Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

 Vrijdagavond 30 januari 2004 werdt er in het TROS programma Vermist aandacht besteed aan het verdwijnen van de ´Hosanna`. De ´Hosanna` was eind jaren 70 en begin jaren 80 de bevooradingsboot van het zendschip de Mv. Mi Amigo. In 1980 verdween de ´Hosanna` plotseling met haar bemanning.
 
Waar zijn Piet en Pietje Guyt gebleven?
Hun verdwijning is een raadsel voor de hele familie. De oom van Charissa, de toen 33 jarige Piet Guyt, was op 1 februari 1980 na een ruzie met zijn vrouw van huis vertrokken om als matroos aan te monsteren op de ´Hosanna´.
Op vrijdagavond 14 februari 1980 was er voor het laatst met de kotter die op dat moment voer van Dover naar de thuishaven Scheveningen. Guyt was een van de vijf bemanningsleden van de Z.592. Aan boord ook de 14 jarige neef van Piet, Pietje Guyt, evenals de eigenaar van het schip, Germain Ackx, diens zoon Piet Ackx en matroos Hector Snauwaert.
In het laatste contact tussen Germain Ackx in Plymouth en zijn zoon in België vertelde Ackx dat ze nog nieuwe netten moesten kopen maar dan zo snel mogelijk naar Zeebrugge zouden afvaren om de carnavalsfeesten mee te maken. Van het spookschip en haar bemanning is nooit meer iets gezien.
 
Onervaren? 
 
Wat is er gebeurd? Er was flink wat mist die nacht en volgens de waterschout in Zeebrugge bevond het schip zich op een gevaarlijke plaats in het Kanaal. Zijn ze in nood gekomen of overvaren door een tanker? Tijdens zoektochten zou een leeg reddingsvlot zijn gezien in de nabijheid van een olievlek. Maar van averij aan een tanker of een aanvaring is niets bekend. Op de videobeelden van de radar is een klein stipje waar te nemen dat later van het beeld verdwijnt. Maar er is nooit een noodsignaal opgevangen, een wrakstuk gevonden of een lichaam aangespoeld.
 
Al snel na het verdwijnen van de kotter staken destijds de roddels de kop op. De ´Hosanna´zou in Corsica zijn geweest, in de haven van Panama liggen of zelfs koers hebben gezet naar Zuid-Afrika. Het zou allemaal te maken hebben met drugstransporten. Ook de Haagse politie die de verdwijning onderzocht gaf toe aanvankelijk wantrouwend te zijn geweest. De Belg Germain Ackx was immers overbekend bij de politie in verband met wapensmokkel, heling en illegaal bevooraden van piratenzenders (het betrof hier het zendschip Mi Amigo, waar Ackx ook spullen van boord gestolen heeft). Bovendien waren de omstandigheden, waaronder het schip Plymouth verliet, verdacht in de ogen van de Engelse politie. Het schip voer plotseling onder andere vlag en een nieuw registratienummer en werd voor de afvaart verkocht aan de vroegere eigenaar van ´Radio Caroline´, en bovendien was het schip ruim verzekerd voor vier ton.
 
Aan het lijntje 
 
Volgens Tiny, de inmiddels overleden vrouw van Piet en Co Guyt, de moeder van Pietje, heeft de politie altijd in de verkeerde richting gezocht. Charissa: De familie wilde dat er met onderwatercamera´s en sonarapparatuur naar het wrak gezocht zou worden, maar ze werden aan het lijntje gehouden: ´maak u geen zorgen mevrouw, vandaag of morgen staan ze weer voor de deur´. Ze hebben meer naar een Hashbende gezocht dan naar slachtoffers.
Toen de tijd verstreek werd alle hoop op een veilige thuiskomst van de bemanning opgegeven. De reactie bij de Nederlandse familie van de verdwenen bemanning was anders dan die van de Belgische. De familie van Scharrelaar Germain Ackx organiseerde een rouwdienst voor hun geliefden die de familie Guyt met verbijstering bijwoonde. Er waren immers geen lichamen gevonden? Maar langzaamaan kwam het besef dat Piet en Pietje nooit meer zouden worden aangetroffen.
E74EAE00-42CA-443F-AD7C-3B7C30F34610.jpeg.a1c1381e9405933399e934770782a66c.jpegMischien zijn ze overvaren in de mist en is er iemand die zich iets van de ramp herinnert. Wie heeft in de laatste dagen gehad met een van de bemanningsleden. Wat was er aan de hand?

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 19-2-2022 om 19:59 zei Lokeend:

Ooit heeft Leendert Vingerling hier een heel stuk over verteld in deze groep.

Dat klopt. Zet in de zoekfunctie Hosanna  en er komt veel boven water.

