Geplaatst 12 maart 20178 jr. Wat was de oorzaak van het afbreken van de grote mast op de ross? Kwam dat door de storm, of slecht onderhoud of een combinatie van deze 2?
Geplaatst 12 maart 20178 jr. Op 12-3-2017 om 19:14 zei andre ph5c: Kwam dat door de storm, of slecht onderhoud of een combinatie van deze 2? Beide en een eerdere storm had de mast al flink verzwakt. Robin
Geplaatst 13 maart 20178 jr. Helemaal juist Robin. Je kent je klassiekers. Desondanks was er niet van uit gegaan dat de mast ook daadwerkelijk een keer zou breken. Tenminste niet zo snel. Onderhoud kost behoorlijk veel geld, omdat het specialistisch werk en risicovol is door de hoogte van de mast. Gevarengeld dus. Bij voorkeur werd het uitgevoerd op rustige zomerse dagen. De zender moest dan ook uit de lucht en dat werd niet in dank afgenomen door Monique en Caroline. Voor noodgevallen klom Peter Philips de mast in. Die had geen hoogtevrees. Haagsche Harry (Rob van de Ark) was een bezoeker die vaak meeging op tripjes. Hij had evenmin last en heeft een keer een week aan boord gezeten om belangeloos werkzaamheden uit te voeren. Hij heeft een prachtige foto gemaakt vanuit de top van de mast. Links ligt een Engels tendertje en rechts de Zeemeeuw Later nam een Engelse' tuidraadspanner' ook een foto. Zoek de verschillen... Salut Leendert
Geplaatst 13 maart 20178 jr. Beste Leendert, Zo te zien zijn de foto's hierboven gemaakt net boven het tweede deel van onderen gezien in de mast. Heel wat lager dan de top dus. Groet, Hans
Geplaatst 13 maart 20178 jr. Leendert, Misschien heb je het wel eens meegemaakt, of weet je er meer van, maar hoe tuiden ze dan zodat de mast 'recht' bleef? Ik kan me zo voorstellen dat je dat op 'land' met bepaalde meetapparatuur kan doen, maar op zee lijkt het me meer van 'het op het oog doen'? Alle kabels kan je wel strak spannen, maar staat je mast dan nog recht? Ik hoor het graag van je. Groet, Cas.
Geplaatst 14 maart 20178 jr. Op 13-3-2017 om 18:15 zei Hans van Rijswijk: Beste Leendert, Zo te zien zijn de foto's hierboven gemaakt net boven het tweede deel van onderen gezien in de mast. Heel wat lager dan de top dus. Groet, Hans Dag Hans, Scherp opgemerkt en correct gezien. Helemaal in de top is 'levensgevaarlijk'. Ik heb nog wel een foto van de montage van de mast in Santander in Spanje. Daar zie je een 'mannetje' redelijk hoog in de mast zitten. (zie foto) Dat valt echter in het niet bij de 'lantaarnpalen' die als mast dienden op de Aegir van radio Delmare, die in de Laakhaven in Den Haag werden uitgerust.(zie foto) Overigens laat de ene foto op achterdek Caroline 319 zien en de andere Caroline 519. In tijd gesproken is dit voor en na de start van radio Monique. Caroline ging toen naar 576 kHz(519 meters) Salut Leendert
Geplaatst 14 maart 20178 jr. Op 13-3-2017 om 19:21 zei Cas: Leendert, Misschien heb je het wel eens meegemaakt, of weet je er meer van, maar hoe tuiden ze dan zodat de mast 'recht' bleef? Ik kan me zo voorstellen dat je dat op 'land' met bepaalde meetapparatuur kan doen, maar op zee lijkt het me meer van 'het op het oog doen'? Alle kabels kan je wel strak spannen, maar staat je mast dan nog recht? Ik hoor het graag van je. Groet, Cas. Uit Engeland kwamen twee keer per jaar de 'riggers' die alle tuidraden controleerden en daarvoor ook de mast in klommen. Bij mijn weten hadden deze technici geen gereedschap om de spanning op de tuidraden te meten. Alles werd op 'gevoel' en met het 'oog' gedaan. Ervaring was vereist. In die tijd bestond ook nog geen verfijnde apparatuur om bijvoorbeeld spanningsmoeheid van draden te meten. De meest voorkomende oorzaak van een kabelbreuk. Ik heb de specialisten in ieder geval nooit met apparatuur gezien. De invloed van het zeewater op de draden was enorm. Zout water en zuurstof 'vreten' alles op. Dus ook kabels, bouten en moeren. De mast stond recht en hoefde niet meer gecontroleerd te worden. Het op de plaats houden door tuikabels was het allerbelangrijkste. Salut Leendert
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.