Geplaatst 26 oktober 20213 jr. Populair bericht Rauhfaser, inclusief de voorloper en de opvolger: Hans Wijnants 1977-1983 Op verzoek van Gerrit heb ik de opnames opgezocht van het met anarchistische inslag gemaakte programma Rauhfaser, dat de KRO uitzond op Hilversum III van april 1979 en oktober 1981. Ik zat er als klein jochie met rode oortjes naar te luisteren, vandaar mijn 'nickname' op dit forum. Het was de periode dat het kraken van leegstaande panden in Amsterdam begon. Aanvankelijk heel idealistisch, daarna steeds gewelddadiger. De makers volgden de ontwikkelingen van zeer nabij op de voet. Verslaggever Cees Grimbergen kreeg de koosnaam 'Ceessie Kraakpand'. Ook Peter van Bruggen en Jeroen van Merwijk werkten mee. Hans Wijnants presenteerde. Historisch is de uitzending van 30 april 1980. De kroning van Beatrix. Rauhfaser heeft verslaggevers midden tussen de ME en de krakers. Bijzonder waren de bijdragen van Brom en Ruis (Jan Leeferink en Willem Davids) in de Brom & Ruis Show, een vaste rubriek. Die namen hadden ze opgepikt toen ze tussen 1977 en 1979 de voorloper van Rauhfaser maakten, dat was 'Gort en Watergruwel' op zondagavond. Bij de koffieautomaat kwamen ze de presentatoren van Langs de Lijn tegen, Tom Blom en Willem Ruis, vandaar. Ook van Gort en Watergruwel hier een paar afleveringen en een paar van het programma dat Hans Wijnants na Rauhfaser ging presenteren, Nieuwsbox. Daaraan werkte Van Merwijk weer mee als correspondent Douwe Jansen. 28 bestanden, inclusief een radiodocumentaire die de RVU in 1998 maakte over dit bijzondere programma. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 26 oktober 20213 jr. bewerkt door rauhfaser
Geplaatst 26 oktober 20213 jr. Edwin, Je geeft een prima omschrijving van het programma. Hier ben ik ontzettend 😃 blij mee, hartelijk dank, ik ga de komende dagen naar alles luisteren. Ik heb nog een flinke stapel tapes die gedigitaliseerd moeten worden en wellicht zitten er nog wat KRO-opnamen bij, ik weet het niet. Mocht het zo zijn dan laat ik dat weten. Groeten, Gerrit
Geplaatst 31 oktober 20213 jr. Populair bericht Ik vond een stuk Rauhfaser uit 1979 in mijn archief, die niet hierboven lijkt te staan. Ik heb hem uit een van de fora gedownload, dus nieuw is het niet, maar voor de liefhebbers misschien? Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 1 november 20213 jr. Heel blij mee! Mooi tijdsbeeld, juist ook door de actualiteiten die langskomen. En fijne muziek! Hadden Vara en Kro rond 1979 maar een eigen station kunnen beginnen, dat was een geweldig popstation geweest. 'Gort en Watergruwel' vond ik altijd zo'n fascinerende titel, maar Google leert me nu dat het gewoon een gerecht is (althans Watergruwel, met gort als een van de ingrediënten).
Geplaatst 22 november 20213 jr. To-taal onbekend programma voor mij. Heerlijk, dit soort collecties. De kroningsrellen-uitzending is per definitie al historisch materiaal.
Geplaatst 18 januari 20223 jr. De links zijn intussen helaas verlopen. Is het mogelijk om dit opnieuw online te krijgen? Ik was vroeger groot fan van dit programma en zou graag alle afleveringen terugluisteren! 18 januari 20223 jr. bewerkt door Raymond van Melzen
Geplaatst 18 januari 20223 jr. Auteur Populair bericht Op 18-1-2022 om 08:23 zei Raymond van Melzen: De links zijn intussen helaas verlopen. Is het mogelijk om dit opnieuw online te krijgen? Ik was vroeger groot fan van dit programma en zou graag alle afleveringen terugluisteren! Bij dezen, Raymond. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Veel plezier, en om in KRO-termen te blijven: 'We bewonderen je smaak!'. Edwin
Geplaatst 18 januari 20223 jr. Bedankt voor de snelle service, Edwin! (Solo uit Princess of the Streets...en fade out)
Geplaatst 4 oktober 20231 jr. Check deze podcast van Brom en Ruis van Rauhfaser Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 5 oktober 20231 jr. Brom en Ruis. Leeferink en Davids waren 2 NOB /NOS technici van de betere categorie. Wel eens met ze gewerkt vroeger.
Geplaatst 5 oktober 20231 jr. Willem Davids heb ik wel eens mee gewerkt. Maar kwa monteren was ik niet echt "fan"......... Dus dat was van korte duur.
Geplaatst 11 oktober 20231 jr. Hallo, dit is zo'n forum waar ik af en toe eens terechtkom als ik last heb van jeugdsentiment. Rauhfaser valt daar niet onder, want dat is van voor mijn tijd, begon pas in 1982 met radio luisteren (en toen eigenlijk alleen nog top40, later volgden Avondspits, Weeshuis, Ronflonflon, etc). Maar ik ben hier wel heel benieuwd naar. Als het kan zou ik graag nog een keer nieuwe link krijgen die het doet! groeten, erik
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.