Geplaatst 19 maart 20196 jr. Het onvermijdelijke bericht kwam gisteren, maandag 18 maart: Johan Rood(62), de zendertechnicus van radio Delmare is overleden. Zijn naam voor de burgerlijke stand was Johan van Hee. Zijn goede vriend Ben Bode hield ons op de hoogte via zijn Facebook site. Ben had dagelijks contact met Peter, de broer van Johan. Het is niet duidelijk waaraan Johan is overleden. Hij werd opgenomen in een ziekenhuis in de buurt van zijn woonplaats Konice inTsjechië. Konice ligt ruim 200 km ten oosten van Praag. Hij schijnt een virus te hebben gehad die zijn lever en nierfuncties en bloedwaarden verstoorde. Johan heb ik voor het eerst ontmoet in 1978 toen de Scheveningen 54 vaarklaar werd gemaakt. Na zijn avontuur op de Aegir had hij er even genoeg van en kwam sporadisch aan boord. Gerard van Dam heeft hem zo ver gekregen dat hij weer volop mee ging doen met het derde schip, de Martina. Uit die periode stammen ook de meeste herinneringen. Johan vond ik een bescheiden persoon, maar had wel een duidelijke mening. Hij was het vaak met Gerard van Dam oneens, maar liet zich toch altijd weer overtuigen om door te gaan. Toen Gerard in augustus 1979 er de brui aan gaf,wilde Johan door gaan. Zijn idealisme was bewonderenswaardig, maar niet realistisch. Delmare was toen al een 'dood paard'. Hij kwam zelfs van boord in een klein bootje naar land om hier en daar geld op te halen. Hij belde ook bij mij aan. De knip werd getrokken, maar ik wist op voorhand dat het geld in een bodemloze put belandde. De periode dat hij alleen en soms met de kapitein Hans Keers aan boord zat, maakte hem legendarisch. Hij vertelde dat hij lege blikken opende en de mosselen van het schip schraapte om te kunnen eten. Dat verhaal is overdreven, maar is in de zeezenderwereld blijven hangen.Johan werd daardoor een icoon. Toen de Martina binnenliep in Stellendam en het avontuur over was, kwamen we daarna nog bij elkaar om een Delmare blad te drukken en een advertentie te plaatsen om de leden te informeren dat we door gingen. Die advertentie kwam prominent in het AD.Mijn vader heeft toen de rekening van 900 gulden betaald. Als ik wat extra uren maakte dan was het bedrag vereffend. Johan kwam in contact met Eddy Marceau ,die een circus had opgekocht. Johan en Eddy wilden daarmee gaan rondtoeren en de opbrengst zou dan in een nieuw project van Delmare worden gestopt. Gerard en ik zijn nog gaan kijken, maar we zagen het niet echt zitten en onze wegen hebben zich toen gescheiden. Johan kwam nog wel een keer naar een oprichtingsvergadering van DOO(Delmare Omroep Organisatie) in Den Haag. Dat bleek achteraf spionage. Hij wilde in principe al niet meer met Gerard verder, maar wel weten wat hij van plan was. Uiteindelijk lukte het Johan ook niet om met 'zijn' Delmare verder te gaan. Ik koos er voor om met Gerard door te gaan. We werden dus concurrenten. Johan heb ik nog een paar keer gezien bij Leo Vreugdenhil, de machinist. Tien jaar geleden wilde ik een boek schrijven over Delmare en heb toen weer contact met Johan gehad. Hij woonde in Rotterdam met zijn vriend Ismael Uslu. Hij was erg spontaan en we spraken toen geheel vrij over de Delmare periode. De aantekeningen heb ik nog. Een paar jaar later verhuisde hij naar Tsjechië om te gaan 'boeren' Hij werd geitenfokker. Voor de radiodag in Amsterdam in 2011 nodigde ik hem uit, omdat er een Delmare forum discussie was. Johan zou komen, maar toen hij eenmaal voor de deur van het hotel stond waar de dag werd gehouden, werd hij onwel van de drukte en vertrok spoorslags. Heb hem daarover nog gesproken, maar ik hem daarna nooit meer gezien. Jammer. Ik vond hem een hele zachte ,aardige man. Hij had beter verdiend, maar het leven zit nu eenmaal vol met onverwachte wendingen. Bij Delmare begint het op het liedje van de' tien kleine negertjes' te lijken. Na Rob van der Meer, Robbie Nieuwenhuysen, Jan Kat en Gerard van Dam is Johan Rood de vijfde die ons heeft verlaten. Salut Leendert
