Geplaatst 30 januari 20205 jr. Toevallig kwam ik bijgaand artikel uit het Nieuwsblad van het Noorden van 4 juni 1971 tegen. In dit artikel komt een persoon aan het woord die zegt de eerste zender van Veronica te hebben gebouwd toen het schip nog in de haven van Emden lag. Is dit verhaal bekend bij jullie? Voor mij was het nieuw. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 30 januari 20205 jr. Ik kon er op internet weinig over vinden, alleen dit stukje (m.d.a. Hans Knot): Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 30 januari 20205 jr. Wat een zuurpruim zeg... Dit verhaal zegt me in deze context niets, behalve de KLM bemoeienis maar dat is van horen zeggen.
Geplaatst 30 januari 20205 jr. Maar staan ook ging dingen in om het gelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen lijkt mij.
Geplaatst 30 januari 20205 jr. Het boek van Gerth Van Zanten de Veronica Saga staat het hele verhaal van ook de Heer Derksen, hij was eerst blij en later boos. Groet Nico.
Geplaatst 3 februari 20205 jr. Op 30-1-2020 om 16:20 zei Juul: Het verhaal dat ie de eerste xt bouwde klopt. Woonde in Laren nh . Juul, Er is ook na mijn weten een zender inbeslag genomen bij de grenspost van Ter Apel, daar had mn opa wel eens over toen ik mijn radio amateur licentie haalde, hij was daar als douane ambtenaar bij betrokken.
Geplaatst 3 februari 20205 jr. Dat klopt, was in de eerste week van februari 1960. Dus nu 60 jaar geleden.
Geplaatst 4 februari 20205 jr. ik ken helaas deze grens overgang wel, ben hier ook eens zeer onvrijwillig aangehouden. En de verdenking was het zelfde, alleen dan de omgekeerde richting. Ja dat waren nog tijden, wat een onzin was dat toen ook al, grenzen met de overgangen bemant met lullige mannetjes in een pakje. En maar belangrijk doen! Oja ze hebben de zender niet gevonden, ook na 3 uur zoeken niet. Theo
Geplaatst 5 februari 20205 jr. Hier is ook nog een mooi artikel van 22 April 1960. Op de foto o.a. A. Derksen (met bril). (onduidelijk te lezen, maar er staat: We zijn begonnen op de middengolf, dat wil zeggen op 185,5 meter of 1620 kilocycles. Eerst was het 198 meter maar ......) En in pdf Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 5 februari 20205 jr. Mooi, dank. Volgens mij is er nooit op 198 uitgezonden omdat dit een Belgische golflengte was - en nog steeds is - Daarnaast was de officiele MG omroep band in die tijd overvol. De 1620 was een eind buiten de omroepband, en natuurlijk helemaal schoon, op wat piepjes misschien na. (Denk ook aan RNI die buiten de MG begon op 1610) De 192 (1562) was ook redelijk schoon met alleen Zweden (1 kW) en Zwitserland. In die tijd hadden alle visserschuiten een AM zender van 1 kW aan boord voor communicatie. Die zonden in de visserij band uit, dat is waar 1620 ook onder valt. Ik weet niet of Veronica zich bediende van zo'n zender. Even later werd er achter de 1 kW een lineaire eindtrap gezet, waarschijnlijk een 10 kW eindbuis die dan in die klasse A - 2,5 kW levert. pas ca 1964 begrijp ik, kwam de 10 kW Continental.
Geplaatst 5 februari 20205 jr. In die eindtrap zat de BTL6-1, als ik me niet vergis staat ie bij Juul op de schoorsteenmantel. Al bijna 20 jaar zoek ik naar de gegevens van die buis, maar er is niet veel van te vinden. Wel van zijn broer de BTL6-3. Rob V.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.