Geplaatst 28 maart 20186 jr. John de Mol wordt 100 procent eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Het personeel is zojuist ingelicht. Daarmee krijgt Talpa Network, het bedrijf van De Mol, alsnog een belangrijk nieuwsmerk in handen. Een langgekoesterde wens van de mediatycoon. Eerder probeerde hij meerdere malen de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Dat lukte niet, TMG is nu in handen van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 28 maart 20186 jr. Onze eigen mediatycoon... Het ligt voor de hand dat De Mol de onafhankelijkheid in de berichtgeving van het ANP benadrukt, want daaraan ontleent het zijn marktwaarde. Het redactiestatuut is heilig, en terecht. In het NRC las ik dit: 'In de tijd van gratis nieuwssites, sociale media en fake news hebben persbureaus wereldwijd moeite om hun traditionele verdiensten op peil te houden. Dat geldt ook voor buitenlandse bureaus als Associated Press, Reuters en AFP. Zodra een persbureaubericht op de site van een betaalde klant verschijnt, is het in veel gevallen vogelvrij. Knip- en plak-sites nemen regelmatig berichten over zonder – of met minieme – bronvermelding.' Dat doet me denken aan bepaalde zeezenders... met als verschil dat die eenvoudig geen keus hadden.
Geplaatst 28 maart 20186 jr. Tsja.. je hebt natuurlijk echte cut&paste-sites, dan schenden ze het copyright. Zodra een tekst geredigeerd is is er niets aan de hand, op feiten bestaat vooralsnog geen copyright.
Geplaatst 29 maart 20186 jr. Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media. Hij is ook met TV bezig en er gaan nu ook geruchten over een overname van BNR radio. Eigenlijk ben ik nooit voorstander geweest van de NPO maar nu hoop ik toch dat ze stand houden.
Geplaatst 29 maart 20186 jr. Op 29-3-2018 om 21:10 zei martin61: Hij is ook met TV bezig en er gaan nu ook geruchten over een overname van BNR radio. Kan dat wel? Talpa heeft toch al 4 zenders?
Geplaatst 29 maart 20186 jr. Talpa heeft al meer zenders via RadioCorp. Ook weer een gebrek aan toezicht door de overheid.
Geplaatst 30 maart 20186 jr. Op 29-3-2018 om 23:58 zei martin61: Talpa heeft al meer zenders via RadioCorp. Ook weer een gebrek aan toezicht door de overheid. Nee hoor. Die aandelen zijn verkocht. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 30 maart 20186 jr. Op 29-3-2018 om 21:10 zei martin61: Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media. Het verhaal van De Mol is dat hij zich juist te weer wil stellen tegen de almaar grotere macht van wereldwijde bedrijven als Amazon, Facebook, Netflix etc., die ook vechten om onze media-aandacht. Daar tegenover stelt hij een echt Nederlandse onderneming. Maar die hele ontwikkeling, de concentratie van de mediamacht in een paar handen, ook binnen Nederland, daar kun je zeker bedenkingen bij hebben. En meer in het algemeen: zodra een bedrijf commercieel interessant is, wordt het opgeslokt door een grote speler in het veld. De winsten verdwijnen uit de locale economie en gaan naar een paar almaar rijkere aandeelhouders.
Geplaatst 30 maart 20186 jr. Op 30-3-2018 om 07:11 zei Harmen: Nee hoor. Die aandelen zijn verkocht. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Wel hoor, want hij zit bij de geldbron en die heet One Media Sales, dus de opbrengst gaat grotendeels naar hem
Geplaatst 30 maart 20186 jr. Op 30-3-2018 om 11:51 zei ruudam: Wel hoor, want hij zit bij de geldbron en die heet One Media Sales, dus de opbrengst gaat grotendeels naar hem Dat zal. het ging hier alleen niet om een reclameverkoophuis, maar over de eigendom -en dus zeggenschap over een radiostation
Geplaatst 30 maart 20186 jr. 100% NL en Slam vormen een nieuw radiobedrijf met als grootaandeelhouder de Oostenrijker Karl Habsburg. Habsburg heeft 60 procent van de aandelen in handen. De overige 40% zijn verdeeld tussen Carlo de Boer en Herbert Visser. Bron: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 31 maart 20186 jr. Het werkt heel simpel, je doet de reclame verkoop voor een radio station, dat betekent dat je met de tarieven de opbrengst kan afromen, met andere woorden, de winst laat je via contracten in je zakken vloeien, daar heb je geen aandelen voor nodig. Natuurlijk heb je formeel niet de zeggenschap over het station, maar om de reclame "goed" te kunnen verkopen geef je wel "aanwijzingen" aan het station, en anders doen we niets voor jullie. Wie is er nou echt de baas?
Geplaatst 31 maart 20186 jr. Op 31-3-2018 om 13:55 zei ruudam: Wie is er nou echt de baas? In het ideale geval de luisteraar, maar wij weten wel beter.... Unilever/Ahold/.... Ik wacht even de objectieve berichtgeving van het ANP af.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.