Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

En de laatste maand van 1984. Het eerste deel:

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Er zit er eentje bij die niet gedateerd is:

Deze inhoud is verborgen

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 11-2-2018 om 07:59 zei Vincent:

Caroline-19841207-0200-0245-LeenDeWinter

Erg leuk om dit fragment van mezelf na 34 jaar jaar terug te horen. Leen  Winter is namelijk Leendert Vingerling. 

Het programma was het gevolg van een feestje aan boord. We hadden die dag een extra bevoorrading gedaan en de radio Monique discjockey's  meegenomen, die alvast zouden kunnen warm draaien voor de officieel geplande opening op 15 december  1984. De tender Zeemeeuw legden we voor de nacht achter de Ross Revenge om gebonk tegen elkaars schepen te voorkomen. 

We hadden een eenvoudig diner door Marjo klaargemaakt: Kipsaté met rijst, en knoflook brood . De Engelsen smulden er van. Die hadden nog nooit saté gegeten.

Er was uiteraard behoorlijk wat 'drank' meegekomen en dat is natuurlijk voor een Engelsman een 'geschenk'. Dave Richards zou na Bruce Purdy het programma doen, maar die lag met zijn hoofd in de toiletpot. Ladderzat en niet in staat om het programma te doen. Iedereen lag al op bed, dus werd verzocht of ik een paar uurtjes kon doen.

Ik  was erg moe na een zware dag en had inmiddels ook al aardig wat alcoholische versnaperingen op, maar met behulp van Marjo lukte het nog aardig om wat aanwijzingen te geven en het juiste vinyl te draaien. Soms bleek de tong niet helemaal mee te werken bij de uitspraak van 'North Sea'. Een gevalletje van teveel drank. Het 'gebeuren' staat na al die jaren nog sterk in mijn geheugen gegrift.

Ik wilde vier foto's uploaden, maar er gaat er maar slechts ééntje door. Misschien dat de moderatoren kunnen uitzoeken, waarom de rest niet lukt. De foto's onder de 200 kb en ik heb een iMac .

Salut

Leendert

party  pré start Radio Monique 6 dec 1984.jpg

Geplaatst
  • Auteur
  Op 11-2-2018 om 17:17 zei Leendert Vingerling:

Ik wilde vier foto's uploaden, maar er gaat er maar slechts ééntje door. Misschien dat de moderatoren kunnen uitzoeken, waarom de rest niet lukt. De foto's onder de 200 kb en ik heb een iMac.

Het lag niet aan jou. Je had de bijlage limiet bereikt. Hij is inmiddels verhoogd, je kan de andere 3 erbij zetten.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 11-2-2018 om 18:22 zei Vincent:

Het lag niet aan jou. Je had de bijlage limiet bereikt. Hij is inmiddels verhoogd, je kan de andere 3 erbij zetten.

Gelukkig maar. Hier komen ze dan alsnog.

Salut

Leendert

party pré start Radio Monique 6 dec 1984 Bruce Purdy,Dave Richards,Keith King,Ad Roberts,Fred Bolland.jpg

party pré start Radio Monique 6 dec 1984 Tender Zeemeeuw overnacht achter Ross Revenge.jpg

party pré start Radio Monique 6 dec 1984 ,Marjo Marcus kookt.jpg

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 12-2-2018 om 01:06 zei bert ree:

Er was een keer geen Nood aan Olie in de Winter, Jan. Leuk. 

Er was dit keer zeker geen nood aan olie in de winter. Leuk gevonden Bert.

Bij radio Delmare  in 1978/79 was de schuilnaam 'Jan Olienood'. Door Gerard van Dam in de geschreven programmering verandert in 'Olienoot'(zoals de pinda). Hij begreep de woordspeling niet.

Bij radio Monique in 1984 was het' Otto de Winter', omdat ik deze naam  al gebruikte bij de' landpiraten stations'. Otto naar de uitvinder van de viertakt motor Nikolaus Otto en Winter naar het jaargetijde waarin het nodig is om brandstof te gebruiken voor de verwarming.

