Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

In het archief van Ad Couwenberg zit een tape met de volgende opnamen. Hij heeft indertijd op 18 April 1973 twee radio's op z'n taperecorder aangesloten. Op het linkerkanaal hoor je het signaal van de 538 en op het rechterkanaal hoor je het signaal van de 259. De opname begint om 08:46 en loopt op kant 1 door tot 12:55. Op kant 2 begint deze om 12:56 en wordt het 259 signaal om 13:00 even onderbroken door het nieuws van Hilversum 1. De 538 opname vind ik wat dof (heb deze wat "opgetrokken" in 't hoog) en de middagopname bevat wat storing. Grappig is ook om in de frequentie-analyse van de signalen te zien dat de 538 opname een kleine brom toont op 50 Hz en dat je bij de 259 opname een kleine brom ziet bij zowel 50 Hz als 59/60 Hz. Ik bied de opnamen van 259 en 538 niet als separate files aan, de mp3's zijn in stereo met links 538 en rechts 259, precies zoals het toen op de band is gezet. Rond 11:00 hoor je dan ook dat het signaal van de 259 ook op de 538 wordt uitgezonden.

Deze inhoud is verborgen

Deze inhoud is verborgen

Ik sluit de originele beschrijving door Ad van deze band bij.

Veronica 730418.png

bewerkt door Ben

Geplaatst

Aardig om te zien en te horen Ben dat je heel soms nog een fikse storing aantreft. Maar als je dan naar het spectrum kijkt zie je dat ze tegelijk op 538 en 259 optreden. Dan kan het haast niet anders of het moet aan de ontvangst kant liggen. Maar hoe dan ook erg leuk om nu tegelijkertijd te ervaren hoe het allemaal plaats greep.

Toch slim van Ad om het zo te doen. Wat was de bandsnelheid?,  9,5 cm/sec of zo ?

Geplaatst
  • Auteur
  Op 18-4-2020 om 18:10 zei Juul:

Wat was de bandsnelheid?,  9,5 cm/sec of zo ?

Hi Juul,

De bandsnelheid was 4.75 cm/sec.

Geplaatst

Ik was die dag niet thuis maar (onderweg) naar Den Haag. Sommige stukken had ik later gehoord, maar nooit zo compleet als nu. Bedankt daarvoor. Gr. Bo

Geplaatst
  Op 18-4-2020 om 18:25 zei Ben:

Hi Juul,

De bandsnelheid was 4.75 cm/sec.

Kwaliteit is best goed hoor. En..................het gaat toch om de historie vind ik.

Geplaatst
  • Populair bericht

Achttien april 1973 was een dag met een existentiële tweestrijd, voor mij als Veronica-luisteraar in Den Haag: ga ik naar het Malieveld, óf luister ik naar de radio? Het werd de radio, en ik vond het ongeëvenaard: Veronica vanaf de Mi Amigo! De 538 weer in de lucht! Tom Collins en Tineke live uit de Caroline-studio met Norman Barrington achter de knoppen! Lex Harding live vanaf de weer vlotgetrokken Norderney! Ik kon het zoute zeewater bijna proeven. 

Echt geweldig om dit allemaal nog eens te horen. Indertijd viel mij op dat het signaal van de 259 scherper klonk dan de 538, bijna FM (dankzij Peter Chicago?) maar dat 538 veel ongevoeliger leek voor storing dan de 259. 

Ben, Vincent, bedankt voor deze bijzondere geluiden. 

Geplaatst
  • Populair bericht

Rob,

Dat laatste:

" maar dat 538 veel ongevoeliger leek voor storing dan de 259"

Dat ligt aan de ontvangstkant. Want daar treedt dan die storing op.

En 259 was wat "scherper" zoals je schreef, dat kwam bij ons deels door het inregelen van de 538 door José e.a. en ook door de keurige bandbreedte begrenzing , 9Khz, die we toepasten om vooral geen "storing" te veroorzaken.

