Geplaatst 28 maart 20205 jr. In het Free Radio Magazine van juli 1979 stond een programmaoverzicht van Radio Delmare dat op zaterdag en zondag van 08.00u tot 10.00u Jan Olienoot te horen was. Dit was volgens mij Leendert Vingerling. Is dit programma ook echt gezonden. Grt Rieni
Geplaatst 28 maart 20205 jr. Op 28-3-2020 om 17:14 zei Lokeend: In het Free Radio Magazine van juli 1979 stond een programmaoverzicht van Radio Delmare dat op zaterdag en zondag van 08.00u tot 10.00u Jan Olienoot te horen was. Dit was volgens mij Leendert Vingerling. Is dit programma ook echt gezonden. Grt Rieni Ja
Geplaatst 29 maart 20205 jr. Op 28-3-2020 om 17:14 zei Lokeend: In het Free Radio Magazine van juli 1979 stond een programmaoverzicht van Radio Delmare dat op zaterdag en zondag van 08.00u tot 10.00u Jan Olienoot te horen was. Dit was volgens mij Leendert Vingerling. Is dit programma ook echt gezonden. Grt Rieni tot 14 juli 79 was er de normale programmering. Jan Olienood (altijd nood aan olie). Er was nog een programma in augustus.
Geplaatst 29 maart 20205 jr. Populair bericht Op 28-3-2020 om 17:14 zei Lokeend: In het Free Radio Magazine van juli 1979 stond een programmaoverzicht van Radio Delmare dat op zaterdag en zondag van 08.00u tot 10.00u Jan Olienoot te horen was. Dit was volgens mij Leendert Vingerling. Is dit programma ook echt gezonden. Grt Rieni Jan Olienoot is de alter ego van Leendert Vingerling. De pseudoniem Olienoot was door mij bedacht, maar met een 'd ' aan het eind, dus Olienood. Een woordspeling die verwees naar het gebrek aan dieselolie voor het zendschip. Degene die het programma overzicht aanleverde heeft gedacht dat het een taalfout was en de naam gewijzigd in Olienoot, zoals een pinda ook wel wordt genoemd. Eenmaal 'zwart op wit' heb ik het zo maar gelaten. Gerard van Dam had voldoende discjockey's, maar er waren te weinig ondersteunende medewerkers. Aangezien het kleine tenderbootje van mij was, leek het hem beter dat ik werd ingezet voor het bevoorraden. Als compensatie mocht ik toch nog een programma maken in het weekend. Hoeveel daar van uitgezonden zijn, weet ik niet exact. Er ging van alles mis aan boord door technische problemen met de zender. De programma's werden in Wateringen in de studio van Ton Tabben, een vriend, opgenomen. Hij was de techneut met de bijnaam Willem Wijngaarden. Bijgaand de enige twee foto's ooit genomen in zijn studio in 1979. Van Ton (Willem Wijngaarden) heb ik niets meer kunnen vinden. Wel een foto van hem met Marjo en Will, die op de Mathilde Simonne tender werkte. Op een andere foto zit hij met Ronald Bakker van Delmare , en eentje genomen tijdens een voorronde van de landelijke discjockey wedstrijd in een discotheek aan het Hofplein in Rotterdam. Deze dj wedstrijden zijn een keer door Ronald Bakker en Jeroen van Inkel gewonnen. Ton Tabben werd tweede. In de jury zaten Lex Harding(VOO), Sieb Kroeske(Top 40) Marjon van Rijn(Toppop) en platenproducer Jaap de Groot (NCRV). Salut Leendert
Geplaatst 18 februari 20241 jr. Ik heb al heel lang geen bijdragen meer gezien van Leendert Vingerling. Heb ontzettend genoten van al zijn belevenissen en de manier hoe hij dat opschrijft. Het leuke is , dat we dezelfde verre voorvader hebben uit de Hoeksche Waard. Alles wat hij opgeschreven heeft , heb ik gelezen. Daarmee heb ik een geweldig beeld gekregen van het wel en wee van Radio Monique, Delmare enz. Mijn voorvader Cornelis de Haas , van moederskant kwam uit Naaldwijk. Hij heeft Gerard van Dam in Hongarije gesproken. Erg leuk vraaggesprek. Gerard woonde in de jaren 60 op de Hongarenburg in Den Haag, Mariahoeve. 100 meter verderop woonde ik. Het kan verkeren...
