Spring naar bijdragen
Wat fijn dat je Radiotrefpunt bezoekt! Dank daarvoor. Het onderhoud en beheer van de community kost geld. Help ons hiermee. Steun Radiotrepfunt en doneer. Alvast bedankt. ×

Aanbevolen berichten

Geplaatst
19 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

In deze rubriek worden veel opnames van de "jaren 70 Radio Noordzee" vanaf de Mebo-2 aangeboden, maar ik stel nu 2 opnames beschikbaar van Radio Noordzee vanaf het R.E.M. eiland. R.E.M. staat voor  "Reclame Exploitatie Maatschappij".... en ooit op de Duitse TV vertaald als "Bremse insel" :) 

Om te delen 2 programma's, een korte opname van "Tienerparade" met Bob (ofwel Rob Out) uitgezonden op 4 November 1964 en "Spitsuur"  uitgezonden op 25 November 1964  van 11:26uur tot 11:50uur.

De AM zender, een RCA BTA 1J1 is later, in 1974, gebruikt op de Jeanine van Radio Atlantis.

Enjoy...!!!!!

Henk Kruize

Please login or register to see this link.

1964 TV Noordzee stationpicture.jpg

1974 island 01.jpg

De tweede daar bedoel je mee die van 26 november - er staat 25 - die kon ik niet vinden: de 2 anderen wel.

Groetje,

Martin

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • 2 years later...
Geplaatst
Op 18-7-2022 om 13:34 zei Henk-Anna Loog:

In deze rubriek worden veel opnames van de "jaren 70 Radio Noordzee" vanaf de Mebo-2 aangeboden, maar ik stel nu 2 opnames beschikbaar van Radio Noordzee vanaf het R.E.M. eiland. R.E.M. staat voor  "Reclame Exploitatie Maatschappij".... en ooit op de Duitse TV vertaald als "Bremse insel" :) 

Om te delen 2 programma's, een korte opname van "Tienerparade" met Bob (ofwel Rob Out) uitgezonden op 4 November 1964 en "Spitsuur"  uitgezonden op 25 November 1964  van 11:26uur tot 11:50uur.

De AM zender, een RCA BTA 1J1 is later, in 1974, gebruikt op de Jeanine van Radio Atlantis.

Enjoy...!!!!!

Henk Kruize

1964 TV Noordzee stationpicture.jpg

1974 island 01.jpg

Beste henk zou u de uitzendingen nog eens online kunnen zetten gr gavin

Geplaatst (bewerkt)
10 minuten geleden zei gavin:

u nog meer heeft v bijv veronica

Heel veel.... maar het is beter om even naar de knop "Veronica zeezender" te gaan, ons medeforumlid Jan V. plaatst daar elke dag heel veel leuke Veronica opnames die je kunt downloaden.

Succes met het verzamelen, je bent hier aan het goede adres...  :) 

groet

Henk Kruize

10 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

de staat van de mast zodanig dat niet uitgesloten kon worden dat deze instabiel zou gaan worden, met kans op omvallen.

Dat verbaast me niks, die mast stond er al 10 jaar, 1964-1974, zonder enig onderhoud en het zoute zeewater versnelde dat ook nog. Maar, Piet, was die aanvliegroute er in 1964 ook??? Of kwam dat later???

Jammer  :( van de bouwtekening, maar dat gebeurd met verhuizingen.. toen ik in 1987 verhuisde van Nuenen naar Geldrop "verdween" er ook een doos met geluidsbanden, gelukkig niks bijzonders, maar toch...

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
tiepvaut
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei RobMesander:

Weet je waar ze binnenkomen?

Gewoon even de naam intoetsen bij "zoeken" en je ziet waar ze terecht zijn gekomen.

Normaal komt alles in de "download map".. net even geprobeerd en bij mij komt ie gewoon in de download map.

Henk

Geplaatst (bewerkt)
20 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Heeft de oproep voor "R.E.M. eiland souvenirs" nog wat opgeleverd Piet???

Henk Kruize

Niet bij mij, Henk...

19 uur geleden zei Juul:

Ja hoor.

DSCF1932 kopie.jpg

Tja, je hebt altijd baas boven baas, Juul... 😉

18 uur geleden zei ruudam:

Het plan was de mast nog hoger te maken..... 

Het REM eiland dankzij Pieter Heerema en zijn offshore ervaring in Venezuela en de Antillen. 

Op de originele bouwtekeningen had de mast een hoogte van 80 meter. Het platform was een kleine 18 meter boven zeeniveau, en met de verblijven en de mast was de totale hoogte waarop de tv-antennes hingen zo'n 100 meter.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst

Er staat me iets bij, ik dacht uit Radio  Bulletin die een repo had over het eiland dat ze in de toekomst naar 150 meter wilden. 

