Spring naar bijdragen

Weeshuis van de Hits

Tino

Aanbevolen berichten

Één van de radioprogramma's die mij als klein manneke fascineerde was het Weeshuis van de Hits. Vreemd genoeg luisterde ik in mijn pubertijd voornamenlijk naar VOO en TROS, maar daarvóór ging mijn voorkeur uit naar Weeshuis, de Wilde Wereld, Ronflonflon en meer afwijkende programma's. Ik kwam laatst een oud-leraar van me tegen, die zich tot op de dag van vandaag verbaasde over het feit dat een 10-jarig ventje naar Jacques Plafond luisterde. Het zijn wel die programma's die de start zijn geweest van mijn liefde voor het medium. Terug naar het Weeshuis; ik ben destijds lid geworden voor een tientje (daarbij waarschijnlijk ongemerkt ook KRO-lid). Je zou per jaar 4 keer het Weeshuis-magazine krijgen, maar ik heb alleen het eerste nummer gehad. Heb ik pech gehad of is er nooit meer dan één nummer verschenen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Platenruiter:

Je zou per jaar 4 keer het Weeshuis-magazine krijgen, maar ik heb alleen het eerste nummer gehad. Heb ik pech gehad of is er nooit meer dan één nummer verschenen?

Voor zover ik weet zijn er meer geweest. En ik meen dat een actief forumlid ze heeft liggen. 

Juul, je mening over Peter is bekend. Deze deel ik niet. Het Weeshuis en later Route du Soleil zijn fantastische programma die helaas niet meer worden gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Vreselijk als ik er wel eens langs kwam…….die stem en dat gedragen en aanstellerige van die Peter van Bruggen. Als ik die stem al hoor………………...

Maar ja, hele volksstammen vonden het leuk, maar waarom eigenlijk?

Deed hij zelf dat irritante jongens-stemmetje dan? Man man wat irriteerde ik me daar aan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei thijs5326:

Had Tom Mulder ook niet zoiets? Gr.thijs

Met alle respect voor Tom, maar Caspertje (Ger Loogman) was een onschuldige gimmick, een sidekick toen dat nog niet in de mode was. Peter van Bruggen maakte schitterende raamvertellingen met meerdere lagen, die voor het oppervlakkige oor als een gemiddeld Hilversum 3-programmaatje konden klinken, maar waar voor de aandachtige luisteraar zo ontstellend veel meer in zat. Gelukkig is Peter altijd zuinig geweest op zijn archief en heeft hij een vrij compleet beeld van zijn -terecht onderscheiden- oeuvre online gezet:

Please login or register to see this link.

Edwin 
(fan sinds 1981, maar ik respecteer ieders anders luidende mening)

3 uur geleden zei Juul:

Vreselijk als ik er wel eens langs kwam…….die stem en dat gedragen en aanstellerige van die Peter van Bruggen. Als ik die stem al hoor………………...

Maar ja, hele volksstammen vonden het leuk, maar waarom eigenlijk?

Peter van Bruggen maakte schitterende raamvertellingen met meerdere lagen, die voor het oppervlakkige oor als een gemiddeld Hilversum 3-programmaatje konden klinken, maar waar voor de aandachtige luisteraar zo ontstellend veel meer in zat. Gelukkig is Peter altijd zuinig geweest op zijn archief en heeft hij een vrij compleet beeld van zijn -terecht onderscheiden- oeuvre online gezet:

Please login or register to see this link.

Edwin 
(fan sinds 1981, maar ik respecteer ieders anders luidende mening.

3 uur geleden zei Platenruiter:

Één van de radioprogramma's die mij als klein manneke fascineerde was het Weeshuis van de Hits. Vreemd genoeg luisterde ik in mijn pubertijd voornamenlijk naar VOO en TROS, maar daarvóór ging mijn voorkeur uit naar Weeshuis, de Wilde Wereld, Ronflonflon en meer afwijkende programma's. Ik kwam laatst een oud-leraar van me tegen, die zich tot op de dag van vandaag verbaasde over het feit dat een 10-jarig ventje naar Jacques Plafond luisterde. Het zijn wel die programma's die de start zijn geweest van mijn liefde voor het medium. Terug naar het Weeshuis; ik ben destijds lid geworden voor een tientje (daarbij waarschijnlijk ongemerkt ook KRO-lid). Je zou per jaar 4 keer het Weeshuis-magazine krijgen, maar ik heb alleen het eerste nummer gehad. Heb ik pech gehad of is er nooit meer dan één nummer verschenen?

