Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Dankjewel, Jan. Ik heb uit jouw versie de "R N I"'s gefilterd (en de RNI aan 't end) en die op de originele muziek geplakt (in AM kwaliteit). Hierin zit jouw originele versie, maar dan wat schoongemaakt en opgeknapt en de versie waarbij ik de "R N I"'s uit jouw file op de originele muziek heb geplakt (file RNI SAG AM with originals.mp3):

Deze inhoud is verborgen

Ik blijf het origineel toch beter vinden klinken, de "remake"is te "clean". Het zou best wel kunnen dat het origineel, dat men bij RNI gebruikte, een wat "vuilere"versie was, waarbij ten gevolge van azimuth verschillen bij het kopiëren van band naar band het geheel wat anders is gaan klinken.

Het uitfilteren van de stemmen heb ik met Izotope RX7 gedaan, gebruik daarvoor ook wel 's Spectralayers van Steinberg. Ik heb 't ook wel gebruikt om oude mono jingles/commercials naar stereo om te zetten.

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Populair bericht

Dankjewel, Hans. Da's een hele mooie versie! En dat bevestigt mijn vermoeden, het origineel is wat rauw, wat rafelig en dat klinkt dan prima. Met een "schone" SAG klinkt het dan toch niet zo mooi!

Ik heb de versie van Hans wat "opgeschoond" en dan zijn hier de originele FM en AM RNI versies van de BOOM tune:

Deze inhoud is verborgen

bewerkt door Ben

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Heren, "stop maar"  dit zijn ze dus !!!! Wat een uitzoekwerk van jullie.

Als ik dit zo hoor waan ik mij weer in 1970. Ik woonde nog net bij m'n moeder thuis en ging dagelijks op de Puch naar de studio.

Als ik geen "dienst had"   in Lapershoek luisterde ik altijd naar RNI vooral ook omdat ze ook op de KG uitzonden en ja, als radioamateur is dat toch erg leuk............

Ben ook veel dank voor je rol in deze.

Ik ben blij dat de zoektocht geslaagd is!

Terug in de tijd, 1970 op de Hilversumse Kam. Onnesweg...............

screen 688.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst

Ik vraag me dan af wie zorgvuldig (beelduitsnede) deze foto heeft gemaakt.

Fotograferen was destijds best een kostbare aangelegenheid.

Geplaatst
  • Auteur
  Op 15-12-2021 om 13:21 zei Harm ten Brink:

Ik vraag me dan af wie zorgvuldig (beelduitsnede) deze foto heeft gemaakt.

Fotograferen was destijds best een kostbare aangelegenheid.

Mijn vriendin destijds met een "gewoon" toestel.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 15-12-2021 om 15:29 zei Juul:

Ja inderdaad een Tomado rekje. Komt weer in de mode..................................

Ik heb 'r nog steeds één in gebruik. Gevuld met 8-track cassettes ;)

Tomado.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst
  • Populair bericht

Het origineel van de boom tune was geen top kwaliteit. Het liep niet op de goede snelheid. Dat had te maken met de Tandberg 1300 jingle machine die in 1970 werd gebruikt.

Het was geen echte jingle player maar een machine die werd gebruikt in o.a. winkels, bedrijven en liften voor achtergrond muziek. De machine gebruikte wel de standaard NAB cartridge. Je kan het vergelijken met een 8-track machine, alleen liep deze op een veel langzamere snelheid dan de 9,5 cm/sec, wat bij een 8-track het geval was en dat was al de halve snelheid van een NAB cartridge (19 cm/s).

Deze Tandberg 1300 machine van RNI gebruikte, net als een 8-track, kwart spoor koppen in plaats van 2 spoor bij NAB. De kwaliteit was gewoon slecht.

Toen RNI in 1971 terug kwam is de machine vervangen door een echte NAB jingle player. Mogelijk geleend van één van de Caroline schepen die toen in Amsterdam lagen. Er zijn daar waarschijnlijk wel meer spullen geleend door RNI, vooral zender onderdelen.

De boom tune is samen met de oude jingle machine verdwenen. Waarschijnlijk was de master die Mark had gemaakt al van matige kwaliteit. Ach,… het was toen goed genoeg voor middengolf.

704396208_Tandberg1300.jpg.4dd226ce8cc4b9c70db8365b1a301880.jpg

Tandberg 1300 brochure

Deze inhoud is verborgen

groet, Hans

bewerkt door Hans Hendriks

Geplaatst
  • Auteur

Leuk verhaal Hans.

Er is inderdaad meer verdwenen dan bewaard. Maar toen dachten we er niet zo aan. Ja Ad en ik hadden wel zo iets van ;"je weet maar nooit".

En nog hebben we nog veel te wensen over.

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 4-1-2022 om 18:15 zei Hans Hendriks:

Toen RNI in 1971 terug kwam is de machine vervangen door een echte NAB jingle player. Mogelijk geleend van één van de Caroline schepen die toen in Amsterdam lagen. Er zijn daar waarschijnlijk wel meer spullen geleend door RNI, vooral zender onderdelen.

704396208_Tandberg1300.jpg.4dd226ce8cc4b9c70db8365b1a301880.jpg

Tandberg 1300 brochure

Deze inhoud is verborgen

groet, Hans

Zo was RCA-cartridgeplayer in de studio aan boord van de Jeanine van Radio Atlantis afkomstig van de Galaxy van Big L Radio London. Ook 'geleend'...

Piet.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.