Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Ik kreeg een mail van iemand en die schreef dat een kennis van hem mij kent...., kan, en die kennis was zendertechnicus in de jaren 80 op Caroline....... zou ook kunnen, heb ik nooit gevolgd.

Zou dit kunnen kloppen?   Naam: Frank van Hamersveld.

Ben benieuwd.

bewerkt door Juul

Geplaatst

Google kent alleen een beeldhouwer en een senior kostendeskundige.

Jan van Hamersveld lijkt me ook zo'n typisch verzonnen piraten naam.

Geplaatst
  • Auteur
  Op 26-7-2020 om 17:38 zei ruudam:

Google kent alleen een beeldhouwer en een senior kostendeskundige.

Jan van Hamersveld lijkt me ook zo'n typisch verzonnen piraten naam.

Jan ?   ...................ik schreef toch Frank.

Geplaatst
  • Auteur

Opgelost..................het blijkt te gaan over Walter Zwart, maar die ken ik helemaal niet.

"na mijn zeezendertijd".

Jongere generatie.

Geplaatst
  Op 26-7-2020 om 20:05 zei Juul:

Opgelost..................het blijkt te gaan over Walter Zwart, maar die ken ik helemaal niet.

"na mijn zeezendertijd".

Jongere generatie.

Vreemd dat je Walter niet kent. Is een zeezenderexpert, kwam ook op de zeezenderdagen, uitstekende discjockey, muzieksamensteller en heeft de geschiedenis van radio Monique geschreven.

Deze inhoud is verborgen

Walter is geen technicus ,maar discjockey aan boord geweest.  In de 80 jaren heeft er geen enkele Nederlandse technicus aan boord van de Ross Revenge voor radio Caroline gewerkt.

Salut

Leendert

4570 waltersimonsfotorobolthof.jpg

Walter Simons 'voert' de vissen tijdens het 'tripje' van Thi.jpg

9981waltersimons2.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst
  Op 26-7-2020 om 18:18 zei Juul:

Jan ?   ...................ik schreef toch Frank.

Foutje, bedankt.

Op 26-7-2020 om 20:05 zei Juul:

"na mijn zeezendertijd".

Jongere generatie.

Walter werkte na zijn zeezender tijd (oa) voor Sky radio.

Daar kwam ik hem tegen als technicus.

Geplaatst
  • Auteur

Hij heeft nu LPAM    Flashback1485.

Op 27-7-2020 om 16:12 zei Leendert Vingerling:

Vreemd dat je Walter niet kent. Is een zeezenderexpert, kwam ook op de zeezenderdagen, uitstekende discjockey, muzieksamensteller en heeft de geschiedenis van radio Monique geschreven.

Deze inhoud is verborgen

Walter is geen technicus ,maar discjockey aan boord geweest.  In de 80 jaren heeft er geen enkele Nederlandse technicus aan boord van de Ross Revenge voor radio Caroline gewerkt.

Salut

Leendert

4570 waltersimonsfotorobolthof.jpg

Walter Simons 'voert' de vissen tijdens het 'tripje' van Thi.jpg

9981waltersimons2.jpg

Dag Leendert,

Dank voor je uitleg. Leuk.

"Vreemd dat je hem niet kent?"................  Heb jij dat nooit ?

De keren dat ik op zeezenderdagen ben geweest zijn op 1 hand te tellen en dan hoef ook nog eens "iemand" niet te kennen?

Zijn naam zei me niks, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd.

Maar nogmaals voor de zoveelste keer, na 31 augustus 1974 was bij mij de interesse  weg. Mag toch ?

Oh, nee, Laser vond ik wel spannend, maar dat was het wel.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 27-7-2020 om 18:32 zei Juul:

Maar nogmaals voor de zoveelste keer, na 31 augustus 1974 was bij mij de interesse  weg. Mag toch ?

Alles mag Juul.

Ik ben niet van de gedachtenpolitie. Ik kan je niets verplichten. Misschien kwam het verlies aan interesse , omdat jullie allemaal je eigen gang gingen en voor het zojuist gestichte gezin (lees :zekerheid) kozen?