 

Het is een zaak die me mateloos bezig houdt. Ik heb met schipper Germain Ackx in december 1978 in Scheveningen urenlang aan boord gezeten om te 'bedelen 'of hij alsjeblieft dieselolie naar de Mi Amigo wilde brengen voor Radio  Delmare. We konden zendtijd huren op voorwaarde dat er dieselolie zou worden geleverd. Ackx deed het helaas niet. Teveel risico.  Toen later zijn schip was verdwenen heeft me dat erg aangegrepen. De gesprekken gevoerd in de messroom in een entourage van pintjes, whisky  en moppen tappen ,zaten nog vers in mijn geheugen

 

Het is inmiddels 42 jaar  geleden, maar veel nieuwe feiten zijn er niet meer  boven water gekomen. In herinnering hierbij een passage uit een boek over scheepsrampen op de Noordzee, waarin de 'zaak' Hosanna' wordt beschreven. Lees het nog eens door. Voor mij blijven er twee opties over de verdwijning:  De Hosanna is overvaren of getorpedeerd.

 

 

 

Gevonden in  De verraderlijke zee, scheepsrampen
op de Noordzee, isbn 90 209 4997 7

Het geval - Germain Ackx - Het verhaal van het vissersvaartuig Hosanna en een verklaring van een
mogelijk ongeval staat beschreven op de blz 226-229
 

Het geval " Germain Ackx" -1980

In 1980 verdween het vissersvaartuig Hosanna( 1965-1995) ergens in het
Kanaal. Al vrij snel rees het vermoeden dat het om een moedwillege
verdwijning ging. Schipper Ackx of één van zijn bemanningsleden doken
te pas en te on pas ergens op. Een betrouwbare informant beweerde
zelfs dat hij in Scheveningen in een café had gezeten met een van de
verdwenen matrozen. 

 

Het vaartuig werd gesignaleerd in Marokko,Spanje ,
Griekenland , enz .. De verdwijning van het schip was weldra een vette
kluif voor de wereldpers en de oncontroleerbare geruchtenstroom hield
jarenlang aan .

 

De Hosanna was eigendom van de in 1965 opgerichte rederij De Pax
Het kreeg als registratienummer Z.592. Zaakvoerder was mevrouw
Madeleine Depaep, echtgenote van Germain Ackx , die tevens de schipper
was. De Hosanna werd op 29 januari 1980 verkocht aan de in Plymouth
gevestigde rederij Minarva Ficheries Ltd., waarvan een zekere Joseph
A.O'Conner (27) gedeeltelijk eigenaar was. Tussen 1965 en 1980 maakten
Ackx zijn zijn schip aardig wat "avonturen" mee.

 

Op 1 juli 1978 verliet de Hosanna de Oostendse haven om te gaan
vissen. Het zou België nooit meer aandoen. Op 17 juli verliet het
schip Scheveningen met als bestemming de visgronden voor Hoek van
Holland. De volgende dag draaide in de bakboordlijn in de schroef .

 

Hierbij viel de motor uit en was het schip stuurloos. Omdat het naar
de kust dreef, liet Ackx het anker uitgooien. Maar het schip ging door
het anker en dreef verder af naar de wal. De reddingsdienst werd
opgeroepen voor sleepboothulp. Toen de sleepboot uitvoer kreeg ook die
problemen met haar schroef en was uitgeteld. De weerloze Hosanna
strandde ondertussen op de kust. Twee dagen later slaagde men erin het
vaartuig naar Scheveningen op te slepen. Wegens de opgelopen schade en
het daaruit volgende gebrek aan zeewaardigheid, verzocht de
scheepvaartinspectie de reder het Certificaat van deugdelijkheid in te
leveren. Aan dit verzoek werd geen gevolg gegeven.

 

Het vaartuig was verzekerd voor vijf miljoen frank. De schade werd
geraamd op driehonderd duizend gulden plus bergingskosten. De
motorschade zou men bij nader onderzoek bepalen. De firma
Scheepshelling wilde het schip voor tweehonderd negenenveertig duizend
gulden herstellen. Gezien de wankele financiële toestand van dit
bedrijf besloot de verzekeraar hier niet op in te gaan. Met de rederij

 

De Pax werd een minnelijke schikking getroffen. Eigenlijk wilden de
verzekeraars van het schip af, ze waren bang dat het schip na
herstelling mankementen zou blijven vertonen. Ze deden het voorstel om
het schip te aanvaarden als totaal verlies (agreed for abandon total
loss). Het bleef wel eigendom van de eigenaar . Die kon ermee doen wat
hij wilde. Uiteindelijk werd er een bedrag van 3.849.665 frank
uitgekeerd .

 

De wet die de ‘arbeidsovereenkomsten wegens scheepsdienst' regelt,
bepaalt dat de monsterrol vervalt als het schip niet langer zeewaardig
is. Daarmee werden de bemanningsleden automatisch afgemonsterd.(1)

Zoals eerder al opgemerkt werd het vaartuig op 29 januari 1980
verkocht in Plymouth . War er in de periode van 21 juli 1979
(stranding) en 29 januari 1980 (verkoop) gebeurde weet niemand . Wat
wel vast staat , is dat Ackx, de oversteek niet volgens de heersende
wetsbepalingen uitvoerde. Het schip was niet gekeurd, en had bijgevolg
geen bewijs van deugdelijkheid. Het voer zonder geldige monsterrol,
met een vervallen zeebrief en voer de Belgische vlag ten onrechte.
Voor Ackx waren dat echter te verwaarlozen bijkomstigheden.