Toen er gevraagd werd om 's nachts voor Caroline een paar uurtjes te doen kon ik niet zo snel op een andere naam komen en maakte er  maar' Lane Winter' van.(Lane is de Engelstalige schrijfwijze).

Over gebrek aan dieselolie viel  in december 1984 niet meer te klagen. In september 1984 was Caroline al op sterven na dood. Ze kon  soms niet meer de grote bevoorrading van dieselolie betalen. Dan werd het maar met een paar vaten uit Engeland aangevoerd. Zodoende hadden ze weer voor bijna twee dagen voldoende brandstof.(zie foto)

Toen radio Monique in november de tweede zender had gehuurd bij radio Caroline ,kwam er weer voldoende geld binnen voor dieselolie. In die tussen liggende periode was er vaak onvoldoende brandstof over voor noodsituaties.  Engineer Mike Barrington wilde minimaal 3000 liter behouden. Dat lukte niet altijd.

Salut

Leendert 

bevoorrading august 1984,Edward King,Jeanett, Stuart Payne( journalist).jpg

Geplaatst

Ooit eens geschreven op een Caroline groep op facebook dat Caroline draaide via zender huur in goederen van radio Monique en dat ze zonder hun niet lang op zee hadden gelegen. De reacties waren niet mals, van "leugenaar" tot "zonder Caroline had Monique ook niet bestaan". 

Maar goed, een techniek vraag... hadden de generatoren een directe inspuiting of per wervel kamer en dpa brandstof pomp? Ze hadden op oude motor olie kunnen lopen wat gefilterd erg goed werkt, plantaardige olie had vermengd kunnen worden de diesel om het goedkoop te laten lopen. Zelfs een olie kachel had warm water en een warme ruimte kunnen geven. 

Ik bedoel, een diesel is een goede "multi fuel" motor. 

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 12-2-2018 om 15:58 zei Arjan2:

Maar goed, een techniek vraag... hadden de generatoren een directe inspuiting of per wervel kamer en dpa brandstof pomp?

Om heel eerlijk te zijn, weet ik het niet meer exact. Het was een 6 cylinder MAN generator(zie foto's). Op één foto zie je Peter Chicago en Gerard van Dam in de generator ruimte. Een collector's foto...

In mijn herinnering was het indirecte inspuiting, omdat de generator niet zomaar kon starten . Hij moest dus 'opgewarmd' worden. Dat duurde bijna een uur. Op vol vermogen verbruikte de generator ongeveer 25 liter per uur. Dus 600 liter per dag.

De overeenkomst tussen  radio Monique en Ronan O'Rahilly betrof een huurbedrag van 75.000 gulden. De 'struisvogel'  zou  voor dit bedrag  de bevoorrading en het onderhoud voor zijn rekening nemen.

En zoals we  inmiddels weten, gebeurde dit dus niet.

De Engelsen waar je het over hebt, moeten dus niet een te grote broek aantrekken. Zonder Monique zou het station in november 1984 al hebben moeten stoppen. Degenen die anders beweren, zijn verblind door door de realiteit.

Salut

Leendert

MAN generatoren Ross Revenge 1983 1.jpg

MAN generator Ross Revenge 1983 Gerard van Dam, Peter Chicago.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Zonder Atlantis was het in 1973 al voorbij geweest.  Stuitend mbt de houding van de "Engelsen" naar hun Nederlandse collega's is nog steeds de golflengte wissel zonder enige voorkennis en mogelijkheid de luisteraars hiervan  in kennis te stellen in november 1987. Van 963 naar 819.  95% van de Monique luisteraars hebben dat nooit geweten en dachten dat het station gestopt was.

Paul de Haan.

Nagekomen bericht....... Als in het najaar van 1965 Philip Solomon niet als investeerder was aangeschoven was het toen al gebeurd geweest met Caroline.  But...."that's the magic of Caroline".

Geplaatst
  Op 12-2-2018 om 21:32 zei Paul de Haan:

Zonder Atlantis was het in 1973 al voorbij geweest.

