Spring naar bijdragen

post op de Magdalena

Featured Replies

Geplaatst

Is er bij iemand bekend over er ooit post is geweest op de Magdalena. Er waren natuurlijk verschillende adressen.

Rieni L

Geplaatst

Ik denk het niet , want toen eerste post in Mauritius aan kwam en eventueel terug ging naar België lag de Magdalena al in de haven van Stellendam , naar Playa zal waarschijnlijk wel post zijn gestuurd maar dit zal waarschijnlijk retour zijn gegaan , firma RADO bestond niet meer , hoe kwam men eigenlijk aan een adres in Mauritius en wie zat daar achter ???

Geplaatst
  Op 31-7-2019 om 19:22 zei Revenge85:

Ik denk het niet , want toen eerste post in Mauritius aan kwam en eventueel terug ging naar België lag de Magdalena al in de haven van Stellendam , naar Playa zal waarschijnlijk wel post zijn gestuurd maar dit zal waarschijnlijk retour zijn gegaan , firma RADO bestond niet meer , hoe kwam men eigenlijk aan een adres in Mauritius en wie zat daar achter ???

Zie mijn stukjes .o.a. op Radio Mi Amigo 16-07-1979 "vandaag 40 jaar geleden geplaatst door Vincent

Geplaatst
  Op 31-7-2019 om 19:22 zei Revenge85:

zie oa Mi amigo 16 07 79

Geplaatst

Best treurig eigenlijk maar er is nooit een brief van een luisteraar behandeld op Radio Mi Amigo 272. Zoals Louis Stuster zelf al meldde in een van zijn verhalen afgelopen week waren het bedrijven die in Schijven Voor Bedrijven genoemd werden die zelf van niks wisten. Hero Conserven fabriek bijvoorbeeld en bedrijven van vrienden en relaties.  Ferry Eden die Prodihaag noemt in Schijven voor Bedrijven en Ben van Praag die de platen draait voor "Willy Hermans in St. Niklaas." (Een oude adverteerder van Mi Amigo in 1978.) Ook in het programma Muziekdoos van 18.00 tot 19.00 wat bedoeld is voor verzoekjes, jarigen etc. is nooit iemand geweest die genoemd werd met een plaat of verzoek met uitzondering van 15 augustus 1979. Dat is de dag dat het schip de Agilles met fans langs de Magdalena ging. Die dag wordt er diverse malen contact gelegd met bezoekers en worden er 's avonds namen opgenoemd van mensen die op de Agilles aan boord waren waardoor het programma eindelijk gevuld is. Ook de talloze oproepen van o.a. Wim de Groot in Stuurboord voor een Scholieren Top 3 hebben nooit tot een concreet item geleid.

Wat dat betreft had Radio Delmare het in 1979 een stuk slimmer aangepakt. Bellen met Prodihaag tussen 18.00-19.00 uur en je hoorde jezelf een paar dagen later daadwerkelijk in de uitzending. Evenals de Sunday Special, het spelletje dat daar gespeeld werd (letters die een complete zin vormden als je maar bleef luisteren) leverde een week later al winnaars op! Of die winnaars hun beloofde prijzen ook daadwerkelijk ontvangen hebben is weer een ander verhaal......

Geplaatst
  Op 1-8-2019 om 17:37 zei jan:

Best treurig eigenlijk maar er is nooit een brief van een luisteraar behandeld op Radio Mi Amigo 272. Zoals Louis Stuster zelf al meldde in een van zijn verhalen afgelopen week waren het bedrijven die in Schijven Voor Bedrijven genoemd werden die zelf van niks wisten. Hero Conserven fabriek bijvoorbeeld en bedrijven van vrienden en relaties.  Ferry Eden die Prodihaag noemt in Schijven voor Bedrijven en Ben van Praag die de platen draait voor "Willy Hermans in St. Niklaas." (Een oude adverteerder van Mi Amigo in 1978.) Ook in het programma Muziekdoos van 18.00 tot 19.00 wat bedoeld is voor verzoekjes, jarigen etc. is nooit iemand geweest die genoemd werd met een plaat of verzoek met uitzondering van 15 augustus 1979. Dat is de dag dat het schip de Agilles met fans langs de Magdalena ging. Die dag wordt er diverse malen contact gelegd met bezoekers en worden er 's avonds namen opgenoemd van mensen die op de Agilles aan boord waren waardoor het programma eindelijk gevuld is. Ook de talloze oproepen van o.a. Wim de Groot in Stuurboord voor een Scholieren Top 3 hebben nooit tot een concreet item geleid.