Er zijn vijf Weeshuisgidsen geweest.
Ik had (en heb) ze, Vincent heeft ze ooit voor me ingescand.

2 uur geleden zei Vincent:

Voor zover ik weet zijn er meer geweest. En ik meen dat een actief forumlid ze heeft liggen. 

Juul, je mening over Peter is bekend. Deze deel ik niet. Het Weeshuis en later Route du Soleil zijn fantastische programma die helaas niet meer worden gemaakt.

Vincent, ik weet vrij zeker dat ik ze een keer aan je heb uitgeleend om in te scannen. Ik heb ze daarna terug gehad, maar moet heel ver de vliering op om ze terug te vinden. 

Vergeet in je opsomming van mooie Van Bruggen-programma's niet De Nachtrijder, op zondagnacht. En de prachtige documentaires over mensen als Brel en Nina Simone, in de tijd dat Radio 5 nog een zender voor verdieping en achtergronden was (hedendaagse baasjes zouden zeggen: een zender zonder format, waar dus wel prachtige programma's als De Avonden van de VPRO op pasten. Roel Bentz van der Berg heeft er rond de eeuwwisseling nog een dagelijks programma met rootsmuziek na het avondeten op gehad.  Maar we dwalen af. Tijd om te gaan pitten.)

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het toch niet laten om nog een reactie te plaatsen. Een jaar geleden heb ik de website van Peter ontdekt, en ik heb ALLE programma's die er op staan beluisterd. Geen moment heb ik me verveeld, sterker nog: elke minuut is boeiend dan wel verrassend.  Het kan zijn dat het niet je smaak is (was bij Ronflonflon ook vaak het geval), maar het is ontegenzeggelijk originele, gepassioneerde, ambachtelijke en professionele radio. Het is geen "praatje-plaatje", maar duidelijk urenlange zoniet dagenlange noeste arbeid.

Ik ben niet poëtisch onderlegd genoeg om te omschrijven hoe intens ik hiervan heb genoten. Ik heb er veel bewondering voor.

Ik vrees dat dit soort aparte programma's nooit meer gemaakt zullen worden.

Tegenwoordig hoor ik enkel nog radio in de trant van "dit was en nu komt" "zometeen de nieuwste knaller van" of "hier is de grote hit van dit moment".....

5 uur geleden zei Juul:

Als ik die stem al hoor………………...

Ook een kwestie van smaak, ik vind het een schitterende zoniet magische stem

bewerkt door Platenruiter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei rauhfaser:

Vincent, ik weet vrij zeker dat ik ze een keer aan je heb uitgeleend om in te scannen. Ik heb ze daarna terug gehad, maar moet heel ver de vliering op om ze terug te vinden. 

Dat weet ik dus ook. Alleen.... waar zijn de scans. Ik heb ze blijkbaar niet meer. Wil ze graag nog een keer scannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om al deze reacties te lezen. Dat is volgens mij wel een aardige weergave van de populariteit van e.e.a. Dat was mij al lang duidelijk.

Het laat onverlet dat sommige niet mijn favoriete programma's waren.

Dat kan en mag. 

Maar ik was ook geen fan van DVMK, ongein. Hoewel ik inzake m'n werk de laatste jaren wel eens mee te maken had, maar dat waren de persoonlijke contacten erbij en dan is het misschien anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rauhfaser!

Bedankt voor het plaatsen van De Weeshuis v.d. Hits programma's!

Ik liep toen zelfs met een T-shirt rond met het logo erop!

De KRO had op woensdag altijd leuke programma's!

Niet te vergeten Manneke Pop en 'Goede wijn hoeft geen krans'...

Nogmaals bedankt,

HA

bewerkt door Hotel Amigo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Juul:

Maar ik was ook geen fan van DVMK, ongein.

Leuk dat je dit als voorbeeld aanhaalt, voor mijn heilige communie moest en zou ik als cadeau een cassetterecorder en een elpee van DikVoormekaar hebben. Ik heb ze beide gekregen (verwend rotjong) en koester ze tot op de dag van vandaag.

bewerkt door Platenruiter
typefout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.