Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik denk dat het ons allemaal wel eens is overkomen, tape op de recorder en dan plots een flink gekrijs, gepiep en daarna bangeleiders en koppen die onder de zwarte drab zitten... "Stickey Head Syndrome"  heet het in vaktermen. Tot ongeveer 1974 hadden we daar geen last van maar daarna gebruikten diverse fabrikanten een nieuwe binder voor het ijzeroxide en dat spul ging na jaren vocht opnemen zodat de tapes niet meer af te spelen waren. 

Het meeste last had ik hier bij de Shamrock, Concertape (van Tandy) en Ampex banden van na 1975... meestal de zwarte tapes, de "bruine" banden (vaak 8track tape die op reel-to-reel werd gewikkeld) had daar weinig last van Maar ook "merkbanden" zoals Scotch Dynarange, in die zwart met witte kunststof opbergcassette's, Sony SLH, Philips (na 1976), Capitol en Realistic (ook van Tandy) hadden veel last van piepen. Wat ik raar vind is dat dit probleem voor 90% alleen bij reel-to-reel tape is en je bij compact cassette's er bijna geen last van hebt, misschien door de lage bandsnelheid (4,75cm/sec) van de cassette.

Gelukkig hoef je de banden niet weg te gooien want je kan ze "bakken", d.w.z. ze verwarmen in een Electrische oven (absloluut geen gas oven, want bij verbranding van gas komt vocht vrij en werkt het totaal niet!!) tot een temperatuur van ongeveer 50 graden. Ik laat ze er, op een metalen spoel gewikkeld want anders trekt je plastic spoel krom, meestal een uur of 4 in liggen, daarna een paar uur af laten koelen en de tape speelt weer prima... maar  :( na verloop van tijd komt het euvel weer terug, maar toch heb ik zo vele tapes gered.

Wat ik nu wil delen in deze post is de ervaring die jullie ermee hebben, misschien andere merken tapes, andere manieren om ze "droog" te krijgen etc..

Graag hoor cq lees ik jullie respons.

Groet

Henk Kruize

Geplaatst

Ik heb duizenden banden gedigitaliseerd maar nog nooit last gehad. Maar ik spoelde ze eerst door en met een tissue  bij de linker bandgeleider. Geen problemen gehad. Maar wellicht lag het aan het soort-kwaliteit band.

Geplaatst
  • Auteur

Klopt,

Dat wil ook wel eens helpen, ook bij veel moderne BASF en Agfa tapes had je dat ze gingen poederen. Ik liet ze dan door een wattenschijfje lopen, ik heb een oude A77 die ik alleen voor "doorspoelen"  gebruik, tape door een dubbelgevouwen wattenschijfje en daarna heb je een totaal bruin schijfje over maar... je kan de tape wel prima afspelen. Een mens kan toch inventief worden he? :)

Groet

Henk Kruize

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.