Geplaatst 20 maart 20196 jr. Leendert Dank voor de uitleg, waarvoor mijn waardering Johan nog gevolgd toen ik op zee viste met de N.723 Pallieter uit Nieuwpoort. Ook s'avonds , nacht waar hij praate met middengolfpiraten op MW We hadden een radio met de marineband om bv tegen Oostende Radio te praten. Maar natuurlijk in mijn geval op de brug stond ie op Delmare o.a. Ik heb dus hem meermalen gehoord toen hij zowat alleen aan boord zat Het was wel meermalen zoeken Helaas kon ik geen opnames maken ervan aan boord De electriciteit was niet dezelfde als aan land, en ook tja de aansluiting een probleem.. Het waren andere tijden ! Ooit ergens in Belgie naar een drive-in geweest georganiseerd door Johan Rood. Met de trein, bus dacht ik, ik en den Mario ook visser en familie Maar goed, aldaar niemand te zien na een uur en meer wachten na het aanvangsuur besloten er mensen huiswaarts terug te keren Ik besloot vol te houden, ook Gunther Guilliot uit Duitsland, een fan die ik via brieven, ruilingen contact mee had Gunter was een kennis van Hans -Joachim Gerecht zoiets (geloof door een reden hij zijn familienaam veranderde) Gunther overleed helaas door ziekte jong. Maar goed we overtuigden steeds de mensen om te blijven. Net toen er uiteindelijk mensen opstapten te voet of..kwam iemand aan met de mededeling dat het nog doorging enz reden vertraging. Uiteindelijk Johan Rood ter plaatste. Een diepe zucht bij mij. het was ook nog met geduld wachten buiten voor alles in dat zaaltje werkte . Ook toen geloofde bijna niemand er nog in en wilden weg. Gelukkig voor ons de mensen die van zo ver kwamen ging het uiteindelijk door. Nog een gezellige avond gehad uiteindelijk. Gunther vond het top en nam wat foto's . Ook ik blij omdat ik als visser altijd op zee zat, 7 8 10 dagen lang Aan land ook nog werken, kortom vrije dagen waren er niet veel en ook door stormen, problemen kon je nooit zeker zijn dat je op een bepaalde datum was Opnames maken van de radio gebeurde dus als ik thuis was vanaf ik denk november ongeveer 1977. het begon met Mi-Amigo . Zo weinig opnames gemaakt uit de Delmare periode Johan Rood hoe dan ook gaan we niet vergeten met zijn dagen aan boord met of zonder de kapitein We visten toen tegen de Engelse kust, dus om wat vis te gaan leveren enz voor Johan Rood ..was te ver van de Delmare boot. En ook mijn schoonbroer die in de boot zat was geen fan van de zeezenders. Een tegenpool van mij ! Het was me natuurlijk ook volkomen duidelijk dat het einde verhaal was van Delmare. Delmare kon ik meestal redelijk ontvangen in Oostduinkerke 2,5 km van de Noordzee. Maar goed. Nog eens mijn dank voor je berichtgeving. Ik hoop nog van je bedragen aan dit forum te genieten Van mensen die erbij betrokken waren en het vertelllen zoals het echt was Wat ik ook weet Jij hebt dingen meegemaakt op de Noordzee met de boten, piratenradio enz die nooit meer terugkomen. De durf, de risico's enzz..het avontuur Tijden die nooit meer terugkomen! Ik ga eruit op de muziek van de Simple Minds op Radio Jackie met Dave Owen ex DJ Radio Atlantis. Gisteren was het hun 50ste celebration birthday uitzending Nog een oprechte vriendelijke groeten Jean-Pierre
Geplaatst 20 maart 20196 jr. Die avond in 1980 dat moet 15 november 1980 geweest zijn. De Delmare club rondom Johan Rood organiseerde het Delmare Disco Festival in zaal Vita in Turnhout. Hier waren ook aanwezig René de Leeuw, Leo Vreugdenhill en Astrid de Jager met hun nog maar twee weken oude zoon Geoffrey, die zij trots aan de fans lieten zien. Er was niet zo veel volk en het was afwachten of al die artiesten zouden gaan optreden. Het zit ver maar ik denk dat een aantal alsnog hebben gezongen die avond. Aanwezigen waren blijkbaar wel geinteresseerd om zich aan te bieden als dj als Delmare opnieuw zou beginnen. In de periode dat Johan alleen aan boord zat heb ik vrij veel geluisterd. Het was niet alleen op 192 dat hij bezig was, maar 's avonds deed hij gewoon door met allerlei piraten rondom de 186m te praten. Het gevolg was dat hij 's morgens om 6u nog niet wakker was om met uitzendingen te starten. Je hoorde hem dan vertellen dat hij eerst diesel moest filteren om te kunnen starten met uitzendingen en zo meer. Ik heb hier nog heel wat Shamrock tapes liggen van Delmare maar die zijn nog niet digitaal gemaakt. Delmare waar je met plezier naar luistert. In de loop der jaren heb ik wel wat digitale opnames verzameld. Eerstdaags zal ik die hier nog posten, om nogmaals te kunnen luisteren naar Johan. Op de dag in Amsterdam in 2011 zagen we de mensen van Delmare weer opduiken. Iedereen zat nog op Johan te wachten. Ik vond het nog altijd heel spijtig dat hij niet boven geraakt is.
