Spring naar bijdragen

Ross Revenge grote mast

Featured Replies

Geplaatst

Wat was de oorzaak van het afbreken van de grote mast op de ross?

 

Kwam dat door de storm, of slecht onderhoud of een combinatie van deze 2?

Geplaatst

Helemaal juist Robin. Je kent je klassiekers. 

 

Desondanks was er niet van uit gegaan dat de mast ook daadwerkelijk een keer zou breken. Tenminste niet zo snel. Onderhoud kost behoorlijk veel geld, omdat het specialistisch werk en risicovol is door de hoogte van de mast. Gevarengeld dus. Bij voorkeur werd het uitgevoerd op rustige zomerse dagen. De zender moest dan ook uit de lucht en dat werd niet in dank afgenomen door Monique en Caroline.

 

Voor noodgevallen klom Peter Philips de mast in. Die had geen hoogtevrees. Haagsche Harry (Rob van de Ark) was een bezoeker die vaak meeging op tripjes. Hij had evenmin last  en heeft een keer een week aan boord gezeten om belangeloos werkzaamheden uit te voeren. Hij heeft een prachtige foto gemaakt vanuit de top van de mast. Links ligt een Engels tendertje en rechts de Zeemeeuw

 

Later nam een Engelse' tuidraadspanner' ook een foto. Zoek de verschillen...

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

from_the_tower_2 Ross Revenge.JPG

dek isolator antennefeed Ross revenge.jpeg

onder dek isolator antennefeed Ross revenge.jpeg

Peter Philips, antenne specialist Ross Revenge.jpeg

TopView.jpg

Geplaatst

Leendert,

 

Misschien heb je het wel eens meegemaakt, of weet je er meer van, maar hoe tuiden ze dan zodat de mast 'recht' bleef?

Ik kan me zo voorstellen dat je dat op 'land' met bepaalde meetapparatuur kan doen, maar op zee lijkt het me meer van 'het op het oog doen'?

Alle kabels kan je wel strak spannen, maar staat je mast dan nog recht?

Ik hoor het graag van je.

 

Groet, Cas.

Geplaatst
  Op 13-3-2017 om 18:15 zei Hans van Rijswijk:

Beste Leendert,

 

Zo te zien zijn de foto's hierboven gemaakt net boven het tweede deel van onderen gezien in de mast. Heel wat lager dan de top dus. Groet, Hans

 

Dag Hans,

 

Scherp opgemerkt en correct gezien. Helemaal in de top is 'levensgevaarlijk'. Ik heb nog wel een foto van de montage van de mast in Santander in Spanje. Daar zie je een 'mannetje' redelijk hoog in de mast zitten. (zie foto)

 

Dat valt  echter in het niet bij de 'lantaarnpalen' die als mast dienden op de Aegir van radio Delmare, die in de Laakhaven in Den Haag werden uitgerust.(zie foto)

 

Overigens laat de ene foto op achterdek Caroline 319 zien en de andere Caroline 519. In tijd gesproken is dit voor en na de start van radio Monique. Caroline ging toen naar 576 kHz(519 meters)

 

Salut

Leendert

 

 

D C06 1978 Aegir toch nog wel lastig werken in zo'n krap stoeltje.JPG

bouw antenne Ross Revenge Santander 1.jpg

Geplaatst
  Op 13-3-2017 om 19:21 zei Cas:

Leendert,

 

Misschien heb je het wel eens meegemaakt, of weet je er meer van, maar hoe tuiden ze dan zodat de mast 'recht' bleef?

Ik kan me zo voorstellen dat je dat op 'land' met bepaalde meetapparatuur kan doen, maar op zee lijkt het me meer van 'het op het oog doen'?

Alle kabels kan je wel strak spannen, maar staat je mast dan nog recht?

Ik hoor het graag van je.

 

Groet, Cas.

 

Uit Engeland kwamen twee keer per jaar de 'riggers' die  alle tuidraden controleerden en daarvoor ook de mast in klommen.

Bij mijn weten hadden deze technici geen gereedschap om de spanning op de tuidraden te meten. Alles werd op 'gevoel' en met het 'oog' gedaan.  Ervaring was vereist.  

 

In die tijd bestond ook nog geen verfijnde apparatuur om bijvoorbeeld spanningsmoeheid van draden te meten. De meest voorkomende oorzaak van een kabelbreuk. Ik heb de specialisten in ieder geval nooit met apparatuur gezien.

 

De invloed van het zeewater op de draden was enorm. Zout water en zuurstof 'vreten' alles op. Dus ook kabels, bouten en moeren.

 

De mast stond recht en hoefde niet meer gecontroleerd te worden. Het op de plaats houden door tuikabels  was het allerbelangrijkste.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.