Geplaatst 26 januari 20178 jr. Leendert, Jij zult dit vast en zeker wel weten, als Radio Delmare Kenner! Is het waar dat ze vanaf de Delmare-zend-schepen via de 27 mhz communiceerden met de vaste wal? Dat is me ooit eens verteld, vandaar mijn vraag... Met een vriendelijke groet, HA
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Dat kan ik alleen maar bevestigen. De communicatie verliep via de 27 MC (11 meter band) en was van levensbelang. Op alle schepen was natuurlijk ook een marifoontoestel aanwezig om de communicatie met de scheepvaartinstanties te kunnen onderhouden mocht daartoe aanleiding zijn. Denk aan noodoproepen ,verzoek tot openen van bruggen, sluizen etc. Dankzij de 27 mc communicatie werd in september 1978 bijvoorbeeld duidelijk dat een rubberboot die de Aegir op volle zee had verlaten, niet op de aangewezen plek in het duingebied was aangekomen. De zware zeegang verraste de twee mannen. De hoge golven sloegen de buitenboordmotor eraf en die doorboorde daarmee een luchtkamer. Na tien uur drijven spoelden ze aan. Volkomen uitgeput en onderkoeld. Het had niet langer moeten duren, of ze hadden 'Petrus' aan de hemelpoort een hand kunnen geven. Dankzij de 27 mc kon er onderhandeld worden met' Witte Kat' Johan Rood aan boord van de Aegir over de sleepprijs die betaald kon worden om het schip buitengaats te houden, nadat het was losgeslagen En ook dankzij de 27 mc waren we op de hoogte dat de Scheveningen 54 bij laagwater binnen de drie mijlszone lag en dat er actie ondernomen moest worden. Kortom de 27 mc is van levensbelang geweest. Salut Leendert
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Volgens mij moeten er nog opnames zijn van de communicatie tussen wal en de Aegir via de 27mc. Misschien dat iemand deze opname's nog heeft en deze online wil plaatsen. Vr gr Jan
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Ik heb de opname via We Transfer aangeboden: Files (7.22 MB total) Delmare 1978-09-11 SOSCalls-27MCVerkeer 1.mp3 Will be deleted on 3 February, 2017 Download link Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Het is en blijft een dramatische gebeurtenis van Delmare via het 27 MC verkeer. 'André van Duin 'was onmiskenbaar Gerard van Dam, de 'Witte Kat' was Johan Rood en de zendertechnicus 'Bobo' is disjockey René de Leeuw. De door 'André van Duin 'genoemde informatie over de registratie in Cuba en een verzekeringsdekking door Lloyds in Londen kwamen spontaan uit de 'grote duim' van Gerard. De sleepkosten zijn nooit betaald. Of de sleepboot de Aegir op zee had gehouden indien er wel een goed anker zou zijn geweest betwijfel ik. Volgens mij had de Smitsbank opdracht gekregen van overheidswege om het 'zendschip' hoe dan ook binnen te slepen. Salut Leendert
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Leendert, bedankt voor de opname Als je dit zo hoort en met de Delmare geschiedenis erbij dan zou het een mooi item zijn voor het tv programma Andere Tijden Vr gr Jan