Geplaatst 18 februari 20241 jr. Populair bericht Hallo Leendert, Uw verhalen en verduidelijkingen zijn inderdaad steeds to the point en zeer interessant om na al die jaren info te krijgen van "achter de schermen". Uiteraard heb jij zelf dikwijls je handen in het vuur gestoken en vermoedelijk dan wel eens een ander lichaamsdeel verbrand. Rijk zal je daar zeker en vast niet van geworden zijn, integendeel. Ik stel me an de vraag of jijzelf daarvoor ooit boetes hebt gekregen en/of er soms bevoorradingsschepen werden in beslag genomen. Als luisteraar sta je daar soms niet bij stil. Ik weet nog dat op Caroline in '79 gemeld werd dat Radio Delmare terug in de lucht zou komen met de bijhorende frequentie. Ik woonde destijds in het Gentse in België en kon inderdaad Delmare ontvangen met het openingsprogramma op mijn ITT Schaub-Lorenz zoals op foto. Gelukkig ben je nog wel goed terecht gekomen 🙂 .. Tnx, Frank
Geplaatst 3 maart 20241 jr. Populair bericht Op 18-2-2024 om 13:51 zei RMI: Ik heb al heel lang geen bijdragen meer gezien van Leendert Vingerling. Heb ontzettend genoten van al zijn belevenissen en de manier hoe hij dat opschrijft. Het leuke is , dat we dezelfde verre voorvader hebben uit de Hoeksche Waard. Alles wat hij opgeschreven heeft , heb ik gelezen. Daarmee heb ik een geweldig beeld gekregen van het wel en wee van Radio Monique, Delmare enz. Mijn voorvader Cornelis de Haas , van moederskant kwam uit Naaldwijk. Hij heeft Gerard van Dam in Hongarije gesproken. Erg leuk vraaggesprek. Gerard woonde in de jaren 60 op de Hongarenburg in Den Haag, Mariahoeve. 100 meter verderop woonde ik. Het kan verkeren... Dat schreef Bredero eind 16e eeuw. Geen paniek. Ik leef nog. Het klopt dat ik de laatste maanden niet erg actief ben geweest. Zit namelijk sinds april vorig jaar in een grote verbouwing van een aparte benedenverdieping van ons huis in Saint Julien-le-Montagnier ten noorden van Aix-en Provence in Frankrijk. Die wordt opgeknapt voor de verhuur. Alle energie en tijd ging daar in gaan zitten, maar het is nu bijna af. Terugkomend op je opmerkingen. Gerard van Dam woonde lang bij zijn moeder in de Roggekamp in de wijk Mariahoeve in Den Haag. Gerard en zijn moeder hadden een speciale band, omdat de vader van Gerard op een dag zijn moeder heeft verlaten en sindsdien nooit meer iets van hem is vernomen. Hij ging een pakje sigaretten kopen...en verdween. Gerard is dus door zijn moeder opgevoed, die een goede baan had op het ministerie van Algemene Zaken. Na het overlijden van zijn moeder zocht hij via Spoorloos in 2002 contact met zijn vader, die in Duitsland bleek te zitten, maar ook al was overleden. Wat betreft de stamboomlijn. Ik denk dat er sprake is van een andere 'tak'. Mijn familie is via Noord-Frankrijk in 1200, via Antwerpen naar de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse eilanden getrokken. Het kan best zijn dat er wel degelijk een verbinding is mijn voorouders. Mijn opa heette ook Leendert Vingerling en was aannemer/architect in Wassenaar. Door de crisis in de jaren 30 waren er geen opdrachtgevers meer en vertrok hij naar Honselaarsdijk(Westland), waar enkele familieleden woonden. Hij heeft mooie Art Deco huizen gebouwd (zie foto). Salut Leendert