Op 16 februari kreeg de Belgische zeevaart politie van de Franse
CROSSAMA het bericht dat bij Cap Gris Nez een opvouwbaar reddingsvlot
was aangetroffen waarop het nummer Z.592 stond. De Zeebrugse
zeevaartpolitie vernam van Madeleine Depaep dat de Z592 op, 14
februari uit Plymouth was afgevaren met bestemming Scheveningen. De
gegevens werden bevestigd door de Dover Coast Guard en North Foreland
Radio.

Depaep vertelde de zeevaartpolitie dat het visnummer veranderd werd in
GU 52000 en de roepnummer in ZZYN( de letters GU staan voor Guersney).
De bemanning bestond uit schipper Germain Ackx (44), Piet Ackx (26),
zoon van Germain en Madeleine Depaep, Hector Snauwaert (21), Pieter
Guyt (23), en Piet-Albertus Guyt (24).

 

De Hosanna verliet Plymouth op 14 februari om 18.30. Twee dagen later
pikte de Britse tanker Bencleuch in de omgeving van de Goodwin Sands
een vlot op waarop de kenletters Z.592 voorkwamen. Het vlot zat met
een lijn vast met een voorwerp onder water. In de omgeving dreef een
lichte olielaag. Eerder had men aan de Franse kust het opvouwbare
reddingsvlot gevonden. Op het ogenblik dat de Bencleuch het vlot 

aantrof , was de zichtbaarheid zeer slecht. Toen de kapitein de vondst

aan de Dover Coast Guard meldde, kreeg hij de opdracht het vlot te

vernietigen(!). De kapitein onderwierp het echter aan een nader
onderzoek. Hierbij maakte hij de onvergeeflijke fout de vanglijk te
laten doorsnijden die aan het onderwater voorwerp vastzat. Daardoor
ging de juiste positie van het wrak verloren. Volgens orders bleef de
tanker ter plaatse. Nadat de Coast Guard de opsporing had overgenomen,
vervolgde het zijn weg.

 

De Trinity House verrichtte verdere opsporingen met de sonar. Er werd
geen nieuw wrak ontdekt. Dit zou op twee manieren te verklaren zijn:
het nieuwe wrak zou zo dicht bij een ander wrak liggen dat er slechts
een wrak zichtbaar was of het wrak was aan stukken geslagen. Volgens
de Coast Guard bestonden er geen aanwijzingen dat er op de bewuste
plaats een aanvaring had plaatsgevonden door twee
niet-geïdentificeerde vaartuigen.

 

De radarschermen in de controlekamer werden elke minuut gefilmd. De
film van 15 februari toonde om 23.00 twee radioecho's die elkaar
naderden, een grote echo afwaarts het Dover Straight en een kleinere
opwaarts. De twee echo's gingen samen en gingen uiteen ,en daarna
verdween de kleinere echo.

 

De hypothese van een aanvaring in de mist lag het meest voor de hand.
Het onderzoek richtte zich nu op de schepen die op de bewuste plaats
en tijd waren gesignaleerd. Drie schepen die vanuit Antwerpen waren
vertrokken kwamen in aanmerking. Voor de ander kandidaten werd
Interpol ingeschakeld. De zoekactie bracht geen doorslaggevende
gegevens op.

 

In de pers werd gesuggereerd dat Ackx het schip moedwillig had laten
zinken om de verzekeringsuitkering op te strijken. Het schip zou
vervolgens gebruikt worden voor illegale doeleinden als bevoorrader
van (radio)piraten,smokkel, handel in verdovende middelen en
terrorisme.

 

Het ontbreken van elk spoor van het wrak, het ontbreken van de
lichamen van de slachtoffers en de achtergrond van de eigenaars waren
er de oorzaak van dat het mysterie van de verdwijning nog lang in de
actualiteit bleef. Zo bleek uit nader onderzoek dat O'Connor in
financiële moeilijkheden zat. Hij werd verdacht van smokkel en van
connecties met het IRA.

 

Ackx werd gezocht voor een dieselfraude. De Hosanna die vroeger al
dienst had gedaan als bevoorradingschip voor de piratenzender Radio
Caroline, werd door de British Transport Police verdacht van smokkel-
en drugstrafiek. Wat de echo's betreft dat Dover registreerde: die
konden van een ontmoeting zijn geweest van twee schepen.
Er bestaat
een hypothese die stelt dat de Hosanna tot zinken werd gebracht nadat
de bemanning op een ander schip was overgestapt. Omdat er nooit een
wrak is gevonden acht ik dat zeer onwaarschijnlijk.

 

De waarheid is dat
er nooit meer iets is vernomen van Ackx,de bemanning en schip. Ze
waren letterlijk verdwenen in de dichte nevelen die de Noordzee die
dag in hun greep hielden. Het zoveelste mysterie van de Noordzee?
Hosanna betekent'glorie aan God' en alleen Hij kent de geheimen van de
zee;

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.