Spring naar bijdragen

Featured Replies

• 1 month later...
Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 9-7-2021 om 22:46 zei bert ree:

digitaal omgezet van Shamrock tape Johan Rood 21 augustus 1979

Deze inhoud is verborgen

Door een verhuizing binnen Frankrijk was ik niet in de gelegenheid om dit forum dagelijks te volgen. Heb inmiddels  weer tijd en ben bezig om de 'achterstand'  te verwerken. Vandaar dat deze reactie wat later is dan de originele posting.

Ik vond het interessant om deze opname te beluisteren. Had hem nog nooit eerder gehoord. Het is over een paar dagen 42 jaar geleden. Heb  Radio Delmare in de nadagen actief meegemaakt. Johan is door zijn volharding  en eigenwijzigheid in het' laatste kwartier' van Delmare iconisch geworden.

De 'muiterij' vond slechts negen dagen voor deze opname plaats. Kees 'kaas' Mulder en ik(Jan Olienood)spraken toen met Johan Rood af dat we programma's met reclames zouden aanleveren. We dachten daarvoor ongeveer twee weken nodig te hebben.

Andere afspraken waren er niet. Johan anticipeerde op de komende nieuwe programma's door de zender in de lucht te houden met zijn programma's en de zender zo optimaal te laten klinken.

Het liep helaas anders.  

Eenmaal aan land vonden diverse ontnuchteringen plaats. Zo bleek na terugkomst van de muiterij aan land (12 augustus 1979) dat Gerard van Dam onze auto en boottrailer had gevonden. Hij had de trailer losgekoppeld en ergens in Scharendijke geparkeerd en de dop van mijn moterblok van de auto er af gehaald. 

Deze hele affaire kostte een aardige duit om weer naar huis te kunnen gaan. Voor Kees' kaas' Mulder was door dit 'gedoe' de maat vol en hij stopte abrupt.

Ik stond er de volgende dag dus alleen voor. Niemand wilde nog meewerken. Het geld was op, het najaar met slecht weer kwam er aan en ineens doken er andere partijen op die ook met Delmare door wilden gaan.

Ik vroeg me wel eens af waar ik aan begonnen was.

Ben er nog een paar keer naar het schip gevaren. Ik herinner me een keer dat de Martina onvindbaar was en een andere ankerplaats had gekozen . Van Ouddorp ineens voor de Maasvlakte. Kapitein Hans Keers moest zo nodig  met een  polyester vletje via de Waterweg naar Rotterdam om 'stuff' te halen in zijn café...

Er was een 'machtsvacuüm' na de muiterij, vergelijkbaar met de val van Saddam Hoessein in Irak of de huidige situatie in Afghanistan met de Taliban .

Gerard van Dam hield 'ons'  tenminste nog in bedwang en was de onbetwiste leider. Toen we hem aan de kant zetten,  deed een ieder maar wat. Het was ook heel moeilijk om zonder internet en mobiele telefoons iets te organiseren.

Was dat in 1979 wel mogelijk geweest dan had ik met Gerard van Dam uiteraard eerst overleg gehad. Doordat Gerard drie weken telefonisch onbereikbaar was en de situatie aan boord verslechterde besloten we tot een 'muiterij'.

Terugkijkend zou ik het anders hebben aangepakt, maar ik was toen ook maar een ventje van 23 jaar. 

Deze uitzending van Johan Rood bracht weer veel herinneringen boven. Jammer dat hij er niet meer is. 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Leendert, Johan Rood was op een gegeven moment toch voor zichzelf Delmare begonnen vanuit Belgie. Was er in die tijd dan zicht op een schip?

Rieni.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
  Op 18-8-2021 om 17:33 zei Leendert Vingerling:

Door een verhuizing binnen Frankrijk was ik niet in de gelegenheid om dit forum dagelijks te volgen. Heb inmiddels  weer tijd en ben bezig om de 'achterstand'  te verwerken. Vandaar dat deze reactie wat later is dan de originele posting.

Ik vond het interessant om deze opname te beluisteren. Had hem nog nooit eerder gehoord. Het is over een paar dagen 42 jaar geleden. Heb  Radio Delmare in de nadagen actief meegemaakt. Johan is door zijn volharding  en eigenwijzigheid in het' laatste kwartier' van Delmare iconisch geworden.