Zonder Atlantis was er nooit Mi Amigo geweest. Het was ook durven van Adriaan. Toch beginnen ondanks het feit dat het voor Belgen al sinds eind 62 verboden was. Adriaan werd veroordeeld maar kreeg gratie van koning Boudewijn.

Op 12-2-2018 om 17:47 zei Leendert Vingerling:

Zonder Monique zou het station in november 1984 al hebben moeten stoppen

ook hier kwam heel wat kapitaal van het Belgische blad Topics magazine.

Op 11-2-2018 om 17:17 zei Leendert Vingerling:

Leen  Winter is namelijk Leendert Vingerling. 

in april 2016 bij het overlijden van Eric Beekman-Marcel Out had ik het hier over zijn programma's Muziek uit Zee. Op een van mijn oude computors heb ik nog opnames van dat programma teruggevonden. Eentje o.a. met Leendert, één dezer dagen begin ik met een aantal programma's te plaatsen.

Geplaatst
  Op 12-2-2018 om 21:32 zei Paul de Haan:

...... Als in het najaar van 1965 Philip Solomon niet als investeerder was aangeschoven was het toen al gebeurd geweest met Caroline.  But...."that's the magic of Caroline".

O'Rahilly heeft over de rug van vele investeerders 'mooi weer' gespeeld. Die waren hun geld vaak kwijt, terwijl  heel veel medewerkers  ook nooit de juiste vergoeding voor hun inspanningen hebben ontvangen. Zo moeilijk is het dan niet om een radiostation te leiden. Het doet me sterk denken aan wat in de politiek nu een 'linkse hobby'  zou worden genoemd. Een soort ontwikkelingshulp.

Desondanks lopen al die Engelsen als een schoothondje achter Ronan aan. De magie wordt daardoor in stand gehouden. Goed gezien Paul.

Salut

Leendert

Geplaatst
  Op 13-2-2018 om 06:34 zei Leendert Vingerling:

O'Rahilly heeft over de rug van vele investeerders 'mooi weer' gespeeld. Die waren hun geld vaak kwijt, terwijl  heel veel medewerkers  ook nooit de juiste vergoeding voor hun inspanningen hebben ontvangen. Zo moeilijk is het dan niet om een radiostation te leiden. Het doet me sterk denken aan wat in de politiek nu een 'linkse hobby'  zou worden genoemd. Een soort ontwikkelingshulp.

Desondanks lopen al die Engelsen als een schoothondje achter Ronan aan. De magie wordt daardoor in stand gehouden. Goed gezien Paul.

Salut

Leendert

De start van Caroline in 64 was voor Ronan de hoofdprijs voor wat betreft zijn minachting jegens de "Engelsen". Er stond nog een rekening open na de Ierse uprising waar zijn grootvader bij sneuvelde. Caroline had niets te maken met het Britse radiosysteem veranderen of nieuwe artiesten de kans te geven. O'Rahilly had lak aan ROI voor zijn geldschieters. Wat is in de politiek links en rechts, bestaat al lang niet meer. Maar voor het gemak kun je dan ook de zogeheten rechtse populisten in één adem meenemen. Mensen zonder principes en groot in leeghoofdigheid.  Politics.......its a load of bollocks.

Moi 

Paul de Haan.

Geplaatst

Turbo geassisteerd diesel blok, geeft wel extra pk's  maar niet zo veel als met een intercooler, lucht via zeewater afkoelen in een warmte wisselaar werkt goed, hoewel je zuigers van goede kwaliteit zijn ivm scheuren of het smelten van de kroon. Maar goed, ik geloof dat Radio Monique wel klaar was met Ronan, geruchten (ik heb er geen bewijs van gezien) van een crimineel geld wit was operatie en dat de raid van 1989 deels daarop gebaseerd was. Zou een verzoek van vrijheid van informatie over die dag aan de Nederlandse kant helpen?  Aan de Britse kant stuurde men het door voor een maand en kreeg geen antwoord. 

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 13-2-2018 om 12:03 zei Arjan2:

Maar goed, ik geloof dat Radio Monique wel klaar was met Ronan, geruchten (ik heb er geen bewijs van gezien) van een crimineel geld wit was operatie en dat de raid van 1989 deels daarop gebaseerd was. Zou een verzoek van vrijheid van informatie over die dag aan de Nederlandse kant helpen?  Aan de Britse kant stuurde men het door voor een maand en kreeg geen antwoord. 

