Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Radio 538 zal de middengolfvergunning voor de zender in Hulsberg (Limburg) op 891 kHz gaan teruggeven aan het ministerie van Economische Zaken.

Enige tijd geleden maakte de zender bekend de middengolfuitzendingen in Limburg te willen beëindigen. Radio 538 maakte sinds 2003 gebruik van deze zender, omdat er geen FM-dekking was in Limburg. Volgens 538 kunnen luisteraars nu echter ook afstemmen op DAB+ en kan de zender ook op de kabel en via internet beluisterd worden. Daardoor is de noodzaak voor het gebruik van de middengolfzender afgenomen, waardoor deze uitzendingen beëindigd kunnen worden. De vergunning voor het gebruik van de middengolfzender loopt tot 1 september 2017, maar de verwachting is dat Radio 538 de uitzendingen op de middengolf eerder zal beëindigen.

Volgens Radio 538 hebben verschillende partijen interesse getoond om de vergunning voor het kavel C06 (Hulsberg, 891 kHz, 22 kW) over te nemen. Aan deze verzoeken zal de commerciële zender echter niet voldoen, want men wil op dit punt onafhankelijk blijven en geen bepaalde partij voortrekken. Daarom zal de vergunning aan het ministerie worden teruggegeven.

Hierdoor gaat weer een frequentie verloren voor het gebruik voor hoogvermogen-middengolfomroep. Vrijkomende middengolffrequenties zullen door het ministerie namelijk alleen nog maar uitgegeven worden voor laagvermogen-middengolfomroep. Dat betekent dat de frequentie 891 kHz uiterlijk 1 september 2017 beschikbaar komt voor laagvermogen-omroep in het zuiden van het land.

Piet.

Geplaatst

Beste Piet,

Ik weet niet of het zo netjes is een bericht aan je gericht meteen overal op internet te zetten. Anders gezegd, geef 538 de kans zelf haar besluiten (al dan niet) te publiceren.

Ik kreeg een gelijkluidend bericht, maar er is geen persbericht over, voor zover mij bekend.

Geplaatst (bewerkt)
17 uur geleden zei Robin Westhof:

Was toch al bekend?

Please login or register to see this link.

Robin

Wat bekend was, was dat ze hun uitzendingen op 891 kHz zouden staken. Dat betekende niet dat ze de vergunning zouden inleveren, verhuren/vergunning overdragen behoorde tot de mogelijkheid. Dit bericht maakt er dus melding van dat dat niet gebeurd en dat ook deze frequentie een LPAM frequentie gaat worden. En hoe grote LPAM fan ik ook ben, vind ik dat bijzonder jammer, ook gezien de belangstelling die er was om de frequentie te huren/ vergunning over te nemen. 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Geplaatst

28 minuten geleden zei Rob Veld:

Wat bekend was, was dat ze hun uitzendingen op 891 kHz zouden staken. Dat betekende niet dat ze de vergunning zouden inleveren

Bij mediamagazine gingen ze daar al wel vanuit: 'Radio 538 maakt geen gebruik van deze mogelijkheid waardoor de vergunning terugvalt naar de overheid.'

En wat is dan eigenlijk de bron van het bovenstaand bericht?

Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Paul:

Bij mediamagazine gingen ze daar al wel vanuit: 'Radio 538 maakt geen gebruik van deze mogelijkheid waardoor de vergunning terugvalt naar de overheid.'

En wat is dan eigenlijk de bron van het bovenstaand bericht?

Dat is een wat voorbarige conclusie.

Ik citeer mediamagazine: "De vergunning van Radio 538 voor de middengolffrequentie in Limburg loopt in ieder geval nog tot 1 september 2017. Daarna is het mogelijk om de frequentie voor vijf jaar te verlengen. Radio 538 maakt geen gebruik van deze mogelijkheid waardoor de vergunning terugvalt naar de overheid. De kans is aanwezig dat de frequentie in de toekomst wordt ingezet voor kleinvermogen middengolfzenders in de regio Limburg".

Ik denk dat men er van uit ging dat Radio 538 haar uitzendingen op 31 Augustus 2017 zou staken (wat nu dus wel eens eerder zou kunnen gebeuren)

Als ze er eerder mee op houden en de vergunning wordt overgedragen, dan wel men verhuurt de frequentie en men verlengt per 1 september 2017 dan is de oude regeling nog van kracht, dus 22 kW.

Gezien de publicatie aan de kop van deze draad blijkt dus Radio 538 voornemens is haar uitzendingen op 891 kHz al eerder te beeindigen en de vergunning niet over te dragen en ook niet de frequentie te verhuren, oftewel ze levert de vergunning in.

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Geplaatst

De informatie in mijn bericht is van Radio 538 zelf afkomstig. Dat de middengolfuitzendingen beëindigd zouden worden was al ruim twee maanden bekend, o.a. via Mediamagazine. Gisteren liet 538 weten dat men de middengolfvergunning niet zal overdragen aan een andere partij, maar dat deze zal worden teruggegeven aan het ministerie van EZ c.q. Agentschap Telecom. Dat heeft de zender gemeld aan partijen die in aanmerking wilden komen voor de overdracht van de vergunning.

Piet.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst

Gisteren (dinsdag) heeft zenderoperator Broadcast Partners de middengolfzender van Radio 538 in Hulsberg (Zuid-Limburg) op 891 kHz definitief uitgeschakeld.

Radio 538 zal de vergunning voor het gebruik van deze zender teruggeven aan de overheid. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend. De looptijd van de vergunning is oorspronkelijk tot 1 september 2017.