De 'muiterij' vond slechts negen dagen voor deze opname plaats. Kees 'kaas' Mulder en ik(Jan Olienood)spraken toen met Johan Rood af dat we programma's met reclames zouden aanleveren. We dachten daarvoor ongeveer twee weken nodig te hebben.

Andere afspraken waren er niet. Johan anticipeerde op de komende nieuwe programma's door de zender in de lucht te houden met zijn programma's en de zender zo optimaal te laten klinken.

Het liep helaas anders.  

Eenmaal aan land vonden diverse ontnuchteringen plaats. Zo bleek na terugkomst van de muiterij aan land (12 augustus 1979) dat Gerard van Dam onze auto en boottrailer had gevonden. Hij had de trailer losgekoppeld en ergens in Scharendijke geparkeerd en de dop van mijn moterblok van de auto er af gehaald. 

Deze hele affaire kostte een aardige duit om weer naar huis te kunnen gaan. Voor Kees' kaas' Mulder was door dit 'gedoe' de maat vol en hij stopte abrupt.

Ik stond er de volgende dag dus alleen voor. Niemand wilde nog meewerken. Het geld was op, het najaar met slecht weer kwam er aan en ineens doken er andere partijen op die ook met Delmare door wilden gaan.

Ik vroeg me wel eens af waar ik aan begonnen was.

Ben er nog een paar keer naar het schip gevaren. Ik herinner me een keer dat de Martina onvindbaar was en een andere ankerplaats had gekozen . Van Ouddorp ineens voor de Maasvlakte. Kapitein Hans Keers moest zo nodig  met een  polyester vletje via de Waterweg naar Rotterdam om 'stuff' te halen in zijn café...

Er was een 'machtsvacuüm' na de muiterij, vergelijkbaar met de val van Saddam Hoessein in Irak of de huidige situatie in Afghanistan met de Taliban .

Gerard van Dam hield 'ons'  tenminste nog in bedwang en was de onbetwiste leider. Toen we hem aan de kant zetten,  deed een ieder maar wat. Het was ook heel moeilijk om zonder internet en mobiele telefoons iets te organiseren.

Was dat in 1979 wel mogelijk geweest dan had ik met Gerard van Dam uiteraard eerst overleg gehad. Doordat Gerard drie weken telefonisch onbereikbaar was en de situatie aan boord verslechterde besloten we tot een 'muiterij'.

Terugkijkend zou ik het anders hebben aangepakt, maar ik was toen ook maar een ventje van 23 jaar. 

Deze uitzending van Johan Rood bracht weer veel herinneringen boven. Jammer dat hij er niet meer is. 

Salut

Leendert

In die tijd luisterde ik erg veel naar Johan, spannend wat er nu weer zou gebeuren. het ene uur zat hij in Monte Marcello en wat later moest hij weer diesel filteren om te vermijden dat de zender uitviel, wat toch gebeurde.  Regelmatig was het stil daar Johan te laat terug in de studio was. Hij nam op van Hilversum om nieuwsuitzendingen te kunnen verzorgen maar ook om nieuwe platen te kunnen opnemen. En ja 's nachts ging hij door in gesprek met landpiraten.  

Ook heel wat opgenomen op... Shamrock-Concert(Tandy) banden. Ik moet nog heel wat digitaliseren. Mijn bandopnemers zijn even in herstelling om op een juistere snelheid te draaien. Hopelijk krijg ik ze zonder veel gepiep online.

O ja, dj Gerard die in september 79 te horen was, weet je nog wie dit was? 

Geplaatst
  • Auteur
  Op 18-8-2021 om 20:01 zei Lokeend:

Leendert, Johan Rood was op een gegeven moment toch voor zichzelf Delmare begonnen vanuit Belgie. Was er in die tijd dan zicht op een schip?

Rieni.

Johan verliet het schip omdat hij in militaire dienst moest in Duitsland. Kapitein Hans is enkele weken later binnengevaren. Einde van dat verhaal.

