Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Mooie opname. Had hier alleen de eerste 20 minuten van. Wellicht dat Leen Vingerling nog iets kan vertellen over Dr. Molly's Magic Show en zijn assistent Hercules. Het was een bandprogramma maar kwam niet bij Prodihaag vandaan.

• 3 months later...
Geplaatst

als ik het goed begrepen had, probeerden ze na de interne ruzie zendtijd te verhuren aan eenieder die een uur wilde presenteren op de radio.

Geplaatst
  • Populair bericht

Bert, het is wel een aanslag op mijn geheugen, maar in mijn herinnering kwamen de programma's van Dr. Molly via Ad van der Spek uit Roosendaal. Die had het roer overgenomen nadat Gerard van Dam er de brui aan had gegeven en onvindbaar was. 

Nog even terug naar juli1979: Geleijn van Oosten,de vriendin van machinist/kapitein Leo Vreugdenhil, valt voor de charmes van Gerard van Dam. Dat wordt niet in dank afgenomen door Leo. Die wordt razend als hij eerder thuis komt en Gerard en Gelijn ziet 'flikflooien'.

Een klap met een strijkijzer op het voorhoofd van Gerard (dus geen loden pijp!!!!) door Leo doet van Dam vluchten en in het ziekenhuis belanden. Leo stopt per direct en vindt troost bij Astrid de Jager, de' bedrogen' vriendin van Gerard. Kun je het nog volgen?

Astrid en Leo zijn tot op vandaag nog steeds gelukkig bij elkaar. Gerard is vorig jaar overleden. (Op de foto staan Gerard, Astrid, Leo en Geleijn tijdens een bevoorrading met de Mathilde Simonne vanuit Breskens)

Eenmaal opgeknapt gaat van Dam ondergronds, omdat Leo tot alles toe in staat is. In die periode is hij telefonisch onbereikbaar en lag de organisatie op zijn 'gat'. Dat heeft op 12 augustus tot de 'muiterij' van Kees Kaas Mulder en Jan Olienoot geleid.

Van Dam was daar erg 'pissig' over en molesteerde bij terugkomst van het muitende tweetal in Ouddorp de auto en trailer van Jan Olienoot.  Dat was  eigenlijk het definitieve einde van Delmare. Van Dam, de inspirator, gaf er de brui aan.

De organisatie belandde in een soort 'niemandsland' en werd voortgezet door Ad van der Spek, die een snackbar had in Roosendaal(bij Breda). Het was er op of onder. Ad had diverse goede contacten met platen maatschappijen en probeerde te redden wat er te redden viel. Dr. Molly was een gesponsord programma en werd via Ad binnengehaald.

Als er destijds een mobiele telefoon zou zijn geweest, dan zouden de ontwikkelingen anders zijn.  Gedane zaken nemen geen keer. Helaas.

salut

Leendert

D G10 Noordzee 09-8-1978 De Aegir heftig overleg tussen Gerard - Leo - Johan en Geleijn.JPG

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Jan Olienood dacht ik, met nood aan olie; maar leuk om toch meer details te vernemen. Ik zie ook Johan Rood in het midden van de foto. Als ik me niet vergis werd al op 23 augustus 78 de Mathilde Simone in beslaggenomen. Ik vermoed dat het schip later weer werd vrijgegeven, maar wanneer is me niet duidelijk.

Geplaatst
  • Populair bericht

Het was oorspronkelijk Jan Olienood, met een verwijzing naar de nood aan olie. Echter de naam werd verkeerd gespeld door degene die het programma overzicht voor Delmare maakte.  Olienood veranderde in Olienoot. En zo is het dus gebleven.

De Mathilde Simonne werd eind 1979 vrijgegeven en kon de Entrepothaven in Rotterdam verruilen voor een ligplaats in de tweede binnenhaven van Scheveningen. Daar is de boot opgeknapt, maar nooit meer gebruikt voor bevoorradingen. De onkosten voor het onderhoud werden te hoog . Het was een oude houten logger. Leo heeft de boot toen verkocht.

We hebben er nog wel een aantal tochtjes meegemaakt. Zie foto's.