Geplaatst 4 maart 20241 jr. Populair bericht Op 18-2-2024 om 21:46 zei FrankV: Rijk zal je daar zeker en vast niet van geworden zijn, integendeel. Ik stel me an de vraag of jijzelf daarvoor ooit boetes hebt gekregen en/of er soms bevoorradingsschepen werden in beslag genomen. Als luisteraar sta je daar soms niet bij stil. Ik heb bijna tien jaar aan de zeezenders meegewerkt en het heeft me heel veel mooie herinneringen opgeleverd. Helaas kun je daar bij de supermarkt niet mee betalen. Uit eigen zak heb ik over de jaren ongeveer 56.000 gulden opgehoest. Voornamelijk voor Delmare: bevoorradingsbootje,rubberboot, benzine,zenders, voedsel, drukkosten Delmare fanblad, kantoormeubilair voor Delmare Omroep Organisatie, pakken drukpapier, zendmasten en havengeld Morgenster in Maassluis etc etc. Bij Caroline, Monique en Laser heb ik het niet zo ver laten komen. Heb wel verlies van gederfde inkomsten gehad, maar schoot geen goederen meer voor. Radio Monique kon na vier maanden het volle maandsalaris al niet meer betalen. Ik ging van 2500 naar 1500 gulden. En ook die afspraak werd niet nagekomen. De hypotheek op mijn huis was toen 1100 gulden. Het tegoed werd op de 'kerfstok' geschreven en zou later wel betaald worden. Daar is het nooit van gekomen. Dus, alles bij elkaar opgeteld heeft het me ongeveer 100.000 gulden gekost, maar wel een schat aan ervaringen en veel (internationale ) vrienden rijker geworden. En dat valt niet in geld uit te drukken... Salut Leendert
Geplaatst 4 maart 20241 jr. Op 4-3-2024 om 15:23 zei Leendert Vingerling: Ik heb bijna tien jaar aan de zeezenders meegewerkt en het heeft me heel veel mooie herinneringen opgeleverd. Helaas kun je daar bij de supermarkt niet mee betalen. Uit eigen zak heb ik over de jaren ongeveer 56.000 gulden opgehoest. Voornamelijk voor Delmare: bevoorradingsbootje,rubberboot, benzine,zenders, voedsel, drukkosten Delmare fanblad, kantoormeubilair voor Delmare Omroep Organisatie, pakken drukpapier, zendmasten en havengeld Morgenster in Maassluis etc etc. Bij Caroline, Monique en Laser heb ik het niet zo ver laten komen. Heb wel verlies van gederfde inkomsten gehad, maar schoot geen goederen meer voor. Radio Monique kon na vier maanden het volle maandsalaris al niet meer betalen. Ik ging van 2500 naar 1500 gulden. En ook die afspraak werd niet nagekomen. De hypotheek op mijn huis was toen 1100 gulden. Het tegoed werd op de 'kerfstok' geschreven en zou later wel betaald worden. Daar is het nooit van gekomen. Dus, alles bij elkaar opgeteld heeft het me ongeveer 100.000 gulden gekost, maar wel een schat aan ervaringen en veel (internationale ) vrienden rijker geworden. En dat valt niet in geld uit te drukken... Salut Leendert Dag Leendert, Bedankt voor de uitgebreide reply. Je moet er effectief van bezeten zijn, anders steek je daar zelf geen kapitalen in. Ook Ronan was zeer berucht dat je bij hem steeds naar je geld kon fluiten!! Ik herinner me het verhaal dat Monique steeds het nummer Windy moest draaien naar de naam van jouw tender als