Ik dacht dat er in november 1980 in de omgeving van Turnhout optredens zouden zijn met heel wat Vlaamse artiesten voor radio Delmare. Daar men op bezoekers zat te wachten begonnen de optredens veel later dan gepland en met een beperkt programma. Ik vermoed dat Johan dit organiseerde.  Was er toen 1 of 2 Delmare organisaties op dat moment? Dat weet ik niet meer. Leen waarschijnlijk wel.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 19-8-2021 om 00:05 zei bert ree:

Johan verliet het schip omdat hij in militaire dienst moest in Duitsland. Kapitein Hans is enkele weken later binnengevaren. Einde van dat verhaal.

Ik dacht dat er in november 1980 in de omgeving van Turnhout optredens zouden zijn met heel wat Vlaamse artiesten voor radio Delmare. Daar men op bezoekers zat te wachten begonnen de optredens veel later dan gepland en met een beperkt programma. Ik vermoed dat Johan dit organiseerde.  Was er toen 1 of 2 Delmare organisaties op dat moment? Dat weet ik niet meer. Leen waarschijnlijk wel.

In grote lijnen klopt het wat je schrijft .

Aanvankelijk was de opzet om met de Martina op zee te liggen tot aan het stormseizoen in november/december 1979. De boot was te licht om zware stormen te trotseren. De gedachte was om tijdens de zomerperiode voldoende opbrengsten te krijgen uit de commercials en dat publiciteit de naamsbekendheid zou verhogen. Investeerders zouden wellicht dan willen instappen en kon met een zwaardere boot het zendavontuur worden voortgezet.

Helaas kon door geldgebrek geen goede zender worden aangekocht en moest Johan Rood uit oude legerzenders iets 'toveren'. Dat lukte met vallen en opstaan. Het  vermogen en geluid waren in september en oktober beter dan in mei en juni toen het station startte. Maar, dat was te laat.

Johan moest inderdaad het leger dienen en dat bleek een mooie vorm van 'euthanasie', want het station was toch al ten dode opgeschreven door gebrek aan organisatie en geld.

Johan vond na het binnenlopen van de Martina in Stellendam, dat hij recht had op de naam Delmare en wilde het alsnog proberen om het station weer op een boot te krijgen. Een kennis van hem had een circus gekocht en die wilde wel investeren. Daarnaast zouden feestavonden ook inkomsten moeten opleveren.

Het werd twee keer niks. 

Aanvankelijk koos ik de kant van Johan om door te gaan. Zette een advertentie in het AD  waar leden zich konden melden en bracht nog een Delmare boekje uit.

Het was te kleinschalig en mislukte dus.

Toen Gerard weer boven water was gekomen werden de vriendschapsbanden weer aangehaald.  Er kwam  zelfs een 'verzoening' tussen Gerard en Johan Rood. Johan had een investeerder die een circus had overgenomen en daarmee voor Delmare  wel promotie wilde maken om daarmee ook inkomsten te krijgen. (zie foto's)

We zijn gaan kijken, maar het is nooit iets geworden. Het wantrouwen tussen Johan en Gerard bleek te groot. Ieder ging zijn eigen weg. Gerard vond Johan eigenwijs en Johan vond Gerard onbetrouwbaar.  Geen goede basis voor een samenwerking dus.

Later maakten Gerard en ik kennis met een Rotterdamse investeerder die een zanger wilde promoten. Hij zag een boot wel zitten . Er bestond toen geen Delmare meer, maar wel de Delmare Omroep Organisatie(zie foto). Een  papieren dekmantel voor de illegale Delmare. Op die manier kon ook legaal zaken worden gedaan.

Een boot(de Morgenster) werd in december 1980 gekocht van rederij Vrolijk, opgeknapt in Maassluis(zie foto) en op de dag van vertrek in mei 1981 door de politie overvallen en (onterecht) in beslag genomen.

Heel jammer allemaal. Voor Gerard van Dam was het definitief over. Hij had er genoeg van en wilde zijn normale baan  als bedrijfsleider van een Zeeman zaak in Leidschendam behouden.

Voor mij bleek er nog iets in het vat te zitten, want in 1983 kwam Radio Caroline weer terug vanaf een zendschip. Dat werd een nieuw avontuur met nieuwe kansen.