D G04 Scheveningen juli 1978 Mathilde Simone de O102 ligt naast de werf.jpg

Inbeslagname Mathilde Simone, bevoorradingsschip van Delmare.jpg

IMG_0003.jpg

IMG_0001.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg

Geplaatst

Toch leuk dit zoveel jaar later te zien want als luisteraar hoorde je maar de verhalen die je kon oppikken op de 192 of de 186m. Hoeveel tapes er eigenlijk wel op 96.5 in Lerici werden uitgezonden zal wel beperkt zijn geweest.

Ook op Mi Amigo werd de inbeslagname van Mathilde Simone vermeld in hun nieuwsuitzending.

Geplaatst

De Italië constructie voor radio Delmare was natuurlijk wel een geweldige vondst van Gerard van Dam. Je moet er maar op komen. Hij was zijn tijd ver vooruit. In 1988 gekopieerd door Jeroen Soer van radio 10 via een station in Milaan.

Van Dam wilde ook radio via de TV uitzenden. Ook dat was een baanbrekend idee.  Evenals zijn idee om met O'Rahilly televisie uitzendingen vanuit een vliegtuig te lanceren.

Terugkomend op de vraag of er veel programma's zijn uitgezonden. Antwoord is nee. Zender begaf het vrij snel en Johan Rood(vanwege zijn rode haar) moest naar het schip om daar de boel verder te installeren.  Johan bleek een parel voor Delmare. Aanbevolen en geïntroduceerd door Ben Bode van radio Paradijs. Ben was  namelijk een korte periode tijdens de Aegir betrokken bij Delmare, maar vertrok na onenigheid over het beleid.

Op papier was de Italië constructie  waterdicht en dat was het belangrijkste. Het bewijs is dat de adverteerders van Delmare  ook nooit zijn vervolgd . Of dat ook kon worden gezegd van de Mi Amigo constructie' Voor u gelezen in de Joepie' is mij niet bekend.

Salut

Leendert

Geplaatst

terwijl we het hier hebben over het juridische gedeelte, Zijn er eigenlijk ooit medewerkers van Delmare (en later Monique) ooit veroordeeld in NL? Of waren ze al blij dat ze iets konden inbeslagnemen?

Toevallig kwam ik iemand uit Brugge, B tegen die op Caroline 1979 heel kort geadverteerd had. Pas na 30 jaar is de veroordeling van zijn strafblad verwijderd. De wetgeving in B is ook strenger dan in NL. Belgen konden veroordeeld worden waar ook ter wereld ze programma's opnamen (bv in Spanje) en Nederlanders konden dit zonder problemen bv in Spanje.

Adriaan van Landschoot, de eerste Belg die het aandurfde na de wet in 1962 om met een zeezender te beginnen werd wel veroordeeld maar kreeg genade van koning Boudewijn omdat hij 25 jaar op de troon zat.

Geplaatst
  • Populair bericht

Bert, we hebben het  hier ooit in de nieuwsgroep Google Zeezenders(toen Nico de boel nog niet verpeste), over gehad. Ik ben zo vrij om de tekst van de posting van 2010  grotendeels opnieuw te plaatsen, omdat er sindsdien geen veranderingen zijn geweest.

Volgens de  wijziging van de Telegraaf en Telefoonwet van 23 januari 1974 om omroepuitzendingen buiten elk nationaal gebied te bestrijden, stond op een overtreding een maximale straf van  6 maanden hechtenis of een geldboete van 5.000 gulden.

Er zijn in de Mi Amigo periode diverse medewerkers opgepakt en tot een kleine geldboete veroordeeld. In de Delmare, Caroline, Monique ,Laser tijd zijn er ook diverse medewerkers in de kraag gevat, maar ik kan ik me niet herinneren dat er ooit iemand is veroordeeld tot een gevangenisstraf.

Alles valt op staat met de prioriteit die Justitie geeft aan de opsporing. Die was tijdens Delmare erg hoog, maar bij de start van
Monique erg laag. Echter eind 1985 wilde  opsporingsambtenaar Mart Roumen al ingrijpen, maar werd hij terug gefloten door de officier van Justitie De Wit.

Zelf ben ik een aantal keren de klos geweest en is er bijvoorbeeld een bevoorradingsbootje in de haven van Stellendam in beslag genomen. Jaren later kon ik het weer ophalen, omdat de rechter de zaak niet ontvankelijk had verklaard. Het Openbaar Ministerie kon namelijk niet aan te tonen dat het bootje ook daadwerkelijk bevoorraadde. Er was geen bewijsmateriaal(zie bijlage dagvaarding).