ze jou nodig hadden. Ben jij zelf ooit veroordeeld en/of boetes voor je medewerking aan "piraten"? Bij Caroline/Monique werd maandenlang bespioneerd wie er kwam bevoorraden, dus ongetwijfeld sta jij ook ergens in het boekje. Is er daardoor ooit beslag gelegd op die tender? Ongetwijfeld heb jij voor een belangrijk stuk bijgedragen aan het in stand houden van de Ross. Zonder mensen als jij zou heel veel offshore geschiedenis nooit geschreven zijn, bedankt daarvoor! Frank
Geplaatst 5 maart 20241 jr. Populair bericht Op 4-3-2024 om 16:09 zei Juul: Hé Leendert, leuk iets van je te lezen. Sukses met de verbouwing. Juul Dank je Juul. Verbouwen is per definitie stress. Kan nog veel zelf doen, maar electra- en loodgieterswerk besteed ik uit ivm garanties. Er was in bijna 55 jaar niet veel aan veranderd. Bijvoorbeeld geen aarding en nog loden afvoerpijpen. Alle muren zijn uit het lood gebouwd en dus niet recht. Het waren Portugezen die het in 1969 bouwden. Technisch is nu af en we zijn het aan het inrichten, dus weer meer tijd voor de zeezenders. Salut Leendert
Geplaatst 5 maart 20241 jr. Auteur Wat ik me nu zomaar af vraag Leendert, luister jij ook wel eens oude zeezender programma's of is het nu de Franse radio?En De DOO waarom in Kapelle hoe kwamen jullie daar.
Geplaatst 6 maart 20241 jr. Populair bericht Op 4-3-2024 om 20:54 zei FrankV: k herinner me het verhaal dat Monique steeds het nummer Windy moest draaien naar de naam van jouw tender als ze jou nodig hadden. Ben jij zelf ooit veroordeeld en/of boetes voor je medewerking aan "piraten"? Bij Caroline/Monique werd maandenlang bespioneerd wie er kwam bevoorraden, dus ongetwijfeld sta jij ook ergens in het boekje. Is er daardoor ooit beslag gelegd op die tender? Het draaien van het nummer Windy door de dj's radio Monique had een iets andere reden . Het nummer werd alleen gedraaid als de tender Windy langzij de Ross Revenge lag. Een teken voor het thuisfront dat de trip dus goed was gegaan. Voor de 'achterblijvers' is dat wel zo prettig, vooral als de zee erg woelig was. Bij Delmare zijn wel enkele tenders opgepakt. De Mathilde Simonne en diverse kleine bootjes, waaronder die van mezelf. Ik heb daarvoor een 'dagvaarding' ontvangen, maar ben vrijgesproken doordat Justitie niet kon bewijzen dat er met het bootje ook daadwerkelijk was bevoorraad. Daarvoor zou Justitie dus ook langzij hebben moeten liggen en foto's als bewijsmateriaal moeten overleggen. Het bootje kreeg ik na de rechtszaak weer terug. De tenders naar de Ross Revenge hebben gelukkig geen problemen gekend, behalve een schip uit IJmuiden dat ergens in 1988 bij terugkomst van een bevoorrading werd opgelegd. Een schip van de Engelsen is wel in beslag genomen(zie foto) Diverse medewerkers van radio Monique ,( waaronder mezelf) zijn destijds ondervraagd door de opsporingsdienst op een politiebureau en op het hoofdkantoor van de RCD. Geen van allen kreeg een veroordeling. Een enkeling kreeg de fiscus op zijn dak, omdat hij een uitkering had en een salaris zwart er bij verdiende. Bij het project met de Morgenster ben ik opgepakt in Maassluis vlak voor het uitvaren. Het is niet tot een veroordeling gekomen, omdat er geen bewijs was dat het schip een zendschip volgens de wet was. Salut Leendert
