Spring naar bijdragen

Radio Paradijs verliest vanaf september 2017 haar middengolffrequenties.

Rob Veld

Aanbevolen berichten

Radio Paradijs verliest vanaf september 2017 haar middengolffrequenties.

Minister Kamp is niet van plan om de vergunningen voor de radiozender te verlengen.

Dit heeft de bewindsman van Economische Zaken de Tweede Kamer meegedeeld.

Reden voor het niet verlengen van de vergunningen per september 2017 is het “minder robuuste” digitaliseringsplan dat de radiozender heeft aangeleverd.

Quality RTV, het bedrijf achter de radiozender, had in eerste instantie geen digitaliseringsplan ingeleverd bij het ministerie.

Een dergelijk plan is één van de voorwaarden om tot verlenging van de uitzendvergunning over te gaan per september 2017.

In de herkansing heeft het bedrijf alsnog een digitaliseringsplan ingeleverd.

Dit plan is op verzoek van het ministerie geanalyseerd door de Kwink Groep.

Andere middengolfzenders hebben eerder te horen gekregen dat hun vergunning wel wordt verlengd, maar voor Quality RTV is dit niet het geval.

“Waar de andere middengolfomroepen zich nadrukkelijk uitspreken vóór digitalisering van de etherradio en het op termijn afschakelen van de middengolf, doet Quality RTV dat niet.

Quality RTV is in de afgelopen jaren niet bereid geweest om extra te investeren in de uitrol van het netwerk in allotment 8A (bovenop de uitrolverplichting uit de vergunning), waardoor de digitale dekking in de Randstad achter blijft bij de rest van Nederland.

Verder heeft Quality RTV in het eerdere onderzoek van KWINK naar digitale etherradio naar voren gebracht niets te zien in digitalisering van de etherradio in het algemeen en DAB+ in het bijzonder.”, aldus de minister.

KWINK acht het plan van Quality RTV in vergelijking met de plannen van de andere middengolfomroepen minder robuust en heeft serieuze twijfel of een verlenging van de vergunning van Quality RTV zal bijdragen aan een versnelling van de digitalisering.

De minister heeft op basis van deze conclusies besloten om de frequenties van Quality RTV niet te verlengen.

Quality RTV beschikt over drie middengolffrequenties in de regio Utrecht: 1224 kHz, 1332 kHz en 1584 kHz. Via deze frequenties wordt het signaal van Radio Paradijs uitgezonden.

Deze frequenties zullen per september 2017 worden ingezet voor kleinvermogen middengolfzenders.

Het aanvragen van dergelijke vergunningen is per mei jl. mogelijk geworden.

Ook de capaciteit van Radio Paradijs op het digitale netwerk komt hiermee te vervallen.

De vergunningen van de landelijke commerciële radiozenders, de niet-landelijk commerciële radiozenders en de overige middengolfzenders worden vanaf september 2017 wel verlengd voor een periode van 5 jaar.

Bron: Media magazine

Ben benieuwd naar de reactie van Ruud...

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Ruud het er niet bij laat zitten, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik vrees echter gezien de gevoerde politiek dat hij ze kwijtraakt, d.w.z. dat hij nog altijd de 1584 kHz kan aanvragen op LPAM basis, dus 25 Watt draaggolf vermogen. 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het op de middengolf zit, maar hier in de omgeving van Amsterdam zendt radio Paradijs op dab nu al wekenlang dezelfde instrumentale deuntjes uit. Het is pure 'vulling' en er is geen sprake meer van golden oldies. Er zijn ook geen jingles meer. Ik vraag me dus af of het station überhaupt nog wel bestaat, of levensvatbaar is.

Voor Ruud persoonlijk heel droevig, maar niet geheel onverwacht, ook voor hemzelf niet, naar ik aanneem.

bewerkt door Paul
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎30‎-‎6‎-‎2016 om 21:51 zei Harm ten Brink:

Ben benieuwd naar de reactie van Ruud...

Bij de Engelse 'buren' een (gedeeltelijke) reactie van hem.

"Posted by ruud on July 6, 2016, 5:41 pm, in reply to "Re: Ruud has been a bad boy and lost his license"

"Yes, If you aquire a new LPAM license this is without DAB obligations, if you want to keep it, it is. One of the very unlogic items in the government policy.

Mind you, in 2003 12 AM licences were auctioned, I got 6, Radlon (Ray) got 1, and 3 nobody wanted in the first place.
So there was no scarcity on AM, and should never have been auctioned, but they were like FM as being scarce.
Now the law says that all frequencies allocated by auction cannot be renewed without digital obligations. So what the government is doing is piling nonsense on nonsense. Digital obligations will cost you a fortune, with no audience. Only 10% of Dutch households has a DAB receiver, only 1, next to 5 non DAB radios. In other words, 90% has NO digital radio. And when you try to be the only realistic man in town, you are hit hard.

But there is more, I want 747, a giant channel with a 1000 kW potential, used with 400 kW for national service.
I want it with 50 kW for a national 50 + service, with some other radio guys including ex Veronica offshore people.
The minister promisded to our Parliant TWICE that such an option would be put available.
NOT, 747 is destroyed for LPAM, so I went to court and are punished.

That the way it works folks. (Stay away from radio with government frequencies, unless you are mad)"

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euh....mij niet, dus vond ik de post van  Robin Westhof wel prettig. Jammer voor Ruud, Ik moet wel zeggen dat ik altijd via een ouderwetse jaren 50 radio luisterde naar de middengolg en regelmatig veel gekraak hoorde. Toen overgestapt op de stream en dat gaat altijd goed. Daar is dus echt wel publiek voor maar niet voor DAB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.