En zo was het ook met het uitrusten van het zendschip de Morgenster in Maassluis. Opgepakt en een rechtszaak,met als argument dat de zeekaart al een ankerplaats aantoonde.  Twee jaar procederen en vrijgesproken.

Bij de bevoorrading vanuit Belgie was het wel oppassen. De BOB(Belgische Opsporins Brigade) was alert, maar gaf  er geen
prioriteit aan en dus bleef ingrijpen uit. Toen in 1985 de Engelsen een observatieschip tussen Laser en Caroline legden, werd het helemaal 'link'.

Er zijn diverse trucs uitgehaald om toch te kunnen bevoorraden, maar toen alles was geprobeerd, bleef er niets anders
over om een eigen bevoorradingsschip aan te schaffen, met een vreemde vlag en een niet Europese bemanning. Twee Kaapverdianen uit Rotterdam waren op papier de gezagvoeders. In werkelijkheid  konden ze amper lezen en schrijven en haalden ze de domste dingen uit.

Ik ben een tweetal keren opgepakt en verhoord in verband met de bevoorrading. Het was de dienders niet zozeer te doen om de 'radio',maar om  er achter te komen of de Ross Revenge als overslagstation voor drugs werd gebruikt.

Bij radio Monique zijn wel medewerkers veroordeeld, maar dat had te maken met fraude van uitkeringen. Zo ontvingen de 'van de Bliekjes', een uitkering en hadden ze tevens inkomsten van radio Monique/558/819. De fraude kwam aan het licht toen Texas investeerder Ravelli bezoek van de fiscus kreeg, die in de boeken ging spitten...

dagvaarding Leendert,Delmare.jpeg

Geplaatst

altijd leuk je berichten te lezen. Ik denk dat ze in NL zoveel mogelijk akties wilden ondernemen tegen de zeezenders om de uitzendingen tegen te gaan. Als door een inbeslagname de zender zweeg of de uitzendingen (tijdelijk) onderbroken waren, waren ze al blij. Soms gingen ze wel erg ver door zelfs in internationale wateren schepen te overvallen.

Hebben ze eigenlijk ooit drugs ontdekt aan boord van de Ross of van de Communicator?

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik ben bij vijf radioschepen en vele bevoorradingsschepen betrokken geweest.Van het bevoorradingsschip Bellatrix is zeker dat ze begin jaren 90 een aantal drugtrips heeft gedaan. Dat was  overigens nadat de laatste zeezender Caroline al was gestopt.

Er zijn daarnaast twee twijfelgevallen: De Hosanna van de Belg Ackcx  uit Zeebrugge die de Mi Amigo bevoorraadde, en de Communicator nadat Laser Hot Hits was gestopt.

Bij Ackcx ben ik een paar keer aan boord geweest om te onderhandelen over een levering van olie voor de Mi Amigo en de Scheveningen 54 van Delmare die voor de kust van Scheveningen voor anker was gegaan, maar onvoldoende dieselolie had.

Als onderdeel van de 'deal' met O'Rahilly moest Delmare  ook dieselolie  voor de Mi Amigo leveren om zodoende zendtijd te kunnen krijgen. Had in december 1978 ongeveer 5000 gulden in mijn binnenzak, maar de Belg wilde niet. We dronken een glas, deden een plas, maar alles bleef, helaas, zoals het was. Hij durfde het niet aan.

De Communicator is een ander verhaal. Het schip lag eind 1987 na  het geflopte station Laser Hot Hits voor de kust van Duinkerken lag te wachten totdat het zou worden verkocht aan  de 'Ondergrondse Kerk' ,die  het evangelie in Oost-Europa wilde verspreiden. We mochten op doorreis naar de Ross Revenge  wel aan boord komen, maar niet in de vertrekken. Dezelfde bemanning als voorgaande jaren, weigerde plotseling de toegang benedendeks. Het verhaal gaat dus dat er daar drugs waren opgeslagen. 

De Ross Revenge heeft één keer als tijdelijke bewaarplaats gediend voor een partij van 10.000 pakjes Holborn shag. Ik herinner me dat nog goed, omdat ik de plastic zakken zelf aan boord heb gezet. Het zat zo: Schipper Danny die de Ross Revenge vanuit Nieuwpoort bevoorraadde kon niet alleen leven van dat éne tripje per week. Hij kon nog wat 'bijverdienen' door pakjes Holborn naar Engeland te smokkelen.

