Spring naar bijdragen

Radio Nord 1961 zijn tijd ver vooruit, live vanaf de Bon Jour.


Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Live van boord , het Radio Nord tussen de middag programma live Please login or register to see this link.  vanaf het zendschip....feitelijk de Zweedse versie van jaren later vanaf het zelfde schip Baken 16.

Je hoeft niet perse Zweeds te spreken of in dit geval te verstaan, door het te beluisteren kun je aan de hand van herkenbare trefwoorden redelijk begrijpen waar het over gaat. Het is een middengolf opname, gelukkig maar, het geeft de gelegenheid de soundproceesing die men gebruikt te kunnen beluisteren. Zoals gezegd, het station was in de circa anderhalf jaar dat het actief was, zo'n 4 mijl uit de kust van Stockholm , een openbaring ten opzichte van  de conservatieve manier waarop in Europa nog radio werd gemaakt inclusief Veronica en Mercur. Alleen AFN luisteraars hoorden dat het ook anders kon. Tevens haal ik terug een tekst van Lasse Karlsson die eerder <2001>  werd gepubliceerd op de Marinebroadcasters website. Huiver, luister en lees........ 

Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop men op het zendschip omging met de te korte zendmast en antenne om effectief op 602 khz uit te kunnen zenden.

 

Radio Nord vanaf het zendschip Bonjour, later Magda Maria , weer later Mi Amigo. Vooraf het volgende: hier wordt niet de Magda Maria van Radio Paradijs 1981 mee bedoeld. De uitzendingen vonden plaats tussen  maart 1961 en juli 1962.  Het station was zijn tijd ver vooruit op het vlak van format, vormgeving en soundprocessing. Geen wonder , Nord  was niet alleen the brainchild vd Zweed Jack Kotschack maar ook van de Texaan Gordon McLendon, eigenaar van het super top 40 station KLIF in Dallas Texas USA. Gordon had ook de reputatie de medebedenker van het top format te zijn dat in de begin 60er jaren grote invloed kreeg op de Noord Amerikaanse radio.

Begin  1961 waren actief vanaf   zendschepen de Nederlandse  Radio Veronica en Deense Radio Mercur. Muziekstations maar zonder enige vorm van vormgeving of jingles.

Radio Nord kwam met een prachtig jingle pakket, toegegeven  Dixieland  jingles,  en zelfs afgespeeld op Spotmaster jingle cartmachines.

Ten bate vd Marinebroadcasters  website van Paul en Mark de Haan schreef in 2001 Lasse Karlsson  , zendertechinicus en presentator aanboor dvd Bonjour  , zijn verhaal over de werkzaamheden en apparatuur aanboord.

<P>Radio Nord and the ship M/S Bon Jour 1961-1962 in the Baltic Sea. Told by

technicain Lasse Karlsson

Technical descripton of the electronic equipment and how we did it!