Arjan,

Wat bedoel je met een wit was operatie door Ronan?

Bij mijn weten was er geen crimineel geld. Er was eigenlijk  nauwelijks geld. Datgene dat binnen kwam was van de radio 'dominees. Viewpoint 963 was het kip met de gouden eieren. Het geld van radio Monique kwam uit de advertentie inkomsten en ging na een paar maanden al niet meer naar Ronan, maar werd besteed aan de bevoorrading en onderhoud van het schip.  In feite hield Monique het schip draaiende vanaf begin 1985.

Na de mastbreuk  in 1987 verdween radio Monique en kreeg de zender diverse andere namen. Het zendvermogen nam af en de kwaliteit van discjockey's werd ook minder. Ik denk dat de mastbreuk het definitieve einde van hoogtijdagen van de zeezenders symboliseerde .

De raid in augustus 1989 was het resultaat van de inspanningen van één man: Martin Roumen.(zie foto met man in een wit T-shirt en zonnebril). Hij wilde  'koste wat het kost' een totale beëindiging van radio Caroline/Monique. Volgens hem werden er te grote menselijke risico's genomen en dacht hij dat de Ross Revenge als overslagstation voor drugs diende.

Ik was getuige in Scheveningen bij het binnenvaren van de Volans, het schip, dat de Ross Revenge had ontmanteld .  Heb toen nog met  de  aanwezige mannen van de RCD gesproken . Dat gaf me wel een dubbel gevoel.  Praten met de' vijand'. Zij wisten wie ik was en dat was wederzijds. Op  het persoonlijke vlak waren het normale mensen  , die ook best wel plezierig waren.  Op het zakelijke vlak lag dat anders. Ze deden hun werk en hebben de slag gewonnen.

In mijn herinnering was die dag een soort capitulatie. Het was definitief over. Alsof een eeuwige droom uiteen spatte.

Salut

Leendert

Volans na raid_0022_2.jpg

Volans na raid_0005.jpg

Volans na raid_0004.jpg

Volans na raid_0016.jpg

Volans na raid_0012.jpg

Geplaatst

Dat bedoel ik Leendert, veel verhalen maar geen bewijs. Wat betreft onnodig menselijk risico kan ik aan de ene kant wel gelijk in geven, aan de andere kant kom je met gezond verstand een heel eind. Was het niet tijdens de raid dat de generatoren werden kapot geslagen met het doel de Ross zonder stroom voor verlichting achter te laten? Veiliger had betekend dat een zendschip voor onderhoud een haven kan binnenlopen zonder inbeslagname of op zee bevoorraad kan worden. De raid was al eerder geplanned door de staat maar door de mast breuk was het uitgesteld vanwege het lage vermogen. Maar goed, al met al, als de Ross of een ander zendschip vandaag nog buiten lag... ik zou tekenen voor werk.

Geplaatst
  Op 14-2-2018 om 18:09 zei Arjan2:

Dat bedoel ik Leendert, veel verhalen maar geen bewijs. Wat betreft onnodig menselijk risico kan ik aan de ene kant wel gelijk in geven, aan de andere kant kom je met gezond verstand een heel eind. Was het niet tijdens de raid dat de generatoren werden kapot geslagen met het doel de Ross zonder stroom voor verlichting achter te laten? Veiliger had betekend dat een zendschip voor onderhoud een haven kan binnenlopen zonder inbeslagname of op zee bevoorraad kan worden. De raid was al eerder geplanned door de staat maar door de mast breuk was het uitgesteld vanwege het lage vermogen. Maar goed, al met al, als de Ross of een ander zendschip vandaag nog buiten lag... ik zou tekenen voor werk.