Geplaatst 21 maart 20196 jr. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren hier alvast een opname van Delmare op 186m toen Johan contact zocht met de diverse landpiraten. 25 september 1979
Geplaatst 21 maart 20196 jr. Auteur Op 20-3-2019 om 16:32 zei bert ree: Het gevolg was dat hij 's morgens om 6u nog niet wakker was om met uitzendingen te starten. Je hoorde hem dan vertellen dat hij eerst diesel moest filteren om te kunnen starten met uitzendingen en zo meer. Dit was Johan ten voeten uit. Een zeer bekwame en kundige technicus, maar rebels en helaas niet gedisciplineerd. Hij zette zich af tegen de kapitalistische maatschappij, maar realiseerde zich ook dat er geen echt alternatief was. Delmare was een podium, waar hij zich wel thuis voelde. Alleen kon hij slecht overweg met de prestatiedruk. En dat uitte zich in de nadagen in willekeurige uitzendtijden van programma's. Johan had lak aan 'de wekker' en werkte daarom ook zonder tijdsbesef. Geen goede basis om luisteraars of adverteerders aan je te willen binden. Dat hij op de 186 meter zat te 'freaken' met enkele middengolfpiraten klinkt misschien geweldig, maar zakelijk was het niet. Johan eigende zich het station toe en deed wat hij leuk vond. Hij realiseerde zich niet dat hij daarmee de deur dicht gooide voor een herstart of een professionele voortzetting. Toen het schip zich had 'overgegeven' en in Stellendam binnenvoer , kwam hij een paar maanden later bij me praten over een doorstart , maar dan zonder Gerard van Dam. Hij vond dat Gerard hem in de steek had gelaten. Later is alles weer bijgelegd, want Gerard kon met zijn charisma Johan weer achter zich krijgen. Als gevolg daarvan zijn we gaan kijken bij zijn vriend Eddy, die in België circus Barelli had overgenomen(zie foto's). Met dit circus wilden ze rondreizen en de opbrengsten zouden in een nieuwe Delmareboot' gestoken worden .Het was geen realistisch project en werd afgeblazen. Op 20-3-2019 om 16:32 zei bert ree: Die avond in 1980 dat moet 15 november 1980 geweest zijn. De Delmare club rondom Johan Rood organiseerde het Delmare Disco Festival in zaal Vita in Turnhout. Hier waren ook aanwezig René de Leeuw, Leo Vreugdenhill en Astrid de Jager met hun nog maar twee weken oude zoon Geoffrey, die zij trots aan de fans lieten zien. Er was niet zo veel volk en het was afwachten of al die artiesten zouden gaan optreden. Gerard hoopte Johan binnenboord te houden en nodigde hem in augustus 1980 uit voor de oprichtingsvergadering van de Delmare Omroep Organisatie in Den Haag. Johan kwam, maar ging later toch zijn eigen weg. Hij vond dat hij recht op de naam Delmare had, omdat hij tot het laatst toe aan boord zat. Gerard was het daar niet mee eens. Het boterde dus niet tussen Gerard en Johan en dat uitte zich in twee Delmare organisaties. Johan hoopte veel voormalige luisteraars aan zich te binden door het organiseren van een Disco avond in Turnhout. Aanwezig waren zijn Delmare medestanders. De afwezigen zaten in het kamp van Gerard van Dam. De avond was geen succes. Johan gaf een paar maanden later nog een blad uit over' zijn' Delmare , maar daarna volgde er' radiostilte'. De stilte van toen is nu helaas voor eeuwig... Salut Leendert
