimpen

als er controle was met veel vragen speelde ik altijd toneel

ik stond waarschijnlijk geboekstaafd als een schipper die nauwelijks engels sprak en begreep

zo ontweek ik al de vele vragen die soms lastig waren

nu hoorde ik achte mijn rug in de brug de Engelsen zeggen:

kijk we moeten het erdoor krijgen, hem aanhouden , dan is de bemanning weer goedgemutst, ons aanzien weer ok en dan zijn met toch met het paasweekend in de haven,weer thuis bij vrouw en kinderen

de rotzakken wisten niet dat ik wel Engels begreep

maar goed

toen volgende liefst 3 uur lang een bijcontrole

ik op van de zenuwen, ik heb nog nooit in mijn leven op zo korte tijd zoveel blikjes cola, koffie gedronken en zoveel sigaretten gerookt. er volgde contact met de overheid, ook via mijn kant via Oostende Radio

uIteindelijk tussen de Britse en Belgische overheid

ondertussen vaarde de rubberboot weg en weer

het was teatime en die gingen tea halen, (ik dacht grrrrrrrrrrrrr k.l.o xxxxxxx en]

fttt zucht het is ze niet gelukt om me in een Engelse cel te steken en alles in beslag te nemen. ik kreeg een waarschuwing

In de Uk leggen ze het schip aan de ketting, bemanning moet aan boord blijven, de schipper de cel in

tot de reder na proces en storitng van bv 250.000 euro enzzz boete gestort heeft

een hele brave jonge schipper, overkwam het en die rookte bijna niet zijn sigaren op zei ie maar at ze bijna op van  tja...ik voel me nu als een echte misdadiger zei ie me achteraf na de cel verlaten te hebben

de vissers man die soms 24 36 uur naéen non stop werkte kwam wat tegen

ik hou er nu maar echt mee op

en ik kom zo wiezo in ruzie of word niet happy bij bedreigende commentaar tegen mij over luisteren naar de zeezenders op mijn eigen gehuurde scheepsradio.

Groeten  Jean-Pierre

bewerkt door Jean-Pierre De Zeerover
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.