Hij kocht legaal, dus met BTW, bij alle supermarkten en tabakszaken de pakjes. In Engeland kostte hetzelfde pakje een pond meer. In de tachtiger jaren was een pond ruim vier gulden waard. Er zat een behoorlijke winstmarge voor een ieder op.  Dus de moeite waard om te smokkelen. Danny kreeg een halve gulden per pakje.  

Hij vervoerde de pakjes naar een van te voren afgesproken plek op de Noordzee en daar zou het worden overgeladen in kleine rubberbootjes. Die brachten het spul dan weer aan land om daarna naar de tabakshandelaren te gaan. Die konden in hun winkels dan mooi  wat extra's verdienen.

Het noodlot met de 'Holborn trip'  was dat bij de afgesproken boei aan het begin van het Knock Deep helaas geen rubberbootjes kwamen opdagen. In een tijd zonder mobiele telefoon, zat er niets anders op dan na  drie uur wachten terug te varen naar de Ross Revenge en de boel daar tijdelijk op te slaan. Terugvaren naar België was namelijk te
risicovol en dus geen optie.

Toen we weer langzij legden bij de Ross Revenge was de bemanning zeer verrast. Vier uur daarvoor waren we na een bevoorraading vertrokken. Aan ' verantwoordelijke van dienst' Tom Anderson werd de situatie uitgelegd en die ging accoord met de overslag op voorwaarde, dat ze ook zelf tabak  mochten  gebruiken uit de plastic zakken. Danny vond dat  al snel goed. Hij wist namelijk dat er toch geen 'vloetjes' in de zakken zaten, om de shag in te rollen...

Salut

Leendert

bevoorrading bekabeling voor 500 kva generator door Zeemeeuw.jpg

Geplaatst

In België hebben ze afgelopen jaar de accijnzen zwaar verhoogd voor tabak en alkohol. Ze zijn nu verwonderd dat er minder inkomsten zijn. Aan de Belgische kust wordt namelijk meer dan de helft van de omzet van België gedraaid omdat Engelsen ze massaal komen inkopen. In GB is alles zo duur dat er zelfs transportfirma's waren die op vrijdagavond een chauffeur naar België stuurden om te gaan tanken en ondertussen bracht hij alkohol en sigaretten mee met de eerste vrachtwagen. Bij terugkomst terug naar België met de tweede vrachtwagen, weer tanken, alkohol en tabak meebrengen. Dan de derde vrachtwagen.... Tegen maandagmorgen waren alle vrachtwagens volgetankt en was er heel wat goedkope alkohol en tabak meegebracht.

• 4 years later...
Geplaatst

Beste Leendert,

Graag wil ik een bovenstaand bericht rectificeren. U schrijft het volgende:

"Astrid en Leo zijn tot op vandaag nog steeds gelukkig bij elkaar. Gerard is vorig jaar overleden en Geleijn heeft een dodelijk auto ongeluk in Zeeland gehad".

Mijn moeder, Geleijn, is tot op de dag van vandaag nog springlevend. Bij deze wil ik u dat mededelen. 

Met vriendelijke groet,

Anouschka 

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 3-4-2021 om 17:30 zei Anouschka:

Mijn moeder, Geleijn, is tot op de dag van vandaag nog springlevend. Bij deze wil ik u dat mededelen. 

Beste Anouschka,

Dat is geweldig goed nieuws. Fijn om dat te horen. Heb vroeger met je moeder spannende  Radio Delmare avonturen meegemaakt en daarna nog de periode dat ze in Kapelle en Wemeldinge woonde en een winkel had.

Gerard  van Dam vertelde mij dat hij gehoord had dat je moeder een dodelijk auto ongeluk op de Zeelandbrug heeft gehad, waarbij zij om het leven is gekomen en de kinderen het overleefd zouden hebben.

Dat  verhaal klopt dus gelukkig niet.

Het bericht is zoals je kunt zien al meer dan vier jaar geleden geplaatst. Ik zal de tekst in mijn bericht aanpassen.

Doe je moeder de hartelijke groeten. Ben benieuwd hoe het haar is vergaan na 1988. Dat was de laatste keer dat ik haar  heb gezien.

Via de aparte mail functie van deze site kan er ook privé een bericht gestuurd worden. Klik op mijn naam en dan kom je in het profiel. Daar staat een icoontje voor mail versturen.

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.