Wat dat betreft had Radio Delmare het in 1979 een stuk slimmer aangepakt. Bellen met Prodihaag tussen 18.00-19.00 uur en je hoorde jezelf een paar dagen later daadwerkelijk in de uitzending. Evenals de Sunday Special, het spelletje dat daar gespeeld werd (letters die een complete zin vormden als je maar bleef luisteren) leverde een week later al winnaars op! Of die winnaars hun beloofde prijzen ook daadwerkelijk ontvangen hebben is weer een ander verhaal......

bij Delmare in 78 zijn er ook geen brieven behandeld die naar Old Vic werden gestuurd.

In 79 stuurde je in juni een briefje naar Prodihaag en een week later was je al te horen. Gerard vd Zee "Verzoeking" nam zijn programma's waarschijnlijk dagelijks op en blijkbaar werd er meermaals getenderd per week.

Geplaatst
  Op 2-8-2019 om 06:17 zei Lokeend:

Waarschijnlijk weet Leen Vingerling hier alles van hoe het bij Delmare ging.

Rieni L

Bij Prodihaag kwam veel post binnen en die werd ook snel verwerkt in de programma's. Officieel had Prodihaag niets met de 'zeezender' Delmare te maken. Er zijn ook nooit problemen geweest met de opsporingsdiensten.

Het was een listigheid van Gerard. Zijn gedachtegang was om datgene te doen wat niemand verwacht. Dus dit keer geen postbus in Playa d'Aro of  Marbella. De postbus stond op naam van zijn vriendin Astrid Bes(de Jager). 

De  opnamen vonden plaats in het appartement  in Den Haag waar Astrid woonde. Ze offerde haar ruimte op voor Delmare, want vaak sliepen de jongens van boord er ook. Astrid werkte bovendien nog. Als ze thuiskwam dan ging ze ook nog eens koken. Haar verdiensten voor Delmare zijn vaak onderbelicht gebleven.

Bijgaand een paar foto's van de studio van Prodihaag in Den Haag. Het kantoormeubilair, typemachine,  etc kwamen  uit de winkel van mijn vader, die er overigens niets vanaf wist..

Salut

Leendert

N 05.16 1979 Prodihaag ook hier was een DelMare studio ingericht.JPG

N 05.14 1979 Gerard en Rene de Leeuw bij Prodihaag was gevestigd aan de Daquerrestaat.JPG

N 05.15 1979 Prodihaag Marcel Stevens en Ronald Bakker.JPG

N 05.21 1979 Prodihaag John Anderson werkt het nu wel of werkt het niet.JPG

Geplaatst
  • Auteur

Iets heel anders Leen, ik was vandaag in Naaldwijk, daar was een boekhandel Vingerling. Familie van je? De winkels was pas gesloten zag ik.

Grt Rieni L

Geplaatst
  Op 3-8-2019 om 20:44 zei Lokeend:

Iets heel anders Leen, ik was vandaag in Naaldwijk, daar was een boekhandel Vingerling. Familie van je? De winkels was pas gesloten zag ik.

Grt Rieni L

Helaas zijn de winkels eind juni failliet verklaard. Behalve deze winkel in Naaldwijk, zijn ook de vestigingen in Wateringen en 's Gravenzande en de kantoorboekhandel op het bedrijven terrein failliet.

Er valt geen brood meer te verdienen met boekwinkels. De opkomst van internet en een veranderend leesgedrag zijn de oorzaak.

Het is inderdaad familie.  Mijn broer en zus hebben het van mijn vader overgenomen. Ik heb er ook nog zeven jaar gewerkt. De winkel zat toen op een andere plaats in Naaldwijk.  In de Delmare tijd werden de bootjes daar gestald, en was het een komen en gaan van medewerkers.

Mijn vader vond dat helemaal niet leuk als ik  terug van een tripje met iemand die onder de stinkende dieselolie zat door de winkel naar boven liep om een kop koffie in de kantine te drinken. Het heeft hem zijn hele leven dwars gezeten en zelfs op zijn sterfbed kwam het weer ter sprake.

Degenen die boottripjes hebben gemaakt in de tachtiger jaren zullen zich ongetwijfeld de plastic kostzakken van Vingerling nog wel herinneren. Ik vrees dat er wel een paar honderd op de bodem van de Noordzee liggen. In die tijd werd er nog niet nagedacht over het milieu...

