Geplaatst 23 juli 20222 jr. Populair bericht De opening van Radio Noordzee vanaf het REM eiland heeft menig forumlid natuurlijk in zijn archief, maar in de meeste gevallen is het de AM opname met de nodige storingen. Ik ben in het bezit van 65 minuten kopie van de studioband, helaas niet de 1e generatie kopie, maar toch... en die wil ik met jullie delen. Jaren geleden heb ik deze via "Oldies 45" gekregen en ik wil 'm nu met jullie delen omdat ie van betere kwaliteit is als de AM opname. Helaas is het maar van 10:00 tot 11:05 uur... misschien heeft iemand hier de rest van de studioband??? Enfin, enjoy... o ja, dat pingeltje wat je vooraf hoort, weet je waar dat voor staat??? "Ferme jongens, stoere knapen".... De maskers brachten ook op plaat hun "Northsea melody" uit met als begin datzelfde pingeltje. Radio Noordzee 214 meter 29 Juli 1964 10:00-11:05 uur Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 1964, alweer 58 jaar geleden... en... .. het jaar dat ik mijn eerste platenspeler kreeg en ik mijn eerste singletje, "Only the lonely" van Roy Orbison kocht. Groetjes Henk Kruize
Geplaatst 23 juli 20222 jr. Leuk om de eerste uitzending vanaf het REM eiland terug te beluisteren. Jammer dat het maar een paar maanden heeft mogen duren.
Geplaatst 24 juli 20222 jr. Populair bericht *) De index van de enige studiotape (65 min) die is bewaard. Credits: Oldies45 Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren groet, Hans
Geplaatst 24 juli 20222 jr. Auteur Dit is leuk Hans, Vooral de titel van de 1e plaat die gespeeld werd, en ik al een tijdje zoek, is nu bekend, "Tico tico" van percy Faith. Het openingnummer "Anchors away" van de Marinierskapel heb ik jaren geleden al eens als een EP bij de kringloop gevonden. Bedankt Hans Henk Kruize
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Ik heb hier een band van radio Noordzee. De datum is onbekend. Het is zeer waarschijnlijk een uitzendband, want het programma staat er in zijn geheel op, zonder ruis en in zeer, zeer goede kwaliteit. Dit is niet door een radio gegaan. Er wordt gesproken over: Radio Noordzee op 214 meter programma: Disco Matinee met Frans Kilian onderwerp: Oscar Peterson & Sarah Vaughan productie: Jan Spinhoven De band is waarschijnlijk full track mono, maar dat kan ik niet bevestigen. De band is BASF LGH. Ik heb hem gedigitaliseerd: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Als iemand meer info heeft, dat zou ik zeer leuk vinden.
Geplaatst 18 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Prachtig dat je nog zo'n tape hebt, van REM-Radio Noordzee is weinig origineel materiaal overgebleven. Mag ik vragen hoe je aan de band bent gekomen? Groet Henk Kruize
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Hallo Henk, Bedankt voor de informatie. Mooie foto, met precies dat soort spoelen als ik heb. De band is uit een collectie van een overleden kennis die in mijn bezit is gekomen. Er zit van alles tussen. 18 september 20222 jr. bewerkt door reeltoreel
Geplaatst 18 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Mocht er nog meer REM Radio Noordzee (=Reclame Expoloitatie Maatschappij) spullen bij zitten, is het fijn als je het hier publiceert. Enne....... ... Van harte welkom op dit mooie forum. Henk Kruize
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Ja, ik heb er nog eentje: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Dit is een prachtige vondst, Philip! Dank je wel voor het delen. Flessenpost werd gepresenteerd door Sonja van Proosdij. Groet, Jan 18 september 20222 jr. bewerkt door jan227 aanvulling
Geplaatst 18 september 20222 jr. Op 18-9-2022 om 11:28 zei reeltoreel: Ik heb hier een band van radio Noordzee. De datum is onbekend. Het is zeer waarschijnlijk een uitzendband, want het programma staat er in zijn geheel op, zonder ruis en in zeer, zeer goede kwaliteit. Dit is niet door een radio gegaan. Er wordt gesproken over: Radio Noordzee op 214 meter programma: Disco Matinee met Frans Kilian onderwerp: Oscar Peterson & Sarah Vaughan productie: Jan Spinhoven De band is waarschijnlijk full track mono, maar dat kan ik niet bevestigen. De band is BASF LGH. Ik heb hem gedigitaliseerd: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Als iemand meer info heeft, dat zou ik zeer leuk vinden. Gek dat je met zo'n mooie recorder niet "kunt" beoordelen of het "full track" is of niet......................... Maar neemt niet weg dat het een mooie vondst is. Maar hoe kom je aan de verdere info? Doos ? Of zat het in de afkondiging? ( ik heb 'em nog niet afgeluisterd) programma: Disco Matinee met Frans Kilian onderwerp: Oscar Peterson & Sarah Vaughan productie: Jan Spinhoven Op 18-9-2022 om 12:31 zei reeltoreel: Ja, ik heb er nog eentje: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Ik kan de naam Veronica niet zo "plaatsen" bij een opname van Radio Noordzee. 