Spring naar bijdragen

Ankerplaats Ross` Revenge

Wim Vriezen

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij helpen aan de precieze positie van de Ross` Revenge in het Knock Deep? We hebben het dan over de periode zomer 1984 tot eind augustus 1986. Noorderbreedte en oosterlengte dus. Hoe meer decimalen hoe beter. Er kunnen wellicht meerdere antwoorden zijn op deze vraag. Want ooit was er een ankerbreuk (winter 84-85?). Het schip is toen naar het Knock Deep teruggebracht, maar of dat exact op de oude positie was, is niet duidelijk.

Iemand? De "boswachter" misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Wim Vriezen:

Kan iemand mij helpen aan de precieze positie van de Ross` Revenge in het Knock Deep? We hebben het dan over de periode zomer 1984 tot eind augustus 1986. Noorderbreedte en oosterlengte dus. Hoe meer decimalen hoe beter. Er kunnen wellicht meerdere antwoorden zijn op deze vraag. Want ooit was er een ankerbreuk (winter 84-85?). Het schip is toen naar het Knock Deep teruggebracht, maar of dat exact op de oude positie was, is niet duidelijk.

Iemand? De "boswachter" misschien?

Dag Wim,

De 'boswachter' hier. Een bijnaam die ik van Dany Vissers van de bevoorradingsschepen(Zeemeeuw, Polar, Windy, Bellatrix) kreeg. 

Varen naar de positie van de Ross Revenge in het 'Knock Deep', stond gelijk aan het verdwalen in een bos. Alleen de boswachter kent de weg om ergens te geraken. Vandaar de bijnaam. Opvallend dat je op zee ook de 'titel' van 'boswachter' kunt krijgen. Ik heb echter nog nooit een boom gezien...

Ik  kan  je  gelukkig helpen. Hoop niet dat  het om een asverstrooiing gaat, maar zoiets is geen belemmering om de juiste positie te vermelden.

in 1983:

Noorder Breedte: 51 graden, 40 minuten ,7 seconden

Oosterlengte: 1 graad,  34 minuten,  (geen seconden bekend)

Na ankerbreuk  januari 1985  tot juni 1987:

Noorderbreedte: 51 graden ,39 minuten, 56 seconden 

Oosterlengte: 1 graad, 32 minuten , 50 seconden  

De coördinaten werden in het navigatiesysteem aan boord ingevoerd en doorgestuurd naar het roer. Het ging bijna altijd goed, behalve als er geen satelliet ontvangst was door een regenbui of sneeuwstorm. Dan deed het roer hele vreemde dingen...

Maar,... we zijn altijd op de  juiste plek aangekomen.

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei thijs5326:

Na de ankerbreuk van 31 januari 1986: 51 graden, 39 minuten, 90 seconden N.B. En 1 graad, 32 minuten, 75 seconden O.L.

Een graad heeft zestig minuten en een minuut heeft zestig seconden.

Een positie in seconden loopt dus tot maximaal 60. Een decimale aanduiding  van seconden moet herberekend worden en  dan kom je uit op:

NB 51 gr, 39 min, 54 seconden

OL 1 gr, 32 min, 45 seconden.

Het  minieme verschil tussen de positie van Thijs en mij na de ankerbreuk is te verklaren. Een seconde is namelijk 31 meter. Een andere stroming door eb en vloed is al voldoende voor een gewijzigde positie. De Ross Revenge kon 100 meter om haar anker draaien en dat verklaart het kleine verschil in seconden.

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leendert, zit het verschil ook niet in het feit dat jouw 2de positie van na de eerste ankerbreuk (6-1-'85) is, en mijn positie van na de 2de ankerbreuk is (31-1-86)? 

De positie vanaf 10-6-'87 was: 51 graden, 27 minuten en 23 seconden NB en 1 graad, 48 minuten en 49 seconden OL. Dat is ca. 15 mijl ten noordoosten van North Foreland.

bewerkt door thijs5326
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6626
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    frank.delplace
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.