Bijgaand twee foto's van de achtertuin van de winkel in Naaldwijk waar de Delmare bootjes werden gestald.

op de zwart-wit foto vlnr: Gerard van Dam, Leendert Vingerling ,Ronald van der Vlught, Leo Vreugdenhil

op de kleurenfoto vlnr: Leendert Vingerling, Marcel Stevens ,Leo Vreugdenhil

Salut

Leendert

IMG_0003.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0011.jpg

Geplaatst
  Op 4-8-2019 om 09:37 zei Leendert Vingerling:

Helaas zijn de winkels eind juni failliet verklaard. Behalve deze winkel in Naaldwijk, zijn ook de vestigingen in Wateringen en 's Gravenzande en de kantoorboekhandel op het bedrijven terrein failliet.

Er valt geen brood meer te verdienen met boekwinkels. De opkomst van internet en een veranderend leesgedrag zijn de oorzaak.

Het is inderdaad familie.  Mijn broer en zus hebben het van mijn vader overgenomen. Ik heb er ook nog zeven jaar gewerkt. De winkel zat toen op een andere plaats in Naaldwijk.  In de Delmare tijd werden de bootjes daar gestald, en was het een komen en gaan van medewerkers.

Mijn vader vond dat helemaal niet leuk als ik  terug van een tripje met iemand die onder de stinkende dieselolie zat door de winkel naar boven liep om een kop koffie in de kantine te drinken. Het heeft hem zijn hele leven dwars gezeten en zelfs op zijn sterfbed kwam het weer ter sprake.

Degenen die boottripjes hebben gemaakt in de tachtiger jaren zullen zich ongetwijfeld de plastic kostzakken van Vingerling nog wel herinneren. Ik vrees dat er wel een paar honderd op de bodem van de Noordzee liggen. In die tijd werd er nog niet nagedacht over het milieu...

Bijgaand twee foto's van de achtertuin van de winkel in Naaldwijk waar de Delmare bootjes werden gestald.

op de zwart-wit foto vlnr: Gerard van Dam, Leendert Vingerling ,Ronald van der Vlught, Leo Vreugdenhil

op de kleurenfoto vlnr: Leendert Vingerling, Marcel Stevens ,Leo Vreugdenhil

Salut

Leendert

IMG_0003.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0011.jpg

dat de btw op boeken en tijdschriften van 6 naar 9 % is gegaan in NL was ook niet gunstig. Tien jaar geleden begon het al achteruit te gaan in NL: Nederlanders gingen plots alles gratis opzoeken op internet, terwijl er in België dit veel minder het geval was.

Geplaatst
  Op 5-8-2019 om 00:45 zei bert ree:

dat de btw op boeken en tijdschriften van 6 naar 9 % is gegaan in NL was ook niet gunstig. Tien jaar geleden begon het al achteruit te gaan in NL: Nederlanders gingen plots alles gratis opzoeken op internet, terwijl er in België dit veel minder het geval was.

Het downloaden van boeken voor e-readers is ongeveer tien procent van het marktaanbod. Daar valt nog wel mee te leven.

Het werkelijke probleem is dat de boekhandel heeft te maken met een samenleving die bijna geen boeken meer leest en gewend is dat alles 'gratis' op het internet kan worden gevonden.

Hoe kun je dit veranderen? Kijk eens om je heen. Werkelijk alles dat op twee benen loopt en twee armen heeft kijkt op de iPad of smartphone. Het is een strijd die je niet meer kunt winnen.

De boekwinkels staan niet op zich zelf in een wereld waar alles heel snel verandert :videozaken en platenwinkels stortten enkele jaren geleden al helemaal in. Om maar te zwijgen over grote jongens zoals V&D, Oad reizen,, Schoenenreus, Mexx etc.

Als het zo door gaat zijn er in de winkelstraten bijna geen winkels meer behalve wat 'koek en zopie' zaken. Is dat wat we willen?

Salut

Leendert

Geplaatst
  Op 6-8-2019 om 15:33 zei Leendert Vingerling:

Als het zo door gaat zijn er in de winkelstraten bijna geen winkels meer behalve wat 'koek en zopie' zaken. Is dat wat we willen?

Nee, ik niet. Oplossing: koop nog bij die incidentele lokale ondernemer. Betaal je via internet een tientje minder? Ja, nu nog wel.

Maar als er bijna geen concurrentie meer is bepalen de groten de prijs.

Op de lange termijn heb je er dus wel nadeel van.

En "gratis verzending" bestaat niet. "Gratis retour" ook niet, dat wordt verrekend in de verkoopprijzen.

Geplaatst

Triestig is het!

Gelukkig koop ik nog boeken

Toen in vorige keer naar Gent, België moest voor mijn professor - dokter hoofd neurologie  zat de wachtzaal in het ziekenhuis vol.

ik heb ze geteld, mensen van Turkse oorsprong, de Vlaming zelf en enkele anderen.