18 september 20222 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 18 september 20222 jr. Op 18-9-2022 om 15:35 zei Juul: Gek dat je met zo'n mooie recorder niet "kunt" beoordelen of het "full track" is of niet......................... Ik kan de naam Veronica niet zo "plaatsen" bij een opname van Radio Noordzee. Daarvoor zou ik zo'n magnetic viewer moeten hebben en die heb ik niet: Of weet jij een manier om met een 2track volspoor machine met absolute zekerheid te determineren of het volspoor mono is? Ik niet. De naam Veronica is gewoon (deel van) de naam van de subdirectory, die pas later verder gevuld werd met materiaal van andere oorsprong. Maar als ik de naam nu wijzig, gaan alle oude verwijzingen die al overal op internet bestaan de mist in, dus laat ik het maar zo. Ik had het in een subdir met de naam Noordzee kunnen zetten, maar daar heb ik niet voor gekozen. Ik hoop zo e.e.a. te hebben opgehelderd voor je. 😁 👍
Geplaatst 18 september 20222 jr. Als je de tape omkeert, hoor je dan het geluid achterstevoren (reverse)? Foto van de opname/afspeelkop zal het ongetwijfeld verduidelijken.
Geplaatst 18 september 20222 jr. Afspelen op een kwart- of halfspoor machine geeft inderdaad geen duidelijkheid of het een volspoor opname is (ook niet na het omdraaien van de band). Mogelijk is door het omhoog draaien van de weergavekop bij een kwartspoor recorder vast te stellen dat de kop niet naast een spoor komt te staan, maar weet niet zeker of dat kan (en wie wil er zomaar aan de weergavekop hoogte instelling gaan draaien).
Geplaatst 18 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Als je op een 2 spoor stereo recorder beide kanalen hoort dan is ie toch sowieso volspoor... Henk Kruize
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Op 18-9-2022 om 17:26 zei Henk-Anna Loog: Als je op een 2 spoor stereo recorder beide kanalen hoort dan is ie toch sowieso volspoor... Henk Kruize Het kan dan ook halfspoor zijn, dat is precies het punt. Volspoor is 1 spoor. Halfspoor is twee sporen. Kwartspoor is 4 sporen 8-track is 8 sporen. Zie ook : Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren 18 september 20222 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 18 september 20222 jr. Auteur Populair bericht Wat ik bedoel Ben.. als je 2 spoor stereo afspeelt en je heb op het linker, als ook op het rechter hetzelfde signaal, dan heb je volspoor, dus een volspoor mono opgenomen tape geeft zowel links als rechts hetzelfde signaal op 2 spoor stereo.. Draai je halfspoor mono af op 2 spoor stereo dan hoor je 1 kanaal achterstevoren. Kijk maar naar de tekening, dan zie je wat ik bedoel. Henk Kruize
Geplaatst 18 september 20222 jr. Henk, de vraag is of de band een volspoor mono band is en of je dat met een halfspoor recorder kunt bepalen. Op een halfspoor recorder kun je het verschil niet horen tussen een volspoor (mono) opname en een halfspoor opname met een mono signaal (waar links en rechts hetzelfde signaal is opgenomen). Met een kwartspoor recorder kun je het verschil mogelijk wel horen als je de kophoogte gaat veranderen. 18 september 20222 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 18 september 20222 jr. Op 18-9-2022 om 16:20 zei reeltoreel: Daarvoor zou ik zo'n magnetic viewer moeten hebben en die heb ik niet: Of weet jij een manier om met een 2track volspoor machine met absolute zekerheid te determineren of het volspoor mono is? Ik niet. De naam Veronica is gewoon (deel van) de naam van de subdirectory, die pas later verder gevuld werd met materiaal van andere oorsprong. Maar als ik de naam nu wijzig, gaan alle oude verwijzingen die al overal op internet bestaan de mist in, dus laat ik het maar zo. Ik had het in een subdir met de naam Noordzee kunnen zetten, maar daar heb ik niet voor gekozen. Ik hoop zo e.e.a. te hebben opgehelderd voor je. 😁 👍 Inzake de naam Veronica snap ik je uitleg. En voor de rest, volspoor etc., verwijs ik je naar de uitleg van Harm.