De verwachting is dat de frequentie 891 kHz te zijner tijd ook beschikbaar komt voor laagvermogen-middengolfomroep in het zuidoosten van ons land. Wanneer dat het geval zal zijn is nog niet bekend.

Geplaatst

Die 891 is geen echt goede frequentie voor het laagvermogen gebeuren.

Want Algerije heeft m alweer in gebruik genomen met 600 kW, nu met een fluittoon.

Bovendien is er in Z Limburg al een overschot aan frequenties.

Zelfs voor meer landelijk gebruik is de frequentie onbruikbaar, Algerije komt met "commercial strength"  hier door. Mijn autoradio blijft met zoeken er op hangen.

Geplaatst
21 uur geleden zei Hotel Amigo:

Klopt Ruudam,

Dat station drukte hier 's morgens R 538 d'r finaal uit!

Groet,

HA

Waarschijnlijk stond 538 ook op minder vermogen, maar het zegt genoeg.

Vroeger stond Algerije 891 ook nog off channel, maar dat is nu voorbij.

Algerije is goed bezig, s nachts hoor je op 531 en 549 een jongeren programma, en op 252 Lange Golf komt het Franstalige programma goed door en blokkeert Ierland. De Algerije 252 zender klinkt erg goed.

Geplaatst

Echt niet. Ik hoorde, en vele anderen, de 538 verwijzing dwars door de 1000 Hz.

Bovendien heb ik berichten van mensen die aan de zenders in Algerije werken die alles bevestigen. Ik wist al voordat ze in de lucht kwamen dat de 891 nieuw leven ingeblazen zou worden.

Geplaatst

Volgens mij is de stand van zaken rond de frequentie 891 kHz momenteel als volgt.

De vergunning voor het gebruik van de 891 kHz door Radio 538 loopt officieel tot en met 31 augustus 2017. Zoals bekend heeft Radio 538 de uitzendingen op deze frequentie echter beëindigd. Voor zover mij bekend hebben in ieder geval drie partijen contact met 538 gehad om de vergunning over te nemen. Radio 538 heeft er echter voor gekozen om de vergunning niet over te dragen aan een andere partij (wat volgens de regelgeving wel mogelijk is), maar om deze terug te geven aan de overheid (ministerie van EZ/Agentschap Telecom). Dat is tot op heden nog niet gebeurd. Zolang 538 de vergunning niet officieel terug geeft, gebeurt er verder ook niets. Dat zou in principe tot en met 31 augustus 2017 kunnen duren, maar mijn verwachting is dat 538 in ieder geval bij de procedure voor het verlengen van de middengolfvergunningen, die binnenkort van start gaat, zal laten weten dat men de vergunning voor de 891 kHz niet wil verlengen. Dan valt deze frequentie automatisch terug aan de overheid.   

Minister Kamp heeft aan de Tweede Kamer laten weten dat de nu nog bij Quality RTV in gebruik zijnde middengolffrequenties (1224, 1332 en 1584 kHz) per 1 september 2017 beschikbaar komen voor laagvermogen-middengolfomroep. Omdat het beleid momenteel is om vrijkomende AM-frequenties uit te geven voor LPAM, is de verwachting dat ook de 891 kHz hiervoor beschikbaar gaat komen, zij het uitsluitend in zuidoost-Nederland. Officieel is hierover echter nog niets bekend gemaakt, dus dat is nog even afwachten.

Wat de 1000 Hz-toon betreft: deze zou afkomstig zijn van een 600 kW-zender in Algerije. Ik twijfel echter daaraan, want de frequentie 891 kHz is volgens mijn gegevens gewoon 24 uur per dag in gebruik met programma’s van de Algerijnse staatsradio Chaîne 1. Die zond al met 300 kW uit toen Radio 538 nog op de 891 kHz zat, en kwam maar matig in ons land door. Daar is volgens mijn gegevens geen verandering in gekomen, en dat wordt ook bevestigd door de vermeldingen op websites met informatie over middengolfstations. Zie ook de vorige posting van Rob. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er continu een 1000 Hz-toon wordt uitgezonden vanuit Algerije, want dan zou het eerste programma van hun staatsradio niet meer in het land zelf worden uitgezonden. Bovendien is het testsignaal op 891 kHz momenteel ook veel sterker en stabieler dan tot nu toe. In het verleden is de 891 kHz ook in gebruik geweest in Oostenrijk, dus misschien dat de testtoon daar vandaan komt? Of staat Hulsberg weer af en toe aan en te piepen? De tijd zal het leren.

Dat is de informatie die ik momenteel heb.

Piet.

Geplaatst

891 wordt waarschijnlijk al op 1 jan teruggegeven, anders moeten ze daar tot 1-9 toezichtskosten voor betalen bij AT. Iedere vergunninghouder krijgt elk jar ene brief waarin hij kan aangeven of hij zn frequenties wil behouden. Houden na  1 jan betekent hele jaar (nu tot 1-9) betalen toezichtkosten.

Die 891 en 252 uitzendingen van Algerije  zijn niet bedoeld voor binnen land maar voor Frankrijk waar veel Algerijnen wonen.

891 en 252 zijn splinternieuwe installaties, ik heb rechtstreeks contact met iemand die daar aan meewerkt, en die heeft eea bevestigd.

Geplaatst
Op 22-11-2016 om 16:09 zei Piet van der Vooren:

Volgens mij is het niet Algerije dat hier met een 1000 Hz-toon doorkomt op 891 kHz, maar komt dat 'gewoon' vanuit Hulsberg. Kan iemand in Limburg dat bevestigen?

Net ( tegen dat de schemering in valt) even geluisterd.

891 is in Limburg helemaal schoon. S2 tot 3 ruis verder niks.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6676
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Everhart
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.