Spring naar bijdragen

Extra AM binnenkort vanaf een nieuwe locatie.

Featured Replies

Geplaatst

Ik heb het bewust even stil gehouden na het debacle van vorig jaar met het REM eiland, maar er is nu definitief een nieuwe uitzendlocatie gevonden.

Alles is dus in kannen en kruiken!

Om precies te zijn staat er sinds deze week een zendmast in het voormalige Lutkemeer, net ten westen van Amsterdam.

Deze locatie is in twee opzichten bijzonder gunstig:

A: Het grondwaterpeil staat er erg hoog en,

B: Onder deze vroegere zeebodem ligt een dikke laag vette klei dat goede geleidende eigenschappen heeft (zout en aluminium).

Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt door met aardelektroden van 3 meter het radialennetwerk met deze kleilaag te verbinden.

Omdat de zendmast in verhouding tot de frequentie, 1332 kHz, te kort is vonden we dat niets aan het toeval overgelaten moest worden.

In de komende weken wordt er aan het installeren van de antenne en topcapaciteit gewerkt en kan het testen beginnen.

Ook hier gaan we niet over één nacht ijs en is er hulp van een aantal zendamateurs die hun expertise inmiddels hebben bewezen.

Het zal namelijk niet eenvoudig worden om héél Amsterdam probleemloos te bestrijken.

Denk bijvoorbeeld aan de Zuidas langs de A10 met zijn betonnen kantoorkolossen die een behoorlijk dempende werking zullen hebben.

Naast dit alles moet er ook nog gewerkt worden aan de nieuwe uitzendcomputer en ook dat kost veel tijd.

Op dit moment kan ik nog geen concrete datum geven wanneer deze locatie in gebruik komt.

Al ligt het natuurlijk voor de hand om dat vóór 31 augustus a.s. te realiseren.

Op de foto staat de polyester vlaggenmast van 12 meter net overeind.

We wilden met de voorspelde wind dit weekend gelijk even testen of de fundering goed is aangelegd.

mast 1e keer omhoog.jpg

Geplaatst

Super Harm, het kan niet anders dan dat het bereik aanmerkelijk zal toenemen. Gisteren nog in de regio geweest en 1332 kHz kort aangehad (helaas bereik nu nog beperkt). Maar het format is wel mijn smaak 👍

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.