Dat soort zaken werden wel gemeten door de mannen van de PTT  in station NERA in Nederhorst den Berg. We hadden daar laten we zeggen "connecties". De chef daar was nl de buurman van Stan Haag en voetbalde bij ons in het team.  En er werkten daar al een paar zendamateurs die het wel snapten.  Ja, zo gaat dat hé.

bewerkt door Juul

Geplaatst
  Op 26-4-2020 om 09:29 zei Juul:

En 259 was wat "scherper" zoals je schreef, dat kwam bij ons deels door het inregelen van de 538 door José e.a. en ook door de keurige bandbreedte begrenzing , 9Khz, die we toepasten om vooral geen "storing" te veroorzaken.

Ja, maar de 538 antenne was aanmerkelijk smaller dan de 192 antenne. Electronisch kwa spectrum dan.

Dat komt door de grotere antenne waardoor de Q factor groter is, of anders gezegd, scherper afgesteld met meer demping van de zij banden. 

Hoe lager de frequentie hoe moeilijker het is om een beetje bandbreedte te krijgen. Vooral Lange Golf zenders hadden daar moeite mee. Die klinken dan ook meestal wat doffer.

Deels kan je dat compenseren door meer hoog in te sturen, maar wordt meer signaal wat verder van de carrier frequentie ligt "teruggestuurd", dus een slechte SWR, met als mogelijk gevolg afslaan van de zender.

Voor de 675 antenne, Radio 10,  werden allerlei maatregelen genomen zoals het mee laten stralen van de tuidraden.

• 4 months later...
Geplaatst
  Op 8-9-2020 om 23:53 zei Sea:

Tot voor 1978 was het 8 khz daarna 9 khz

Lees ik het goed? " tot voor 1978 was het 8 kHz ".

Vergissing of verkeerd op geschreven? Het was toch echt 9 Khz.

Dit is van de EBU.......................

screen 422.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  Op 8-9-2020 om 23:53 zei Sea:

Tot voor 1978 was het 8 khz daarna 9 khz

Voor 78 was de indeling 9 kHz raster, behalve het hogere gedeelte van de MG band, dat was 8 kHz, maar toegestane zendbandbreedte was ook daar gewoon 9 kHz, dus er was wat overlap tussen de kanalen.

Geplaatst
  Op 9-9-2020 om 17:28 zei ruudam:

Voor 78 was de indeling 9 kHz raster, behalve het hogere gedeelte van de MG band, dat was 8 kHz, maar toegestane zendbandbreedte was ook daar gewoon 9 kHz, dus er was wat overlap tussen de kanalen.

Dat begrijp ik niet Ruud. Ik neem aan dat je met het hogere deel bedoeld in frequentie.

Dat blijkt niet uit een EBU rapport van bij. 1965.

screen 422.jpg

En deze uit 1972. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

ebu nav frq wisseling 2 kopie.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
  Op 9-9-2020 om 18:05 zei Juul:

Dat begrijp ik niet Ruud. Ik neem aan dat je met het hogere deel bedoeld in frequentie.

Dat blijkt niet uit een EBU rapport van bij. 1965.

screen 422.jpg

En deze uit 1972. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

ebu nav frq wisseling 2 kopie.jpg

Van 1538 tot 1602 is het 8 kHz......

Geplaatst

Zowel in GE74 als GE75 was er een voorstel om tussen alle frequenties een spatiering te geven van 8 kHz. Dit vanwege de grote vraag naar Middengolf frequenties. Dat voorstel haalde het dus niet, het werd 9 kHz. 

Rob V. 

Geplaatst
  Op 9-9-2020 om 19:06 zei Juul:

Oeps, inderdaad nooit gezien en geweten..............................

O O O, jarenlang uitgezonden op 1562 en nooit gezien dat de buren op 8 kHz zitten. Hoe gaan we dit goedmaken? Biertje.......... (na de coronatijd)

Geplaatst
  • Populair bericht

Biertje ?????

Laat ik nu net de enige bij Veronica was die geen alcohol nuttigde........................(werd door anderen wel ingehaald).

Ik kreeg altijd standaard een Cola aangereikt.

En, daarom weet ik met m'n nuchtere gedrag ook zo veel.

Zoals Rob Out altijd zei "jij bent gevaarllijk, je drinkt niet".

Later  tijdens een reunie lachten we daar nog wel om. zoals op deze foto.

vraag;"wat klopt er niet ?"

screen 422.jpg

bewerkt door Juul

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.