Salut

Leendert

4BA348F3-7F17-4D18-8A35-FEC8B537EFBC_1_105_c.thumb.jpeg.64a48d40a81379aede16183b125afb23.jpegB8445369-9AD6-434B-82E2-469F7784C24E_1_105_c.thumb.jpeg.8f66d1e52b8f2c064c48e0a5da05c834.jpeg

51F27ECE-3B3C-4D58-901F-D654A89D55FD_1_105_c.jpeg

4D5274B9-2345-4DF1-B58B-6B413F92A034_1_100_o.jpeg

FB6CC98D-A2C1-4080-9675-5C0CEE1E3410_1_105_c.jpeg

13BA9499-5264-4067-89E8-FBC2471ED534.jpeg

Geplaatst

De Morgenster, dat is later toch een prachtig schip geworden dat ook een keer in Vlissingen Sail was. De omroeper van dienst vertelde toen dat het een radio schip was geweest

en had uitgezonden. Maar dat uitzenden is niet gebeurd toch Leendert.

bewerkt door Lokeend

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 19-8-2021 om 19:09 zei Lokeend:

De Morgenster, dat is later toch een prachtig schip geworden dat ook een keer in Vlissingen Sail was. De omroeper van dienst vertelde toen dat het een radio schip was geweest

en had uitgezonden. Maar dat uitzenden is niet gebeurd toch Leendert.

De omroeper heeft het mooier gemaakt dan het was. Het schip was uitgerust om op zee te gaan en daar uit te zenden. Uit voorzorg waren er geen zendonderdelen of zaken die in de richting van radiouitzendingen konden wijzen.

Het verhaal na de inbeslagname was dat het een promotieboot voor de zanger Ray Statson was(zie foto). Met de boot zouden we door heel Nederland varen om diverse plaatsen te bezoeken en ja, dan moet je soms ook buitengaats...

We hadden er voor gekozen om de houten bankjes op het dek te behouden. Daar zaten vroeger de sportvissers op. Nu konden de gasten daar op zitten.

En waren die hoge masten dan noodzakelijk werd aan mij gevraagd tijdens een vooronderzoek van de rechtbank."Jazeker, ,want in de mast komen vlaggen en banners te hangen om de aandacht te trekken.

En dat zware anker meneer ?: "Dat is om op zee in geval van een motorstoring niet af te drijven. Ieder schip moet voor de veiligheid een goed anker hebben. Het klopt dat het groot is, maar veiligheid gaat boven alles"

De twee kleine hokjes benedendeks dan, dat zijn toch studio's ?: " Nee, dat zijn verkleedruimtes  voor de zanger .

Ik heb hier een zeekaart en daar staan twee kruisjes op. Dat wordt natuurlijk weer precies de ligplaats van dit zendschip.: "Nee, de kruisjes markeren niks. Ik heb de kaarten van  een sportvisser gekocht  en toen stonden ze er al op. Waarschijnlijk een gevaarlijke plek om zijn netten uit gooien"

En zo kon op iedere vraag  wel een antwoord worden gegeven. Niemand bij de rechtbank geloofde het, maar uiteindelijk heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het schip op onrechtmatige gronden in beslag is genomen en moest worden teruggegeven.

De teruggave kwam te laat. Was eind 1982. Organisatie was  toen uit elkaar gevallen. De investeerder heeft het schip verkocht via een makelaar aan Harry Mutter. Die heeft het toen helemaal opgeknapt en er een klassiek zeilend 'Tall-ship' van gemaakt.

Bijgaand  foto's  benedendeks van het oude en nieuwe Morgenster... Zoek de verschillen

Salut

Leendert

F244D7EA-81DE-433E-8477-06E024E95110_1_105_c.jpeg

804B4AF5-8F7A-4A10-94E6-0AC9903E4EF7_1_105_c.jpeg

B44EFB02-D54E-4B7E-B966-3873AAA7D093.jpeg

FE897AE7-BAE2-4AD5-939E-EC5D21CECDC9.jpeg

233DCE51-BBEB-49A5-B0C7-4C6204A981E9.jpeg

C4B2585F-BC12-4907-93BB-FCB630825CB8.jpeg

4D45FF98-423C-46EE-B0D9-19A3978CB1E4.jpeg

BE097EEE-639A-4C4D-B945-CCF689BA2937.jpeg

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.