Geplaatst 6 maart 20241 jr. Op 6-3-2024 om 09:35 zei Leendert Vingerling: Het draaien van het nummer Windy door de dj's radio Monique had een iets andere reden . Het nummer werd alleen gedraaid als de tender Windy langzij de Ross Revenge lag. Een teken voor het thuisfront dat de trip dus goed was gegaan. Voor de 'achterblijvers' is dat wel zo prettig, vooral als de zee erg woelig was. Bij Delmare zijn wel enkele tenders opgepakt. De Mathilde Simonne en diverse kleine bootjes, waaronder die van mezelf. Ik heb daarvoor een 'dagvaarding' ontvangen, maar ben vrijgesproken doordat Justitie niet kon bewijzen dat er met het bootje ook daadwerkelijk was bevoorraad. Daarvoor zou Justitie dus ook langzij hebben moeten liggen en foto's als bewijsmateriaal moeten overleggen. Het bootje kreeg ik na de rechtszaak weer terug. De tenders naar de Ross Revenge hebben gelukkig geen problemen gekend, behalve een schip uit IJmuiden dat ergens in 1988 bij terugkomst van een bevoorrading werd opgelegd. Een schip van de Engelsen is wel in beslag genomen(zie foto) Diverse medewerkers van radio Monique ,( waaronder mezelf) zijn destijds ondervraagd door de opsporingsdienst op een politiebureau en op het hoofdkantoor van de RCD. Geen van allen kreeg een veroordeling. Een enkeling kreeg de fiscus op zijn dak, omdat hij een uitkering had en een salaris zwart er bij verdiende. Bij het project met de Morgenster ben ik opgepakt in Maassluis vlak voor het uitvaren. Het is niet tot een veroordeling gekomen, omdat er geen bewijs was dat het schip een zendschip volgens de wet was. Salut Leendert In een Franse of Belgische haven nog geen problemen gehad?
Geplaatst 6 maart 20241 jr. Populair bericht Op 5-3-2024 om 19:05 zei Lokeend: Wat ik me nu zomaar af vraag Leendert, luister jij ook wel eens oude zeezender programma's of is het nu de Franse radio?En De DOO waarom in Kapelle hoe kwamen jullie daar. Ik luister met veel plezier naar de oude zeezenderopnamen en heb tijdens de werkzaamheden in mijn huis vaak 192 Radio opstaan. Heb vroeger zeer intensief naar Veronica geluisterd en het is een feest van herkenning en herinneringen. Daarentegen luister ik zo goed als nooit naar de Franse radio. Dat is een totaal andere cultuur van presenteren. Kan er na dertig jaar nog steeds niet aan wennen. De DOO, kwam in Kapelle terecht, omdat Gerard van Dam het na de affaire met de Morgenster helemaal zat was. Hij wilde weg uit Den Haag en kon iets kopen dat opgeknapt moest in de Maalstede in Kapelle. Een nieuwe start dus. Hij ging daar verder met zijn drukkerij en begon kleine winkeltjes in kantoorartikelen. Ik kwam er graag. Vlakbij was de haven van Wemeldinge en van daaruit vertrokken we met een nog overbleven bootje uit de Delmare tijd naar de zandbanken in de Oosterschelde. Die vielen droog tijdens laag water en we hadden dan het hele strand voor onszelf. Prachtige tijd. Salut Leendert
Geplaatst 6 maart 20241 jr. Prachtig die herinneringen en zeker met die foto's er bij Leendert! Ik geniet.
