Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Dag allemaal,

Ik gooi het eens een keertje over een andere boeg.

In het verleden heb ik wel eens een algemene oproep gedaan om te zien of iemand nog afleveringen van Het Zwarte Gat had liggen, en heb ik er ook zelf wel eens wat geupload.

Nu ben ik in mijn zoektocht op het punt beland dat ik heel gericht kan zoeken naar gaten die gedicht moeten worden, zal ik maar zeggen.

Hierbij dus een hele concrete oproep omdat ik zoek naar een specifieke aflevering:

Heeft iemand misschien Het Zwarte Gat van 10 mei 1992? De aflevering gaat over 'Het Rode Klif in Gaasterland' en auraloog Jelle Veeman gaat daar op zoek naar dingen uit het verleden. Het is aflevering nummer 521.

Als iemand me kan helpen aan deze aflevering (of in de juiste richting kan wijzen), zou dat geweldig zijn!

Alvast dank voor het meedenken 😎👍

edit: Een tweede aflevering die hoog op mijn lijstje staat is aflevering 577 over Devawerkers, uitgezonden op 13-06-1993... ook wat deze aflevering betreft is alles welkom!

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik heb 'm verspreid via Golden Radio NL en via mijn facebook - zonet gedaan

Groetje,

Martin

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Hey Martin,

Fantastisch! Dank en hopen dat er iets uitkomt! 🙂

Ik vond wel, echt heel toevallig, tussen mijn archiefmateriaal een officieel draaiboek op papier van aflevering 577!

Nu heb ik dus wel een idee welke teksten er zoal zijn uitgesproken in die aflevering... nu de aflevering zelf nog bemachtigen om te kunnen luisteren! 😎

20220617_123501.jpg

bewerkt door Jochem Bootsma

• 2 weeks later...
Geplaatst
  • Auteur

Ik wil tóch nog een keertje deze onder de aandacht brengen, om te zien of er nog iemand opduikt!

Dus: heeft iemand HZG van 10 mei 1992, of 13 juni 1993... let me know!😎

Geplaatst
  • Populair bericht

Ger benaderen op fb. Die heeft een doos vol liggen, maar zie  'm maar es te bewegen om die te geven ...

bewerkt door martinja

Geplaatst
  • Populair bericht

Na drie dagen vruchteloos zoeken in de archieven van Beeld & Geluid een oproep om hulp van verzamelaars. Ik ben van plan een aantal podcasts te maken over paragnosten/astrologen. Jelle Veeman, Jack Chandu, Jan Gieles en Jan Kleyn heb ik persoonlijk gekend. Allen hier genoemd zijn overleden. Wie nog leeft is Piet Vuijst uit Bussum. Hij komt voor in aflevering 172, en mogelijk ook in 179 en 180, de eerste Paravisie beurs gehouden in Rotterdam. Over Piet zal mijn eerste podcast gaan.

Deze inhoud is verborgen

Ik heb getracht via een omweg contact te leggen met Bart van Leeuwen die aan de wieg van het programma heeft gestaan maar tot nu geen reactie gehad. Heeft iemand zijn mailadres?

Geplaatst
  • Populair bericht

Heb je even? Journalist in ruste. In het verleden DJ, platenplugger, theaterproducent, concertorganisator, concertfotograaf en redacteur. En wat ik de laatste jaren doe is historisch onderzoek in opdracht.

bewerkt door Webschrijver

Geplaatst
  • Populair bericht
  Op 1-7-2022 om 23:04 zei Webschrijver:

Heb je even? Journalist in ruste. In het verleden DJ, platenplugger, theaterproducent, concertorganisator, concertfotograaf en redacteur. En wat ik de laatste jaren doe is historisch onderzoek in opdracht.

Dat is geen antwoord op mijn vraag maar probeer het even via het contactformulier op destemvanbartvanleeuwen.nl

Maar iemand met jouw statuur heeft dat natuurlijk al lang zelf ontdekt.

Privé gegevens deel ik natuurlijk niet met onbekende "webschrijvers".

Geplaatst

Harm, mijn dank. Nee, ik had gezocht op Ton Egas omdat ik dacht dat hij als "Bart van Leeuwen" met pensioen gegaan was. Alle gegevens inmiddels gevonden!

Geplaatst
  • Auteur

Ik kan je misschien wel helpen aan een fragment uit de Piet Vuijst uitzending(en).

Voor zover ik op dit moment weet heeft Bart van Leeuwen trouwens geen toegang tot (of interesse in) oud materiaal... maar dat kan ik verkeerd hebben. 🙂 (Zelf ben ik bezig met wat er nog beschikbaar was uit het oude archief)

Geplaatst

Ik zoek dus: uitzending 172 Paragnost PIET VUIST uit Bussum,vertelt over het PARANORMALE. (JOOP VLAG ziet de toekomst in zijn TAROT-KAARTEN.) Alleen Piet is voor mij van belang

Het zou geweldig zijn als jij die hebt voor mij maar vooral voor Piet die in augustus 82 jaar wordt. Hoe spreken we dat verder af?

De reden dat ik Bart wil spreken is niet zozeer de uitzending alswel zijn kijk op het ontstaan van een complete industrie achter zijn idee. Leo de Ruiter heeft daartoe het meeste bijgedragen maar die is dood. En ook zou ik weleens willen weten hoe hij op het idee van het Zwarte gat is gekomen.