The first day of transmission was on the 8th of March 1961. Transmission

started at 06.00 and lasted to 24.00 on the frequency 606 kc/s or 495 meter

Transmitter site was the <B>M/S Bon Jour</B> ankerd at North 58 48,5’ and

East 18 24,5’ in the <B>Baltic sea</B>, outside <B>Stockholm</B> in

International waters.</P>

<P>There was later a minor change in frequency 602 kc/s to avoid disturbance

from the French transmitter in <B>Lyon France</B>.</P>

<P>Aboard the ship there was only one studio and one control room, this was on

the main deck of the ship. You had to get true the control room to come to the

studio. And to go to the mess room you had to get out on the deck and walk to

the door for the room. Outside the control room there was a staircase down to

the transmitter room. Two medium wave,10 kW transmitters from <B>"Continental

Electronics USA type 316B</B> with a combiner between them. The combiner was to

combine the two transmitters to 20 kW and match them to the antenna.</P>

<P>Modulation always was 90 % AM</P>

<P>The antenna was a inverted ground plane antenna where the pole was welded to

the ships deck in the bottom and feeded from the transmitter at point where we

found 50 ohm. The 4 heavy stay lines functioned as active elements and was tuned

with large variable vacuum condensers in the bottom end. The condensers was

placed in large orange metal boxes</P>

<P>In the studio aboard the ship there was lots of equipment for the news

men.</P>

<P>Two communications <B>receivers "Hallicrafter SX-100</B> and one <B>"National

NC-400.</B> The news crew had to monitor BBC and VOA and other interesting

stations. Later came an old teletype machine "Creed" with a demodulator for 50

baud RTTY from the newsagency´s <B>Reuter AFP, AP, UP, UPI, DPA, TASS and

HISINHUA.</P></B>

<P>At the studios in Stockholm there was <B>"Gates"</B> record players and all

taperecords was <B>"Ampex".</P></B>

<P>In the beginning there was only produced tape running from the station. We

had 4 pcs of tape-machines <B>"Broadcast Electronics"</B> with pre-recorded

music with leader tape between all the tunes. One smaller tape machine was

included with a tape of proms and other talk issues. This was run automatically,

randomised start of 2 or 3 music tunes and one talk issue.</P>

<P>You could also programme some keyswitches to start the different tapemachines

in a special sequence.</P>

<P>Every recorded record had an on-announcement of the name and artist with

different announcers voices. On air it sounded like we had more than tree

announcers working at the same time.</P>

<P>At the late summer 1961 I was employed as technician and my first job aboard

was to re-install the <B>"Gates"</B> mixer board with two

record players, One smaller <B>"Ampex"</B> tape recorder and two

<B>"Spotmasters".</P></B>

<P>The Spotmasters was a cartridge machine for "advertisement "commercials and

proms. There was different times of tape cartridges 10 seconds up to 3 minutes.

They where also self queued i.e. they always get back to the start point.</P>

<P>We often used those cartridges for recording new to be transmitted in the

night. Often in different version so they should not sound a like.

<P>During the autum 1961 we made more liveprogrammes from the ship and some big

prerecorded programs from the studios ashore.

Radio  Nord zond uit op 602 khz 495 meter middengolf zoals gezegd met een antenne mast die te kort was voor de antenne op deze frequentie.  Uitleg werd gegeven over de wijze waarop de antenne  werkte op 602 khz door D Tech.

Wat in geen enkel antenne boek staat, en ik heb er heel wat gelezen, is de Radio Nord antenne. Dit was een radiostation vanaf een schip bij Zweden. De zendfrequentie was 602 kc wat een golflengte van 500 mtr. geeft. En hier van 1/4 geeft 125 draad nodig. Hun masthoogte was 37,5 meter dus veel te kort. Hoe hebben ze dit opgelost? De Amerikaanse broadcast-engineers kwamen met een tamelijk unieke methode die ook heel bruikbaar is voor amateurs. Bij het gebruik van antenne tuners daalt al gauw het afstraal rendement. Veel beter is het in resonantie brengen van de antenne. Dat gebeurde als volgt. Via de dek isolatoren kwam het zendsignaal via afstandshouders bovenin een mast isolator. Vandaar weer naar beneden naar een tuningbox waar een regelbare vacuüm condensator in zat. Eerst was die box van hout en later van metaal omdat ze de neiging hadden in de fik te vliegen. Later werden dat vijf boxen om het signaal te verdelen.

 

Paul de Haan. Febr 2020.

Op de foto's de Bonjour en de bekende "radiator studio". Aan de andere kant van het glas de techniek ruimte. Situatie midden 1961. 

 

 

 

 

 

 

1962 Nord studio onboard BonJour.jpg

Mi Amigo als Bonjour in 1961 R Nord.jpg

bewerkt door Gast
Geplaatst
9 uur geleden zei Paul de Haan:

Live van boord , het Radio Nord tussen de middag programma live Please login or register to see this link.  vanaf het zendschip....feitelijk de Zweedse versie van jaren later vanaf het zelfde schip Baken 16.