Geplaatst 22 maart 20196 jr. Op 21-3-2019 om 20:44 zei Leendert Vingerling: Dit was Johan ten voeten uit. Een zeer bekwame en kundige technicus, maar rebels en helaas niet gedisciplineerd. Hij zette zich af tegen de kapitalistische maatschappij, maar realiseerde zich ook dat er geen echt alternatief was. Delmare was een podium, waar hij zich wel thuis voelde. Alleen kon hij slecht overweg met de prestatiedruk. En dat uitte zich in de nadagen in willekeurige uitzendtijden van programma's. Johan had lak aan 'de wekker' en werkte daarom ook zonder tijdsbesef. Geen goede basis om luisteraars of adverteerders aan je te willen binden. Dat hij op de 186 meter zat te 'freaken' met enkele middengolfpiraten klinkt misschien geweldig, maar zakelijk was het niet. Johan eigende zich het station toe en deed wat hij leuk vond. Hij realiseerde zich niet dat hij daarmee de deur dicht gooide voor een herstart of een professionele voortzetting. Toen het schip zich had 'overgegeven' en in Stellendam binnenvoer , kwam hij een paar maanden later bij me praten over een doorstart , maar dan zonder Gerard van Dam. Hij vond dat Gerard hem in de steek had gelaten. Later is alles weer bijgelegd, want Gerard kon met zijn charisma Johan weer achter zich krijgen. Als gevolg daarvan zijn we gaan kijken bij zijn vriend Eddy, die in België circus Barelli had overgenomen(zie foto's). Met dit circus wilden ze rondreizen en de opbrengsten zouden in een nieuwe Delmareboot' gestoken worden .Het was geen realistisch project en werd afgeblazen. Gerard hoopte Johan binnenboord te houden en nodigde hem in augustus 1980 uit voor de oprichtingsvergadering van de Delmare Omroep Organisatie in Den Haag. Johan kwam, maar ging later toch zijn eigen weg. Hij vond dat hij recht op de naam Delmare had, omdat hij tot het laatst toe aan boord zat. Gerard was het daar niet mee eens. Het boterde dus niet tussen Gerard en Johan en dat uitte zich in twee Delmare organisaties. Johan hoopte veel voormalige luisteraars aan zich te binden door het organiseren van een Disco avond in Turnhout. Aanwezig waren zijn Delmare medestanders. De afwezigen zaten in het kamp van Gerard van Dam. De avond was geen succes. Johan gaf een paar maanden later nog een blad uit over' zijn' Delmare , maar daarna volgde er' radiostilte'. De stilte van toen is nu helaas voor eeuwig... Salut Leendert het blijft nu nog altijd interessant dat een aantal foto's indertijd genomen zijn en bewaard zijn gebleven.
Geplaatst 22 maart 20196 jr. Interessante verhalen over de helaas veel te jong overleden Johan van Hee. Wat nergens in bovenstaande verhalen vermeld wordt is dat Johan tussen 1983 en 1987 uitzond op de korte golf 6206 (49 mb). Vanuit zijn ouderlijk huis nabij Antwerpen. Hij bouwde een zender om zodat die zowel op korte als ook middengolf kon uitzenden. In 1984 waagde hij zich voor een kort avontuur op 227 m middengolf en werd al vrij snel door de Belgische autoriteiten uit de lucht gehaald. Zijn zender werd verzegeld. In augustus van dat jaar keerde Delmare terug in de lucht wederom op 6206 met een 'nieuwe' zender van 1 kW. In grote delen van Europa was Delmare prima te beluisteren. Al in 1983 startte Johan met het maandelijks relayeren van FRS-Holland dat eerder dat jaar uit de lucht was gehaald door een samenwerking van Duitse en Nederlandse opsporingsautoriteiten. Johan ging door tot 17 mei 1987. Die dag, in de vroege avond, stond hij plotsklaps bij mij aan de deur met de FRS programma cassettes van die dag (FRS zond elke 3e zondag uit). Die dag was Delmare in de middag uit de lucht gehaald. Dit bleek het definitieve einde van Delmare te zijn op de korte golf en tevens het einde van Johans zendactiviteiten. Ergens midden jaren 80 bezocht ik Johan samen met een FRS technicus in zijn ouderlijk huis (en uiteraard zijn studio annex zendlocatie achter het huis). Johan ontving ons vriendelijk en vertelde voluit over zijn 'avonturen' voordat we weer huiswaarts keerden. Ik kan me heel goed vinden in hoe Leendert Johan omschrijft. Hij was een zeer aimabel, zachtaardig en vriendelijke persoon. Hoe jammer dat hij er niet meer is....