Geplaatst 7 maart 20241 jr. Populair bericht Op 6-3-2024 om 10:15 zei bert ree: n een Franse of Belgische haven nog geen problemen gehad? In Belgie was het wel oppassen. De BOB had in de Mi Amigo tijd streng gecontroleerd en dus voldoende ervaring. Vanuit Nieuwpoort en Oostende werd gevaren. Inschepen in het donker en goed opletten of er geen verdachte personen zich ergens ophouden. We hebben een keer gehad, dat er een man van middelbare leeftijd in de avondschemering in een open hangar naar ons stond te kijken. Ineens was hij vertrokken. We hebben ons toen echt zorgen gemaakt en de tijdstippen van vertrek aangepast. Heel veel later bleek de man in kwestie Jean-Pierre Legein te zijn, een zeezenderliefhebber uit Koksijde die ook in onze nieuwsgroep als De Zeerover post. Hij wist dat we uit Nieuwpoort vertrokken en wilde eens poolshoogte nemen. Om zo min mogelijk verdenking op ons te laden, werd af en toe het bunkeren van dieselolie in Oostende gedaan(zie foto). We hebben gelukkig altijd onder de radar kunnen blijven In Frankrijk lag de Windy en later ook de Poolster en Bellatrix. Goederen werden officieel ingeklaard door een scheepsagent. De Fransen hadden geen benul waar het de goederen naar toe gingen. Tot aan 1987 ging dat probleemloos, daarna vertoonden zich ineens mannen met hengels in de buurt van het schip en dat weet je het wel... Salut Leendert 7 maart 20241 jr. bewerkt door Leendert Vingerling
Geplaatst 28 mei 202428 mei Op 3-3-2024 om 18:13 zei Leendert Vingerling: Dat schreef Bredero eind 16e eeuw. Geen paniek. Ik leef nog. Het klopt dat ik de laatste maanden niet erg actief ben geweest. Zit namelijk sinds april vorig jaar in een grote verbouwing van een aparte benedenverdieping van ons huis in Saint Julien-le-Montagnier ten noorden van Aix-en Provence in Frankrijk. Die wordt opgeknapt voor de verhuur. Alle energie en tijd ging daar in gaan zitten, maar het is nu bijna af. Terugkomend op je opmerkingen. Gerard van Dam woonde lang bij zijn moeder in de Roggekamp in de wijk Mariahoeve in Den Haag. Gerard en zijn moeder hadden een speciale band, omdat de vader van Gerard op een dag zijn moeder heeft verlaten en sindsdien nooit meer iets van hem is vernomen. Hij ging een pakje sigaretten kopen...en verdween. Gerard is dus door zijn moeder opgevoed, die een goede baan had op het ministerie van Algemene Zaken. Na het overlijden van zijn moeder zocht hij via Spoorloos in 2002 contact met zijn vader, die in Duitsland bleek te zitten, maar ook al was overleden. Wat betreft de stamboomlijn. Ik denk dat er sprake is van een andere 'tak'. Mijn familie is via Noord-Frankrijk in 1200, via Antwerpen naar de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse eilanden getrokken. Het kan best zijn dat er wel degelijk een verbinding is mijn voorouders. Mijn opa heette ook Leendert Vingerling en was aannemer/architect in Wassenaar. Door de crisis in de jaren 30 waren er geen opdrachtgevers meer en vertrok hij naar Honselaarsdijk(Westland), waar enkele familieleden woonden. Hij heeft mooie Art Deco huizen gebouwd (zie foto). Salut Leendert Dag Leendert, Wegens ziekte ben ik nu pas in staat een antwoord te geven. Ik heb jaren in Wassenaar gewoond (1972-1985) Het huis komt me bekend voor. Dat van die stamboom zal ik nog wat uitwerken en daar kom ik nog op terug als je dat leuk vindt. Je hebt onstellend veel foto s. Mijn vader had was amateurfilmer en heeft in de jaren 50 en 60 veel films gemaakt. Na het overlijden van zowel vader als moeder ben ik nu van plan ze te gaan digitaliseren. Ik ben de enig overgeblevene er is nu geen familie meer. Er moet mooie kleurenopnames bij zijn van Mariahoeve, Scheveningen, Meijendell en de Wassenaarse Slag uit de jaren 60. Helaas heb ik mijn heup gebroken en de revalidatie vlot niet zo. Vandaar mijn late reaktie. Heb jij nog meer foto s van Radio Monique? Van Rob Koene of Erwin van der Bliek? Groeten, Raymond
Geplaatst 30 mei 202430 mei Op 30-5-2024 om 08:55 zei Helmut: Ik wens je veel beterschap. Dank je Helmut. Groet, Raymond
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.