Je hoeft niet perse Zweeds te spreken of in dit geval te verstaan, door het te beluisteren kun je aan de hand van herkenbare trefwoorden redelijk begrijpen waar het over gaat. Het is een middengolf opname, gelukkig maar, het geeft de gelegenheid de soundproceesing die men gebruikt te kunnen beluisteren. Zoals gezegd, het station was in de circa anderhalf jaar dat het actief was, zo'n 4 mijl uit de kust van Stockholm , een openbaring ten opzichte van  de conservatieve manier waarop in Europa nog radio werd gemaakt inclusief Veronica en Mercur. Alleen AFN luisteraars hoorden dat het ook anders kon. Tevens haal ik terug een tekst van Lasse Karlsson die eerder <2001>  werd gepubliceerd op de Marinebroadcasters website. Huiver, luister en lees........ 

Ook wordt aandacht besteed aan de manier waarop men op het zendschip omging met de te korte zendmast en antenne om effectief op 602 khz uit te kunnen zenden.

 

Radio Nord vanaf het zendschip Bonjour, later Magda Maria , weer later Mi Amigo. Vooraf het volgende: hier wordt niet de Magda Maria van Radio Paradijs 1981 mee bedoeld. De uitzendingen vonden plaats tussen  maart 1961 en juli 1962.  Het station was zijn tijd ver vooruit op het vlak van format, vormgeving en soundprocessing. Geen wonder , Nord  was niet alleen the brainchild vd Zweed Jack Kotschack maar ook van de Texaan Gordon McLendon, eigenaar van het super top 40 station KLIF in Dallas Texas USA. Gordon had ook de reputatie de medebedenker van het top format te zijn dat in de begin 60er jaren grote invloed kreeg op de Noord Amerikaanse radio.

Begin  1961 waren actief vanaf   zendschepen de Nederlandse  Radio Veronica en Deense Radio Mercur. Muziekstations maar zonder enige vorm van vormgeving of jingles.

Radio Nord kwam met een prachtig jingle pakket, toegegeven  Dixieland  jingles,  en zelfs afgespeeld op Spotmaster jingle cartmachines.

Ten bate vd Marinebroadcasters  website van Paul en Mark de Haan schreef in 2001 Lasse Karlsson  , zendertechinicus en presentator aanboor dvd Bonjour  , zijn verhaal over de werkzaamheden en apparatuur aanboord.

<P>Radio Nord and the ship M/S Bon Jour 1961-1962 in the Baltic Sea. Told by

technicain Lasse Karlsson

Technical descripton of the electronic equipment and how we did it!

