Spring naar bijdragen

Sylvain Tack interview uit 1986

Albatrosstudio

Aanbevolen berichten

Wist niet dat dit nog online stond

Please login or register to see this link.

Cultureel programma, met een interview van Ineke van den Bergen met de Belg Sylvain Tack, oprichter van radiopiraat Mi Amigo, oprichter van de wafelfabriek Suzy, thans oprichter van een Yoga- en Gezondheidscentra-keten.

Had het al wel in mijn archief, maar niet meer online verwacht na 32 jaar.

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had dit nog nooit gehoord. Een interview uit 1986 waarin Sylvain tack zijn levenswandel verteld. Over zijn aambeien , alcoholverslaving, gevangenisstraf  en natuurlijk ook over  Mi Amigo .

Opvallend dat hij zegt  dat ' Mi Amigo een doodgeboren kind was'.  Waarschijnlijk een uitspraak met de wetenschap van achteraf, want waarom is hij er ooit aan begonnen?  

Het zijn avontuurlijke jaren geweest, waarbij hij niet alleen oog had voor het station, maar het toch ook breder zag en in  Spanje in bars, discotheken en winkels investeerde. Een echte zakenman.

En na al die jaren, blijft de vraag hangen:

Zou het misschien  beter zijn gegaan als de  Veronica deal toch door zou zijn gegaan?  Volgens Tack konden ze het destijds niet eens worden over de naamvoering(Veronica-Mi Amigo of andersom) en zou de Nederlandse Justitie onderzoek doen naar de Mi Amigo constructie via radio Gerona. Reden voor Lex Harding c.s. om af te haken.

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was het feitelijk niet zo dat het na 31 augustus 1974 niet meer mogelijk was een financieel rendabel station op te zetten, of tenminste op de langere termijn? Veel grote adverteerders haakten eenvoudig af.

Vanuit zakelijk oogpunt geloof ik dat Bull Verweij een juiste beslissing nam door gewoon te stoppen. En als de Veronica-deal met Sylvian Tack was doorgegaan, denk ik niet dat Unilever en de grote sigarettenmerken ineens weer wel over de brug zouden zijn gekomen.

Wat overbleef, waren avonturiers, idealisten en scheepjes die maar moeilijk bevoorraad en onderhouden konden worden. Plus een paar deejays die nog goed terecht zijn gekomen, maar echt geld verdienen deden ze pas later, toen ze weer aan land waren.

Paul

bewerkt door Paul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veronica had op zijn minst kunnen proberen om toch nog een tijdje door te gaan na 31 augustus 1974, om te kijken welke reacties er zouden volgen.  Mi Amigo, Delmare, Laser en vooral Monique kregen toch ook adverteerders.

Toen de Nannell  werd klaargemaakt om uit te gaan zenden in 1986/87, zou Marlboro gaan adverteren met kleding. Er zijn na 1974 legio mazen in de wet geweest om toch legaal advertenties uit te zenden. Veronica was een te groot bedrijf geworden en durfde het niet aan. Bovendien stemden de aandeelhouders tegen een voortzetting. Het risico was te groot.

Ik denk dat bij Tack de nadruk lag op de muziekartiesten die hij kon promoten voor zijn eigen gewin, evenals zijn eigen blad Joepie en natuurlijk zijn Suzy Wafels, waarvan zijn moeder het recept had gegeven. Tack had in principe de adverteerders niet nodig. Veronica en de overige zeezenders nadrukkelijk wel. 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Tino:

Ik denk dat ik het maar niet ga beluisteren.

Tino,

Dat moet je juist wel doen. Niet je' kop' als een struisvogel in het zand steken! Beluister het. De gebruikte melodie is ook mooi. Herkenbaar van het TV programma 'Kijken in de ziel van' .

Tack vertelt ondermeer dat geen enkele arts hem kon helpen om van zijn aambeien af te komen. In de gevangenis(opgepakt voor cocaïne smokkel) las hij boeken over gezonde voeding en kwam tot de conclusie dat' zemelen' tegen aambeien zouden moeten helpen. En dat lukte ook.

De artsen konden hem niet helpen, omdat ze geen 'verstand' van natuurgeneeskunde hadden. Toen Tack  na ruim 4 jaar celstraf vrijkwam, heeft heeft zich helemaal gestort op de natuurgeneeskunde. Zijn filosofie was, dat als je je voeding aanpast je voor 60/70 procent al bent genezen.

Zijn alcoholverslaving heeft hij op eigen kracht overwonnen. Daarover vertelt hij dat hij dagelijks met een fles whiskey in de hand liep. In de gevangenis is hij op eigen kracht met vallen en opstaan  er vanaf  geraakt.

Tack stelt zich in het interview kwetsbaar op door zo open over zichzelf te vertellen. Ik vind dat ontroerend, maar ook leerzaam. Hij laat zien, dat alle zakelijke successen ook een menselijke keerzijde hebben. Sylvain stierf in 2006 (waarschijnlijk) door zelfmoord.  Het blijft onbegrijpelijk dat er toen maar zo weinig mensen zijn begrafenis bijwoonden.

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit programma is het beluisteren meer dan waard.

Ik heb het zo'n 12 jaar in mijn archief. Enkele dagen na het overlijden heeft Jan-Fré het op zijn toenmalige blog aangeboden.

Ook interessant kijk en luistervoer is een interview dat Mike Verdrengh destijds had op de Belgische televisie, kort nadat Sylvain werd vrijgelaten.

In het Mi Amigo Archief op MediaPages is dit terug te vinden.

