Geplaatst 4 december 20213 jr. Populair bericht Omdat ik de maatschappij op het ogenblik erg deprimerend vind keer ik graag terug naar iets wat me heel mijn leven al vrolijk maakt. De historie van Radio Veronica. Op de achtergrond beluister ik oude opnamen met heerlijke vertrouwde klanken. Ik zit weer eens te lezen in oude Veronica bladen en kom het verhaal tegen van technicus Nol Vis. Hij heeft het over de man die hem aan nam bij Veronica en dat die nauwelijks genoemd wordt in verhalen n.l. Nico de Jong. En inderdaad, die naam kom ik ook nooit tegen in oude verhalen. Om nog eens te benadrukken hoezeer mijn generatie opfleurt van Veronica nostalgie wil ik nog vertellen dat ik bij mij in de winkel oudere klanten graag vertel over de Stichting Norderney. Ik laat ze dan de website zien met al het moois wat onze Juul hierop gezet heeft. Ik zie de ogen fonkelen van die mensen. Dit is zo n feest van herkenning. Mensen gaan vaak blij naar huis om de Norderney site daar verder te bekijken. Nostalgie heeft een enorme kracht en laat mensen vaak weer terug keren in een leukere wereld. Wim de Lang
Geplaatst 4 december 20213 jr. Mooi Wim ben zelf van 57 dus herken me hier ook zelf in. draai hier vaak oude opnames van Zeezender Veronica en luister naar 192Radio . Nostalgie en herkenning van de muziek die me groot bracht .
Geplaatst 4 december 20213 jr. Populair bericht Op 4-12-2021 om 07:17 zei wim1958: En inderdaad, die naam kom ik ook nooit tegen in oude verhalen. Dit kon ik zo snel vinden, een opmerking van Tineke, dat hij (Nico de Jong) op een gegeven moment eruit lag i.v.m. de 'modernisering' van Radio Veronica. "Grappig is, dat ik als fan van Radio Luxembourg en de deejay Jack Jackson — zo wilde ik ook worden — door de komst van de Britse disk-jockeys deze manier van radio maken ineens veel dichterbij zag komen. Zij lieten de geldschieters — de Ooms Verweij dus — zien dat er een andere vorm van radio maken moest komen. Dat resulteerde, na het vertrek van de CNBC-mensen, in een soort interne revolutie bij Veronica. De meeste mensen van het eerste uur gingen eruit — Frans Termaat, Ellen van Eck en Nico de Jong, de acquisiteur en programmaleider. Het was afgelopen met de ouderwetse manier van presenteren. Er moesten popprogramma's komen met lossere presentaties." https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME05/Radiorevolutie_CNBC.shtml Plus een foto: (MediaPages/Bert Bossink/Muziek Expres) https://www.mediapages.nl/zeezenders/1607-herinneringen-aan-radio-veronica
Geplaatst 4 december 20213 jr. Populair bericht Nico de Jong met de donkere stem . Nico de Jong was heel kort programmaleider en werkte in de jaren 80 als presentator bij de TROS radio. Woonde de laatste jaren in Andorra en is begin jaren 90 overleden. Over z'n Veronica tijd was hij erg positief.
Geplaatst 6 december 20213 jr. En, is er ook wat van dit programma terecht gekomen? Vooral de laatste zin spreekt boekdelen..... Theo
Geplaatst 6 december 20213 jr. Vroeger was de muziek beter. Dat zeiden de vijftigplussers vroeger dus ook al... 6 december 20213 jr. bewerkt door Will Stevens
Geplaatst 6 december 20213 jr. Inderdaad, vijftigers (en ouder) die roepen dat 'vroeger alles beter was' zijn van alle tijden. Ik ben nu net zo oud als deze Nico toen was. Ik kan veel muziek van vroeger ook waarderen. Muziek van pakweg 1920 tot 2021. Want ook nu wordt er fantastische muziek gemaakt. Dat was in '75 ook zo. Maar daar prikte deze Nico zogenaamd doorheen. Maar met alle respect: is de 'vluchtige muziek' die Ferry Maat en consorten in 1975 bij de TROS draaiden écht vergeten? Dacht het niet. Net zo min als Doris Day, The Andrews Sisters, Frank Sinatra en Benny Goodman. Edwin
Geplaatst 6 december 20213 jr. Hij heeft eigenlijk wel een beetje gelijk, in de jaren 60 bracht Radio 390 een gelijksoortig format, voor dat soort (oudere) muziekliefhebbers en met succes.