Geplaatst 18 september 20222 jr. Populair bericht Om de discussie maar te stoppen, want we gaan veel te veel off-topic: Als je met een 2 spoor bandrecorder opneemt met 2x hetzelfde signaal, dus op kanaal 1 én kanaal 2 een identiek (gesplitst van dezelfde mono bron) signaal (dit wordt hierboven genoemd 'halfspoor stereo'), dan kún je dat niet onderscheiden van een mono volspoor 1 track opgenomen band. Daar heb je echt een magneto viewer voor nodig. Dat is ook waarom deze dingen überhaupt bestaan. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. 😇 -edit- oh en nog even dit: op de foto hierboven van Henk zien we duidelijk dat de apparatuur waarop de banden gespeeld worden in mono zijn uitgevoerd. 18 september 20222 jr. bewerkt door reeltoreel
Geplaatst 19 september 20222 jr. Populair bericht Vannacht begreep ik opeens de verwarring: ik zag hier natuurlijk iets wat jullie niet zagen en wat ik was vergeten te vermelden in mijn post. Ik zie nl. dat de 2 meters van de 2tr halfspoor stereo machine allebei hetzelfde uitslaan. Ik wilde een video posten, maar dat is me nog niet gelukt. Dus dan maar een plaatje:
Geplaatst 19 september 20222 jr. Populair bericht Hoe het dan ook is opgenomen, je hebt een paar zeer bijzondere opnamen met ons gedeeld, Philip. Ik heb ze beluisterd en ze zijn van bijzonder mooie kwaliteit! Hartelijk dank voor het beschikbaar stellen! Het gebeurt niet vaak dat opnamen in deze kwaliteit van zo lang geleden tevoorschijn komen.
Geplaatst 19 september 20222 jr. Op 18-9-2022 om 12:31 zei reeltoreel: Ja, ik heb er nog eentje: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren De presentatrice van flessenpost is Sonja, dat was Sonja van Proosdij, die nog een hele omroep loopbaan er na kreeg. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Nico.
Geplaatst 19 september 20222 jr. Populair bericht Op 18-9-2022 om 11:28 zei reeltoreel: Ik heb hier een band van radio Noordzee. De datum is onbekend. Het is zeer waarschijnlijk een uitzendband, want het programma staat er in zijn geheel op, zonder ruis en in zeer, zeer goede kwaliteit. Dit is niet door een radio gegaan. Er wordt gesproken over: Radio Noordzee op 214 meter programma: Disco Matinee met Frans Kilian onderwerp: Oscar Peterson & Sarah Vaughan productie: Jan Spinhoven De band is waarschijnlijk full track mono, maar dat kan ik niet bevestigen. De band is BASF LGH. Ik heb hem gedigitaliseerd: Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Als iemand meer info heeft, dat zou ik zeer leuk vinden. Aan het begin in mooie kwaliteit een reclame van Lexinton sigaretten, digitaal de onvolkomenheden verholpen en de audio opgewaardeerd, met de mooie stem van Ed Lautenslager. Deze inhoud is verborgen Aanmelden of Registreren Nico.
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.