Geplaatst 23 maart 20196 jr. Auteur Op 22-3-2019 om 20:45 zei NaNels: Wat nergens in bovenstaande verhalen vermeld wordt is dat Johan tussen 1983 en 1987 uitzond op de korte golf 6206 (49 mb). Vanuit zijn ouderlijk huis nabij Antwerpen. Hij bouwde een zender om zodat die zowel op korte als ook middengolf kon uitzenden. Een terechte en goede aanvulling. Ik herinner me dat er in de Free Radio Magazines van toentertijd wel melding van werd gemaakt. De aandacht voor Johan gaat nu voornamelijk over zijn zeezender periode, maar hij heeft natuurlijk nog meer gedaan. Johan koos na Delmare voor het 'kamp' Leo en Astrid, en kwam ook bij hen thuis in Naaldwijk. Johan legde aan Leo uit hoe een zender werkte. Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden. Leo wilde met de zender wat uitzendingen doen. Dat werd geen succes, want zodra hij de zender inschakelde hadden mensen in de omtrek geen tv beeld meer... Salut Leendert
Geplaatst 23 maart 20196 jr. Auteur Op 22-3-2019 om 01:00 zei bert ree: Gerard hoopte Johan binnenboord te houden en nodigde hem in augustus 1980 uit voor de oprichtingsvergadering van de Delmare Omroep Organisatie in Den Haag. Johan kwam, maar ging later toch zijn eigen weg. Van deze vergadering zijn ook enkele foto's genomen. Johan en Eddy (van het circus )waren ook aanwezig. Leo, die er ook lucht van had gekregen, kwam ongevraagd binnen. Tot een handgemeen is het niet gekomen. Er vielen wel beschuldigen over en weer. Salut Leendert
Geplaatst 24 maart 20196 jr. Hallo Leendert , antwoord op Uw opmerking/vraag" Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden." Gezien de opbouw van de zender op de foto meen ik dat het een korte golf zender is met als eindbuis een 807. vr gr Jan
Geplaatst 25 maart 20196 jr. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren het is augustus 79 en tussen 18 en 19u presenteert Johan vanuit Italië. 96.5 zou dit moeten vanuit Lerici. Maar uiteraard zat hij gewoon aan boord.
Geplaatst 29 maart 20196 jr. Op 19-3-2019 om 17:10 zei Leendert Vingerling: Op 19-3-2019 om 17:10 zei Leendert Vingerling: Toen Gerard in augustus 1979 er de brui aan gaf,wilde Johan door gaan. Zijn idealisme was bewonderenswaardig, maar niet realistisch. Delmare was toen al een 'dood paard'. Hij kwam zelfs van boord in een klein bootje naar land om hier en daar geld op te halen. Hij belde ook bij mij aan. De knip werd getrokken, maar ik wist op voorhand dat het geld in een bodemloze put belandde. Op 31 augustus 79 ging Johan voor een week uit de lucht voor reorganisatie dacht ik. Dat moet dan die week zijn geweest. Kan dit kloppen?
Geplaatst 29 maart 20196 jr. Op 24-3-2019 om 23:52 zei J.Vinke: Hallo Leendert , antwoord op Uw opmerking/vraag" Ik meen dat het kortegolf was, maar dat weet ik niet meer. Kan ook middengolf zijn. Misschien kan een expert dat aan de hand van de foto's duiden." Gezien de opbouw van de zender op de foto meen ik dat het een korte golf zender is met als eindbuis een 807. vr gr Jan Wat ik op de foto zie, lijkt erg op een 19 set, een engelse zendontvanger uit de tweede wereldoorlog, die volop in de dump te koop was. Die kon inderdaad prima op de 49 meter werken, velen zijn zo begonnen aan de zendhobby...