De raid had natuurlijk een duidelijke aantoonbare rechtvaardiging nodig. Dat was het  illegale gebruik van een noodfrequentie op de kortegolf door Caroline.  Dit gaf de overheid een reden om in te grijpen. Tel daar bij op de verdenking van drugs overslag, misbruik van uitkeringen door de Nederlandse discjockey's en de uitzichtloze situatie van het schip die de veiligheid van de opvarenden in gevaar zou kunnen brengen. De RCD luisterde maandenlang de gesprekken af van de voornaamste hoofdrolspelers bij radio Monique. Ze wist hoe de toestand was.

De Engelse overheid durfde de raid niet uit te voeren. Dus moest Nederland het zelf doen. En aldus geschiedde...

Salut

Leendert

Geplaatst

De man wilde anoniem blijven, maar dit is wat hij mij stuurde afgelopen Augustus, hij was werkzaam bij Caroline in die tijd. In 1989 was de Ross redelijk verwaarloosd zover ik kan zien op de foto's van die tijd. Maar toch, de UK overheid had kunnen zeggen dat ze vanaf de Ross kunnen uitzenden vanuit een beschut stuk binnen water, de "Wash" had ideaal geweest om daar met 50Kw te werken onder Britse wetten wat betreft veiligheid voor werknemers, de Ross opgeknapt in een dok.  

Screenshot_20180215-172858.jpg

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

En de volgende serie opnames uit december 1984:

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-2-2018 om 18:39 zei Arjan2:

De man wilde anoniem blijven, maar dit is wat hij mij stuurde afgelopen Augustus, hij was werkzaam bij Caroline in die tijd

In het bericht kloppen een aantal  zaken niet.

1)Zo was Fred Bolland geen eigenaar van radio Monique. Het station is namelijk opgericht door Nico Volker. Die bracht de geldschieters binnen.Nico had geen tijd om het te leiden, omdat hij nog als ambtenaar bij de gemeente Nieuwpoort in Zuid-Holland werkte. Nico vroeg of Fred zijn taken tijdelijk kon waarnemen. 

2)Pieter Schelte Heerema  overleed in 1981. Radio Monique startte in december 1984 met uitzendingen. Fred heeft dus ten tijde van Monique niet met Heerema te maken gehad.

Een gedeelte van het geld van de erfenis van Heerema moest worden besteed aan het verspreiden van het rechtse gedachtegoed. (Hiervoor werd het blad Topics opgericht. Dit blad investeerde onder meer in radio Monique ).

Heerema  had in de oorlog sympathieën voor de Duitsers en was onder meer lid van de Waffen SS. Hij was tegen de Joden en de communisten. Een paar jaar later verzette hij zich tegen de Duitse overheersing. Heerema werd desondanks na de oorlog voor drie gevangenisstraf veroordeeld.

Radio Monique moest na de oprichting wel tegemoetkomen aan de wens van de overleden Heerema om politiek getinte berichten uit te zenden. Zo ver is het nooit echt gekomen. De discjockey's aan boord weigerden dit en Caroline kreeg er ook lucht van. Zeezenders en politiek zijn geen lang leven beschoren was de gedachte. Dus werd het programma Radio Avondblad geschrapt . Daardoor werden wel de investeringen aan radio Monique ineens gestopt door het blad Topics uit België en kwam Monique op 'zwart zaad ' te zitten. 

3) In augustus 1970 voeren Kees Manders en zijn broer Tom(Dorus) vanuit Rotterdam naar de Mebo 2, omdat ze blijkbaar nog geld tegoed hadden van de eigenaren Meister en Bollier. Bovendien was Manders niet tot directeur benoemd en vond dat onterecht.  De rol van Heerema is heel klein. Hij verschafte zijn vriend Manders  de gelegenheid om met zijn schepen  naar Scheveningen te varen.  Er gebeurde achteraf niet veel,  maar de discjockey's aan boord van de Mebo maakten er een groot spektakel van. Andy Archer betreurde jaren geleden, dat ze zich als 'drama queens' hadden gedragen.

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Alles staat of valt met bewijs, in het E-boek wat Walter Zwart schreef, komt overeen met wat u zegt Leendert. 

Het blijft belangrijk de fictie er uit te filteren. 

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

En de volgende serie opnames uit december 1984:

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.