De juiste datum van uitzenden is dinsdag 26 augustus 1986 op BRT-TV 1 omstreeks 21:00.

Hartelijke groet,

Bart

PS: Ik hou me na 30 jaar nog steeds aanbevolen voor het boek van Sylvain Tack.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bart Van Peer:

Dit programma is het beluisteren meer dan waard.

Ik heb het zo'n 12 jaar in mijn archief. Enkele dagen na het overlijden heeft Jan-Fré het op zijn toenmalige blog aangeboden.

Ook interessant kijk en luistervoer is een interview dat Mike Verdrengh destijds had op de Belgische televisie, kort nadat Sylvain werd vrijgelaten.

In het Mi Amigo Archief op MediaPages is dit terug te vinden.

De juiste datum van uitzenden is dinsdag 26 augustus 1986 op BRT-TV 1 omstreeks 21:00.

Hartelijke groet,

Bart

PS: Ik hou me na 30 jaar nog steeds aanbevolen voor het boek van Sylvain Tack.

Heb je daar een link naar toe Bart? Het boek heb ik wel, als ik er nog eens eentje zie zal ik aan je denken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Bart Van Peer:

Jazeker Douwe. Hier is ie. Alvast dank om aan mij te denken.

Please login or register to see this link.

Twee zaken vielen op bij het zien van dit interview:

1) de witte sokken van de interviewer

2)de opmerking dat Tack vond dat hij een grote fout heeft gemaakt door in paniek naar Spanje te vluchten, toen vijf medewerkers waren opgepakt. Achteraf was het beter geweest om in België te blijven met hulp van juridische bijstand. In Spanje was het behelpen en stond hij alleen. Echter het parket gaf hem geen zekerheid dat hij in België niet in de gevangenis zou belanden. Hij vond dat de Belgische  Opsporings Brigade te fel op hem gejaagd had. En daardoor  heeft hij zich laten verleiden tot een vlucht naar Spanje.  Achteraf een grote fout.

En dat is ook zo. Delmare, Caroline Nederlandstalig en Monique werden ook gewoon vanuit Nederland en Belgie gerund. De hoofdrolspelers zijn nooit in de gevangenis beland.

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar draaide Sylvain Tack met zijn geheugen.

Enkel Peter Van Dam werd opgepakt toen de BOB op 17 februari 1975 op de boerderij in Opbrakel een overval deed, waar toentertijd de programma's van Mi Amigo grotendeels werden opgenomen.

Joop Verhoof, Bert Bennett en Stan Haag vertrokken prompt samen met Sylvain Tack naar Spanje.

bewerkt door Bart Van Peer
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Bart Van Peer:

Blijkbaar draaide Sylvain Tack met zijn geheugen.

Enkel Peter Van Dam werd opgepakt toen de BOB op 17 februari 1975 op de boerderij in Opbrakel, waar toentertijd de programma's van Mi Amigo grotendeels werden opgenomen.

Joop Verhoof, Bert Bennett en Stan Haag vertrokken prompt samen met Sylvain Tack naar Spanje.

Dat het 1975 was wist hij ook niet meer. Sprak van 1972/1973. Maar misschien zegt het meer over ons dat we het wel weten...............ik heb het al eens vaker gememoreerd: Bokkebroek zei tegen mij eens aan het begin van deze eeuw "we stopten met Mi Amigo omdat de boot was gezonken"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Albatrosstudio:

Dat het 1975 was wist hij ook niet meer. Sprak van 1972/1973. Maar misschien zegt het meer over ons dat we het wel weten...............ik heb het al eens vaker gememoreerd: Bokkebroek zei tegen mij eens aan het begin van deze eeuw "we stopten met Mi Amigo omdat de boot was gezonken"

Ik blijf het zeggen:

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen"…………...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-1-2018 om 16:57 zei Leendert Vingerling:

Ik denk dat bij Tack de nadruk lag op de muziekartiesten die hij kon promoten voor zijn eigen gewin, evenals zijn eigen blad Joepie en natuurlijk zijn Suzy Wafels, waarvan zijn moeder het recept had gegeven. Tack had in principe de adverteerders niet nodig. Veronica en de overige zeezenders nadrukkelijk wel. 

De twee Belgische zeezenders uit de jaren 70 zijn om dezelfde reden gestart. Op de openbare omroep in België was er geen mogelijkheid om te adverteren. Adriaan van Landschoot plaatste advertenties bij de Nederlandse zeezenders maar vond dit eigenlijk vrij duur en vond dat het goedkoper kon door zelf met een station te beginnen. Adriaan van Landschoot startte radio Atlantis en kon dus de advertenties van Carnaby, wat een bloes heeft die meid... loslaten op het publiek. Een van de grote klanten was een zekere Sylvain Tack, maar hij kwam tot dezelfde conclusie. Dat kan goedkoper als ik zelf met een station begin. Hij wou Atlantis overnemen maar dat zag Adriaan niet zitten. Sylvain zag het groots. Atlantis was zeer goed te ontvangen, dus moest hij zorgen dat hij de zender in handen kreeg. Door heel veel geld te bieden aan Ronan O'Rahilly nam hij de zender op 259 over. Atlantis deed verder vanaf haar eigen schip en besloot zelf in juni 74 om geen advertenties meer uit te zenden om zijn adverteerders niet in moeilijkheden te brengen. Carnaby boerde goed en plugplaten kwamen goed aan bod. Bij Mi Amigo werden veel meer "gelezen informatie" uitgezonden en kon dus meer betaald worden. Toen begin 75 Sylvain TAck naar Spanje vluchtte, verkocht hij de meeste bedrijven en werd het een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.