The first day of transmission was on the 8th of March 1961. Transmission

started at 06.00 and lasted to 24.00 on the frequency 606 kc/s or 495 meter

Transmitter site was the <B>M/S Bon Jour</B> ankerd at North 58 48,5’ and

East 18 24,5’ in the <B>Baltic sea</B>, outside <B>Stockholm</B> in

International waters.</P>

<P>There was later a minor change in frequency 602 kc/s to avoid disturbance

from the French transmitter in <B>Lyon France</B>.</P>

<P>Aboard the ship there was only one studio and one control room, this was on

the main deck of the ship. You had to get true the control room to come to the

studio. And to go to the mess room you had to get out on the deck and walk to

the door for the room. Outside the control room there was a staircase down to

the transmitter room. Two medium wave,10 kW transmitters from <B>"Continental

Electronics USA type 316B</B> with a combiner between them. The combiner was to

combine the two transmitters to 20 kW and match them to the antenna.</P>

<P>Modulation always was 90 % AM</P>

<P>The antenna was a inverted ground plane antenna where the pole was welded to

the ships deck in the bottom and feeded from the transmitter at point where we

found 50 ohm. The 4 heavy stay lines functioned as active elements and was tuned

with large variable vacuum condensers in the bottom end. The condensers was

placed in large orange metal boxes</P>

<P>In the studio aboard the ship there was lots of equipment for the news

men.</P>

<P>Two communications <B>receivers "Hallicrafter SX-100</B> and one <B>"National

NC-400.</B> The news crew had to monitor BBC and VOA and other interesting

stations. Later came an old teletype machine "Creed" with a demodulator for 50

baud RTTY from the newsagency´s <B>Reuter AFP, AP, UP, UPI, DPA, TASS and

HISINHUA.</P></B>

<P>At the studios in Stockholm there was <B>"Gates"</B> record players and all

taperecords was <B>"Ampex".</P></B>

<P>In the beginning there was only produced tape running from the station. We

had 4 pcs of tape-machines <B>"Broadcast Electronics"</B> with pre-recorded

music with leader tape between all the tunes. One smaller tape machine was

included with a tape of proms and other talk issues. This was run automatically,

randomised start of 2 or 3 music tunes and one talk issue.</P>

<P>You could also programme some keyswitches to start the different tapemachines

in a special sequence.</P>

<P>Every recorded record had an on-announcement of the name and artist with

different announcers voices. On air it sounded like we had more than tree

announcers working at the same time.</P>

<P>At the late summer 1961 I was employed as technician and my first job aboard

was to re-install the <B>"Gates"</B> mixer board with two

record players, One smaller <B>"Ampex"</B> tape recorder and two

<B>"Spotmasters".</P></B>

<P>The Spotmasters was a cartridge machine for "advertisement "commercials and

proms. There was different times of tape cartridges 10 seconds up to 3 minutes.

They where also self queued i.e. they always get back to the start point.</P>

<P>We often used those cartridges for recording new to be transmitted in the

night. Often in different version so they should not sound a like.

<P>During the autum 1961 we made more liveprogrammes from the ship and some big

prerecorded programs from the studios ashore.

Radio  Nord zond uit op 602 khz 495 meter middengolf zoals gezegd met een antenne mast die te kort was voor de antenne op deze frequentie.  Uitleg werd gegeven over de wijze waarop de antenne  werkte op 602 khz door D Tech.

Wat in geen enkel antenne boek staat, en ik heb er heel wat gelezen, is de Radio Nord antenne. Dit was een radiostation vanaf een schip bij Zweden. De zendfrequentie was 602 kc wat een golflengte van 500 mtr. geeft. En hier van 1/4 geeft 125 draad nodig. Hun masthoogte was 37,5 meter dus veel te kort. Hoe hebben ze dit opgelost? De Amerikaanse broadcast-engineers kwamen met een tamelijk unieke methode die ook heel bruikbaar is voor amateurs. Bij het gebruik van antenne tuners daalt al gauw het afstraal rendement. Veel beter is het in resonantie brengen van de antenne. Dat gebeurde als volgt. Via de dek isolatoren kwam het zendsignaal via afstandshouders bovenin een mast isolator. Vandaar weer naar beneden naar een tuningbox waar een regelbare vacuüm condensator in zat. Eerst was die box van hout en later van metaal omdat ze de neiging hadden in de fik te vliegen. Later werden dat vijf boxen om het signaal te verdelen.

 

Paul de Haan. Febr 2020.

Op de foto's de Bonjour en de bekende "radiator studio". Aan de andere kant van het glas de techniek ruimte. Situatie midden 1961. 

 

 

 

 

 

 

1962 Nord studio onboard BonJour.jpg

Mi Amigo als Bonjour in 1961 R Nord.jpg

werd deze mast niet ontmanteld in de haven van Oostende eind 1962?

Geplaatst

Weet ik niet. Na Oostende kwam het schip ook naar Vlissingen om daarna the Atlantic over te steken, dat moet een lange barre tocht zijn geweest met maximaal 8 knopen aan snelheid. The Atlantic is berucht om zijn gaten in zee bij storm. Koud aangekomen en dan maar weer retour Europa.

Geplaatst
7 uur geleden zei Omnivoor:

Paul heb je wellicht een Pixeldrain voor jouw bestand AJB want de Jumpshare bandwith is alweer verlopen

Omni

Dat is dan snel. Ik laat Jumpshare in het vervolg links liggen. 

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6646
    • Meest online
      3025

    Nieuwste lid
    Alfred
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.