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Ja Jan, het zou niet misstaan als 'Andere Tijden' er een uitzending aan zou kunnen besteden, maar dan moet wel aan een aantal eisen worden voldaan. 1)het onderwerp moet een maatschappelijke relevantie hebben 2)Het is een televisieprogramma dus er moet wel voldoende historisch beeldmateriaal beschikbaar zijn. 3) Er moeten betrokkenen zijn die terug kunnen kijken. Ik denk dat de schoen wringt bij het eerste punt. Het is natuurlijk een mooi en vooral spannend onderwerp, maar welke maatschappelijke relevantie had Delmare? Heeft het station iets teweeg gebracht, waardoor er een verandering in gang is gezet? Heeft het bijvoorbeeld de omroepwereld veranderd? Zijn er nieuwe wetten aangenomen? De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de invloed beperkt is gebleven. Gerard van Dam kon Delmare verbaal goed verkopen. Bij de inbeslagname van de spullen van de Aegir in Scheveningen werd door de pers gesuggereerd dat Veronica er achter zat. Er waren immers veel oude Veronica banden in beslag genomen. Gerard vond die verkeerde conclusie prima en dat maakte Delmare bij de overheid belangrijker dan dat ze in werkelijkheid was. Het idee dat Delmare wel eens een reïncarnatie van radio Veronica zou kunnen zijn, zorgde voor verhoogde aandacht van de overheid en de pers. Het station kwam bijna wekelijks in het nieuws, maar heeft het ergens toe geleid? Misschien toch nog wel. De Italië constructie om programma banden voor toeristen uit te zenden, die toevallig werden doorverkocht en op een zendschip terecht kwamen, was een fenomenale zet van Gerard van Dam om de wetgeving te omzeilen. Het was daarmee de voorloper van de U-bocht constructie. Cable One, Sky radio,radio Tien, TV 10 en Veronique hebben dat idee opgepikt en gebruikt. En die stations hebben de daadwerkelijke ommekeer veroorzaakt. Commerciële radio en TV op legale basis werd wettelijk mogelijk. Dus om een lang verhaal kort te houden. Met enige goede wil is er een interessante 'Andere Tijden ' van te maken. Wie tipt de redactie? Een Delmare film maken levert minder discussie op, want er zijn heel veel spraakmakende gebeurtenissen geweest om de aandacht vast te houden. In ieder geval zal het veel spannender worden dan de slappe film the 'Boat that rocked' over radio Caroline. Salut Leendert
Geplaatst 27 januari 20178 jr. Op 27-1-2017 om 13:29 zei Leendert Vingerling: En ook dankzij de 27 mc waren we op de hoogte dat de Scheveningen 54 bij laagwater binnen de drie mijlszone lag en dat er actie ondernomen moest worden. Kortom de 27 mc is van levensbelang geweest. maar blijkbaar te laat
Geplaatst 28 januari 20178 jr. Soms ben je op zoek naar iets waarvan je stellig weet dat het ergens is. In een doos.....maar welke en waar? Ooit printte ik de tekstpagina's van het Jan Kat Delmare logboek uit om het ooit nog weer eens na te lezen en mijn voorkeur ging toen uit naar off paper lezen ipv off screen. Ook was er het verzoek van mijn zoon om die papieren boven water te krijgen zodat hij dat spannende jongensboek ook eens kon lezen. Twee dagen geleden ergens op de zolder van de garage achter spullen stuitte ik op een doos en jawel het Delmare verhaal is boven water. Mijn zoon leest liever off screen dus ik scan de zaak en maak er een pdf file van. Zit wel even werk in maar in de komende tijd hier https://www.facebook.com/profile.php?id=100014473486922 terug te vinden voor wie het allemaal nog eens wil lezen. Ik heb me er weer kostelijk mee vermaakt. Paul de Haan.
