Spring naar bijdragen

John de Mol koopt persbureau ANP

Featured Replies

Geplaatst

John de Mol wordt 100 procent eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Het personeel is zojuist ingelicht.

 

Daarmee krijgt Talpa Network, het bedrijf van De Mol, alsnog een belangrijk nieuwsmerk in handen. Een langgekoesterde wens van de mediatycoon. Eerder probeerde hij meerdere malen de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Dat lukte niet, TMG is nu in handen van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis.

 

Deze inhoud is verborgen
Geplaatst

Onze eigen mediatycoon...

 

Het ligt voor de hand dat De Mol de onafhankelijkheid in de berichtgeving van het ANP benadrukt, want daaraan ontleent het zijn marktwaarde. Het redactiestatuut is heilig, en terecht.

 

In het NRC las ik dit: 'In de tijd van gratis nieuwssites, sociale media en fake news hebben persbureaus wereldwijd moeite om hun traditionele verdiensten op peil te houden. Dat geldt ook voor buitenlandse bureaus als Associated Press, Reuters en AFP. Zodra een persbureaubericht op de site van een betaalde klant verschijnt, is het in veel gevallen vogelvrij. Knip- en plak-sites nemen regelmatig berichten over zonder – of met minieme – bronvermelding.'

 

Dat doet me denken aan bepaalde zeezenders... met als verschil dat die eenvoudig geen keus hadden.

 

 

Geplaatst

Tsja.. je hebt natuurlijk echte cut&paste-sites, dan schenden ze het copyright.

Zodra een tekst geredigeerd is is er niets aan de hand, op feiten bestaat vooralsnog geen copyright.

Geplaatst

Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media.

Hij is ook met TV bezig en er gaan nu ook geruchten over een overname van BNR radio.

Eigenlijk ben ik nooit voorstander geweest van de NPO maar nu hoop ik toch dat ze stand houden.

Geplaatst
  Op 29-3-2018 om 21:10 zei martin61:

Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media.

 

 

Het verhaal van De Mol is dat hij zich juist te weer wil stellen tegen de almaar grotere macht van wereldwijde bedrijven als Amazon, Facebook, Netflix etc., die ook vechten om onze media-aandacht. Daar tegenover stelt hij een echt Nederlandse onderneming.

 

Maar die hele ontwikkeling, de concentratie van de mediamacht in een paar handen, ook binnen Nederland, daar kun je zeker bedenkingen bij hebben. En meer in het algemeen: zodra een bedrijf commercieel interessant is, wordt het opgeslokt door een grote speler in het veld. De winsten verdwijnen uit de locale economie en gaan naar een paar almaar rijkere aandeelhouders.

Geplaatst
  Op 30-3-2018 om 11:51 zei ruudam:

Wel hoor, want hij zit bij de geldbron en die heet One Media Sales, dus de opbrengst gaat grotendeels naar hem

 

Dat zal. het ging hier alleen niet om een reclameverkoophuis, maar over de eigendom -en dus zeggenschap over een radiostation

Geplaatst

Het werkt heel simpel, je doet de reclame verkoop voor een radio station, dat betekent dat je met de tarieven de opbrengst kan afromen, met andere woorden, de winst laat je via contracten in je zakken vloeien, daar heb je geen aandelen voor nodig. 

Natuurlijk heb je formeel niet de zeggenschap over het station, maar om de reclame "goed" te kunnen verkopen geef je wel "aanwijzingen" aan het station, en anders doen we niets voor jullie.

Wie is er nou echt de baas?

Geplaatst
  Op 31-3-2018 om 13:55 zei ruudam:

Wie is er nou echt de baas?

In het ideale geval de luisteraar, maar wij weten wel beter....

Unilever/Ahold/....

Ik wacht even de objectieve berichtgeving van het ANP af.

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.