Geplaatst 6 december 20213 jr. Op 4-12-2021 om 08:37 zei Jaap De Vries: Mooi Wim ben zelf van 57 dus herken me hier ook zelf in. draai hier vaak oude opnames van Zeezender Veronica en luister naar 192Radio . Nostalgie en herkenning van de muziek die me groot bracht . Sluit ik me bij aan, ik herken me wel in je verhaal.
Geplaatst 6 december 20213 jr. Op 6-12-2021 om 07:09 zei radio tpot: En, is er ook wat van dit programma terecht gekomen? Vooral de laatste zin spreekt boekdelen..... Theo Voor zover ik kan nagaan is er niks bewaard. Nico hanteerde nl de z.g 'tape op tafel" werkwijze. Hij bracht de band, daar maakte een NOS technicus een kopie van. (binnen de omroep normen ja, ja ) en die werd uitgezonden. Had heel wat voeten in de aarde toen. Later met de DVMK shows van André bij de TROS was het de gewoonste zaak van de wereld. Ik haalde de tape dan op bij André in Loenen en dan werd er een kopie van gemaakt. De MAC apparatuur bij André werd door de TROS onderhouden.
Geplaatst 6 december 20213 jr. Op 6-12-2021 om 09:35 zei rauhfaser: Inderdaad, vijftigers (en ouder) die roepen dat 'vroeger alles beter was' zijn van alle tijden. Ik ben nu net zo oud als deze Nico toen was. Ik kan veel muziek van vroeger ook waarderen. Muziek van pakweg 1920 tot 2021. Want ook nu wordt er fantastische muziek gemaakt. Dat was in '75 ook zo. Maar daar prikte deze Nico zogenaamd doorheen. Maar met alle respect: is de 'vluchtige muziek' die Ferry Maat en consorten in 1975 bij de TROS draaiden écht vergeten? Dacht het niet. Net zo min als Doris Day, The Andrews Sisters, Frank Sinatra en Benny Goodman. Edwin Dan Is dit misschien wat voor Jou / Jullie. http://theoldiestation.org/index.html Nico.
Geplaatst 7 december 20213 jr. Op 6-12-2021 om 16:08 zei Juul: Voor zover ik kan nagaan is er niks bewaard. Nico hanteerde nl de z.g 'tape op tafel" werkwijze. Hij bracht de band, daar maakte een NOS technicus een kopie van. (binnen de omroep normen ja, ja ) en die werd uitgezonden. Had heel wat voeten in de aarde toen. Later met de DVMK shows van André bij de TROS was het de gewoonste zaak van de wereld. Ik haalde de tape dan op bij André in Loenen en dan werd er een kopie van gemaakt. De MAC apparatuur bij André werd door de TROS onderhouden. Ik heb begrepen dat de regel van NOS-techniek door Van Duin en De Groot enige tijd werd omzeild doordat ze van de DVM-shows lakkers lieten persen. Jan Rietman draaide dus een plaat aan het eind van Los Vast en die hoefde niet door een NOS-technicus geschoven te worden. Werkte helaas maar eventjes, toen begon er weer iemand te klagen. Edwin
Geplaatst 1 januari 20223 jr. Populair bericht Hierbij een door mij destijds opgenomen uur, de Glenn Miller story met Nico de Jong van 24-12-1975. https://pixeldrain.com/u/jFAWDJjj Rob
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Populair bericht Ik ben net toevallig op dit forum gestoten. Nico de Jong was mijn vader, en hij is inderdaad 2002 in Andorra overleden. Ik kan me nu nog herinneren hoe hij van de "moderne" muziek (lawaai) niets moest hebben. Aangezien het grootdeels voor mijn tijd was weet ik over zijn tijd bij Veronica helaas niet zoveel, het meeste wat ik gehoord heb. Bedankt voor de interessante informatie die jullie hierover gepost hebben. Hier is een foto van Nico van die tijd, en een logo van een radio programma dat hij voor Veronica deed, "de Zwervende Reporter". Ik heb nog meer foto's van die tijd en ook een opname van de Zwervende Reporter (je kan het in het programma dat Robin gepost heeft zien). Als ik ze vind, zal ik ze ook posten. Vriendelijke groet, Niels
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Hé Niels, Ik heb regelmatig met je vader gewerkt bij de TROS, leuk iets van je te vernemen. Woonde hij in 2002 nog in Andorra?