Geplaatst 28 januari 20178 jr. Op 27-1-2017 om 22:55 zei bert ree: maar blijkbaar te laat Het heeft nog ruim twee weken geduurd voordat het schip werd geënterd door Justitie. Rond oudjaar 1978 was bekend, dat de Scheveningen 54 aan het krabben was richting de kust. De boot lag aan een noodanker. Het grote zware anker zou worden gebruikt als het schip eenmaal definitief haar ligplaats zou hebben gevonden. Het noodanker moest worden opgehaald en de boot worden verlegd. Een fluitje van een cent, zou je denken. Maar bij Delmare liep dat uiteraard weer niet zoals het zou moeten. Leo, de machinist,zou dit moeten doen, maar die had nog een 'normale' baan en kon niet altijd vrij krijgen van zijn baas. Het was oud en nieuw en hij vierde dat thuis. Dus werd via de 27 mc de instructie gegeven om de motoren te starten en het anker met de winch op te halen. Dat laatste mislukte. De winchkabel liep via een mastconstructie en ondervond veel weerstand doordat het anker haaks aan het schip lag en brak (zie foto) .Het anker kon dus niet meer opgehaald worden. De enige optie was de ketting doorbranden en daarvoor was Leo nodig. Het was te slecht weer om te tenderen en geen enkele Scheveningse schipper durfde eventjes langzij te varen om mensen over te zetten. Het schip was verdacht en niemand wilde er zijn vingers aan branden. Zelfs Germain Ackx van de Hosanna niet. De dagen van de Scheveningen 54 waren geteld. Aan boord hield de generator er ook nog eens mee op, zodat de jongens zich niet meer konden opwarmen. Vergeet niet dat het de vijf na koudste winter van de eeuw was, met strenge vorst en sneeuwstormen . De tweede binnenhaven in Scheveningen was zelfs aan het dichtvriezen. Als niemand wil varen, er geen buitenboordmotortank meer is voor het eigen vletje, en het geld op is, dan kan alleen nog een wonder het schip redden. En dat wonder geschiedde bijna. Ik regelde op zondag bij een vriend een buitenboordmotertank, betaalde een volle tank benzine en we reden naar Scheveningen. Het was die dag rustig weer en ideaal om te varen. Helaas stikte het van de politie en lukte het pas de volgende avond. Toen Leo aan boord kwam heeft hij eerst gezorgd dat de generator weer warmte kon leveren. De jongens waren bijna doodgevroren. Daarna ging hij eten, om vervolgens de ketting door te branden. Maar dat was te laat, want het schip werd geënterd. Niet iedereen kan blijkbaar prioriteiten stellen. Leo heeft menselijk gehandeld, maar daardoor wel het schip verspeeld. Salut Leendert
Geplaatst 28 januari 20178 jr. achter elk detail zit een heel verhaal en dankzij Leendert komt er van alles boven. Leuk dat meer en meer details boven water komen.
Geplaatst 28 januari 20178 jr. Op 23-1-2017 om 20:11 zei Rob Veld: Zoals je dus kunt lezen in de post van Leendert is er veel in beslag genomen wat bij domeinen terecht kwam en werd geveild. Nou weet ik dat er een aantal dumphandelaren vaste klant waren bij zo'n veiling. Één daarvan was Ypma uit Veendam. Als het de moeite waard was liet hij de zender in tact anders werd hij gesloopt voor onderdelen. Rob V. Dag Rob, Interessant dat je Ypma uit Veendam noemt, maar het ligt iets anders. De Marconi T1509 zenders die Delmare gebruikte kwamen via legerdumpzaak Marcel Meijs uit Kalken in België. De inmiddels gepensioneerde Walter Galle was de tussenpersoon. Meijs had 50 van deze zenders opgekocht in Engeland. Het waren spraaktelefonie zenders die rond 1947 waren gebouwd en voor het Belgische leger dienden om contact te onderhouden met de vliegtuigen die tussen Belgie en Congo vlogen. Het probleem van Meijs was dat zijn zaak te klein was en hij daarom noodgedwongen buiten ook zenders had opgeslagen. De meeste onafgeschermd. Ongelooflijk. De regen en wind hadden vrij spel. Zoiets kan alleen in België... Dat was de reden dat er veel zenders problemen vertoonden. Begin tachtiger jaren is door Ypma een grote partij Marconi zenders in Engeland gekocht. Vandaar dat je ook in Nederland veel van deze zenders en onderdelen aantreft. Salut Leendert
Geplaatst 30 januari 20178 jr. Wat ik bedoel Leendert is dat hij regelmatig bij de veilingen van de domeinen kwam. Ik weet niet of hij toevallig in beslag genomen apparatuur van Delmare in zijn bezit heeft gekregen. De kans lijkt me niet groot, maar helemaal onmogelijk is het niet, het zou dan om onderdelen moeten gaan. Hij was overigens niet de enige die op die veilingen van de domeinen kwam. De in beslag genomen apparatuur werd meestal beschadigd of compleet onttakeld. Ooit was er eens een piraat die bij Ypma zijn eigen in beslag genomen apparatuur weer terug kocht .............. Een afdruk van de bijlslag op een voeding en uiteraard de buizen waren vernietigd. Spoelen en condensatoren waren nog in takt. Rob V.