Dit is Piet Vuijst tijdens een uitzending van de TROS

bewerkt door Webschrijver
Aanvulling

Geplaatst

"(Zelf ben ik bezig met wat er nog beschikbaar was uit het oude archief)"

In het archief van Beeld & Geluid liggen 270 afleveringen. Jammer genoeg slechts gedeeltelijk alleen op datum geïndexeerd. Met de lijst die ik vond op de website van André Groote, heb ik getracht van een aantal banden de inhoud te vermelden. Dat betekende drie dagen afluisteren want op de dozen van de banden en de bijbehorende bonnen staan maar summiere gegevens. Ook heeft Leo de Ruiter een aantal banden "geleend" Maar uiteraard nooit kunnen terugbrengen want Leo is dood.

Het is dus best lastig om de hele serie compleet te krijgen.

Geplaatst

Ik breek mijn hoofd over de naam van de bedenker van "Het Zwarte gat" maar dat is in ieder geval NIET Bart van Leeuwen. Zodra de naam mij te binnen schiet laat ik het je weten. Weet wel dat hij bij een auto ongeluk om het leven kwam.

Het was de bedoeling dat Tom Collins het programma, als opvolger van 3600 sec. op 1, zou presenteren maar die kwam niet opdagen en ontslag volgde.

bewerkt door Harm ten Brink

Geplaatst
  • Populair bericht

Interessant! Zwarte Gat is natuurlijk een algemeen gegeven. Er is dus een proef met Collins geweest op 15 juni 1978. De vraag is dus wie het concept heeft bedacht. Hier hoor je de aankondiging van de eerste uitzending:

Geplaatst

Harm, ik heb gezocht of er nog iets van Ton Droog/Tom Collins te vinden is in Amsterdam maar zijn bedrijven bestaan niet meer. Hij zou nu 74 moeten zijn. Overleden kan natuurlijk ook.

Geplaatst
  • Auteur

Ik zal contact met je opnemen en je de fragmenten van Piet sturen. De afleveringen die je noemt zijn in mijn bezit, dus dat moet lukken.

Beeld & Geluid was voor mij ook een beginpunt, nu is het slechts hier en daar een aanvulling... want inderdaad ligt daar niet heel veel, en het is ook nog eens niet goed geordend. Nee, de afgelopen jaren heeft mijn speurwerk me geleid naar het meest complete archief (via nabestaanden van Leo de Ruiter en André Groote) en dat ben ik inmiddels aan het digitaliseren. Wat 'we' er vervolgens mee doen... daar heb ik ideeën over, maar dat zal ik met alle betrokkenen moeten overleggen tzt.

Geplaatst
  • Populair bericht

Jochem, dat zou te gek zijn! Voor de podcast zal ik slechts fragmenten gebruiken want de hoofdmoot is het interview met Piet zoals hij nu is. Maar hij was trots op zijn medewerking aan de beurs en aan het Zwarte Gat. Dat mag dus niet ontbreken.

Het archief van het Zwarte Gat bij Beeld & Geluid is niet volledig en slecht gedocumenteerd. Wel is bijna alles digitaal. Voor iets van 100 euro voor drie maanden kun je alle banden thuis beluisteren en (illegaal) opslaan. Er zitten ook opnames tussen die nooit zijn afgemonteerd, laat staan dat ze zijn uitgezonden. Wat me opviel dat het vooral de eerste 10 jaar is dat bewaard is gebleven.

Geplaatst
  • Populair bericht

Jochem, Jelle Veeman heb ik zeer goed gekend. Twee dagen na zijn dood had ik een afspraak met hem in zijn nieuwe appartement. Dat ging dus niet door helaas. Maar Dinie, zijn weduwe, leeft nog en staat gewoon in de telefoongids onder J. Veeman. Ze is boven de 80 maar een familielid schijnt het omvangrijke archief te beheren. Dan zou het ook nog kunnen dat arts Arjen Keesman van het Medisch Centrum voor Natuurgeneeskunde te Heerenveen een media-archief heeft van Jelle en Dick Nicolai. Ik heb net gebeld met Hans vd Bosch (Onkruid) maar die heeft niets.

Geplaatst
  • Auteur

Ik heb je een privébericht gestuurd wat betreft Piet Vuijst.

Verder:

Haha, zo kun je dat dus ook aanpakken bij B&G! Op die manier heb ik het nog niet gespeeld, al heb ik er wel eens een dag gezeten om wat orde in de chaos te scheppen en heb ik ook wel eens een aflevering (legaal dus) aangeschaft hier en daar (duur!).

Wat betreft het archief van Jelle Veeman: daar zal vast van allerlei fantastisch materiaal inzitten. Wie weet heb je er wat aan voor je podcast, en heel misschien zit er nog een aflevering van HZG in die in mijn archief ontbreekt, wie zal het zeggen.

Geplaatst
  Op 2-7-2022 om 08:44 zei Webschrijver:

Harm, mijn dank. Nee, ik had gezocht op Ton Egas omdat ik dacht dat hij als "Bart van Leeuwen" met pensioen gegaan was. Alle gegevens inmiddels gevonden!

Een vreemde veronderstelling, gezien je mate van interesse (en je achtergrond 'in het vak', zoals je die omschrijft). Bart is elke zaterdag en zondag hartstikke live op Radio 5 in actie. (En afgelopen maand zelfs zeven dagen per week). 

Edwin

Op 3-7-2022 om 09:36 zei Harm ten Brink:

Het was de bedoeling dat Tom Collins het programma, als opvolger van 3600 sec. op 1, zou presenteren maar die kwam niet opdagen en ontslag volgde.

Dit is volgens verschillende verhalen wel typerend voor de bedrijfscultuur in de eerste VOO-jaren: mensen met een jarenlange staat van dienst 'op het schip' die bij één misstap (of een misverstand) zonder pardon de wacht werd aangezegd. Ook Ad Bouwman heeft zich daar in meerdere interviews over uitgelaten. 

Edwin

bewerkt door rauhfaser

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.