Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

 

 

Toen e<i>ne Ernst Simon aus Deutschland in 1921 opdracht gaf een vriendelijk ijzeren vrachtscheepje van circa 29 meter,  bestemd voor vervoer tussen Duitsland en Scandinavie, te laten bouwen bij de Werf Deutsche Werke in Kiel kon hij niet bevroeden dat zijn Fröhliches Mädchen Margarethe op 19 maart 1980 , inmiddels 45 meter lang en onder de platen van de hulpmotorkamer/generatorkamer voorzien van een heus inhouse zwembad in de bilge <  ruimte onder de platen gevuld met zoutwater en weggelopen diesel, je wordt er goed schoon van> ten onder zou gaan in de golven  van de Noordzee,zo’n slordige 15 zeemijlen uit de kust van Frinton Essex UK. Intussen heette de Lady Mi Amigo en bestond haar lading niet langer uit “plankjes hout” maar uit tienduizenden platen, middengolfzenders , studio’s en een zeer degelijke circa 50 meter hoge zendmast. In kringen, en dat is dit alles hier, is men bekend met de tussenliggende decennia, namen van schip en radio station. Radio Caroline werd die dag in maart 1980  wereldnieuws, de naam van  het legendarische radio station verscheen in vette letters in de kranten en op radio en tv nieuws. Gelukkig werden de vier bemannningsleden en kanarie gered. We kijken nog een keer terug dmv twee schitterende filmpjes, foto’s , geluidsfragmenten en een uitgebreid antwoord dat ik in 2018 van zender technicus Peter Chicago kreeg op een scheepstechnische vraag mbt de MV Mi Amigo. Geen vraag over zenders, spotmasters of deejays maar een vraag over de constructie van het schip.

Even terug naar 1996 toen ik tijdens een verblijf in Ramsgate enkele keren te gast was bij Peter en zijn vrouw Carolyn in hun prachtige huis in Margate. Een aantal gezellige avonden, een fijne maaltijd buitenshuis en voor het eerst de legendarische Ross Revenge scheepshond Raffles gezien. Raffles bracht zijn pensioen bij Peter en Carolyn door. Triest is het overlijden van Carolyn in 2016. In dat jaar ,1996 ,  bracht ik samen met Peter een bezoek aan de Ross Revenge waar we een groot deel vd dag doorbrachten en Peter mij in alle hoeken en gaten van het schip uitleg gaf, veel geleerd.

In 2018 nam ik contact op met Peter en kwam met de vraag waar een zeer  gedetailleerd antwoord op kwam.

Hier onder de vraag en het antwoord:

 

Paul de Haan’s question for Peter Chicago in 2018.

The question :

have a question that concerns the ship Mi Amigo, not about transmitters, aerials or deejays but purely the ship. I know my way on the Mi Amigo since I visited the ship several times between 68 and 72 and are aware of the lay out onboard. The problem area the space under the plates in the engine room, near the stern of the ship, just forward of the wheelhouse. Lately I did read the Albert Hood book and he reported on the January 1979 problems with the ship shipping water. He wrote that near the cabins there was knee deep water and in the downstairs studio up to the record turntables. If that’s correct that’s an awful lot of water. However  no reports on the same level of water in the generator room, so it looks as if the water level was higher towards the bow of the vessel. If you look at pictures of the Mi Amigo since 1974 and the new mast it looks as if the bow was deeper in the water than the stern. Could it be the weight of the tower that caused her to be deeper in the water at the front end of the ship and does that perhaps explain the fact the water level got as high as reported and also to be seen in pictures Marc Jacobs made after water problems . I know it’s a long time ago but this always intrigued me. I hope you have the answer.

 

Kind Regards

 

Paul de Haan

Holland.

 

Hallo Paul,

 

 

The answer to your question is a little bit complicated.

 

When the Mi Amigo was taken back out to sea, none of us on board knew much about the construction of the ship.

We learned the hard way, by discovering things when dealing with problems.

The Accommodation Area below deck became flooded on several occasions.

During very bad weather, with waves crashing over the poorly fitting cabin hatches, water would enter the cabins, and if enough water came in, the cabin floor would become flooded.

That water soon flowed into the corridor down the centre of the ship, and into the Record Library at the Forward end of the accommodation.

Later, when the ship developed leaks in the hull plating, and the Generator Room became flooded, this also caused flooding in the Mid-Ships area.

An investigation revealed that most of the Mid-Ship's hull had been filled with concrete, to ballast the ship.

The area of the hull below the floor level of the cabins and Record Library was almost completely filled with concrete, which had been poured into the hold to ballast the ship.

The top of this concrete block was just below the level of the wooden floor in this section of the ship.

A small area, at the foot of the stairs, and adjacent to the bulkhead separating the Accommodation from the Generator Room had been left empty of concrete, and this small section had been left to collect any water from this section.

At some time in the past, the bulkhead separating the two compartments had been deliberately opened, to allow the water to flow freely between the two compartments.

If one area flooded, the other would also flood.

That also meant that the oily water from the Generator Room was also present in the bilge area of the accommodation, and when the water  level rose above the concrete, it would surge back and forth with the movement of the ship, and oily water would flood out over the floors of the cabins.

During several occasions when the ship had taken a lot of water, the water level would rise above the floor level, and as Paul has said, the water would tend to collect at the Forward end of the accommodation, and the Record Library would always be the worst affected.

The replacement mast was much heavier than the original lightweight tubular mast, which was made from an aluminium alloy, and probably the ballasting of the ship should have been adjusted to compensate.

At the time we lacked the expertise to fully understand the problems, and none of the engineers that we had on board made any suggestions, but with the benefit if hindsight, and more experience, I believe we got a lot of things wrong.

There were tanks in the old engine room, and those tanks could have been used for ballast, because the large diesel tanks in the Generator Room made the smaller tanks unnecessary for use with the Main engine.

The simple answer to the question is that because most of the hull was filled with concrete in the mid-ship's section, it did not take a large quantity of water to flood that section above the floor level.

The pitching of the ship then caused this water to surge back and forth along the length of the corridor, and the effect could be quite frightening.

I hope that information answers at least some of your questions.

 

                                                                    Best Regards,

                                                                           Peter.

 

 Prachtige uitleg over dit aspect aan boord van de Mi Amigo.

 

Het geluidsfragment van de avond van 19 maart 1980. Kwaliteit verbeterd voor aging anorak ears  Please login or register to see this link.

Film 1    Radio Atlanta 1964 Please login or register to see this link.

Film 2    Radio Caroline South 1965   Please login or register to see this link.

Foto’s  Peter met Raffles en Peter op de brug vd Ross Revenge Paul de Haan.

Foto’s overige SaZ archives.

Mi Amigo als Bonjour in 1961 R Nord.jpg

Mi Amigo April 1966.jpg

Mi Amigo March 80 down.jpg

Mi Amigo March 80 up.jpg

Mi Amigo summer 79 verbeterd backhus.jpg

Mi Amigo sunk 1980.jpg

Mi Amigo1974.jpg

Model Mi Amigogebouwd door Hans Hettelder.jpg

Mv Mi Amigo zomer 73 ondegaande zon.jpg

Peter Chicago bridge Ross 1006.jpg

Raffles_and_Peter.jpg

Vroege Olga.jpg

bewerkt door Gast

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6646
    • Meest online
      3025

    Nieuwste lid
    Alfred
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.