Geplaatst 12 februari 20214 jr. Beetje strenge winter hier, nee dan USA. Beetje ijs in de top vd mast, ...... Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Tis wat Ruud. Hopelijk had de zender een SWR beveiliging die in kwam.
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Des Moines en Cedar Rapids Iowa. Ben er vaak geweest was iets van 3 a 4 uurtjes rijden van elkaar. Het is een redelijk vlak landschap (alleen maar mais zo ver je kijken kan) en met regelmaat zo'n pylonenmast van dik 300m hoog. Er stonden er veel, en dan breekt dus soms het topje van 30m af. Auwwww.. Heb er wel beeld bij want heb daar een keer in maart dik -30C (op de thermometer) meegemaakt, de gevoelstemperatuur was -50C. Strakke Noorder wind. Dikste jas aan, twee mutsen op, drie truien eronder en na 5 minuten was je helemaal verkleumd. Dan hebben we hier momenteel een beetje kou 🙂 en niets meer 😉.
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Mastje van maar 30.4 meter, is maar 4 meter hoger dan wat ik zelf in de tuin heb staan, en dat valt er dan van de mast zelf af. Die van mij is niet zo bruin van kleur 😃 Theo 12 februari 20214 jr. bewerkt door radio tpot
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Op 12-2-2021 om 20:35 zei radio tpot: Mastje van maar 30.4 meter, is maar 4 meter hoger dan wat ik zelf in de tuin heb staan, en dat valt er dan van de mast zelf af. Die van mij is niet zo bruin van kleur 😃 Theo 30 mtr ? Theo er staat : "1,026 feet high" en da's dus 300 mtr. ! In de US gebruiken ze de "komma" heel anders. Een punt dus. 12 februari 20214 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Je zou denken, stop er een paar verwarmingselementen in maar met ruim 300 meter wordt het een heel zware bedoening. Na de sneeuw van vorige week ben ik even bij mijn antenne met tophat wezen kijken. Op een beetje sneeuw op de tuner na was er niets aan de hand. Wel verbazingwekkend dat het hele systeem deze maand al een jaar in weer en wind staat te draaien.
Geplaatst 12 februari 20214 jr. Nee Juul het stuk wat er uit is gevallen is 100 feet. Theo Ik vermoed Harm, dat er over jouw antenne goed nagedacht is 👍 Theo
Geplaatst 13 februari 20214 jr. Auteur De antennes zaten goed ingepakt tegen ijs en sneeuw, want als dat in aan je antenne komt heb je een SWR probleempje. Daardoor kon er aardig wat ijs worden gevormd Is ooit in NL gebeurd bij zender Smilde Ned 2, die UHF antennes waren niet goed beschermd toen, met als gevolg beperkt bereik zender en slecht beeld. Het vermogen moet flink worden teruggedraaid en de zaak is niet helemaal goed afgeregeld dus je krijgt wat dubbelbeelden en zo. Ach later werd het mastje weer wat te heet en kwam er 200 meter naar beneden........ 13 februari 20214 jr. bewerkt door ruudam
Geplaatst 13 februari 20214 jr. De vraag is natuurlijk is het de mast of de tuidraden? Een zootje ijs op de tuidraden is ook niet alles. Zo kieperde de mast op de Ross ook om. Dat roept dan meteen de vraag op hoe de conditie van de tuidraden was. Vaak lijkt het aan de buitenkant nog wel prima, totdat je de kern gaat bekijken. En wat Smilde betreft, daar is ook eens een aanvarig geweest met een tuidraad. De bovenkant heeft destijds een tijdje scheef gestaan. Wonder dat er niets naar beneden gekomen is. Rob V.
Geplaatst 14 februari 20214 jr. Op 13-2-2021 om 20:40 zei Rob Veld: Zo kieperde de mast op de Ross ook om. Had ook te maken met de nieuwe anker positie, niet meer het Knock Deep, maar South Falls Head waar de zee veel woeliger was , metaalmoeheid aan de basis van de mast*** en slecht (weinig) onderhoud. *** "The introduction of the 1987 Territorial Sea Act moved Britains territorial waters from 3 to 12 miles, and with it forcing the Ross Revenge from its relatively sheltered position at Knock Deep to almost mid channel between England and France southwards to South Falls Head October 1987 also saw the worst storm the UK had encountered since records began and whilst the Ross Revenge was left battered and bruised from the storm - Radio Caroline were one of the only radio station on the south coast of the UK still to be broadcasting the next day. Unbeknown was the extent of damage the 300ft mast had incurred, which had been put under enormous strain during the storm, causing metal fatique to the base of the mast. Almost a month later a second storm proved too much for the iconic mast, with it shearing at the base and stays having to be cut to release the mast into the sea." Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.