Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Is ingelijfd bij het tegenwoordige GatesAir en die maakt nog steeds MG zenders. Overigens is het aantal middengolf zender fabrikanten in Europa aanzienlijk terug gelopen. 

Je zou ook nog Armstrong, BE of Nautel kunnen aanraden, hebben ze wat meer keus.

Rob V.

• 4 months later...
Geplaatst
Op 13-1-2025 om 07:35 zei radio tpot:

Ook dat viel erg mee hoor 😃

Luister daar bij jouw in de buurt maar eens op 1485 KHz, dat klinkt nergens na.

Of op mijn kiwi naar 1485, dan hoor je pas wat een slechte modulatie is.

Theo

Het stond erg te vervormen bij een beetje bass in het geluid. Zat ook te weinig compressie op.

Geplaatst

Te weinig compressie, tja dan zul je mijn geluid ook wel niets vinden, daar zit heel weinig compressie op.

Wel veel dynamiek trouwens.

Ik heb regelmatig naar hun geluisterd, maar vervorming in het laag stel ik niet zo vast als wat jij omschrijft.

Wel hoor ik andere dingen maar dat is de processing kleur en das smaak.

Theo

Geplaatst (bewerkt)

Ik vind die klank aangenamer dan die van Monique was. Je kunt namelijk best compressie toevoegen om het geluid in balans te houden dus in die zin moet dat zelfs. Less is more in deze. Er gaat daar iets niet goed met de toonregeling of dat de zender er verkeerd mee omsprong. Ik heb begrepen dat ze hiermee bezig waren, maar die tijd kwam er niet want toen kwam deze storm er over heen.

bewerkt door radiofreak31
Geplaatst

Ik gebruik een leveller om dat in balance te houden.

(Het is dezelfde leveller die ook gebruikt werd voor de opname van Michel Jackson LP Thriller)

Compressie staat er bijna niet in, wel is de dynamiek daardoor groot.

Het is een misverstand om te denken dat je luider wordt door de dynamiek te verkleinen en alles tegen het dak op te schroeven.

Zodat er 1 groot muur aan geluid ontstaat, en dat vinden vele mooi klinken, ik niet😄

Theo

Geplaatst (bewerkt)

Licht er ook wat voor format je brengt. Ik snap dat een zender als Monique wel een luid en vet geluid wil op AM, zo klonk het ook altijd vanaf de Ross, dus daar zullen ze in de buurt willen komen want Monique is niet alleen maar classics, maar ook muziek van nu tegenwoordig helaas.

bewerkt door radiofreak31
Geplaatst

Nogmaals het is een misverstand om te denken dat alles tegen het dak omhoog schroeven een luid en vet geluid geeft.

Als ik mijn eigen opnamen van de Ross uit die tijd terug beluister, dan hoor je ook dat er iemand bij geweest is die begreep hoe het moest.

En dat is geen alles tegen het dak omhoog geprocest boem geluid.

Theo

Geplaatst

Bedoelde meer het geluid van Monique, niet van Caroline destijds. Bij Caroline klonk het destijds wat milder, maar later vanaf halverwege jaren 80 klonk het zoals Monique klonk, tikkeltje milder maar wel in de richting. 1983 was volgens mij het eerste jaar op de Ross, kan zijn dat ze toen de Optimod nog niet hadden.

Geplaatst

Die hadden ze wel degelijk aan het werk.

Moniek klonk al meer tegen het dak aan, dynamiek er uit om maar zo luid mogelijk te zijn.

Mooi is totaal iets anders.

Ergens heb ik daar ook nog een opname van.

Theo

Geplaatst

Audio for the transmitters was processed by a variety of different systems. In the single service days a then revolutionary unit, known as an Orban Optimod, type 9000A/1 was used to dynamically compress and pre-process the audio prior to transmission. By compressing the dynamic ramnge in different frequency bands as well as applying overall broadband gain control the average programme density could be significantly increased.

This has the audible effect of making the programme sound louder thus masking noise and interference picked up en-route to the listener. By thus increasing the average average loudness and modulation depth, the overall envelope power of an AM transmitter is also increased, giving more watts into the air. This also has the advantage of further reducing the background noise and appearing to improve the range of the signal.

The Optimod also applies some frequency selective pre-emphasis onto the audio, to give the bass more punch without overload, and to compensate for high-freqeuncy roll-off in the majority of consumer radio receievers. These features coupled with the use of low-distortion phase compensated clippers, gave the Optimod a classic processing sound.

When used with the good audio response of the ampliphase transmitter, the wide bandwidth single service antenna and Carolines lack of 5KHz audio filters as used by other European stations, during 1983 and 1984 Caroline achieved better audio on AM than many of the low budget fledgeling local stations did on FM at that time.

Although there are some who state that Carolines Optimod was one of the first in Europe this is probably not true. Both Luxembourg and Sunshine Radio in Dublin already had these units installed before Caroline returned to the air, and the BBC had them installed at a small number of local stations where the penetration of the signal and audience retention was poor.

Both BBC Manchester and BBC London are believed to have had Optimods fitted in 1983. By 1984 or so, Radios 1 and 2 both used Optimods, though they used single units at Broadcasting House prior to programme distributuion and not a unit interfaced into each transmitter.

However, Carolines 9000 is possibly the oldest in Europe, as, apart from Luxembourg, most others were of the later 9100 model type.

Please login or register to see this link.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6698
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Top 40
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.