Het valt me overigens wel op dat niemand van 'jouw' generatie ook maar enige interesse in  'ons' (na 1974) heeft getoond. Ik vind dat  'jouw'  zeezender generatie  toch wel neerbuigend op' ons' neerkijkt, terwijl dat niet terecht is.

Wij hadden te maken met veel moeilijkere omstandigheden . Wettelijk verboden, gevangenisstraf van zes maanden of 10.000 gulden boete. Ik zal niet in detail gaan, want je weet ongetwijfeld wel wat ik bedoel.

Er zou juist meer waardering en erkenning voor 'ons' moeten zijn. Jij bent gelukkig nog de enige die een héél klein beetje interesse toont.

Toch zou het ' jouw generatie' sieren als ze meer belangstelling zouden kunnen opbrengen om zich eens te verdiepen hoe wij ons staande hielden in de periode na 1 september 1974.

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Inderdaad Leendert, ieder ging z'n eigen weg.  We waren ook meer een "bedrijf".  En Ad en ik waren toch de jongere generatie.

Hoewel er toch mijn generatie collega's waren maar die hadden en nog steeds hebben die interesse niet. Ik heb het ook eigenlijk alleen maar omdat ik wil dat onze Veronica geschiedenis bewaard moet blijven. Vandaar mijn uitgebreide beschrijvingen etc.   Dat zoals jij schrijft dat "neer buigende"  klopt wel. Dat heb ik ook wel voor een deel. Ik was voornamelijk technisch geinteresseerd.

Als ik heel eerlijk en duidelijk ben, vond ik het "gerommel in de marge". Dan weer wel in de lucht dan weer niet..............

Maar, we hebben het er al vaak over gehad we verschillen daar over van inzicht, de zeezenders van na 31 aug. zijn zo'n beetje hap snap beschreven, behalve dan het boek van Ferry Eden. Da's mooi. Ik heb dat in ieder geval gegeven aan B&G zodat dat stuk in ieder geval bewaard blijft.  En ook het RNI boek van Marc ligt daar nu.

Ik heb dat maar op me genomen, anders gebeurd het niet. Dat moet je toch toegeven.

En ik vond het, natuurlijk door de omstandigheden, na 31 augustus, een gedoe daar op de Noordzee.  Echt professioneel vond ik het niet.

En als ik voor mijzelf "spreek"  ik was niet voor de illegaliteit. 

Maar hoe zie jij dat dan voor je, mensen van mijn zeezender generatie, je doelt op oud collega's denk, die zouden wat meer belangstelling moeten tonen........................

Ik kan mij daar niets bij voorstellen.

Persoonlijk vind ik die avonturen  soms hoofdschudden wel aardig om te lezen. Waar ze trek in hebben.

En bij mij, nogmaals, komt het voort uit "geschiedenis, het vak waar ik op school een 9 voor had, en dat was en is mijn drijfveer.

Ik zie het bij Ad, die vind radiostationnetje spelen leuk, vandaar de stream, ik heb zoiets van leuk...........................................

En zo hebben we gelukkig de taken verdeeld.

Groet,

Juul

bewerkt door Juul

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 27-7-2020 om 20:18 zei Juul:

Maar hoe zie jij dat dan voor je, mensen van mijn zeezender generatie, je doelt op oud collega's denk, die zouden wat meer belangstelling moeten tonen........................

Ik kan mij daar niets bij voorstellen.

Persoonlijk vind ik die avonturen  soms hoofdschudden wel aardig om te lezen. Waar ze trek in hebben.

Het is een apart wereldje. Weinig mensen hebben gewerkt voor of op een radioschip. Dat 'unieke' schept in mijn overtuiging en ervaring een band onder elkaar, maar ook een blijvende interesse in de 'soortgenoten' die op een ander schip hebben gezeten. Het gekke is dat 'wij' wel interesse tonen in zeezenders  voor 1974 , maar andersom niet. 

Een boer, tuinder of visser blijft altijd boer, tuinder of visser. Als hij gestopt is, verliest hij niet de interesse in het vak en wil graag op de hoogte blijven van de nieuwe ontwikkelingen . Dat is interesse vanuit het vak en de 'roeping' die boer of tuinder ervaren.

Dichter bij huis: De radio/zender technici blijven interesse in het vak houden en zijn altijd nieuwsgierig .