De zender was maar 2 kW volgens de eigenaar dus er moet een flinke antenna gain zijn geweest. 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
Op 21-9-2024 om 19:54 zei Henk-Anna Loog:

ook citaat uit Radio Bulletin, er waren 2 TV zenders aan boord, een 10kW "main" en een 2 kW reserve RCA zender.

1x RCA TT-11AHN en 1x RCA TT-2BHN (Radio Bulletin Oktober 1964 pagina 673)

Groet

Henk Kruize

In mijn herinnering kan ik alleen die 10 kW-zender naar boven halen. Ik kan me niet herinneren dat er een tweede tv-zender op het REM-eiland was. Maar het is dan ook 60 jaar geleden. Dan zou die tweede tv-zender indertijd ook moeten zijn overgenomen door Arie Swaneveld, lijkt mij.

Piet.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst
40 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Hartstikke goed, Henk. Zoals ik al zei: het is natuurlijk al 60 jaar geleden...

Piet. 👨‍🦽😉

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen"   Piet.   Heb ik ook vaak.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Geplaatst

Die AM antenne was een zgn shunt fed type. 

En dat is inderdaad een schuine draad vanaf een bepaald punt naast de mast naar een punt aan de mast. 

RNI had hetzelfde type. 

Kan zijn dat ze nog aan het experimenteren waren hoe het precies moest. 

De technici hadden geen verstand van mg antenne s,  het idee vd shunt kwam van Hans Veldhuizen. 

Die kwam op het eiland als verslaggever van de Haagse Courant. Maar hij was ook zendamareur en bedacht deze op losing met de geaarde mast. 

In het geheim ,  want je kan als journalist niet ook meewerken aan je onderwerp.  

Geplaatst (bewerkt)

En eind 1963 publiceerde Radio Bulletin ook al over de plannen voor "een TV zender op zee"...

Henk Kruize

img369.jpg

img370.jpg

en deze hoort er ook nog bij... Met ook een leuk voorbeeld van een videorecorder, 1963 uitvoering...

Henk

img371.jpg

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Geplaatst (bewerkt)
17 uur geleden zei ruudam:

Die AM antenne was een zgn shunt fed type. 

En dat is inderdaad een schuine draad vanaf een bepaald punt naast de mast naar een punt aan de mast. 

RNI had hetzelfde type. 

Kan zijn dat ze nog aan het experimenteren waren hoe het precies moest. 

De technici hadden geen verstand van mg antenne s,  het idee vd shunt kwam van Hans Veldhuizen. 

Die kwam op het eiland als verslaggever van de Haagse Courant. Maar hij was ook zendamareur en bedacht deze op losing met de geaarde mast. 

In het geheim ,  want je kan als journalist niet ook meewerken aan je onderwerp.  

Het was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling dat de REM ook radio-uitzendingen zou gaan verzorgen. Toen de apparatuur voor TV Noordzee werd geleverd door RCA, zat daar onverwacht ook een 1 kW-middengolfzender bij. Er is toen besloten om ook met radio-uitzendingen te beginnen. De middengolfantenne wordt door Ruud beschreven. Deze antenne werd elke keer als er een helikopter moest landen op het helikopterdek losgekoppeld, en nadat de helikopter weer vertrokken was weer gemonteerd. Dat betekende dan wel een onderbreking van de radio-uitzendingen. Ook kon er niet tegelijkertijd met radio en tv worden uitgezonden. Of het klopt weet ik niet, maar dat zou te maken hebben met het feit dat de generatoren niet voldoende stroom zouden kunnen leveren om de tv- en radiozenders en de andere apparatuur tegelijk in bedrijf te hebben. De radio-uitzendingen werden dan ook om 18.00 uur beëindigd, terwijl de tv-zender omstreeks 18.15 uur in de lucht kwam.

24 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

En eind 1963 publiceerde Radio Bulletin ook al over de plannen voor "een TV zender op zee"...

Henk Kruize

img369.jpg

img370.jpg

en deze hoort er ook nog bij...

Henk

img371.jpg

Ik kan me nog herinneren dat ik in november 1963 voor het eerst vernam van de plannen voor TV Noordzee via een krantenartikel in de Volkskrant. Daar stond ook een tekening bij van de locatie waar het REM-eiland zou worden geplaatst. Dat was volgens de Volkskrant enkele tientallen kilometers ten noordwesten van Den Helder...

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...

• Ondersteun Radiotrefpunt!

Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

• Onlangs hier

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

• Aantal leden
      6670
    • Meest online
      3025

Nieuwste lid
    Rinus van de Velde
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.