Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

John de Mol wordt 100 procent eigenaar van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Het personeel is zojuist ingelicht.

 

Daarmee krijgt Talpa Network, het bedrijf van De Mol, alsnog een belangrijk nieuwsmerk in handen. Een langgekoesterde wens van de mediatycoon. Eerder probeerde hij meerdere malen de Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Dat lukte niet, TMG is nu in handen van het Vlaamse krantenconcern Mediahuis.

 

Please login or register to see this link.

Geplaatst

Onze eigen mediatycoon...

 

Het ligt voor de hand dat De Mol de onafhankelijkheid in de berichtgeving van het ANP benadrukt, want daaraan ontleent het zijn marktwaarde. Het redactiestatuut is heilig, en terecht.

 

In het NRC las ik dit: 'In de tijd van gratis nieuwssites, sociale media en fake news hebben persbureaus wereldwijd moeite om hun traditionele verdiensten op peil te houden. Dat geldt ook voor buitenlandse bureaus als Associated Press, Reuters en AFP. Zodra een persbureaubericht op de site van een betaalde klant verschijnt, is het in veel gevallen vogelvrij. Knip- en plak-sites nemen regelmatig berichten over zonder – of met minieme – bronvermelding.'

 

Dat doet me denken aan bepaalde zeezenders... met als verschil dat die eenvoudig geen keus hadden.

 

 

Geplaatst

Tsja.. je hebt natuurlijk echte cut&paste-sites, dan schenden ze het copyright.

Zodra een tekst geredigeerd is is er niets aan de hand, op feiten bestaat vooralsnog geen copyright.

Geplaatst

Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media.

Hij is ook met TV bezig en er gaan nu ook geruchten over een overname van BNR radio.

Eigenlijk ben ik nooit voorstander geweest van de NPO maar nu hoop ik toch dat ze stand houden.

Geplaatst
7 uur geleden zei martin61:

Talpa heeft al meer zenders via RadioCorp.

Ook weer een gebrek aan toezicht door de overheid.

 

Nee hoor. Die aandelen zijn verkocht.

Please login or register to see this link.

Geplaatst
14 uur geleden zei martin61:

Hij krijgt nu wel erg veel macht in de media.

 

 

Het verhaal van De Mol is dat hij zich juist te weer wil stellen tegen de almaar grotere macht van wereldwijde bedrijven als Amazon, Facebook, Netflix etc., die ook vechten om onze media-aandacht. Daar tegenover stelt hij een echt Nederlandse onderneming.

 

Maar die hele ontwikkeling, de concentratie van de mediamacht in een paar handen, ook binnen Nederland, daar kun je zeker bedenkingen bij hebben. En meer in het algemeen: zodra een bedrijf commercieel interessant is, wordt het opgeslokt door een grote speler in het veld. De winsten verdwijnen uit de locale economie en gaan naar een paar almaar rijkere aandeelhouders.

Geplaatst
4 uur geleden zei Harmen:

 

Nee hoor. Die aandelen zijn verkocht.

Please login or register to see this link.

Wel hoor, want hij zit bij de geldbron en die heet One Media Sales, dus de opbrengst gaat grotendeels naar hem

Geplaatst
2 uur geleden zei ruudam:

Wel hoor, want hij zit bij de geldbron en die heet One Media Sales, dus de opbrengst gaat grotendeels naar hem

 

Dat zal. het ging hier alleen niet om een reclameverkoophuis, maar over de eigendom -en dus zeggenschap over een radiostation

Geplaatst

100% NL en Slam vormen een nieuw radiobedrijf met als grootaandeelhouder de Oostenrijker Karl Habsburg. Habsburg heeft 60 procent van de aandelen in handen. De overige 40% zijn verdeeld tussen Carlo de Boer en Herbert Visser.

 

Bron: Please login or register to see this link.

Geplaatst

Het werkt heel simpel, je doet de reclame verkoop voor een radio station, dat betekent dat je met de tarieven de opbrengst kan afromen, met andere woorden, de winst laat je via contracten in je zakken vloeien, daar heb je geen aandelen voor nodig. 

Natuurlijk heb je formeel niet de zeggenschap over het station, maar om de reclame "goed" te kunnen verkopen geef je wel "aanwijzingen" aan het station, en anders doen we niets voor jullie.

Wie is er nou echt de baas?

Geplaatst
7 uur geleden zei ruudam:

Wie is er nou echt de baas?

In het ideale geval de luisteraar, maar wij weten wel beter....

Unilever/Ahold/....

Ik wacht even de objectieve berichtgeving van het ANP af.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Vergelijkbare bijdragen

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6639
    • Meest online
      3025

    Nieuwste lid
    Izzy Maurice
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.