Geplaatst 26 januari 20187 jr. En mooi artikel in Radioworld deze maand over het overzetten van oude historische BRT platen naar een digitale standaard. Een mooie beschrijving wat ze doen om het op een hoge analoge standaard op twee manieren op te slaan (er word zelfs lampolie bij gebruikt). Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik vraag me dan meteen af hoe gaat daar ons Beeld en Geluid mee om? Groet Nico.
Geplaatst 26 januari 20187 jr. Bij (schel)lakplaten gaat het om stokoude grammofoonplaten, die gemaakt werden tot in de jaren vijftig, toch? Geen idee wat Beeld en Geluid aan materiaal heeft op dat gebied, maar het doet me denken aan een Amerikaanse project om zo veel mogelijk oude 78-toeren platen te digitaliseren: http://great78.archive.org Het leuke is dat je al die oude plaatjes ook via internet kunt beluisteren en downloaden.
Geplaatst 26 januari 20187 jr. Auteur Het gaat bij de VRT (BRT) voornamelijk om eigen opnamen uit de tijd dat er nog geen taperecorders waren. Het Nederlandse omroep archief is ondergebracht bij Beeld en Geluid, ook daar werden in die tijd, ik meen glasplaten, gebruikt voor opnamen. Wat ik me afvraag, maken ze hier ook zoveel werk van het conserveren en archiveren zoals als bij onze buren. Groet Nico.
Geplaatst 26 januari 20187 jr. Ik vrees van niet, maar aangezien Vlaanderen veel kleiner is dan Nederland, ga ik ervan uit dat het ook om (veel) minder materiaal gaat.
Geplaatst 29 januari 20187 jr. Beeld en Geluid heeft alle glasplaten (of in ieder geval het overgrote merendeel) gedigitaliseerd in het kader van Beelden voor de toekomst, rond 2010
Geplaatst 29 januari 20187 jr. Dank je, Maarten. Googlen op 'Beelden voor de toekomst' levert nog wat meer info op, zoals hier: http://www.beeldenvoordetoekomst.nl
Geplaatst 29 januari 20187 jr. Ik weet nog goed dat ik met een toen BRT collega naar Straatsburg en Baden-Baden ben geweest om over archivering te confereren met een aantal EU omroepen maar daar hoorde ik toen ( ik geloof 2002) dat er bij de BRT geen geld was. Nu gelukkig wel dus.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.