Een 30 of meer mensen. Van alle leeftijden! Ook de 50ers 60s deden lustig mee.

Ik voelde me opeens er niet meer thuis en begon me lichtjes te ergeren terwijl ik de krant o.a. enz las.

Buiten 3-4 mensen was iedereen aan het tokkelen

Met af en toe geluiden die veel te luid waren voor in een wachtzaal! storend!

Ik dacht toen ik er eindelijk  weg was, man, ,man wat ben jij toch echt een oude zeerover geworden, niet mee met de tijd.

De troost was wel dat ik ook dacht,   ik heb bij een hoop verslaafden gezeten!

Ook dat een moeder en dochter nog een magazine lazen.

Bij de huisdokter-es in een nogal klein vol wachtzaaltje met 8 mensen was ik eens de enige die de krant las

Het tafeltje bomvol magazines bleef onaangeroerd

Ik moest wel even mezelf onderdrukken om geen commentaar te geven

Enkele onbeleefderiken  speelden spelletjes en soms klonk het geluid echt veel te luid en storend.  Dat mensen 30ers 50ers geen verstand hebben om het geluid stiller te zetten fttt.

Toen dit jaar mijn vrouw geopereerd was aan haar darm, delicate zaak, ging ik de 1e dag dat ik mocht haar bezoeken in het ziekenhuis.

ze lag in een kamer van 2

Ik sprak haar wat opbeurende moed in.

wie er was in die kamer, was familie van de andere vrouw en hoorde het.

plotseling gingen de gsm's de lucht in, bellen , spelletje of zo spelen met 2 personen.

Men keek mij aan met kwade blik...ik was blijkbaar een storende factor!

Dan vraag je , je af ..wie is er hier onverdraagzaam, wie is de verstandigste en wie is de oude L x x ..

Men heeft het verstand niet meer om dit gewoon in de gang te doen of waar dan ook.

De rust voor een iemand die in dezelfde zaal ligt net bekomen van de operatie  en er nog ver van goed uitziet, die krijgt het ook lastig !

Wat teloorgang boekhandels betreft

Een andere  oorzaak is ook de bibliotheken die ook een CD en DVD afdeling kregen

Ik zie dit aan mijn kinderen nu al tegen of meer dan 40 jaar

Vooral waar ik woon is een ruim mooi een nieuw aanbod!

met gratis lidkaart en zo niet 3 euro voor kosten per jaar.

Het internet , tegenwoordig lijkt het alsof Antiquariaat boekhandels in NL  'een boom kenden op internet

(lees mensen vanuit huis in werkelijkheid)

Deze week wilde ik op stripgebied iets speciaals , het begin van de strip (prenten losse bladen) kopen in boek

Ik wilde het kilo's boek kopen van ''' Kinderprenten, prenten, Volks-prenten; Cents- prenten, school prenten. Populaire grafiek on de Nederlanden 1650-1950 '''

Liefst 1000 pagina's met hoop ook in kleur afbeeldingen

Uitgeverij Vantilt

ik zocht even rond op het internet

Ik dacht in Vlaanderen 128 euro bij de Standaard boekwinkel

In NL diverse prijzen van ongeveer 89 euro, dan iets promotie bv 79 o.a.

Dan opeens Bol.com

zie ik ook 2e hands  rond de 60 euro enz maar ook 1 aanbieding erboven voor 39 euro van een BoekenSluis (winkel of huis?)  zo goed als nieuw, eigenlijk nieuwstaat.

ik ga kijken om het te kopen, gen verzendkosten, bijdrage voor 1 euro soort dekking kosten

Het kilo boek word aan mijn deur geleverd door een jongedame kennelijk aan haar spraak uit NL  per busje.

De doos is echt zeer goed en binnenin nog eens extra beschermingen rond het boek en in de doos. bruin dik papier, plastiek bubbels o.a

ik dacht wow hoe doen ze het ....de kosten

Het straffe is , ik heb hier in mijn dorp een familielid ook ex zeevisser , nu schipper in Vlissingen bij Belgische loodsdienst voor loodsen over te zetten voor Antwerpen.

ik kon vragen daar hij toch langs Sluis rijd om het af te halen.

Dit nu niet gedaan want het word gratis aan mijn huis geleverd.

Geen verzendkosten, tijd, benzine voor mezelf mocht ik dit in een winkel ergens gaan kopen.

Ik kan nu goed begrijpen wat er gebeurd

Ik ga dat boek niet bestellen op 6 enzz km van mijn deur bij de Standaard boekhandel aan 128 euro !

Zeker niet in dit geval.

ik koop nog wel boeken in de boekhandel soms...