Geplaatst 31 maart 20196 jr. Auteur Op 29-3-2019 om 16:15 zei bert ree: Op 31 augustus 79 ging Johan voor een week uit de lucht voor reorganisatie dacht ik. Dat moet dan die week zijn geweest. Kan dit kloppen? Klopt als een bus. Hij kwam in de eerste week van september langs. Salut Leendert
Geplaatst 31 maart 20196 jr. Op 31-3-2019 om 11:21 zei Leendert Vingerling: Klopt als een bus. Hij kwam in de eerste week van september langs. Salut Leendert Sluit als een bus en klopt als een zwerende vinger :-)
Geplaatst 2 april 20196 jr. Auteur Op 31-3-2019 om 14:43 zei Albatrosstudio: Sluit als een bus en klopt als een zwerende vinger 🙂 Even een taalkundig zijpad: 'Het sluit als een bus' is sinds de 17de eeuw in gebruik. In de historische krantenbank Delpher duikt 'het klopt als een bus' pas vanaf 1888 op. Aanvankelijk vooral in kranten in Nederlands- Indië. Dat is opmerkelijk, maar niet verwonderlijk: de taalkundige Jan Stroop heeft een paar jaar geleden uitgezocht dat 'kloppen' in de betekenis 'overeenstemmen' en 'juist zijn' vanuit Nederlands-Indië onze taal heeft verrijkt. Multatuli is in zijn brieven (1860-1870) een vroege gebruiker van dit woord. 'Dat klopt als een zwerende vinger' duikt pas ruim een halve eeuw later (in 1956) voor het eerst op in de krantendatabank. Iets ouder is de vergelijking 'dat klopt als een zwerende duim'. Diverse bronnen melden dat Radio Oranje in september 1943 de 'onbegrijpelijke' slagzin 'George, het klopt als een zwerende duim' heeft uitgezonden. Een geheime boodschap? Er is geen feitelijk bewijs dat 'dat klopt als een bus' is ontstaan als contaminatie van 'dat sluit als een bus' en 'dat klopt als een zwerende vinger'. Wellicht is die laatste variant juist ontstaan als woordspelige uitbreiding van 'dat klopt als een bus'. Hoe dan ook, van de vergelijkingen met kloppen is 'dat klopt als een bus' nu het meest ingeburgerd. Alleen dat al rechtvaardigt het gebruik ervan in de krant. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Salut Leendert
Geplaatst 2 april 20196 jr. Op 2-4-2019 om 05:55 zei Leendert Vingerling: Hoe dan ook, van de vergelijkingen met kloppen is 'dat klopt als een bus' nu het meest ingeburgerd. Alleen dat al rechtvaardigt het gebruik ervan in de krant. Salut Leendert Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd
Geplaatst 2 april 20196 jr. Auteur Op 2-4-2019 om 12:43 zei Albatrosstudio: Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd Nee, want dan moeten eerst de grammaticaregels worden aangepast. Me is een persoonlijk voornaamwoord en geen bezittelijk voornaamwoord. Het gebruik van' me' is overigens één van de grootste taalergernissen. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 'Klopt als een bus' is een uitdrukking. Daar bestaan geen regels voor. Ineens ontstaat er een uitdrukking die veel gebruikt wordt en na verloop van tijd door gezaghebbende instanties die zich met de Nederlandse taal bezig houden wordt geaccepteerd. Een mooi voorbeeld uit onze tijd is: 'Balen als een stekker'., de opvolger van 'Balen als een stier'. En wat te denken van de taalverrijkers van Kooten en de Bie met geaccepteerde uitdrukkingen zoals 'stoned als een garnaal' of 'jemig de pemig'. Of Sjef van Oekel(Dolf Brouwers) met 'Pardon...reeds'. En om het in zeezenderstijl af te sluiten: 'De klapper van de week' Salut Leendert
Geplaatst 2 april 20196 jr. Hé Leendert, bij Kooten en de Bie ga je de fout in. Het is "Jemig de Pemig"....... zie 1985. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Op 2-4-2019 om 12:43 zei Albatrosstudio: Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd Douwe, Dan denk je net zoals "mij"..................hi Ik luister ook vaak naar Frits Spits op zaterdag. Prachtig zo'n programma. Frits kwam ik tegen bij Lex Harding en hij krijgt zoveel reacties op de "Taalstraat"
Geplaatst 2 april 20196 jr. Auteur Op 2-4-2019 om 20:01 zei Juul: het is "Jemig de Pemig"....... zie 1985. Een typefout Juul. Niets meer, niets minder. Ik ken de uitdrukking en heb deze wel eens eerder aangehaald in een posting. Heb het gecorrigeerd. Bedankt voor je oplettendheid. Je lichaam mag dan minder gaan functioneren, je geest is gelukkig nog scherp. Salut Leendert
Geplaatst 3 april 20195 jr. Op 2-4-2019 om 12:43 zei Albatrosstudio: Daarom schrijf ik ook "me moeder"', "me fiets", "me zus". dan is dat binnenkort ook gerechtvaardigd Het moet zijn: mun moeder, mun fiets en mun zus. (Bron: Facebook)
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.