Geplaatst 30 januari 20178 jr. Bedankt voor je toelichting Rob. De apparatuur van Delmare is ongetwijfeld via de Dienst domeinen verkocht. Voor wat het waard was, omdat Delmare kwalitatief op kleine voet leefde. Heb zelf wel het' geluk' gehad,om een in beslag genomen speedboot met toebehoren weer op te mogen halen. Het toegezegde onderhoud om de buitenboordmotor te onderhouden ,bleek een wassen neus. Het ding startte niet en begon te roesten door het zeewater wat nooit was afgespoeld. Radio Caroline had ook 'geluk' om de spullen die bij de 'raid' van het schip op 19 augustus 1989 waren gehaald weer te mogen ophalen in Bleiswijk bij de Dienst domeinen. SMC heeft toen nog de kosten betaald voor de huur van een busje+overtocht uit Engeland. Salut Leendert
Geplaatst 31 januari 20178 jr. Voor wie het nog eens wil nalezen in 3 PDF Files het Delmare verhaal 77-79 opgetekend door wijlen Jan Kat en gepubliceerd op zijn weblog. Ik heb in 2005/2006 een aantal delen, voornamelijk de zeezender gerelateerde, uitgeprint. http://www11.zippyshare.com/v/15eQ1G5R/file.html http://www49.zippyshare.com/v/nsKAmvsp/file.html http://www106.zippyshare.com/v/dGDzBlvP/file.html Paul de Haan.
Geplaatst 31 januari 20178 jr. Op 31-1-2017 om 14:28 zei Paul de Haan: Voor wie het nog eens wil nalezen in 3 PDF Files het Delmare verhaal 77-79 opgetekend door wijlen Jan Kat en gepubliceerd op zijn weblog. Ik heb in 2005/2006 een aantal delen, voornamelijk de zeezender gerelateerde, uitgeprint. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Paul de Haan. Bedankt Paul. Alle beetjes helpen. Ook dit dus. Vincent heeft de coördinatie op zich genomen om de oude weblog van Jan Julius Kat weer in ere te herstellen en hij zal later bekendmaken waar deze te lezen zal zijn. Gaat natuurlijk nog wel een paar maanden tijd in zitten. Heb geduld, alleen de kalmte kan ons redden. Salut Leendert
Geplaatst 2 februari 20178 jr. Misschien is dit allang bekent maar de weblog van Jan Kat is nog te lezen. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik kon zelfs nog wat foto's downloaden. groet, Fred
Geplaatst 2 februari 20178 jr. Op 2-2-2017 om 17:49 zei biesweid: Misschien is dit allang bekent maar de weblog van Jan Kat is nog te lezen. Inderdaad, want er wordt al naar gelinkt, tijdens het begin van dit draadje ;-)
Geplaatst 9 februari 20178 jr. Op 9-2-2017 om 17:33 zei Hotel Amigo: Leendert e.a., Leuke foto en zie tekst linksboven! Groet, HA Dit gele polyester speedbootje was het enige 'verbindingsvoertuig' tussen land en de Martina die op zee lag. Bootje had ik voor Delmare voor 4500 gulden gekocht. Gerard zou het terug betalen. Daar is het natuurlijk nooit van gekomen. Het stond achter de winkel van mijn vader in Naaldwijk, naast een aanhangwagentje zoals je ziet. Er was destijds helemaal niets om mee te varen. De logger 'Mathilde Simonne' van Leo was in beslag genomen en de organisatie zat op zwart zaad. Aan boord lag nog wel een vletje met een te zwakke buitenboordmotor voor noodgevallen. Het gele bootje was dus alles. Bij rustig weer werd het aan de trekhaak van een auto gekoppeld om naar Ouddorp te rijden. Daar ging het bij een speciale helling bij de Brouwersdam de zee in en voeren we soms met zes man naar de Martina. De hellng bestaat nog steeds. We konden pas in het bootje stappen als het in het water lag. Dus we hadden altijd natte voeten.(zie foto) Achteraf was het allemaal armoede. Maar ja, we hadden een ideaal en gingen er gewoon voor. Natte voeten of niet! Salut Leendert
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.