Geplaatst 23 oktober 20222 jr. Auteur Never a dull moment bij Monique. Dat gaat weer even duren dus....
Geplaatst 13 november 20222 jr. Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Ik denk dat ze binnen 1 of 2 weken gaan uitzenden, gewoon met het toegestane vermogen daar hebben ze gewoon recht op.
Geplaatst 13 november 20222 jr. Auteur Oeh, dat klinkt nog niet best. Goede modulatie blijft een probleem daar. 13 november 20222 jr. bewerkt door radiofreak31
Geplaatst 27 november 20222 jr. Auteur Waarom zenden ze nog uit eigenlijk. Audio staat zo zacht afgesteld in vergelijking met de andere stations. Dit is echt niet meer om aan te horen. Modulatie level is ver in de -dB. Terwijl de signaalsterkte vrijwel normaal is gebleven. 27 november 20222 jr. bewerkt door radiofreak31
Geplaatst 27 november 20222 jr. Er wordt gebruik gemaakt van een Orban, en dan is het goed. Dat jij dat niet kunt horen? 😄 Theo
Geplaatst 28 november 20222 jr. Populair bericht Op 27-11-2022 om 20:59 zei radiofreak31: Waarom zenden ze nog uit eigenlijk. Audio staat zo zacht afgesteld in vergelijking met de andere stations. Dit is echt niet meer om aan te horen. Modulatie level is ver in de -dB. Terwijl de signaalsterkte vrijwel normaal is gebleven. Of beter gezegd: Voor WIE zenden ze eigenlijk uit? Alle antennetechnieken ten spijt, men heeft gekozen voor een dipool met als gevolg dat je in de buurlanden te ontvangen bent maar de signaalsterkte hier 20 km verderop belabberd is. Echt zinvol dus die Nederlandse presentatie op de zeezender die geen zeezender is. (...) Ik vraag me echt af hoe het daar met de realiteitszin is gesteld en of er überhaupt wel over zaken wordt nagedacht. Als je op hun Facebookpagina goed tussen de regels door leest dan lach je de krullen van je buik.
Geplaatst 28 november 20222 jr. Das een 30 meter mast op een gebouw, je ziet helaas niet hoe de draden lopen. En je ziet niet de 2 andere hulp masten op de uiteinde van dit gebouw. We nemen aan dat er een horizontale draad gebruikt wordt? Voordeel van een horizontale diplool is: Geen radilalen Grote bandbreedte Geen tuner of ander aanpassing nodig. Kan niet fout gaan antenne. Nadelen zijn er ook: Geen signaal in het verticale vlak, dus slechte of geen grondgolf. Signaal wordt loodrecht de lucht in gestuurd, veel skywave. Dipool hangt altijd te dicht bij de grond, ook hier boven het dak. De hoek die gemaakt wordt bepaalt je impedantie en afstraal karakteristiek. Grote kans op HF inspraak. Wordt ook wel een piraten antenne genoemd. Grondgolf gebrek compenseer je dan met vermogen. Theo
Geplaatst 28 november 20222 jr. Auteur Op 27-11-2022 om 21:24 zei radio tpot: Er wordt gebruik gemaakt van een Orban, en dan is het goed. Dat jij dat niet kunt horen? 😄 Theo Dan staat hij in bypass modus zeker....
Geplaatst 28 november 20222 jr. Die functie zit er niet echt op. Wat wel kan is de tilt instellingen uit zetten. Maar dan zit de helft van de processing er nog wel bij tussen als U me nog kunt volgen. Als een AM zender met een Orban niet luid klinkt dan is de tilt procedure niet goed doorlopen. Bij de Orban zijn er 3 in te stellen! Je kunt dan niet maximaal insturen en niet in de plus moduleren. Deze procedure zorgt er voor dat je min en plus gelijk lopen, in de gebruiksaanwijzing van de Orban staat dit goed omschreven hoe in te stellen. Vaak gaat het dan fout bij het laag en komt het hele geluid er wat verfrommeld uit. Om het toch nog 'goed' te laten klinken moet het zachter gezet worden. En dat is wat jij dan als luisteraar hoort. We weten ook niet wat voor zender er gebruik wordt, maar in zeldzame gevallen kan het aan de zender liggen. Bovenstaande zijn mijn eigen ervaringen en bevindingen, het wil dus niet zeggen dat dit bij een ander ook zo is 😇 De foto met de 2 blokken is een 60 Hz toon bij een juist ingestelde tilt. De driehoek geeft vervorming van het geluid weer. Theo 28 november 20222 jr. bewerkt door radio tpot
Geplaatst 28 november 20222 jr. Auteur Las dat ze een 'nieuwe zender' hebben. En de Optimod die gebruikt wordt is het type wat ook op de Ross gebruikt werd, de zwarte versie.