Het verbaast mij daarom dat dit met de generatie voor 1974 niet is gebeurd. Misschien schept  juist het illegale en op een schip zitten wel de band, en is het ' kantoorbaan achtige' inderdaad wel de oorzaak van de desinteresse.

De spelregels waren na 1 september 1974 gewijzigd. En die waren heel erg moeilijk geworden. Radio maken kon niet meer zo 'professioneel'. Niet zozeer de programma kwaliteit , maar de continuïteit van uitzendingen kwam amateuristisch over. Het vaak uit de lucht zijn had voornamelijk technische redenen, maar ook vaak met gebrek aan geld te maken. Dat er  desondanks toch nog radio werd gemaakt , is blijkbaar niet interessant  genoeg voor 'jouw' generatie.

Salut

Leendert

Geplaatst

Er zit ook wel duidelijk een heel groot verschil tussen jullie generatie's zee radio mannen Juul en Leendert,

In Juul zijn generatie was het meer "omroepje" spelen, er waren geen wetten en alles ging legaal en in de openbaarheid iedereen wist hoe de vork in de steel zat...

Leendert zijn generatie dat waren de echte piraten/freaks , alles illegaal in het geniep, niemand wist hoe de vork in de steel zat en alles draaide als een tierelier , anders was het niet zolang na '74 door gegaan.

Denk dat daar het verschil in zit, misschien ook dat Juul bij de burgerlijke Tros zat.

Weet niet hoe het is geweest als Juul bij Veronica was gebleven, die ook wel dj's etc aan nam van de zee generatie na '74

Geplaatst
  • Auteur

Ik denk dat André dat heel goed heeft samen gevat heeft.

Toch nog twee opmerkingen.

Dat ik bij de TROS terecht kwam was omdat Tom Mulder, die daar al ruim een jaar werkte, mij vroeg om z'n producer te worden.  Wie weet als Tom bij de VARA  of xxxxx had gezeten was dat het geworden. En...........de TROS had net de A-status gekregen dus meer zendtijd.

En toen ik daar kwam zei de legendarische Joop Landré; "Je komt van zee en da's goed volk".

Getuige het feit dat de TROS ook ontstaan is op zee.

Ook verkeerde ik in goed gezelschap van Ferry Maat en Ad Roland. 

Als je dat burgerlijk noemt, prima. Ik trof daar  dezelfde vrijheid en sfeer aan als bij Veronica. 

Bij Veronica blijven was voor mij niet gegeven, de verhouding met Rob Out was niet de goede.

Lex heeft mij in 1976 nog terug gevraagd maar Rob Out blokkeerde dat weer.

Jaren later verweet Out mij dat ik was "over gelopen" naar de TROS maar toen had ie te veel gedronken. En dat laatste is hem helaas noodlottig geworden.

Hier samen met Rob tijdens live uitzendingen a/b Norderney.

Het is een "still" uit een film, vandaar de kwaliteit.

Rob Juul ive.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst

De mensen die in het Veronica-studio-gebouw in Hilversum bandjes vulden kun je natuurlijk ook geen "zeezendervolk" noemen. Logisch dan ook dat ze na 31-8-1974 niets meer hadden met zeezenders. Gr.Bo

Geplaatst

Of gewoon 'commerciële radio'. Van 1974 tot 1989 waren pogingen daartoe vanwege de wetgeving niet echt levensvatbaar. Nieuwe Europese marktregels brachten daar verandering in.

bewerkt door Will Stevens

Geplaatst
  Op 28-7-2020 om 15:25 zei Will Stevens:

Of gewoon 'commerciële radio'. Van 1974 tot 1989 waren pogingen daartoe vanwege de wetgeving niet echt levensvatbaar.

Toch knap dan, dat ondanks (slechte) wetgeving, er jaren lang geluisterd kon worden naar o.a. Radio Mi Amigo, Monique en heel veel goede vrije radio stations uit de grote steden.

Geplaatst

Ik zou even terug willen naar Walter Zwart. Ik kende hem van Radio Monique als Walter Simons en vond hem een erg fijne dj. Ik herinner me het programma Het Radio Avondblad waarin hij destijds voor mij een plaat draaide. Weet iemand hoe het met hem gaat?

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.