Helaas boeken over de visserij het meest maar...

dan in het Nationaal visserijmuseum van België dat op loopafstand van mijn huis ligt in Oostduinkerke. Ik ben ook lid van de vrienden

ik koop dus daar mijn boeken

daardoor niet in de boekhandel

boeken over zeezenders op zeezenderdagen of nu de laatste 2 via via aan de Engelse dj zelf en 1 via via aan Ferry Eden dit jaar

ik bedoel maar ik koop nog boeken maar weinig via de echte boekenwinkel.

Er zijn nog andere oorzaken

ik kocht bij een DVD firma tijd geleden in jaren,

boxen nu gerémasterd in kleur

bv 30 40 euro per stuk of 1 dvd voor 20 enz euro

jaren nadien zie ik deze firma  is verdwenen

zie ik bij mijn krant voor als abonnee aanbieding met bon voor de standaard

ook voor alle boxen in 1 prijs

ik dacht  waw..kopen.. maar deed het niet, bon kwijt

later weer aanbieding

ga er niet op in wegens mijn gezondheid om het af te halen

ik weet dus de prijs aanbieding bij de Standaard Winkel

ik bezocht weken geleden de Carrefour Hyper (de grootste) alhier

zie ik tot mijn verbazing alles liggen; per stuk diverse , ook boxen diverse  met rest dvd's

maar nu ook alles in 1 pakket ook voor 49,95 euro !

ik dacht hola, ga dit eens ...

in pakket zaten 2 boxen die al de vorige boxen en losse  enz.. bundelde

ik rekende het uit, ik betaalde 2,5 euro per dvd

ik heb het snel gekocht

ik deed mooie besparing met in, 1 verpakking te kopen

En ook ik ben volledig!

een rekensom leerde me als ik alles apart kocht het veel duurder werd

maar ook dat de Standaard (ik lees Het Nieuwsblad) die me al trouwe krant abonnee  bon aanbied ik er niet op inga

Het prijsverschil is te groot !

Zo zie je dat op deze manier in  de boekhandel het stopt, zaken door opvolgers bv in de familie niet meer willen overgenomen worden.

Voor alle duidelijkheid

ik koop dus nog boeken in de boekhandel en andere wegen

helaas mijn kinderen...

een uitzondering is mijn dochter die een boekenwurm is maar 1 boek zelf eens kopen dat is echt een opoffering geworden

Mijn zoon een stripliefhebber net als ik en film liefhebber die leent Dvds ook weer in de bibliotheek.

Gelukkig zijn er nog mensen die kopen

Ook hier aan de Vlaamse westkust en midden kust zijn alle zaken verdwenen

Voor DVD's moet je naar een grote supermarkt bv of Mediamarkt in Oostende.

of Boek en Plaat of tja Standaard boekhandel

Waar is de tijd van al die gezellige winkels.

Ook in Oostende is onlangs een zeer bekende oude zaak gestopt.

Men zag geen toekomst meer.

Het betekent nu dat alle grote bekenden die lang bestonden gestopt zijn.

Het verdwijnen betekend ook een oud snuisteren aanbod dat verdwenen is.

Betekend dat je alleen nog nieuwe kunt kopen

Strips worden wel nog verkocht maar de mensen verzamelen niet echt meer.

Op stripbeurzen zie je mensen ouder worden, dezelfde,  de rest zijn kijkers, gezinnen.  Ook daar zie je dat het niet lekker gaat ondanks het aanbod en mooie standen dat je ziet.

Ik denk aan de teloorgang van radio bladen op papier. de befaamde strip kataloog op papier was de laatste van bv H.Matla in 1989. kortom papier heeft het moeilijk .

Ee n groot probleem in radio, strip gebied enz...dat er geen nieuwe bloed opduikt voor nieuwe medewerkers.

Verleden stopte in Vlaanderen de enigste stripverzamelaars vereniging waar ook een blad verscheen Brabant Strip Magazine.

Gebrek aan nieuw bloed.

Wat het blad betreft wie nog in vervanging kwam ergens vandaan wilde betaald worden

Jammer.

Geplaatst

Om even terug te gaan naar post op de Magdalena, volgens het radiodagboek van 19 augustus Radiovisie zijn er wel degelijk op zijn minst 125 brieven van luisteraars uit diverse landen op de Magdalena aangekomen😊

Geplaatst

Ik heb ooit een brief met verzoekje gezonden naar Mauritius, de brief is ook gelezen aan boord. De week erna kreeg ik van Edu te horen dat het via hem ook kon.

Ik zag hem iedere zondag in het Rozenhof te Ursel.

Groeten

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.