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Populair bericht Hoi Juul, Ja hij woonde in Pal La Massana, een klein dorpje in Andorra. Hij is met 80 vrij plotseling overleden. Wat leuk dat je met mijn vader gewerkt hebt. Eight O'Clock Special was zijn grote liefde. Hij was erg teleurgesteld dat hij moest ophouden. (Bedankt Rob voor de opname. Ik heb er zelf ook nog een paar die ik moet opduikelen.) Ja ik kan me al die tapes nog goed herinneren. Wat ik me ervan kan herinneren, werden de platen op een paar Dual en Thorens platenspelers gespeeld en gemixt, op banden opgenomen, en dan op een of ander speciale studio tape recorder overgespeeld. Die platen kreeg hij veelal van veilingen in de UK en de USA. Juul, wat heb je bij de TROS gedaan? Ik was eigenlijk op zoek naar meer informatie over zijn tijd bij Veronica. Ik weet b.v. niet wanneer hij daar begonnen is (moet 1959 of 1960 geweest zijn), en wanneer hij precies is gestopt. Ik wist ook niet dat hij kort programmaleider was. Ik wist wel, dat hij toen bij de programma formaatwisseling weggegaan is (weg heeft moeten gaan). Hij had daarna een frans restaurantje (Le Soupir) in Den Haag bij het Binnenhof. Daar kwamen veel kabinetsleden en natuurlijk ook journalisten. Toen heeft hii al steeds zijn eigen achtergrondmuziek gemixt en gespeeld. Die muziek viel een paar radiomusici van de TROS op, en die hebben hem toen gevraagd om een radio programma te doen. En toen is het Eight O'Clock Special geworden. (Zoals eerder beschreven in het artikel van cdb). Hier nog een paar foto's van de TROS-tijd die tijdens dat interview gemaakt zijn (wat later dan de eerdere foto die ik gepost heb). Wat me ook interesseerd is dat ik geloof dat hij toendertijd zei dat hij een andere vloeistof dan water op de platen tijdens het spelen gebruikte (voor betere opnames). Ik was nog klein, en kan me het niet meer precies herinneren. Misschien was dat het spuitbusje in het midden van de foto. Maar dat lijkt meer op kontaktreiniger. Op de een of andere manier heb ik Ballistol olie in herinnering, maar het was zo lang geleden . . . .. Bedankt voor alle informatie! Niels
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Bedankt Ruud, dat is het zeker. Ik kan me zo'n flesje Lenco Clean in zijn studio herinneren! Als het goed is heb ik zelfs net nog ergens! Met zo'n armpje was dat toch?
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Het wordt nog steeds/weer verkocht alleen niet door Lenco maar Analogis. Rob V.
Geplaatst 9 januari 20223 jr. Op 9-1-2022 om 16:06 zei NielsdJ: Bedankt Ruud, dat is het zeker. Ik kan me zo'n flesje Lenco Clean in zijn studio herinneren! Als het goed is heb ik zelfs net nog ergens! Met zo'n armpje was dat toch? Was met buisvormig armpje waar de vloeistof in moest, met borsteltje dat op de plaat gelegd moest worden. Was een soort alcohol. Nadeel van het systeem was dat er residu achterbleef zodat je een maal een plaat met Lenco Clean afgespeeld dat ook moest blijven doen. Het spulletje was nogal duur, maar de studenten in Enschede wisten het zelf samen te stellen tegen een veel lagere prijs. Die technische studenten waren bijna allemaal audio=freaks. Ik geloof dat ik het ook ergens nog heb liggen.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.