Geplaatst 28 november 20222 jr. Ja zo iets hoorde ik ook in de geruchten ethergolven. Hier zie je Peter Chicago aan boord van de Ross, dezelfde zwarte Orban en de gebruiksaanwijzing. De zwarte uitvoering is trouwens de eerste optimod van Orban. Ook zie je dat zonder een scoop er niets gaat om te regelen. En als je het goed gedaan hebt, dan ziet het er zo uit: Theo 29 november 20222 jr. bewerkt door radio tpot
Geplaatst 29 november 20222 jr. Auteur Ik vind het ook bewonderingswaardig dat het geluid ondanks het de modulatie vrij zwak is, tóch nog vervormd. Luister maar eens goed. Iets gaat daar niet helemaal lekker dus. 29 november 20222 jr. bewerkt door radiofreak31
Geplaatst 1 december 20222 jr. Op 28-11-2022 om 09:32 zei radio tpot: Das een 30 meter mast op een gebouw, je ziet helaas niet hoe de draden lopen. En je ziet niet de 2 andere hulp masten op de uiteinde van dit gebouw. We nemen aan dat er een horizontale draad gebruikt wordt? Voordeel van een horizontale diplool is: Geen radilalen Grote bandbreedte Geen tuner of ander aanpassing nodig. Kan niet fout gaan antenne. Nadelen zijn er ook: Geen signaal in het verticale vlak, dus slechte of geen grondgolf. Signaal wordt loodrecht de lucht in gestuurd, veel skywave. Dipool hangt altijd te dicht bij de grond, ook hier boven het dak. De hoek die gemaakt wordt bepaalt je impedantie en afstraal karakteristiek. Grote kans op HF inspraak. Wordt ook wel een piraten antenne genoemd. Grondgolf gebrek compenseer je dan met vermogen. Theo Of dit nu een typische "piraten antenne" is .............. Het zal wel neerkomen op een inverted V. Weliswaar natuurlijk een "gemakkelijke" antenne, maar zit wel een adder onder het gras. De antenne is gebalanceerd en de zender heeft een ongebalaceerde uitgang. Dat zal je dus moeten aanpassen anders krijg je ellende. Een balun is niet altijd de oplossing, menig balun zet balanced niet hard naar unbalanced om. Het is makkelijker om met kippeladder te voeden en tussen zender en de kippeladder middels de ATU van balanced naar unbalanced te gaan. Dat voorkomt storing. De antenne presteert in nachtelijke uren beter als overdag. Ontvangst is dan wel via de skywave en ook dat heeft dan weer gevolgen. Rob V.
Geplaatst 1 december 20222 jr. Is het zeker, dat hét een Inverted V antenne is? Of is het een T-antenne?
Geplaatst 13 december 20222 jr. Auteur Ze hebben nu ook een AM gemoduleerde stream bij Monique gevoed door een AM radio vlakbij de zender dus zo goed als ruisvrij: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Dat klinkt niet best, vlak, geen audio kleuring helemaal niets.
Geplaatst 5 december 20231 jr. Radio Monique 918 stopt met uitzenden. Zeker goed voor Radio T-Pot^^ en ik weet niet welke zenders op die frequentie zullen bijgekomen zijn. Duidelijk is de hint naar een te "hoog" gebruikt zendvermogen.... Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 5 december 20231 jr. ''“Bij aanvang was het station op de middengolf redelijk te ontvangen in bijvoorbeeld Middelburg, Den Bosch, Nijmegen, Doetinchem en Zwolle.'' Je zou het bijna geloven. 😉
Geplaatst 6 december 20231 jr. Tja dat is natuurlijk leuk maar DX werk, en niet het doel van een omroep in de MG band. Liever in Heel Nederland gehoord worden dan een DX rapport ergens uit Scandinavie. Rob V.
Geplaatst 6 december 20231 jr. Op 6-12-2023 om 18:11 zei ruudam: Ik ben in Finland ontvangen maar vraag niet hoe. Ik al in Canada, was zeer helder en luid te horen. Maar dat is en was het doel helemaal niet, ik wil in een cirkel van 30 km rond om goed te ontvangen zijn. De rest is bijvangst. Theo 6 december 20231 jr. bewerkt door radio tpot
Geplaatst 10 december 20231 jr. De 1332 komt vrij, wordt verder alleen gebruikt in Beilen en Goor. Dus Middelburg en Den Bosch kunnen weer....
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.